Med HAMR tar hårddiskarna sikte på 80 TB

Permalänk
Melding Plague

Med HAMR tar hårddiskarna sikte på 80 TB

Ledande tillverkare av hårddiskteknik presenterar nästa generations HAMR-teknik, vilken möjliggör lagringsutrymme om 80 TB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att detta pratats om så länge nu att man börjar tro på det lika mycket som Intels 10nm...

Hoppas det blir så bra som de tror, men hårddiskar känns lite föråldrat för oss konsumenter förutom ren backuplagring i nasar och sånt (framförallt nu när 1tb nvme är så billigt)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En bra sak med det är att läsförmågan inte påverkas om värmekomponenten slutar fungera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Så stora hdd får mig att tänka på den stora internetdiskutionerna runt år 2003. Folk köpte megastora hdd på 80-120GB och folk sa vad tusan ska de med så stora hårddiskar till? Det finns inget som helst laglig behov av dessa stora diskar. Och folk var mer eller tvingade att varenda gång skriva att de skulle köpa hårddiskarna för semesterfilmer utan få mängder av påhopp.

Och nu börjar diskarna närma sig 80TB... Nå "alla" förstår att datacenters behöver ha såna stora hdd, men förhoppningsvis är den stora skaran inte lika trögtänkta som de var för 17 år sedan.

Nå man får hoppas att utvecklingen fortsätter, behovet av mer data bara ökas för varje år. Speciellt nu när 4k filmkamera har blivit något som t.o.m mobiltelefoner klarar av.
Ur konsumentperspektiv så är de dyra hdd sällan något för dem, då man hela tiden ska ha backup. Säg en raid 6 med 4st hdd och sedan backup i molnet som är en enkel lösning. Ja det är inte 4st 80TB hdd som svenne banan ska köpa då. Om om de största lösningarna blir billigare, så faller ofta priset på de lite mindre lösningarna.

Skrivet av medbor:

Känns som att detta pratats om så länge nu att man börjar tro på det lika mycket som Intels 10nm...

Hoppas det blir så bra som de tror, men hårddiskar känns lite föråldrat för oss konsumenter förutom ren backuplagring i nasar och sånt (framförallt nu när 1tb nvme är så billigt)

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att 1TB inte räcker långt även för personer som har datorn som rent nöje.

Listar nedanför några spel som tar över 100GB st
https://www.quora.com/What-is-the-biggest-video-game-ever-in-...

Så hdd lär finnas kvar väldigt länge, för entusiaster som måste ssd både vara lika prisvärdiga och långtidsförvaring innan de blir en ersättare för allt.

Detta med att ssd bara blir billigare och billigare för varje år. (ur ett långsiktigt perspektiv) Motverkas av att folk för varje år bara får mer och mer behov av lagringsutrymme.
Nu kommer det mer molntjänster, där även spel går att köra i molnet. Men då hamnar lagringsbehovet någon annanstans, även om det är mer effektivt.
Mer effektivt förenklat: Det behövs inte en version av alla Terminator hos varenda människas dator i världen, det räcker med att den finns på et ställe och sedan kan folk stream därifrån.

Permalänk
Medlem

Seagate...........

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Jag är förvånad att vi inte har större diskar än 80TB redan idag, det finns ju folk som arbetar med stora filer och fyller 100 tals terabyte bara på några månader (Kanske till och med veckor, vad vet jag)

Permalänk
Medlem

Man skulle vilja se en ny generation "Big foot"-diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Seagate...........

Ja, och? Inb4 tröttsam upprepning av gamla 3TB Barracuda-diskar som går sönder. Ja, vi vet. Det är historia, get over it.

On topic: mycket spännande! Jag ser mycket fram emot att få testa HAMR, och behovet är skriande i min värld (databaser).

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Undrar lite hur många watt lasern är på, det vill säga kommer strömförbrukningen gå upp på dessa? Och kommer de behöva aktiv kylning då inte hela HDD vill vara varm samtidigt? Känns som det kommer krävas luftflöde runt dessa oavsett så inte chassit överhettar, fast dessa kommer nog initialt åtminstone mest landa i NAS eller servrar där de andra komponenterna inte är så känsliga.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Ja, och? Inb4 tröttsam upprepning av gamla 3TB Barracuda-diskar som går sönder. Ja, vi vet. Det är historia, get over it.

Jag vet inte det, jag drar mig också för att köpa Seagate. En av NASarna på jobbet utrustades med 10st IronWolf-diskar och jag tror att samtliga brakade ihop på mindre än ett år, några bytte man till nya IronWolf men dessa la också av. Efter byte till WD så har det inte varit några problem. Har även hjälpt användare reklamera flertalet enskilda IronWolf de haft i sina workstations. Isolerade händelser och/eller dålig batch? Kanske, men det räcker långt för att avskräcka.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ledande tillverkare av hårddiskteknik presenterar nästa generations HAMR-teknik, vilken möjliggör lagringsutrymme om 80 TB.

Läs hela artikeln här

Skulle önska att SC sluta agera som tillverkarnas reklammakare. Inget vet när tekniken kommer slå i taket. Däremot vet vi vad den är kapabel till idag och det är också den siffra som borde anges. Att nämna 80 TB är helt enkelt en meningslös siffra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så stora hdd får mig att tänka på den stora internetdiskutionerna runt år 2003. Folk köpte megastora hdd på 80-120GB och folk sa vad tusan ska de med så stora hårddiskar till? Det finns inget som helst laglig behov av dessa stora diskar. Och folk var mer eller tvingade att varenda gång skriva att de skulle köpa hårddiskarna för semesterfilmer utan få mängder av påhopp.

Och nu börjar diskarna närma sig 80TB... Nå "alla" förstår att datacenters behöver ha såna stora hdd, men förhoppningsvis är den stora skaran inte lika trögtänkta som de var för 17 år sedan.

Nå man får hoppas att utvecklingen fortsätter, behovet av mer data bara ökas för varje år. Speciellt nu när 4k filmkamera har blivit något som t.o.m mobiltelefoner klarar av.
Ur konsumentperspektiv så är de dyra hdd sällan något för dem, då man hela tiden ska ha backup. Säg en raid 6 med 4st hdd och sedan backup i molnet som är en enkel lösning. Ja det är inte 4st 80TB hdd som svenne banan ska köpa då. Om om de största lösningarna blir billigare, så faller ofta priset på de lite mindre lösningarna.

Problemet är att 1TB inte räcker långt även för personer som har datorn som rent nöje.

Listar nedanför några spel som tar över 100GB st
https://www.quora.com/What-is-the-biggest-video-game-ever-in-...

Så hdd lär finnas kvar väldigt länge, för entusiaster som måste ssd både vara lika prisvärdiga och långtidsförvaring innan de blir en ersättare för allt.

Detta med att ssd bara blir billigare och billigare för varje år. (ur ett långsiktigt perspektiv) Motverkas av att folk för varje år bara får mer och mer behov av lagringsutrymme.
Nu kommer det mer molntjänster, där även spel går att köra i molnet. Men då hamnar lagringsbehovet någon annanstans, även om det är mer effektivt.
Mer effektivt förenklat: Det behövs inte en version av alla Terminator hos varenda människas dator i världen, det räcker med att den finns på et ställe och sedan kan folk stream därifrån.

Bara för att 1tb är billiga betyder det inte att du måste nöja dig med en, sen ser inte jag personligen poängen med att ha alla installerade samtidigt.

Behöver man mer disk än några terabyte hemma så kör många redan en nas för detta

Mekanisk disk är för mig bara något ont som går sönder alldeles för lätt, men ibland behövs det. Jag har själv mina terabyte i min lagringsdator hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet som pekats ut av vissa är att diskarna knappt blir snabbare lägre.
Ökad densitet ökar hastigheten men bara i 1 av 3 dimensioner.
Högre densitet ökar hastigheten då mer data kan passera läshuvudet varje varv men ökad densitet betyder fler spår per skiva så det tar lägre och lägre tid att läsa data från från en hel skiva ju högre data densitet den har då antalet spår ökar.

Varvtalet på diskar är normalt set 7200rpm så i teorin kan disken då läsa 7200 spår per minut om vi antar att den inte har någon form av söktids bestraffning (orimligt i praktiken)
Då densiteten ökar ökar ju inte bara mängden data som kan lagras per spår utan diskarna får fler spår så en disk med 2x fler spår kommer ta 2x lägre tid att fylla helt eller läsa av helt.

Sedan ökar antalet plattor för att öka densiteten vilket är dimension 3 och tyvärr ökar inte det hastigheten då plattor inte läses individuellt.
Så har man två diskar, en på 1Tb med 1 platta och en på 2Tb med 2 plattor, i övrigt identiska så kommer den med två plattor ta dubbelt så lång tid att fylla.

Så det tar lägre och lägre tid att läsa och skriva hela diskar och vad jag hört är det något som datacenter bland annat börjar se som ett problem.
kan vara mer fördelaktigt att ha lite mindre diskar för dom men fler istället för att få bättre läs och skrivhastighet sett till kapacitet.

Då varvtalet mer eller mindre är fast på 7200rpm så kommer fysikens lagar diktera hur snabbt man kan läsa och skriva till disken med dagens teknik.

Ända sätten att förbättra prestandan som jag ser är individuella läs och skriv huvuden per platta, typ intern raid eller liknande.
Fler läs och skrivarmar per platta är en möjlighet.
Högre varvtal och det har ju funnits men en 15000rpm disk på 3.5" tenderar att ha plattor motsvarande en 2.5" i diameter så då åker hela poängen med hög densitet ut genom rutan.

Men alla dessa sätt öka priset rätt hår och då blir SSD helt plötsligt kanske inte så dyrt, speciellt inte om en rebuild av en raid eller en bakup kan ta timmar istället för kanske dagar att genomföra.

Att snabbare får data av och på diskar kostnads effektivt känns som det bör få prioritet ganska snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Skulle önska att SC sluta agera som tillverkarnas reklammakare. Inget vet när tekniken kommer slå i taket. Däremot vet vi vad den är kapabel till idag och det är också den siffra som borde anges. Att nämna 80 TB är helt enkelt en meningslös siffra.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför? Personligen tycker jag det är intressant att höra vad framtida lösningar har att erbjuda.
Vill du inte läsa om det så låt helt enkelt bli att läsa är inte svårare än så.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Snusfri

Riktigt trevligt, känns som att vi stått och stampat på runt 12TB ett tag nu och de att större diskarna är orimligt dyrare per TB jämnfört med mindre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nån som vet vilken läs/skrivhastighet denna teknik klarar av?
Om de är lika slöa som vanliga HDDs så finns det inte mycket positivt med att gå upp i så stora storlekar förutom för långtidslagring.

Lite snabbt räknat på 200MB skrivning så skulle det ta 4 dygn och 10 timmar att fylla disken (74,5TB faktisk storlek).
Det blir långa backup sessionen hehe.

Och den överföringshastigheten får man ju bara med stora filer, hade det varit 4kb filer så pratar vi flera veckor.

Hade den ist varit nvme baserad pcie4 med lite dyrare nand så hade 74,5 TB kunnat överföras i 5000MB/s vilket blir 4tim 15min Aja, drömma kan man väl få göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av medbor:

Bara för att 1tb är billiga betyder det inte att du måste nöja dig med en, sen ser inte jag personligen poängen med att ha alla installerade samtidigt.

Behöver man mer disk än några terabyte hemma så kör många redan en nas för detta

Mekanisk disk är för mig bara något ont som går sönder alldeles för lätt, men ibland behövs det. Jag har själv mina terabyte i min lagringsdator hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Utan man kan ha 20st.. Folk som har behov av lite lagringsutrymme har alltid klarat sig på få små hdd/sdd. Nas löser inte lagringsbehovet på något sätt det handlar bara om att ha hdd/ssd på ett annat ställe i hemmet.

Något som pa1983 var inne på var att dataöverföringshastigheterna är ett problem. Och vi kommer komma till ett skedde där större hdd ur hemma bruk blir meningslöst, då folk vill ha datan snabbare.
Jag vill påstå att ur en entusiast så är 1 petabyte cold storage data inga som helst konstigheter att kunna ha behov av hemma utan för den skull ha fyllt dem med skräp.
Notera understrykningen av kunna ha behov av. Det är på tok för dyrt att skaffa lagringsmedia i denna storlek idag, men om det vore billigt så är det enklare att fylla. Och man struntar mer i aktivt hålla allt nere i storlek.

Permalänk
Avstängd

På den hårddisken får det plats ca 5833 st 12 GB "VR-rullar"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Nån som vet vilken läs/skrivhastighet denna teknik klarar av?
Om de är lika slöa som vanliga HDDs så finns det inte mycket positivt med att gå upp i så stora storlekar förutom för långtidslagring.

Lite snabbt räknat på 200MB skrivning så skulle det ta 4 dygn och 10 timmar att fylla disken (74,5TB faktisk storlek).
Det blir långa backup sessionen hehe.

Och den överföringshastigheten får man ju bara med stora filer, hade det varit 4kb filer så pratar vi flera veckor.

Hade den ist varit nvme baserad pcie4 med lite dyrare nand så hade 74,5 TB kunnat överföras i 5000MB/s vilket blir 4tim 15min Aja, drömma kan man väl få göra

Skickades från m.sweclockers.com

Två osannolika användningsområden.
Fler diskar, raid, ssd-cache, 10gb lan.
74,5TB 4kb filer, fördelat på en disk. Hur man ens skulle lyckas ha det och välja att placera det på EN stor hårddisk. Skulle aldrig hända.

Om någon skulle få för sig att köpa EN 74,5TB disk och använda på det här sättet så har den personen förmodligen större bekymmer i livet pga god förmåga av dåliga beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

På den hårddisken får det plats ca 5833 st 12 GB "VR-rullar"

När du lägger fram det på det sättet blir man helt klart sugen!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Rekordmedlem

Får hoppas det kommer fort och blir billigt, ssd är ju inget som funkar för lagring för de är både små och opålitliga och dessutom otroligt dyra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Får hoppas det kommer fort och blir billigt, ssd är ju inget som funkar för lagring för de är både små och opålitliga och dessutom otroligt dyra.

Varför anser du att SSD är opålitliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hedersmedlem

Hur går det med MAMR då?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maweric:

Varför anser du att SSD är opålitliga?

Skickades från m.sweclockers.com

De tappar data om de är strömlösa och är mycket mer känsliga för olika fel och svårare att kunna återskapa data från när de blivit trasiga.
Funkar som systemdisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

På den hårddisken får det plats ca 5833 st 12 GB "VR-rullar"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet som pekats ut av vissa är att diskarna knappt blir snabbare lägre.
Ökad densitet ökar hastigheten men bara i 1 av 3 dimensioner.
Högre densitet ökar hastigheten då mer data kan passera läshuvudet varje varv men ökad densitet betyder fler spår per skiva så det tar lägre och lägre tid att läsa data från från en hel skiva ju högre data densitet den har då antalet spår ökar.

Varvtalet på diskar är normalt set 7200rpm så i teorin kan disken då läsa 7200 spår per minut om vi antar att den inte har någon form av söktids bestraffning (orimligt i praktiken)
Då densiteten ökar ökar ju inte bara mängden data som kan lagras per spår utan diskarna får fler spår så en disk med 2x fler spår kommer ta 2x lägre tid att fylla helt eller läsa av helt.

Sedan ökar antalet plattor för att öka densiteten vilket är dimension 3 och tyvärr ökar inte det hastigheten då plattor inte läses individuellt.
Så har man två diskar, en på 1Tb med 1 platta och en på 2Tb med 2 plattor, i övrigt identiska så kommer den med två plattor ta dubbelt så lång tid att fylla.

Så det tar lägre och lägre tid att läsa och skriva hela diskar och vad jag hört är det något som datacenter bland annat börjar se som ett problem.
kan vara mer fördelaktigt att ha lite mindre diskar för dom men fler istället för att få bättre läs och skrivhastighet sett till kapacitet.

Då varvtalet mer eller mindre är fast på 7200rpm så kommer fysikens lagar diktera hur snabbt man kan läsa och skriva till disken med dagens teknik.

Ända sätten att förbättra prestandan som jag ser är individuella läs och skriv huvuden per platta, typ intern raid eller liknande.
Fler läs och skrivarmar per platta är en möjlighet.
Högre varvtal och det har ju funnits men en 15000rpm disk på 3.5" tenderar att ha plattor motsvarande en 2.5" i diameter så då åker hela poängen med hög densitet ut genom rutan.

Men alla dessa sätt öka priset rätt hår och då blir SSD helt plötsligt kanske inte så dyrt, speciellt inte om en rebuild av en raid eller en bakup kan ta timmar istället för kanske dagar att genomföra.

Att snabbare får data av och på diskar kostnads effektivt känns som det bör få prioritet ganska snart.

Att det tar längre tid att fylla en disk ju fler spår den har ser jag inte problemet med? Vid restore av en trasig raid, kanske, men vad spelar det för roll till vardags?

Det som verkligen borde spela roll är ju mängden data per tidsenhet, in eller ut. Om en disk har 2 ggr data per spår och 2 ggr antal spår jämfört med en annan disk, så rymmer den ju i praktiken 4 ggr så mycket data. Det kommer ta 2 ggr så lång tid för läs/skrivarmen att följa alla spår på hela disken, men det är ju fortfarande med dubbla dataöverföringshastigheten.

Dessutom blir söktiden kortare eftersom det nu bara tar hälften så lång tid för läs/skrivarmen att flytta från ett spår till ett annat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De tappar data om de är strömlösa

När uppstår detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd

Folk kör netflix/pornhub etc iallafall.

Känns skönt att ha en dator utan en mekanisk snurra som väsnas också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Dessutom blir söktiden kortare eftersom det nu bara tar hälften så lång tid för läs/skrivarmen att flytta från ett spår till ett annat.

Hurså?

Intervallet som läsarmen kan röra sig är identisk. Rotationshastigheten är identisk. Så ur det perspektivet är söktiden också identisk. Enda skillnaden är att *närmsta* spåret ligger närmare, men den tidsskillnaden är försumbar och vad är sannolikheten att man ska söka till just det spåret av alla miljoner?

Istället blir det svårare för läsarmen att pricka in ett hälften så brett spår och kräver fler steg av precisions-sökning att positionera armen rätt. Så om något så blir söktiden långsammare av att ha fler spår. Men tror att även detta är ganska försumbart i det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Att det tar längre tid att fylla en disk ju fler spår den har ser jag inte problemet med? Vid restore av en trasig raid, kanske, men vad spelar det för roll till vardags?

Det som verkligen borde spela roll är ju mängden data per tidsenhet, in eller ut. Om en disk har 2 ggr data per spår och 2 ggr antal spår jämfört med en annan disk, så rymmer den ju i praktiken 4 ggr så mycket data. Det kommer ta 2 ggr så lång tid för läs/skrivarmen att följa alla spår på hela disken, men det är ju fortfarande med dubbla dataöverföringshastigheten.

Dessutom blir söktiden kortare eftersom det nu bara tar hälften så lång tid för läs/skrivarmen att flytta från ett spår till ett annat.

Det är sällan det är ren rå bandbredd som är intressant när det gäller en hårddisks prestanda, utom i de fall när man överför en stor mängd data i en enda kontinuerlig läsning.

Det som gjorde att SSD innebar en så stor skillnad mot vanliga diskar är just söktiden.

Fet ren bandbredd kunde man få för över 20år sen också med massa snabba scsi diskar i raid.

Men söktidsprestandan på mekaniska diskar har inte ändrat sig sådär drastiskt på väldigt många år...
Tänk på att 15krpm diskar funnits väldigt länge just för att minska söktiden.
Varvtal och hastighet på läsarmen bestämmer söktiden. Ett sätt att trimma var väl att snabba 3,5" diskar (10 och 15krpm) kan ha 2,5" skivor för att minska slaget på läsarmen. Detta ökar prestandan men minskar kapaciteten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.