Asrock först med Thunderbolt 3-certifiering av AMD-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Asrock först med Thunderbolt 3-certifiering av AMD-moderkort

Taiwanesiska Asrock meddelar att X570 Phantom Gaming-ITX/TB3 blir det första AMD-moderkortet med officiellt Thunderbolt 3-stöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Inte en dag försent!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

DP in och HDMI ut, intressant val.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Vad innebär/används DP in till?

Permalänk
Avstängd

Hur kommer det sig att Asrock som faktiskt gör bra brädor har varit så frånvarande på svenska marknaden fram till ganska nyligen?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Bra förberedelse för USB 4! Skönt att se att det börjar bli redo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Hur kommer det sig att Asrock som faktiskt gör bra brädor har varit så frånvarande på svenska marknaden fram till ganska nyligen?

På vilket sätt har de varit frånvarande från den svenska marknaden? Har personligen sett brädor från dem säljas här sedan Sandy Bridge tiden.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

För dom som undrar så används DP in till att skicka displayport till thunderbolt, så man kopplar in grafikkortet till moderkortet för att använda t.ex en thunderboltskärm

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

På vilket sätt har de varit frånvarande från den svenska marknaden? Har personligen sett brädor från dem säljas här sedan Sandy Bridge tiden.

Jag tycker det har varit dåligt utbud av deras brädor både på Inet, Webhallen, Komplett. Är väl ish bara ProShop som haft dessa till försäljning som ligger i närheten av sverige. Jag kanske inte kollat tillräckligt tydligt men..

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk

Verkligen inte en dag för tidigt! Jag har en känsla av att i finlir som "high end ljudinterface" kan detta nog leda till några timmar/dagar av felsökning?

Visa signatur

//J Hansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michwurfus:

För dom som undrar så används DP in till att skicka displayport till thunderbolt, så man kopplar in grafikkortet till moderkortet för att använda t.ex en thunderboltskärm

Tackar, nu lärde jag mig något nytt, mycket uppskattat!

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Genx031:

Jag tycker det har varit dåligt utbud av deras brädor både på Inet, Webhallen, Komplett. Är väl ish bara ProShop som haft dessa till försäljning som ligger i närheten av sverige. Jag kanske inte kollat tillräckligt tydligt men..

Det finns en handfull distributörer av datorkomponenter i Sverige, tex Captech, Itegra och Gandalf. Ingen av dessa har haft något närmare arbete med Asrock (tagit in enstaka partier då och då) och därför har det inte funnits god tillgång av moderkort i Norden.

De flesta Asrock moderkort man har sett till salu har importerats i mindre omfattning från olika distributörer i Europa medan de större märkena såsom ASUS, MSI och Gigabyte har både lokala representanter och löpande avtal med en eller flera av de stora distributörerna som underlättar bland annat garanti och returhantering för svenska butiker.

Därav att du ser dem huvudsakligen hos Proshop som utgår från Danmark med import från Europa.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Det finns en handfull distributörer av datorkomponenter i Sverige, tex Captech, Itegra och Gandalf. Ingen av dessa har haft något närmare arbete med Asrock (tagit in enstaka partier då och då) och därför har det inte funnits god tillgång av moderkort i Norden.

De flesta Asrock moderkort man har sett till salu har importerats i mindre omfattning från olika distributörer i Europa medan de större märkena såsom ASUS, MSI och Gigabyte har både lokala representanter och löpande avtal med en eller flera av de stora distributörerna som underlättar bland annat garanti och returhantering för svenska butiker.

Därav att du ser dem huvudsakligen hos Proshop som utgår från Danmark med import från Europa.

I See!

Finns det någon anledning till att det har varit så?

De moderkort AsRock gör är ju dessutom ganska snygga IMO.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Hmm intressant att de lade det på en mITX. Jag tänker mig typ en hyfsat portabel 12/16-kärnig redigeringsmaskin som kan kopplas hop med en Blackmagic UltraStudio 4K Mini via thunderbolt och användas "in the field" på någon film/tv-inspelning där man vill ställa upp en redigering för att kika på dagstagningar via någon hyfsad referensmonitor.

Problemet är då att den konkurrerar mot TB3-kompatibla laptops som ändå kan ha upp till 8 kärnor och ev. känns allmänt smidigare att lunka runt med. Om än kanske för långsam beroende på vad man filmar. Så.. smal nisch. Någon annan?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Och ändå bara 1Gbps nätverksuttag..
Hade ju hoppats att de kunde ha lagt lite mer krut på den delen också på ett high-end kort som detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har det alltså hittills sålts utan TB3-certifieringen? Det har ju gått att köpa sedan september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Har det alltså hittills sålts utan TB3-certifieringen? Det har ju gått att köpa sedan september.

Ja. Det har funnits moderkort med TB3 från ASRock och Gigabyte, men dessa har inte varit officiellt certifierade vilket inneburit problem för systembyggande företag som ju inte kan leverera en AMD-plattform till kunder med löfte om att TB3 garanterat ska fungera.

Klart intressant utveckling! Hoppas bara att det certifieras lite kraftfullare ATX-kort snart.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Hur kommer det sig att Asrock som faktiskt gör bra brädor har varit så frånvarande på svenska marknaden fram till ganska nyligen?

Har haft ASRock brädor sedan deras AM2 tider. Och det var typ 2008. Senast jag köpte en ASRock-bräda var faktiskt till brorsans Ryzen 2600. Så nog finns det en ganska bra närvaro av just AsRock på svenska marknaden alltid även om kanske inte lika stor som Asus, MSI eller Gigabyte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har haft ASRock brädor sedan deras AM2 tider. Och det var typ 2008. Senast jag köpte en ASRock-bräda var faktiskt till brorsans Ryzen 2600. Så nog finns det en ganska bra närvaro av just AsRock på svenska marknaden alltid även om kanske inte lika stor som Asus, MSI eller Gigabyte.

Men kanske inte diskuteras så mycket? Min kompis köpte asrock till 2500k kommer jag ihåg. Bättre spec till lägre priser var det som gällde då i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Har haft ASRock brädor sedan deras AM2 tider. Och det var typ 2008. Senast jag köpte en ASRock-bräda var faktiskt till brorsans Ryzen 2600. Så nog finns det en ganska bra närvaro av just AsRock på svenska marknaden alltid även om kanske inte lika stor som Asus, MSI eller Gigabyte.

Yez, som sagt, har sett att de har funnits till Ryzen, varpå de har börjat komma mer och mer. Men innan dess så har dom lyst med sin frånvaro ganska länge. Vad du byggde för 12 årsen tycker jag inte riktigt hör hit, även om det är relevant att det är AsRock-bräda du hade då.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Asrock lyckas med att göra intressanta moderkort gång på gång.

Minns med förtjusning mitt moderkort från Asrock som hade AGP och PCI-E samt två olika processorsocklar.
Det var fan magi på hög nivå

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Yez, som sagt, har sett att de har funnits till Ryzen, varpå de har börjat komma mer och mer. Men innan dess så har dom lyst med sin frånvaro ganska länge. Vad du byggde för 12 årsen tycker jag inte riktigt hör hit, även om det är relevant att det är AsRock-bräda du hade då.

Min poäng är att de alltid funnits där när man tittat på uppgraderingar. 2008 var bara en referenspunkt och senast jag köpte ett nytt system (åt brorsan) var 2018 och då fanns de där med. Tittade snabbt på Inet och hittade 10 olika moderkort till AM4 t.ex. så de finns ju även där.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Min poäng är att de alltid funnits där när man tittat på uppgraderingar. 2008 var bara en referenspunkt och senast jag köpte ett nytt system (åt brorsan) var 2018 och då fanns de där med. Tittade snabbt på Inet och hittade 10 olika moderkort till AM4 t.ex. så de finns ju även där.

Men här på swec diskuteras mest Asus, MSI och Gigabyte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men här på swec diskuteras mest Asus, MSI och Gigabyte

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog korrekt. De är ju ändå de tre stora moderkortstmärkena och därför har de betydligt större chans att det finns i ens dator.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

@Xinpei: Jo, men som jag också skrev så har de lyst med sin frånvaro..

Att de existerar nu i form av X470 och X570 har jag sett, vilket gjorde mig lite förvånad, då jag inte hittat dessa i svenska butiker innan, utan bara på Proshop.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är nog korrekt. De är ju ändå de tre stora moderkortstmärkena och därför har de betydligt större chans att det finns i ens dator.

Och det blir ju en ond cirkel av det när det kombineras med att folk gärna rekommenderar det som de själva köpt och har i sina burkar.

Asrock har väl inte haft så många high-end eller ’halo’ produkter heller vilket gett dom en liten budgetstämpel tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

@Xinpei: Jo, men som jag också skrev så har de lyst med sin frånvaro..

Att de existerar nu i form av X470 och X570 har jag sett, vilket gjorde mig lite förvånad, då jag inte hittat dessa i svenska butiker innan, utan bara på Proshop.

Dom kanske inte finns på komponentkoll bara? Många saker som saknas där har jag märkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@medbor: Har aldrig använt mig av komponentkoll faktiskt.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

@medbor: Har aldrig använt mig av komponentkoll faktiskt.

Den sidan verkar vara på modet i alla köptrådar bara... ingen aning varför folk inte kollar på asrock, jag har alltid haft deras kort som alternativ när man kollar igenom prisjakt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Den sidan verkar vara på modet i alla köptrådar bara... ingen aning varför folk inte kollar på asrock, jag har alltid haft deras kort som alternativ när man kollar igenom prisjakt

Skickades från m.sweclockers.com

Kan faktiskt hålla med dig där. AsRock gör sjukt bra kort, och därför jag tycker det är lite synd att de inte har funnits så mycket av deras varor här. Gött att se att de iaf kommit in några Ryzen-brädor! ett steg i rätt riktning

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar