Apples datorer får AMD-processorer

Permalänk
Melding Plague

Apples datorer får AMD-processorer

Koden i en betaversion av Apples operativsystem Mac OS pekar på att företagets datorer får AMD-processorer framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

YES...…….

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Det var oväntat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dra mig baklänges! Grattis till AMD får man väl säga?!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Oväntat och väntat på samma gång. Hade förväntat mig Epyc först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Lustigt med tanke på att kommentarer om att tänk vad de skulle göra för Intel om dom tappar Apple är ganska vanliga.

Dock så har väll Apple varit lite sugna på att lämna Intel rätt länge nu. Med tanke på hur populärt Apple är för produktiva arbetsbördor där du verkligen kan dra nytta av alla kärnor så skulle detta uppskattas iaf här hos oss!

Skulle kunna tänka mig att om 2-3 år framåt att Apple primärt kan tänkas ligga på Arm men med AMD (förutsatt att de fortsätter med bra grejjer) på laptops och burkar med fokus på produktivitet.

Skall bli roligt att följa ryktena kring detta tills något blir bekräftat.

Permalänk
Medlem

Härligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

fan de trode man inte coolt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Wat?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Inte oväntat, men att det händer är faktiskt ändå något jag inte räknat med. CES 2020 bör ha varit en ögonöppnare för de flesta, men att även Apple går samma väg är intressant.

Apple har länge kört AMDs produkter men inte deras processorer. Finns nog inget som hindrar dom att köra Epyc och Threadripper i Mac Pro framöver heller exempelvis.

Tror det blir lite AMD investering idag, blir att fundera över lunchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror detta är väldigt positivt för alla utom Intel. Apple kommer säkerligen behålla samma priser för datorerna som när de hade Intel, men nu köper de billigare kretsar och tjänar mer pengar. Att det sitter AMD i Apple kommer göra väldigt mycket för att AMD återigen ska bli ett namn som Svenssons känner igen och det kommer göra svallvågor i hela deras produktutbud. Tror jag sitter kvar på mina AMD aktier ett tag till ^^

Permalänk
Medlem

Jag trodde Apple skulle lägga in sina egenutvecklade soc:ar då de är riktigt, riktigt grymma i iPad och telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yes! då blir det nog snart threadrippers i deras stationära förhoppningsvis.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tror detta är väldigt positivt för alla utom Intel. Apple kommer säkerligen behålla samma priser för datorerna som när de hade Intel, men nu köper de billigare kretsar och tjänar mer pengar. Att det sitter AMD i Apple kommer göra väldigt mycket för att AMD återigen ska bli ett namn som Svenssons känner igen och det kommer göra svallvågor i hela deras produktutbud. Tror jag sitter kvar på mina AMD aktier ett tag till ^^

Vem har sagt att amds kretsar är billigare? Om de är så mycket bättre prestanda som de sagt borde dom inte bli så billiga tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Boom bitch, get out the way bitch, get out the way!!!

All aboard the train 🤗

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag trodde Apple skulle lägga in sina egenutvecklade soc:ar då de är riktigt, riktigt grymma i iPad och telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir nog i nästa macbook air kanske, eller så är det för mycket program som inte klarar av arm än sånde väntar några år?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Vem har sagt att amds kretsar är billigare? Om de är så mycket bättre prestanda som de sagt borde dom inte bli så billiga tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Du får AMD 8c/16t för 3500 kr jämfört med 5500 kr Intel i starionära datorer. Det är 37% billigare!

Och för 5500 kr får du 12c/24t!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du får AMD 8c/16t för 3500 kr jämfört med 5500 kr Intel i starionära datorer. Det är 37% billigare!

Och för 5500 kr får du 12c/24t!

Mobila kretsarna är dubbelt så stora (än en chiplet) och kör bara 7nm rakt igenom och mycket högre krav på energi etc. Om de dessutom konkurrerar ser jag inte varför amd skulle ge bort dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag trodde Apple skulle lägga in sina egenutvecklade soc:ar då de är riktigt, riktigt grymma i iPad och telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast de har ingen licens att bygga x86. Att byta arkitektur igen blir väldigt svårt.

Skrivet av medbor:

Vem har sagt att amds kretsar är billigare? Om de är så mycket bättre prestanda som de sagt borde dom inte bli så billiga tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Man ser på priset att de är billigare... Eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

AMD och Apple är dom två största kunderna hos TSMC, dom kanske har fått ett bra paketpris? Ganska logiskt med ett samarbete sett ur det perspektivet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det är dock långt ifrån klart att Apple skulle använda AMD kretsar i sina datorer bara på grund av att de återfinns i drivrutiner. Med största sannolikhet rör det sig om tester, har dessutom för mig att det var en liknande nyhet förra året? Tror också att Apple gärna läcker nyheter om AMD eller att de funderar på ARM (som kommer varje år) för att sätta press på Intel och deras priser

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

AMD och Apple är dom två största kunderna hos TSMC, dom kanske har fått ett bra paketpris? Ganska logiskt med ett samarbete sett ur det perspektivet.

plus AMD kan erbjuda skräddarsydda kretsar till apple och deras behov. det kan "kanske" också innebär bättre kylningslösningar för apple för man slippa dela på GPU och CPU kylningen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

smått otippat men coolt! kul det går bra för AMD!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skäggig legend

Okej, detta är vad som verkligen behövs i Macbooks. Verkligen Superkul!! Senare tänker jag till Mac Pro, threadripper/epyc? och Imac blir det Ryzen. Make sense...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Fan i mig på tiden 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

whuuuaaahhht?!?!?! Ok, det där var något folk pratat om i stil med att "Apple borde byta till AMD."
Men att det verkligen skulle hända... det trodde jag absolut inte.

Sedan kanske detta är att det kommer komma någon variant med AMD eller så? Who knows... Mer info behövs.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

många säger otippad detta har väl varit rykte länge ;). bara jag som har förväntat detta`?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd

Ja då var det ju nästa steg också: DDR4 för vanligt folk.

Eller är inte en konstig sak att den billigaste Macbook med DDR4 som finns i Sverige går på 28.000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Ja då var det ju nästa steg också: DDR4 för vanligt folk.

Eller är inte en konstig sak att den billigaste Macbook med DDR4 som finns i Sverige går på 28.000?

Va? DDR4 har ju varit standard i flera år...

Skickades från m.sweclockers.com