Hjälp nybörjare med redigering av film.

Permalänk
Medlem

Hjälp nybörjare med redigering av film.

Hejsan.

Jag och son/dotter tänkte lära oss lite filmredigering. Sonen vill använda sin telefon (P30) som ändå funkar dugligt till oss för tillfället. Vad vi vill göra är inte klipp för youtube eller liknande, utan mer lära oss göra egna kortfilmer/redigera filmer som tas under semester m.m.

Telefonen filmar i 4k 30fps, 1080P 30/60fps, filformat Mp4 om jag inte ser fel.

Jag har testat Davinci resolve och Hitfilm Express. Räcker det med någon av dessa program för det första, eller behöver man något program innan som konverterar om klippen? Ska man hålla sig till mp4, eller ska man köra Mov? Man kan välja 264 och 265 i telefonen, ingen aning vad det betyder, spelar det någon roll?

Märkte att playbacken i Davinci och Hitfilm laggar med 4k filmer. Märkte också att Hitfilm säger att klippen ligger på 29,97 fps eller liknande fast det ska vara 30, spelar det någon roll eller är det därför det hackar?

Finns det något annat program som ni kan rekommendera som inte är för tungdrivet för en laptop och andra tips för nybörjare?

Edit: Filmar man i 1080p 60 fps säger redigeringsprogrammet att det är 59.94 fps.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

@saigon: Davinci Resolve funkar bra det gör dom Hollywoodfilmer med och förmodligen laggar din laptop för att den inte fixar 4k. Det ni kan göra är att köra med optimized media som innebär att man redigerar och färgkorrigerar och färglägger i en lägre upplösning och går tillbaka till original upplösningen först när man är färdig och skriver ut videon.

Det finns video på youtube som visar hur man gör

Permalänk
Medlem

Ett tips (som kanske är lite overkill för nybörjare) för att snabba upp editeringen är att konvertera videon till ett lossless format som är avsett för just editering, t.ex GoPros Cineform. Kan göras med VirtualDub2. Vill ni inte göra den konvertering så kommer h264 att vara snabbare att editera i.
Det krävs en hel del rå kraft för att editera 4K utan alltför mycket lagg så där tror jag också att laptopen inte räcker till. Det kommer inte att hjälpa att byta redigeringsprogram om det inte finns tillräckligt med kraft i själva datorn. Den FPS ni ser är helt rätt. Har kort sagt med "gamla" standarder att göra.
Hitfilm Express är en lagerbaserad editor medans Davinci Resolve är nodbaserad, så där tycker jag ni ska testa båda två för att se vilken som ni tycker är lättare att använda. Arbetsflödet skiljer en hel del mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Finns det något annat program som ni kan rekommendera som inte är för tungdrivet för en laptop och andra tips för nybörjare?

Mitt tips är Filmora 8.7.6 (direktlänk):
http://download.wondershare.com/wondershare_filmora-v8.7_for_...
( https://www.filmora.io/forum/filmora-8-rollback---just-in-cas... )

På hemsidan finns numera endast Filmora 9, vilken jag anser vara sämre än 8:an.

Har fungerat fint på min gamla laptop med i5-3317u och 4GB RAM.
Även ett av de första programmen jag installerade på min nya laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Den FPS ni ser är helt rätt. Har kort sagt med "gamla" standarder att göra.

Här är en video som förklarar anledningen för de som är intresserade:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

@saigon: Davinci Resolve funkar bra det gör dom Hollywoodfilmer med och förmodligen laggar din laptop för att den inte fixar 4k. Det ni kan göra är att köra med optimized media som innebär att man redigerar och färgkorrigerar och färglägger i en lägre upplösning och går tillbaka till original upplösningen först när man är färdig och skriver ut videon.

Det finns video på youtube som visar hur man gör

Tack för svar.

Det låter ju bra, upplevde däremot Davinci som mest avancerad av dessa program, lite svårare att lära sig också antar jag. optimized media, är det ett extern program? Låter ju vettigt, bärbara är inte så snabb.

Skrivet av enterthewoid:

Ett tips (som kanske är lite overkill för nybörjare) för att snabba upp editeringen är att konvertera videon till ett lossless format som är avsett för just editering, t.ex GoPros Cineform. Kan göras med VirtualDub2. Vill ni inte göra den konvertering så kommer h264 att vara snabbare att editera i.
Det krävs en hel del rå kraft för att editera 4K utan alltför mycket lagg så där tror jag också att laptopen inte räcker till. Det kommer inte att hjälpa att byta redigeringsprogram om det inte finns tillräckligt med kraft i själva datorn. Den FPS ni ser är helt rätt. Har kort sagt med "gamla" standarder att göra.
Hitfilm Express är en lagerbaserad editor medans Davinci Resolve är nodbaserad, så där tycker jag ni ska testa båda två för att se vilken som ni tycker är lättare att använda. Arbetsflödet skiljer en hel del mellan dem.

Tack för svar.

Ska kolla upp det, absolut. H264 används nu, antar att det inte har samma betydelse som mp4?

Intressant, var säker på att det blev nåt fel när jag laddade up klippen till drive först och sedan laddade ner dom till datorn. Men kan jag alltså filma i 4k, för att sedan använda något program för att konvertera om till 1080? Eller är det bättre att filma i 1080 direkt?

Upplever nog lagerbaserad editor som enklare, testade också Filmora 9 innan, och den laggade inte speciellt jämfört med Davinci, däremot fick man en stor vattenstämpel på klippen fram tills att man köper programmet, men tänkte vänta tills vi vet vad vi vill ha. Vilket arbetsflöde brukar generellt vara enklast?

Skrivet av walkir:

Mitt tips är Filmora 8.7.6 (direktlänk):
http://download.wondershare.com/wondershare_filmora-v8.7_for_...
( https://www.filmora.io/forum/filmora-8-rollback---just-in-cas... )

På hemsidan finns numera endast Filmora 9, vilken jag anser vara sämre än 8:an.

https://assets.pcmag.com/media/images/549223-full-editor.jpg?thumb=y

Har fungerat fint på min gamla laptop med i5-3317u och 4GB RAM.
Även ett av de första programmen jag installerade på min nya laptop.

Tack för svar. Testade faktiskt Filmora 9 igår, upplevde den som inte lika resurskrävande av datorn som Davinci och Hitfilm. Däremot fick man en stor vattenstämpel på filmen tills man köper fullversion, men tänkte ju testa lite olika program först.

Skrivet av Lento:

Här är en video som förklarar anledningen för de som är intresserade:
https://www.youtube.com/watch?v=3GJUM6pCpew

Intressant!

Vilka redigeringsprogram kör ni annars med? Följer det med ljudeffekter, övergångar och olika effekter med alla program? Tanken var lite också att göra nåt häftigt med barnen, så att bara klippa och klistra blir lite lite, även om det får räcka till en början.

Ni har inte tips på guider på nätet som ni följer, typ Youtubekanaler m.m.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är man nybörjare kan man ju börja med den inbyggda video editorn i Foto appen (Windows 10):

Ett annat alternativ är video editorn i 3D programmet Blender (gratis):

Permalänk
Medlem

Testade Blender nu med ett klipp i 1080p, laggade rejält där också, i slutet går klippet i typ 10fps ifrån 60.

Det konstiga är att filmora inte ens laggar med 4k-klipp.

"komprimerade" om ett klipp till Avi och GoPros Cineform (rgb 24), laggar ändå, lite mindre men konstant lagg.

Edit: Samma resultat i Filmora 8 som i Filmora 9, helt laggfritt. Ser dock lite mer komprimerat ut än det gör i övriga testade program, så där är nog skillnaden att Filmora komprimerar "klippet" automatiskt något.

Problemet med Filmora tycker jag att de verkar vara så begränsat och väldigt lite guider m.m på Youtube. Davinci fick jag igång och kunde köra laggfritt nu, där är problemet att programmet krashar efter typ 2min, inget felmeddelande eller något, får nog ta och skaffa en stationär dator igen om det ska bli något av detta

Visa signatur
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av saigon:

Låter ju vettigt, bärbara är inte så snabb.

Hur mycket minne (RAM) har du? Kanske går att uppgradera?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv

Optimized media finns i Resolve och är förmodligen den enda möjligheten att kunna redigera utan att det laggar med en mindre karaftfull dator. Man vill kunna arbeta med både olika typer av effekter och klippa och klistra och även redigera ljud som också finns inbyggt i Resolve. Du har även Fusion inbyggt i Resolve, Fusion är för effekter. Att det sen är gratis är helt unikt då det nog aldrig har funnits ett så kraftfullt program gratis tidigare.

Jag har desktop med en två generationer gammal cpu i7, thunderbolt monitor kort och en thunderbolt SSD docka och ett gtx 1080 med 8 gig minne i tror jag och ändå laggar det när jag skriver ut. Men att redigera och mecka färger och sånt funkar ok. Mp4 4k är lättare än RAW 4k så tänker man uppgradera kameror i framtiden så kanske det blir en med möjlighet att filma RAW.

Den här bara ihopslängd utan nån speciell ordning och utan nån meck med färger eller effekter mer än på ett klipp och ändå laggar den när jag skriver ut den i 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej!
Eftersom jag är också nybörjare i det här vill jag passa på och ställer en fråga.
Jag har testat Davinci ...är en ganska mäktigt program för en nybörjare måste jag erkänna.
Finns det något enklare program där man kan till exempel få bort olika diverse märkes reklam för tröjor eller dyl. Vi vill göra en video så neutralt för reklam som möjligt och då tänkte jag dölja texten på en rörligt objekt, typ pixlar över texten eller nåt. Jag har försökt hitta det i Davinci men det gör väldigt trögt och jag har inga vänner som är riktigt hajp på just video redigering.
Kan man få lite hjälp här tack? Nu har man ganska mycket tid hemma ... så tänkte jag passa på att fördriva tiden med något.