Palit släpper fläktlöst Geforce GTX 1650

Permalänk
Melding Plague

Palit släpper fläktlöst Geforce GTX 1650

Den som eftersträvar ett helt ljudlöst bygge får detta i Palit Geforce GTX 1650 Kalmx som skryter med passiv kylning och ljudlös drift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Appropå fläktlösa byggen blev jag påmind:
Vad heter den där tekniken då en tråd med hög spänning joniserar luften runtom, som sedan dras mot en tråd längre bort med en annan laddning?

Permalänk
Inaktiv

Äntligen! Deras 1050ti var ruskigt bra

Permalänk
Inaktiv

Fan också! Jag som köpte ett 5500xt bara för en vecka sen

Permalänk
Medlem

Påminner mig om min gamla 8600gs som va passivt ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Appropå fläktlösa byggen blev jag påmind:
Vad heter den där tekniken då en tråd med hög spänning joniserar luften runtom, som sedan dras mot en tråd längre bort med en annan laddning?

Tror det kallas Coronal wind eller Ion wind.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ion_wind

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Fan också! Jag som köpte ett 5500xt bara för en vecka sen

Går ju lämna tillbaka om du köpt online.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Påminner mig om min gamla 8600gs som va passivt ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett 7600gs som funkar prima till enkla saker eller diablo 2 ^^

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte varför detta gillas så mycket. Samma kort med en fläkt som går i väldigt låg rpm är genast bättre på alla vis.
det krävs verkligen inte mycket för att fläkta bort den varma luften på vrm osv.
Går att göra ljudlöst för örat och det skulle funka i fler chassi då många har dåligt luftflöde.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon201296:

Fan också! Jag som köpte ett 5500xt bara för en vecka sen

Men ett 5500 xt är mycket bättre än ett 1650. Det är inget 1650 super

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

Men ett 5500 xt är mycket bättre än ett 1650. Det är inget 1650 super

Skickades från m.sweclockers.com

Lite bättre visst men jag hade velat ha fläktlöst

Permalänk
Viking
Skrivet av anon201296:

Lite bättre visst men jag hade velat ha fläktlöst

Jag tycker att 20% bättre är ganska mycket för samma pris, men den är ju inte fläktlös

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon201296:

Lite bättre visst men jag hade velat ha fläktlöst

RX 5500 XT är cirka 40% snabbare än ett 1650, så det är ju inte "lite".

Sen finns det ju semipassiva grafikkort där fläktarna inte går igång alls som man inte gör något intensivt med grafikkortet som att spela spel.

Missade ett "XT"
Permalänk
Medlem

Köp denna, spänn på en Arctic P12 med buntelband, ITS PERFECT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

RX 5500 är cirka 40% snabbare än ett 1650, så det är ju inte "lite".

Sen finns det ju semipassiva grafikkort där fläktarna inte går igång alls som man inte gör något intensivt med grafikkortet som att spela spel.

Ojj ja det var nog större skillnad än jag trodde, kanske super är så mycket bättre ändå. Jo mitt 5500xt är passivt så det är okej antar jag, har också ett vega56 med "blowerstyle" men fan jag hade nog behövt ha hörselskydd med det kortet i mitt loque ghost chassi när jag spelar haha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snorlena:

Går ju lämna tillbaka om du köpt online.

Det känns ju lite sådär. Det är inte min stil att lämna tillbaka saker som fungerar som dom ska.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SCORPIUS:

Förstår faktiskt inte varför detta gillas så mycket. Samma kort med en fläkt som går i väldigt låg rpm är genast bättre på alla vis.
det krävs verkligen inte mycket för att fläkta bort den varma luften på vrm osv.
Går att göra ljudlöst för örat och det skulle funka i fler chassi då många har dåligt luftflöde.


Exakt mina tankar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:


Exakt mina tankar!

Blev "tvingad" att köpa ett passivt kort en gång, eftersom mitt 4600TI inte hade funktioner som krävdes för att BF2 skulle starta. Utbudet var litet eftersom jag bara hade AGP. Så blev ett Asus 7600gs med en passiv kyllösning vilket var det snabbaste kortet jag hade råd med som fanns till AGP i lokala butiken.
Kom hem startade BF2 fick artefakter efter 20 minuter, monterade en fläkt med hjälp av snören och kortet fungerade felfritt.

Jag undviker passiva kyllösningar i datorer så långt det går eftersom de ändå behöver ha luftflöde för att fungera. Inte särskilt förtjust i semipassiv drift heller eftersom det ofta skapar massa irriterande variationer på fläktarna, vilket jag upplever inte sker om man låter de snurra långsamt hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förstår faktiskt inte varför detta gillas så mycket. Samma kort med en fläkt som går i väldigt låg rpm är genast bättre på alla vis.
det krävs verkligen inte mycket för att fläkta bort den varma luften på vrm osv.
Går att göra ljudlöst för örat och det skulle funka i fler chassi då många har dåligt luftflöde.

Jag håller med dig till viss del, vill tillägga att en av få platser det passar på är i smutsig och vibrerande/skakande miljö - typ i viss industri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

citera!

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Förstår faktiskt inte varför detta gillas så mycket. Samma kort med en fläkt som går i väldigt låg rpm är genast bättre på alla vis.
det krävs verkligen inte mycket för att fläkta bort den varma luften på vrm osv.
Går att göra ljudlöst för örat och det skulle funka i fler chassi då många har dåligt luftflöde.

Fläktar börjar nästan alltid låta mer efter ett tag.
Och prylar med fläkt packas med damm efterhand.
Med fläktlöst så slipper man all sån skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Fläktar börjar nästan alltid låta mer efter ett tag.
Och prylar med fläkt packas med damm efterhand.
Med fläktlöst så slipper man all sån skit.

Nja, en kvalitetsfläkt som går i låga varv håller många år.

Ja det är korrekt, det samlas damm. Det är därför en rengör sin dator.
Det görs med eller utan fläktar. Vill jag inbilla mig att folk gör.
Så svårt och besvärligt är det inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jag gillar idén, men som vanligt så kommer det att kosta skjortan 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Fläktar börjar nästan alltid låta mer efter ett tag.
Och prylar med fläkt packas med damm efterhand.
Med fläktlöst så slipper man all sån skit.

Beror ju på hur der fungerar i praktiken. Min erfarenhet säger mig att fläktlösa kort har en högre benägenhet att överhetta. Dock har jag bara ägt ett fläktlöst kort. Värmeproblemet löstes enkelt genom att byta kylpasta samt att sätta dit en fläkt. Ett fläktlöst kort har en rejäl kylfläns så det blir väldigt bra kylning när den kombineras med en fläkt. Så det negativa är då alltså om kortet som sådant är beroende av någon annan sorts kyllösning i lådan som sätter fart på luftgenomströmningen i burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen aldrig förstått den trenden med "ljudlöst" jag hör knappt min 3 fläktade asus vid belastning.. vem sstör sig på tystgående fläktar? Inte direkt så att det låter som en dammsugare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Min gamla NUC skall snart gå i pension som tv-dator, har funderat på en ny NUC8i3BEH men även haft tankar att ha en ersättare med lite mer grafisk punch för att kunna köra lite couchgaming. Men den måste vara ljudlös och så litet chassi som möjligt. Detta 1650 kan ju vara tillräckligt.
Hur mycket bättre är detta 1650 än inbyggda iris plus 655 som huserar inuti Intel i3 8109?
Eller skulle man klara sig med en AMD 3400G?

Visa signatur

Gammal gubbe