Permalänk

Gunnaj Magic Mirror

Hej!

Nedan följer mitt byggarbete.

Projektet:
Idén är att bygga en smartspegel som använder sig av MagicMirror² plattformen för moduler. Spegeln i sig ska vara av det större slaget då den ska användes som en spegel i en hall.

Delar:
1. Raspberry Pi 4 Model B 2GB
2. SanDisk MicroSDHC Ultra 16GB
3. Raspberry Power supply Pi 4 Model B 5.1V/3A Black
4. Andersson HDMI - HDMI micro 1,5m Black
5. Dell SE2416H 24" 1920x1080
6. SPRAYFÄRG SVART MATT 400ML
7. HÅRD BOARD 3,0X1220X2440 RAW
8. 2X 12X50 OHYVLAD LÄKT L=3,6M STRÖLÄKT
9. 2X GLESPANEL 28X70MM L=3,6M
10. SPRAYFÄRG VIT MATT 400ML
11. Envägsspegel 50x120mm (aka spionspegel, tvåvägsspegel eller two way mirror)
12. Adafruit, Mini USB Microphone
13. Adafruit, Mini External USB Stereo Speaker
14. Andersson FDW 2.3 - White

Mjukvara:
1. Raspbian Buster
2. MagicMirror²

Att tillägga är att mina kunskaper inom virke inte är av högsta nivå

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Snyggt resultat, bra jobbat!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Snyggt! Vad kostade glaset? Var det från Ryds Bilglas?
Sugen på att bygga egen men inte kommit till skott än. Är väl just envägsspegeln som hållit mig tillbaka ^^

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk

@=): Tack så jättemycket!

Permalänk

@syNden: Tack så mycket!
Det var från Ryds Bilglas och gick på 1650 sek. Var 6 mm, funderar nu på efterhand ifall man kunde tagit lägre tjocklek vilket kanske hade sänkt priset lite och framförallt vikten.
Go for it! ^^

Permalänk

Hur hanterar processorn i Rp4'an MagicMirror2? Jag har väldiga problem med Rp3 och att processorn går på hög belastning och ca 70-80C i temp för att driva MagicMirror2. Något som tydligen var ett problem som vissa stötte på men inte alla.

Permalänk

@kesovitch: Vad jag kan se så verkar min pi inte ha så hög belastning. htop visar knappt tvåsiffriga siffror i load. Den ligger för tillfället på 55C

Permalänk
Skrivet av GunzyPunzy:

@kesovitch: Vad jag kan se så verkar min pi inte ha så hög belastning. htop visar knappt tvåsiffriga siffror i load. Den ligger för tillfället på 55C

Låter som att det kan vara en lösning på mitt ca 1 år långa problem då. Dags att uppgradera! =D

Permalänk

@kesovitch: Grymt!
Kan även vara värt att investera i små kylflänsar. Sedan vet jag inte riktigt hur "inlåst" din pi är. Min befinner sig i närheten av grenuttaget på bild så att den får lite "fri" luft.

Permalänk
Medlem

Saknas bara webcam där bakom så har du övervakning av huset också i samma paket

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

@nick-li: Det hade varit något
Bor dock för tillfället i en studentetta så har inte överdrivet mycket att övervaka (byggde spegeln hemma hos päronen) men kan vara något för framtiden

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt!
Vore kanske ett bra projekt att pyssla med.

Permalänk

@Poberg: Tack!
Det var ett roligt projekt skulle jag säga, spegeln kommer till nytta varje dag