Permalänk
Medlem

Hatch-bekymmer Autocad LT

Blir inte klok på detta!
Burken är nyligen ominstallerad (laptop i7-7820, 32GB ram, NVME, Quadro M2200) och testat både LT 2018 samt LT 2020, blir lika på båda.

Började med att programmet toklåste sig så fort jag skulle göra en Hatch, visade sig efter lite sökande att jag var tvungen slå av HPQUICKVIEW. Var tydligen vanligt förekommande.

Problemet är att programmet vägrar hatcha genom dörrar och därmed inte heller fyller in i rummen bakom dörren. Och ibland hatchar den även utanför polylinjerna.

A-modellerna är x-ref’ade om det har någon betydelse och jag kör självfallet Close för PL.

Innan ominstallation körde jag LT 2015, har inte testat installera den versionen.
Men det känns som att det borde vara någon inställning?
Har försökt googla men söker nog fel då jag inte hittar något liknande.

Tar tacksamt emot tips.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Är du säker(100%) att det verkligen är en ”instängd” area?
Har inte kört LT på åratal(kör acad mechanical) men mina hatches failar alltid på att det är öppet någonstans.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Solid eller mönster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Är du säker(100%) att det verkligen är en ”instängd” area?
Har inte kört LT på åratal(kör acad mechanical) men mina hatches failar alltid på att det är öppet någonstans.

Ja, har dubbelcheckat properties och closed = yes

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Solid eller mönster?

blir samma oavsett.

Har nu suttit och testat med olika inställningar av boundaries och islanddetection.

Körde precis en avinstallation av 2018 och ominstallation av 2020, samma skrot.

Gah!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att dela med dig av dwg:n så kanske jag kan kika lite.
Har som sagt inte LT men kan testa i ”stor”-autocad om det går.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Om du har möjlighet att dela med dig av dwg:n så kanske jag kan kika lite.
Har som sagt inte LT men kan testa i ”stor”-autocad om det går.

Har testat med flera olika dwg´er, både skapat nya och öppnat befintliga. Blir lika på samtliga nu.

Här är en skärmdump på bekymret, har ändrat polylinjen så att den ska synas tydligare. Här ser man även att den fyller utanför linjen i ovankant. Jag gjorde både hatchningarna genom att klicka på polylinjen och inte inuti.

Permalänk
Medlem

Bad en arbetskollega testa den specifika dwg´n som skärmdumpen är från, på hans burk fungerade det som det ska.

Edit: Dörrarna i a-modellen (inte vi som skapat) är block, men iom det funkar på kollegans burk så kan jag inte tänka mig att det är annat än någon inställning.

Kan grafikdrivrutinen på något sätt påverka?

Permalänk
Medlem

Inställningarna som rör ritningen i sig brukar ju sparas med dwg:n.
Om din kollega hatchar rätt och sparar, hur ser den ut hos dig om du öppnar den?
Finns ju ”oändligt” med inställningar att pilla med och var ett par år sedan jag styrde upp ”vanilla”-installationer på jobbet så tror jag får dra mig ur här
Kan inte minnas dock att jag behövt pilla med hatchning någonting direkt.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Det kollegan hatchat och sparat ser korrekt ut på min burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett gäng med HPxxx inställningar som är systeminställningar.
Om jag minns rätt så lagras dessa inställningar under mina dokument/appdata/... på din dator.
Inte säker men kan ju vara så att dessa inställningar inte försvinner vid en ominstallation av Acad därav "följer" felet med..
Kolla en inställlning som heter HPISLANDDETECTION, du har ju endel "islands" i din modell, kanske något tokigt inställt på den(default är 1).
Men då det funkar för din kollega skulle jag jämföra alla HPxxx-inställningar mellan er och se om det varierar något.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, det är dock kontrollerat och vi hade samma inställningar.
Lite längre upp skrev jag även att jag testat olika inställningar för ”island”.

Som sagt, blir tokig på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tack för tipset, det är dock kontrollerat och vi hade samma inställningar.
Lite längre upp skrev jag även att jag testat olika inställningar för ”island”.

Som sagt, blir tokig på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du provat frågan i andra cad-specifika forum?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Har du provat frågan i andra cad-specifika forum?

Nej, tänkte inte så långt. Gjorde precis en snabbsök efter svenska men hittade mest kursutbud.
Får logga in och kolla vad Autodesk kan erbjuda i forumväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antar att detta ej är för hobbybruk så ni kanske har supportavtal med cad-leverantören?
Annars finns det bra grupper på linkedin, är med i en del sådana för andra cadsystem.
Men officiella forumet är säkert bättre än swec, acad är ju en 40 år gammalt så de flesta problemen finns väl dokumenterat där. Alternativt finns det väl alltid någon gammal räv som har ritat i decennier där

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Korrekt, det är arbetsrelaterat. Vet ej om vi har supportavtal, kanske ingår i vår prenumeration.

Hoppades att någon här kände igen det hela, därav jag lade upp frågan här.

Använder varken FB eller Linkedin så det blir att jaga vidare efter andra forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För återkoppling så fungerar det korrekt igen. Vet inte varför, men de sista sakerna jag ändrade var följande.

1. ändrade till HPDLGMODE 1
2. Körde Hatch-kommandot
3. Klickade "Add. Select objects", valde mina polylinjer och ytorna fylldes korrekt.
4. Deletade hatchningarna.
5. Ändrade tillbaka till HPDLGMODE 0
6. Körde Hatch-kommandot igen, valde polylinjerna igen och det funkar (fyller rätt ytor, fyller genom och bakom dörrar samt fyller inte utanför polylinjen.

Och då har jag inte fryst lagret för dörrblocken.

Nu är största frustrationen att jag inte förstår varför det inte fungerade. Ovan ändringar har jag redan gjort tidigare...
Huvudsaken är att det fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com