Permalänk
Medlem

Billig AP till 4G-router?

Ska hjälpa tjocka släkten öka wi-fi hastigheten på landet där de bor. Det är en villa på drygt 100 m2 i två plan med Telias "fasta" 4G ("framtidens nät", obegränsat 4G som ersatt ADSL).

I dagsläget används endast den 4G-router som Telia skickade (nån Huawei-modell). Routern sitter i hallen på övervåningen, ett centralt läge som gör att wi-fi-signalen täcker in hela huset mer eller mindre. Nackdelen är att den har relativt dålig 4G-mottagning, hastigheten ligger på ca 20/20. Flyttar man 4G-routern till det fönster på övervåningen där det är bäst mottagning ökar hastigheten till ca 75/75 (utan riktantenn), men då har man i princip wi-fi endast i det rum där routern finns. Resten av huset har (nästan) ingen täckning.

Nu vill man gärna ha 75/75 i hela huset, eller snabbare än dagens hastighet i alla fall (de skulle nog bli glada bara man fördubblar det från 20/20 till 40/40 eller så). Någon riktantenn behövs alltså inte, utan det vore väl enklast om man köper en skaplig AP som man har i hallen på övervåningen, medan Telia-routern får sitta i fönstret för optimal mottagning.

Frågan är vilken billig men bra AP? Jag antar att alla här rekommenderar att AP:n ansluts till Telia-routern med kabel. Släkten vill helst slippa allt vad kablar heter, finns det nån klok lösning för det? Det är ju inga enorma hastigheter det handlar om, och ingen bryr sig om latens. I princip alla enheter som används i huset är mobila (telefoner, paddor, bärbara) så det är inte aktuellt att ansluta datorer med nätverkskabel.

Tackar

Permalänk
Inaktiv

Hej, kul projekt!

Med risk för att ha en ganska vinklad åsikt så rekommenderar jag Ubiquiti's produker. Det är vad jag kör själv, samt även vad jag brukar rekommendera till familj eller vänner om dem vill ha hjälp att bygga ett stabilt wifi. Eftersom jag inte testat så många olika alternativ från andra aktörer så kan jag inte uttala mig om dessa, men det finns säkert många bra alternativ från andra varumärken också.

Jag skulle rekommendera en eller flera UniFi AP AC Lite eller UniFi AP AC LR. Fördelen med att ha flera är att man kan sprida ut dem t.ex. en på varje våning, vilket borde garantera en bra anslutning överallt. För att slippa köpa saker i onödan kan man med fördel börja med att installera en och testa, funkar wifi bra överallt så behöver man ju inte köpa en till.

Precis som för de flesta APs så måste det gå en kabel till dessa, men strömförsörjningen skickas med i samma kabel som nätverket (Sk. "PoE" - Power over Ethernet), så ström behöver inte dras till platsen där du monterar APn utan bara en vanlig internetkabel (RJ45). Dessa APs är även anpassade för och fungerar väldigt bra att takmontera, vilket kanske underlättar kabeldragning?

Här kommer en bra länk som jag hittat i en annan tråd här på forumet med mer info om Unifi-systemet: https://www.douglasisaksson.com/lessons-learned-from-deployin...

Vill ni spara lite pengar så kan man köpa dessa begagnade på eBay, eller med lite tur här i forumets marknadsdel.

Vill ni absolut inte dra kablar så kan man använda sig av befintligt elnät och skicka internetsignalen via detta, sk. "powerline". Detta genom koppla in adaptrar i vägguttagen. I min erfarenhet funkar detta dock ganska dåligt i de flesta fall, förutom om man har optimala förhållanden och en ny elinstallation, men kan ändå vara värt att prova.

Permalänk
Medlem

Stäng av wifi på routern och skaffa valfritt mesh system.
Med 75 Mbit/s så spelar det ingen större roll vilket, alla klarar detta.

Eftersom ingen kommer att spela eller behöver öppna några portar så spelar det heller ingen roll om det blir trippel nat (4G-Huawei-Mesh).
Vill man inte ha en extra router så får man skaffa ett AP system med mesh.
Det går t.ex. att använda två UniFi AP AC Lite. En ansluts via tråd till routern och den andra pratar trådlöst med den första.
Eftersom Unifi AC inte har något dedikerad wifi till backhaul blir det aldrig full fart med deras mesh.
Men vill man ha det så går det ju alltid att dra en kabel till den andra AP senare.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W