Permalänk
Medlem

Hur finner ni ro i tillvaron?

Hej alla sweclockare, jag undrar hur ni gör för att finna lugn och ro i vardagen?

Jag har själv känt att det börjar bubbla upp mycket oro och stress inom mig på sista tiden. Detta beror på att det är lite skakigt i mitt liv just nu. Jag har nyss blivit varslad från mitt arbete pga arbetsbrist (tecken på kommande lågkonjunktur kanske?) och lite mer privata relationsproblem osv.

Har ni några tips och råd för att hålla stressen borta? Det kan vara allt från ett gott rogivande te till meditationsövningar. Intresserad av att höra allt!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X | GPU: MSI RTX 2070 Armor | MB: Asus ROG Strix X470-F Gaming | RAM: G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB | SSD: Kingston KC2000 M.2 1TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Monitor: AOC 24” LED G-Sync g2460Pg 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Att försöka undvika att oroa sig fungerar generellt dåligt. Bestäm dig och sätt av en stund nu och då när du oroar dig... fantisera om absolut värsta utkomsten och gotta dig i det en stund. Brukar faktiskt hjälpa när man inser att det värsta man kan tänka sig faktiskt rätt sällan inträffar. Genom att göra så är det också lite lättare att hålla katastrof-tankarna bort i övrigt, de har ju en tendens att smyga sig in mest hela tiden annars när man försöker hålla dom borta...

Läsa böcker funkar för mig. Vad som helst egentligen som hindrar en från att fundera på vad som varit och vad som kan tänkas komma framöver. Lite mindfulness helt enkelt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Addechew: Min absolut favorit förr i tiden var att lägga mig med en bra bok i ett varmt bad. Tyvärr har jag inte haft badkar på ett antal år men blir det flytt i framtiden så är det krav på badkar till nästa bostad.

Annars fungerar meditation och träning bra för mig. Det som är viktigt att påpeka är att det inte är ett piller, dvs du mediterar/tränar inte och direkt mår bättre. Det handlar om en ihållande vana där man gör det dagligen och börjar märka resultat efter ett par veckor. Det gör också att det är lätt att "sluta" när man börjar må bra eftersom det är svårt att korrelera utövandet med effekten det har.

Jag har också en del spänningar i huvud och nacke som jag gör en del stretchövningar för at släppa på. Lite samma här att jag behöver stretcha ett par dagar för att spänningarna ska släppa.

Hoppas du snart får en positiv vändning i livet!

Edit: Allt som folk brukar vilja göra när de är stressade är oftast dåligt för stressen. Koffein, alkohol, skräpmat och snask. Säger inte att man behöver bli någon renlevnadsmänniska, men det är bra att tänka på vilka mängder man äter. Kanske sätt 2 dagar i veckan där man får dricka alkohol och äta skräpmat och försök hålla de andra dagarna nyttiga.

Permalänk

Istället för att distrahera dig med något för att må bra för stunden, gå och prata med någon och lös problemen på riktigt. Skjut aldrig på din mentala hälsa det blir bara värre

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Hörlurar med havsbrus.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om du känner dig deprimerad, dvs har svårt att finna motivation till att göra saker, problem med sömn etc så sök hjälp via sjukvården. Du är varken först eller sist.

Är det bara temporärt för mycket så brukar promenader vara bra, samt lyssna på något avkopplande som tex:

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addechew:

Hej alla sweclockare, jag undrar hur ni gör för att finna lugn och ro i vardagen?

Jag har själv känt att det börjar bubbla upp mycket oro och stress inom mig på sista tiden. Detta beror på att det är lite skakigt i mitt liv just nu. Jag har nyss blivit varslad från mitt arbete pga arbetsbrist (tecken på kommande lågkonjunktur kanske?) och lite mer privata relationsproblem osv.

Har ni några tips och råd för att hålla stressen borta? Det kan vara allt från ett gott rogivande te till meditationsövningar. Intresserad av att höra allt!

Mobilen är en bidragande faktor till stress med alla uppdateringar testa att va utan mobil en helg till exempel.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Varmt bubbelbad och en bra ljudbok. Hjälper mot allt ifrån stress till baksmälla. Rekommenderas starkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mej så har fysisk aktivitet varit bra. Gymmar varje dag, och kutar ca 30-60 km/v.
Närmar mej 70 men känner mej som 40, framförallt är jag nöjd och belåten med livet. Hoppas att du finner något som gör att du hittar en bra balans i livet

Permalänk
Medlem

Förgör orosmomenten om möjligt i ditt fall MEN det är ofta lättare sagt än gjort. som många säger är det att göra något man tycker om och avsätta en stund för det varje dag eller iallfall någon gång i veckan.
Jag gillar datorn och spenderar allt för mkt tid framför den skulle jag tro.

när jag är orolig och rastlös eller bara funderar starkt på något så brukar jag vanka av och ann och det kan hjälpa. när mina 2 föräldrar och farfar och farmor dog under samma år så gick jag ofta väldigt långt. det kan vara väldigt avkopplande.

tror du kanske måste hitta "din" grej. för mig är det promenader, jag känner mig lugn och "förnyad" efter i brist på bättre ord.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur man är som person och var man är på sin egen (inre och yttre) resa varierar också vad jag skulle kalla baslinjen av oro och hurpass påverkad man är av tillfällig stress.
Som utgångspunkt tycker jag det är oerhört viktigt att man tillåter den negativa känslan och försöker förstå vad den innebär istället för att försöka fly från den. Att ha utrymme för att tänka "Nu mår jag skit, det beror på X - spännande, varför mår jag skit av X?" ger möjligheter till konstruktiv utveckling, medan "Nu mår jag skit, det beror på X - jag måste bli av med känslan!" leder till destruktiva beteenden. Naturligtvis finns en punkt där känslan i sig kan vara rent destruktiv, blir man lamslagen av stress behöver man en akut lösning.

Därtill tror jag att alla behöver någon form av utlopp från vardagslunket, tillfällen att landa där man kan fokusera på sig själv. Lite som att lägga jobb, familj, vänner och allt sånt i en mobilpåse och kliva åt sidan ett tag.

För egen del manifesteras detta behov bland annat i form av skogspromenader. Utan dessa bygger jag sakta men säkert upp en diffus stress som manifesteras i sådant som kontrollerade vredesutbrott (dänga näven i skrivbordet så det värker i flera dagar), lägre tolerans för människor omkring mig och troligtvis också mindre konstruktiva tankesätt. Det tar inte lång tid efter att jag gett mig ut i skogen innan jag direkt märker hur jag tänker i andra banor, blickar framåt istället för att vara fast i nuet eller det passerade och tillfällig stress byts mot kreativitet. Är det någorlunda torrt i skogen händer det att jag klättrar upp i ett träd eller lägger mig på en sten, sluter ögonen och bara är.

Vid mer akut oro eller stress är andningsövningar oslagbara - det spelar inte så stor roll vilket metod egentligen, det viktiga är att skifta fokus till sin egen andning och stanna kvar i den i någon minut eller tre.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

S.k. offlineaktiviteter. Läsa böcker, lyssna på musik, gå i skogen etc. Sluta ha konstant konsumtion av media (hörlurar i hela tiden, titta på mobilen på bussen etc).

Permalänk

Fiska, det är fan själens medicin, bara sitta i båten och lyssna på naturens ljud alternativt snacka skit med en polare.

Visa signatur

Goats are like mushrooms. If you shoot a duck, I'm scared of toasters.

Permalänk
Medlem

Mitt förenklade svar är att du skall göra saker du tycker om, gillar du att cykla - cykla, gillar du att spela TV-spel - spela TV-spel, gillar du att spela musik - ja du förstår..

Fysisk aktivitet är bevisat att det gör dig mindre stressad och orolig, ett tips är att lyssna på Anders Hansens sommarprat:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1319465?programid=2071

Sedan kan du om du vill lyssna på Tomas och Dennis podcast som har hjälpt många:
https://tomasochdennis.se/podcast/ - börja på avsnitt 1 och lyssna på de 3 första.

Permalänk
Medlem

Jag hade en liknande situation i mitt liv för drygt 10 årnsen. Det som räddade mig var prommenader, i massor. Bra musik eller bra ljudbok i lurarna och bara gå på i prommenadtempo. Skönt att komma ifrån vardagen och vara i sin egen må gott bubbla någon timme då och då.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

När jag hade en "sämre" period i mitt liv, så va tv-spel min grej. Spelar såklart fortfarande, då det är ett stort intresse för mig. Men det hjälpte mig att koppla bort allt annat runt omkring mig. Olika former av träning är också bra. Göra saker där man sätter full fokus på det man gör.

Sen är det såklart aldrig bra att bara förtrycka problemen man har, utan man får ibland sätta sig och fundera på vad som händer och hur en lösning kan se ut. Och det ska absolut inte ske straxt innan läggdags, för då sover man inte sen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla bra kommentarer!

Att våga känna efter och inte fly ifrån sina känslor är väldigt bra råd. Man löser aldrig sina problem genom att fly ifrån dom. Sen håller jag verkligen med om naturens helande kraft. Jag är själv uppvuxen på landet och älskar att ta långa skogspromenader. Det "fräschar upp" skallen på något sätt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X | GPU: MSI RTX 2070 Armor | MB: Asus ROG Strix X470-F Gaming | RAM: G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB | SSD: Kingston KC2000 M.2 1TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Monitor: AOC 24” LED G-Sync g2460Pg 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Meditation är underskattat. Dock inte nödvändigtvis lotus ställning och ohm ljud utan det som funkar för dig själv. I en fåtölj, i sängen, med ambient musik, med havsljud ute osv.

För min del så tar det sig uttrycket att jag låter tankarna vandra dit dom vill och istället för att då försöka tvinga mig att sluta tänka på X eller Y ställa frågor som hur kom det sig att mitt huvud vandrade hit och liknande. Ibland blir det att huvudet snurrar kring programmerings problem, kunskap som jag intagit men ännu inte riktigt "lärt" mig eller vad man skall säga. Relationer med andra och diverse strul. Som sagt låt dig känna sakerna och även där då ställa frågan hur kommer det sig att detta påverkar mig så himla mycket.

Förvånansvärt jobbigt att lyckas men när jag väl kommer till rätt zon eller vad man skall säga så sker detta på auto pilot och sådant som gått och grämt mig kan bli lite löst eller åtminstone insorterat.

Träning och att röra på sig, för vissa är det dans, för andra löpning eller gymmet. Jag gillar att ibland bara sträcka på mig och låta känna musklerna och ta det därifrån. Ibland blir det lite stretching, ibland kondition och ibland styrka. Men jag gillar att inte ha det tvingande men försöker påminna mig om att jag skall göra det så att det sker regelbundet. Sedan så är lite rå aktivitet även inte fel men jag skaver lätt under för strikta rutiner så jag hittar alternativ.

Spel är alltid bra! Särskilt om man hittar något där man spelar med andra. Internet gör det möjligt att hitta nya vänner och har man då något spel man gillar så våga leta communitys till det. På specifika forum, här eller typ reddit. Efter ett tag så brukar man hitta någon härlig grupp naturligt. Till och med är man inte alltid är den bästa fenan i det dagliga sociala men någon form av mänsklig kontakt i avslappnad form ät inte att underskatta.

Och sedan så kommer inte alla dessa tips du fått kanske vara rätt men
grundläggande fysik och kost är inte fel och sedan hittar man det som passar en själv.

Permalänk
Medlem

Vi människor är så olika så för någon hjälper avkoppling medan för andra hjälper ett aktivt liv för att glömma det tråkiga men utan att själv ha problem så skulle jag säga att en fyrbent vän borde hjälpa de flesta att slippa tänka på tråkigheter.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Avstängd

WoW classic

Permalänk
Medlem

minst 1 timmes långa promenader utomhus per dag oavsett väder, eller 2x30min
minst 8 timmars ostörd sömn per dygn
Läggdags senast kl 23.00, gärna 22.00 (beror lite på när arbetet börjar).
Minst 3 ordentliga måltider per dygn: frukost, lunch, middag.
Inget surfande/tv tittande/arbetande under matintagen.
Avaktivera alla pushnotiser, speciellt mejl.

Skärmförbud minst 1 timme innan läggdags. Gäller alla skärmar.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Bad + ljudbok
Bad + Musik
Bad + Chill med mobil
Försöka ha stabil ekonomi, så ekonomi ej skapa oro.
Promenader, gärna 3km (hjälper enormt, hela dagen kan förändras av detta)
Mycket sömn (dålig sömn förstör hela dagar/veckor)
Ge dina nära och kära komplimanger
Uppmuntra andra
Dedikera din tid till att lära dig något, något som inte skapar stress för dig.
Lyssna på motivational videos, typ https://www.youtube.com/playlist?list=PL0GR7y5awfZewGRinhjRrB...

Permalänk
Medlem

ASMR (naturljud som storm eller åska) + krama kudden. Hade man haft en katt så hade den räknas med
Musik som Fearless Motivation eller Secession Studio som är mina favoriter, men finns fler att välja på

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M_X_E_Q:

För mej så har fysisk aktivitet varit bra. Gymmar varje dag, och kutar ca 30-60 km/v.
Närmar mej 70 men känner mej som 40, framförallt är jag nöjd och belåten med livet. Hoppas att du finner något som gör att du hittar en bra balans i livet

Har gått in i väggen för drygt 3 år sedan och motion är nog de allra viktigaste eftersom de motarbetar stress, sedan är sömn och rutiner viktigt.
Första tiden jag var utbränd byggde jag Lego och lyssnade på ljudböcker.
En sak har jag lärt mig att hela tiden sitta och fundera på framtiden eller de som varit är inte nyttigt, man måste lära sig att vara här och nu, kommer man dit då behöver man inte oroa sig.
Jag har inte jobbat på drygt 2 år men inte går jag runt och oroar mig för de, finns ingen anledning, jag vet att förr eller senare så löser sig allt, de brukar alltid göra de och de finns ingen anledning att gå runt och oroa sig för något man inte kan påverka just för stunden eftersom du inte vet vad som kommer hända i framtiden, lev här och nu, ta till vara varje stund, sätt mobilen på ljudlöst eller ännu bättre, stäng av skiten och gå ut och gå i 2 timmar, du kommer genast att må bättre.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att du kan ha svårt att få jobb om du är Maskinoperatör. +240 jobb lediga bara på Arbetsförmedlingen. sedan har du alla bemannings företag.
https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=Maskinop...

Fundera på vad du vill med dit liv innan du söker liknande jobb som du har nu. Ser din tillvaro nu som ett vägval istället för något negativt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Addechew: Jag har haft liknande problem de senaste åren. Jag har haft ont om tid till annat än jobb, så har inte haft möjlighet till mer sofistikerade övningar samtidigt som den personliga sidan har haft komplikationer..

För mig så har följande varit hjälpsamma:

1. För mer akut oro och panik, andningsövningar. Dessa hjälper inte med stressen, men fungerar i de mest mörka tillfällen.

2. Varm dusch/bad. En lång varm dusch eller ett bad gör under för att sänka stressen och ger dig möjligheten att jobba vidare en stund om så behövs.

3. Skriv ned konkreta arbetsuppgifter och behov. Om du har mycket som snurrar i skallen så kan det lätt leda till en konstant oro. Att skriva ned allt gör att du inte behöver hålla samma (men odefinierade) problem i huvudet längre.

4. Schemaläggning. Det är bättre att arbeta fokuserat och effektivt i 1 timma per dag istället för att sitta och halvsurfa i 8 timmar per dag och känna skam och skuld för att du inte är mer effektiv. Om du inte kan arbeta effektivt, gå ut och rör dig (hela dagen om så behövs) och schemalägg istället 1 timma för arbete den dagen. Med tiden (och om det går bättre) så kan du öka denna arbetstid.

5. Sluta med kaffe. Kaffe ökar din oro ganska markant, och om du har ett jobb där man traditionellt konsumerar stora mängder (så som akademin) så är detta ett ganska stort bidragande moment. Tobak är inte bra heller, men att sluta med detta leder till ökad oro och stress under avvänjningsperioden så är inte rekommenderat om du inte förutser en lång stressperiod där du kan lägga den tiden.

6. Fysisk aktivitet. Detta är på längre sikt mycket hjälpsamt, men om du inte har tiden så kan kortare promenader vara ett bättre alternativ.

7. Stressterapeut. Om du har en vårdcentral med en stressterapeut i närheten är det en väldigt bra källa till råd och stöd.

8. Färdig föda. Om du har svårt att äta när du stressar så se till att ha småsaker i närheten du kan stoppa i dig. Nu menar jag inte chips och McDonalds utan färdiga yoghurt-paket, risifrutti, vikväktarnas mat-bar och sådant. Det är fortfarande viktigt att du får i dig näring i rätt mängder, men små doser är bättre än inget om du har svårt att äta.

9. Skriv ned vad som händer om du misslyckas. Oftast så går tankarna bra mycket mörkare än verkligheten och det hjälper en hel del att skriva ned de riktiga resultaten.

Lycka till. Det känns en hel del värre än vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

minst 1 timmes långa promenader utomhus per dag oavsett väder, eller 2x30min
minst 8 timmars ostörd sömn per dygn
Läggdags senast kl 23.00, gärna 22.00 (beror lite på när arbetet börjar).
Minst 3 ordentliga måltider per dygn: frukost, lunch, middag.
Inget surfande/tv tittande/arbetande under matintagen.
Avaktivera alla pushnotiser, speciellt mejl.

Skärmförbud minst 1 timme innan läggdags. Gäller alla skärmar.

Schemalägga varenda aktivitet i din vardag, hur är det avkopplande?

Strikta tidtabeller fungerar inte för alla, personligen kan jag inte ens somna utan att kolla på någonting på skärmen.

Permalänk
Inaktiv

Det går att träna på att stressa mindre, varva ner och stoppa tankar som snurrar runt i huvudet. Ett enkelt sätt är att fokusera på att andas lugnt då och då. Ett annat sätt är att lära sig någon metod för att slappna av, som till exempel andningsövningar, meditation, yoga eller liknande.

Du kan också träna på att ta det lugnare genom att göra saker långsammare. Pröva till exempel att ha dagar när du försöker gå, prata eller äta långsammare eller ta fler pauser och göra en sak i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Schemalägga varenda aktivitet i din vardag, hur är det avkopplande?

Strikta tidtabeller fungerar inte för alla, personligen kan jag inte ens somna utan att kolla på någonting på skärmen.

Människor har en tendens att hoppa över dessa viktiga livspusselbitar som mat, sömn, motion, frisk luft till förmån av sociala medier, hets, stress, och konstant plingande i mobilen.
Jag säger att schemalägg det som är viktigt för dig, för hälsan och allt annat får anpassas utifrån det. Inte tvärtom.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB