Permalänk
Medlem

Disable Acer TrueHarmony?

Hej!

Någon som vet hur man disablar Acer TrueHarmony? Har en Acer Predator Helios 300 (2019).
Komprimerar ljudet och blir jätte konstigt ljud.

Tack på förhand!

Permalänk

har ingen knapp för att stänga av på tangentbordet?

typ FN+någon knapp?

annars borde det ju gå att avinstallera mjukvaran/drivaren för funktionen såvida det inte är någon permanent hårdvarugrej på ljukortet/chipet som inte använder sig av mjukvara och därför inte går att stänga av.

EDIT: efter 5 sec google

Right click the speaker icon in Taskbar, click playback devices, highlight the speakers and click Properties, untick the box enable in Acer TrueHarmony tab.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har ingen knapp för att stänga av på tangentbordet?

typ FN+någon knapp?

annars borde det ju gå att avinstallera mjukvaran/drivaren för funktionen såvida det inte är någon permanent hårdvarugrej på ljukortet/chipet som inte använder sig av mjukvara och därför inte går att stänga av.

EDIT: efter 5 sec google

Right click the speaker icon in Taskbar, click playback devices, highlight the speakers and click Properties, untick the box enable in Acer TrueHarmony tab.
https://us.v-cdn.net/6029997/uploads/editor/o8/0elosexx1p5z.jpg

Okej tack för svar!

Men kan tyvärr inte hitta den menyn. Har windows på svenska och det enda jag hittar när jag högerklickar volymikonen nere till höger är "Ljudinställningar" och "Volymkontrollen". Förstår inte var man hittar den menyn som är på bild

Edit: Hittade menyn men finns ingenstans att disable "Acer TrueHarmony". Det suger. För just nu måste jag ominstallera mina drivrutiner till ljudet varje gång för att få ett "normalt" ljud.

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Okej tack för svar!

Men kan tyvärr inte hitta den menyn. Har windows på svenska och det enda jag hittar när jag högerklickar volymikonen nere till höger är "Ljudinställningar" och "Volymkontrollen". Förstår inte var man hittar den menyn som är på bild

Edit: Hittade menyn men finns ingenstans att disable "Acer TrueHarmony". Det suger. För just nu måste jag ominstallera mina drivrutiner till ljudet varje gång för att få ett "normalt" ljud.

dra ner en ren drivrutin direkt från realtek?

dvs drivare utan Acers true harmony tillägg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

dra ner en ren drivrutin direkt från realtek?

dvs drivare utan Acers true harmony tillägg.

Kan testa det. Hittade dock en annan lösning. När jag kommer hem så kan jag redigera denna kommentar och skriva den lösning som jag körde på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nämnde i förra posten jag skulle skriva hur jag gjorde som en lösning.
Här kommer ett citat:

"Okay, to permanently disable True Harmony and have things get along with Windows 10 (the 1903 and 1909 releases) you'll need to go into device manager. Select "Sound, video and game controllers" and then right click on "Realtek High Definition Audio(SST)". Select "Update Driver". A dialog box will pop up, and from there select "Browse my Computer for Driver Software". On the next screen, click on "Let me pick from a list of available drivers on my computer". On the next screen, unclick the "Show compatible hardware" box. On the left side box, scroll and select "Microsoft" and then select "High Definition Audio Device" on the right side box. You may or may not have multiple versions, and if you do then select the newest one. Then hit next. A Warning box will then pop up - to warn you it might not be compatible (don't worry, it *IS* compatible). Hit Yes and then reboot once it's installed. And that will remove the "True Harmony" tab and it will also restore the normal "Enhancements" tab in sound manager. You won't get stutters or have to deal with "TrueHarmony" turning on at every opportune moment any more (esp if one has good SQ equipment be it headphone or speakers, etc). :-)"