Googles gratisabonnemang Stadia Base släpps "inom några månader"

Permalänk
Melding Plague

Googles gratisabonnemang Stadia Base släpps "inom några månader"

Den som vill testa Googles strömmande speltjänst Stadia utan månadskostnad får möjligheten under de kommande månaderna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kostar bara att du säljer din själ till Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Spelen kostar ju fortfarande? Förstår inte alls denna modell

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spelen kostar ju fortfarande? Förstår inte alls denna modell

Skickades från m.sweclockers.com

Modellen är väll att du inte behöver ha en bra dator utan att du bara behöver internet och valfri enhet.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Modellen är väll att du inte behöver ha en bra dator utan att du bara behöver internet och valfri enhet.

Dom delarna gäller ju för Geforce Now också?

I normala fall hatar jag Nvidia för deras vidriga metoder, men i det här fallet är deras tjänst överlägsen i min värld.

Jag tror Stadia kommer floppa som Wave och Google+ gjorde på sin tid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor: gratisabonnemanget för Geforce Now ger dig bara en timmes speltid och åtkomst ges i ett kösystem, så Stadias gratisabonnemang har en klar fördel där (utöver att det, tja, inte finns tillgängligt än). Google gjorde inte ett lysande jobb med att förklara hur modellen för Stadia ser ut, vilket är anledningen till att vi och många andra sidor skrev artiklar som förklarar hur det fungerar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

Kostar bara att du säljer din själ till Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Försöker hålla mig så lång bort som möjligt från Google, synd bara att man måste ha de i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@medbor: gratisabonnemanget för Geforce Now ger dig bara en timmes speltid och åtkomst ges i ett kösystem, så Stadias gratisabonnemang har en klar fördel där (utöver att det, tja, inte finns tillgängligt än). Google gjorde inte ett lysande jobb med att förklara hur modellen för Stadia ser ut, vilket är anledningen till att vi och många andra sidor skrev artiklar som förklarar hur det fungerar.

Skillnaden är att GN går att testa utan att låsa in pengar på tjänsten, att använda så mycket man vill med befintliga spel man redan äger. Inte vara låst till ett litet utbud och alla pengar man spenderar bara gå att utnyttja på den plattformen. Ett spel jag köper på steam kan jag spela på många sätt inte alls samma med saker som köps på Stadia.

Varför skulle jag vilja köpa saker igen och låsa in den investeringen i en plattform på det här viset?

Tyvärr inte intresserad även om jag kan se varför andra är det

Skickades från m.sweclockers.com

Ett spel på ’gratis-stadia’ kostar som ett år av Geforce Now Pro eller vad det nu hette...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Försöker hålla mig så lång bort som möjligt från Google, synd bara att man måste ha de i telefonen.

Nja, du kan ju antingen köpa Apple telefon, alternativt göra som jag och ha en avgooglad Android. Går bra med F-Droid!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Försöker hålla mig så lång bort som möjligt från Google, synd bara att man måste ha de i telefonen.

https://m.sweclockers.com/nyhet/28967-pinephone-ar-en-oppen-l...

Permalänk
Lego Master

Gick och skaffade mig de 90 dagarna trial på GeForce NOW nyss, och beställde en phone clamp till min Xbox Elite 2-kontroll. Här ska spelas mobilt så det stänker om det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Får man HDR på deras free konto med ? eller är det ihop bakat med 4k.

Kontrollen kostar 700kr och chromecast har jag redan, isf är det ju inte fel för att lira lite Tomb Raider i soffan utan månadskostnad eller högljudd och seg konsol.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

Nja, du kan ju antingen köpa Apple telefon, alternativt göra som jag och ha en avgooglad Android. Går bra med F-Droid!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej aldrig mer några Apple produkter, de har jag haft massor av, har dödat allt som har med Apple att göra.
Sedan så använder jag bankid och andra saker och de finns inte på F-Droid.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor: absolut, ville bara belysa att Stadias gratisabonnemang har fördelar sett till teknik och funktion ställt mot Geforce Now-gratisnivån. Googles strategi för spelutbudet är en annan femma, det hade varit en utmaning även om deras kommunikation runt tjänsten varit bra (vilket den inte kan anklagas för att ha varit).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Har gått över 40 dagar utan att ett nytt spel har kommit till stadia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@medbor: absolut, ville bara belysa att Stadias gratisabonnemang har fördelar sett till teknik och funktion ställt mot Geforce Now-gratisnivån. Googles strategi för spelutbudet är en annan femma, det hade varit en utmaning även om deras kommunikation runt tjänsten varit bra (vilket den inte kan anklagas för att ha varit).

Som teknik och bildkvalitet jämförelse vinner nog Stadia, men inte där skon klämmer för min del. Om nvidias tjänst lyckas kommer nog deras kvalitet öka med tiden också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Har gått över 40 dagar utan att ett nytt spel har kommit till stadia.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det kom ett nytt spel för endast ett par dagar sedan.
https://9to5google.com/2020/02/04/stadia-monster-energy-super...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som teknik och bildkvalitet jämförelse vinner nog Stadia, men inte där skon klämmer för min del. Om nvidias tjänst lyckas kommer nog deras kvalitet öka med tiden också

Skickades från m.sweclockers.com

Jag provade GeForce Now häromdagen, tyckte bildkvalitén var bättre än vad jag har sett på Stadia.
Självklart finns det utrymme för förbättring, och det är bara bra för oss att det finns konkurrens bland "cloud gaming"-bolagen.

GeForce NOW och Stadia ser jag däremot som två olika tjänster.

GeForce NOW låter dig spela PC-spel på en fjärrdator. Antingen spel du redan äger eller planerar köpa, men det är PC-spel.

Stadia är en spelkonsol i molnet, med eget ekosystem, möjligen egna spel i framtiden, och därmed även ett eget bibliotek. Det är inte en PC för PC-spel i den bemärkelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Jag provade GeForce Now häromdagen, tyckte bildkvalitén var bättre än vad jag har sett på Stadia.
Självklart finns det utrymme för förbättring, och det är bara bra för oss att det finns konkurrens bland "cloud gaming"-bolagen.

GeForce NOW och Stadia ser jag däremot som två olika tjänster.

GeForce NOW låter dig spela PC-spel på en fjärrdator. Antingen spel du redan äger eller planerar köpa, men det är PC-spel.

Stadia är en spelkonsol i molnet, med eget ekosystem, möjligen egna spel i framtiden, och därmed även ett eget bibliotek. Det är inte en PC för PC-spel i den bemärkelsen.

@loevet:
Stadia (i framtiden, om det överlever etc) kan absolut skapa unika och exklusiva titlar som ingen annan kan ens drömma om, det är för att det finns i det närmaste obegränsad bandbredd och obefintlig latens mellan klienter och andra klienter, men också klienter och server. Hela 3d objekt och texturer som en klient skapas kan direkt föras över till alla utan märkbar fördröjning, eller andra saker som att servern kan hålla hela världen renderad/in memory så att draw distance kan helt elimineras. Alla klienters resurser kan ju hjälpas åt att skapa alla frames, det kan bli hudratals terabyte minne eller mer ganska snabbt.

Om GFN går helt från att vara kompatibelt med pc kanske det skulle kanske vissa av dessa delar fungera även där, men det ser inte ut så eftersom hela lösningen idag är ju att köra en virtuell windowsmaskin med vanliga pc spel.

Stadia har absolut sin plats och om spelutvecklare ges möjlighet att utnyttja de unika saker plattformen har att erbjuda kanske något kan hända, men än så länge är det långt ifrån intressant för mig. Jag tror inte denna nivå kommer uppnås förens nästa generation av cloud streaming, men har gärna fel. Skadar ju inte att vänta och se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låst ekosystem?

Jag tror det låsta ekosystemet kommer bli döden för Stadia, öppnar de upp cross-play med Steam/Epic eller nått annat så kanske det kan fungere. Destiny 2 skulle liksom vara den stora titeln till Stadia, men vem vill vänta flera minuter på en strike eller i pvp bara för att bli parad med 3-6 andra spelare?

En stor spelarbas är superviktigt, som ny spelare i Destiny 2 så är konsoll ett mycket bättre val om du inte har pengar till en lite kraftigare speldator. Betalnings modellen tror jag de måste göra om kraftigt för att överleva, jag ser inte att Stadia i sin nuvarande form kommer överleva till 2021.

När jag provade via PC så var det 1-2 sekunders lagg mellan mina inputs så det gick nästan inte att spela.
Samurai Showdown var ett stort skämt, tappade frames hela tiden.
Jag har en 350mbit upp/ned fiber så borde fungerat toppen kan man tycka.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor: jag håller med helt och hållet, sett till det tekniska har Stadia enorm potential och i de spel jag spelat hemma har det fungerat oförskämt bra. Men det är ju just för mig det fungerar bra, och jag har till 99 procent spelat hemma i lägenheten där jag har utmärkt nätverk med obegränsad datamängd.

Den stora lockelsen med Stadia är ju att man kan ta med sig spelutbudet och avnjuta det varsomhelst, men verkligheten matchar inte målbilden i nuläget. De flesta publika nätverk har alldeles för hög latens och låg bandbredd för att Stadia ska vara gångbart, och på landsbygden finns det fortfarande många hushåll som använder 4G-bredband med skyhög latens och datatak som tar slut bara man tittar på det med Stadia.

Några år längre fram när nätverksutrustningen i hemmet blivit bättre, riktigt bredband spridit sig längre ut på landsbygden och 5G-anslutningar börjat ploppa upp i annat än storstäderna kommer mer av potentialen i Stadia uppfyllas. Men det förutsätter som du skriver att Stadia överlever länge nog för att uppleva den verkligheten.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Nej aldrig mer några Apple produkter, de har jag haft massor av, har dödat allt som har med Apple att göra.
Sedan så använder jag bankid och andra saker och de finns inte på F-Droid.

Den där "aldrig mer"-inställningen till teknik och teknikföretag och deras produkter och tjänster tror jag är onödig. Det är knappast statiska grejor och kan komma att förändras till det bättre och så klart även till det sämre. Med det sagt är jag också lite trött på Apple på vissa plan, men vet inte om jag nödvändigtvis tycker det är bättre på annat håll för det. Eller jo, det beror på vad man är ute efter.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@loevet:

Känns väl som att man borde kunna ta med sig även Nvidias lösning med en handkontroll och en tablet och köra det mesta lika mycket på väg som Stadia, eller missar jag något? Nvidia kommer behöva förbättra gränssnitt för denna typ av användande om de ska hålla kunder nöjda.

Stadia ser jag främst som intressant när något unikt spel kommer som kan ta tillvara på den tekniska plattformen som bara finns där. Ett spel helt utan klientsida som ingen annan plattform kan mäta sig med.

Problemet är att ett sånt spel behöver bli populärt också, och roligt, teknik i sig säljer ju sällan bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bäst vore det väl om det ingått ett litet spel till Stadia Base. Nu kan man ju inte testa det utan att köpa ett spel och de är dyra (dyrare än Steam vad jag förstått).

GeForce Now har fördelen att du kan lira alla tidigare köpta spel så det är bara att skaffa och testa.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bäst vore det väl om det ingått ett litet spel till Stadia Base. Nu kan man ju inte testa det utan att köpa ett spel och de är dyra (dyrare än Steam vad jag förstått).

GeForce Now har fördelen att du kan lira alla tidigare köpta spel så det är bara att skaffa och testa.

Om jag förstått det rätt så har google köpt in exklusiva indie-spel, jag är övertygad om att något av dessa kommer vara tillgängliga vig launchen av free abonnemanget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar om de kommer ha 50-75% reor som alla andra butiker? Eller om det blir fullpris alltid? Dvs de bakar in "gratisabonnemanget" i spelpriserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor: ja Nvidia har absolut den möjligheten, och det återstår att se om de öppnar upp den möjligheten i framtiden. Som det är just nu loggar du ju in till en virtuell PC i princip och loggar in på den spelbutik du vill nyttja, vilket inte är en önskvärd modell för en platta eller annan bärbar spelmaskin. Men om Nvidia skulle bestämma sig för att skapa ett gränssnitt för mobila enheter och låta användarna ge den mobila klienten rätt att hantera spelen i de olika butikerna är det ingen omöjlighet. Att ha det som det är nu, där man måste påbörja ett spel på datorn för att kunna fortsätta i den mobila klienten är inte riktigt önskvärt.

Mmm, många av spelen som finns på Stadia nu finns på andra plattformar sedan tidigare och gör inget nytt där, utöver att strömmas från ett datacenter då. Jag hoppas att några av de här exklusiva titlarna Google har pratat om lyfter in de utlovade fördelarna med Stadia, exempelvis att ge avsevärt bättre multiplayer-kapacitet genom att servrar kommunicerar med varandra istället för att gå till klienten och tillbaks. Men på sikt hoppas jag att de också kan utnyttja resurserna i molnet för att utföra tunga beräkningar som lokala klienter inte kan, likt det Microsoft lovade med Xbox One-spel och Azure-molnet. Det gick ju sådär med Crackdown 3, men konceptet är ändå lovande.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Kostar bara att du säljer din själ till Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant men jag tror att Google redan vet allt...

Permalänk
Medlem

Hade Google varit smart så hade de erbjudit en free trial på typ en månad. Finns inte en chans att jag betalar 1400 spänn bara för att testa skiten. Och gratisabonnemanget kommer ju fortfarande kräva att man köper ett spel, så det är också totalt ointressant. Med både xCloud och Geforce Now tillgängligt så känns suget efter Stadia väldigt svagt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hade Google varit smart så hade de erbjudit en free trial på typ en månad. Finns inte en chans att jag betalar 1400 spänn bara för att testa skiten. Och gratisabonnemanget kommer ju fortfarande kräva att man köper ett spel, så det är också totalt ointressant. Med både xCloud och Geforce Now tillgängligt så känns suget efter Stadia väldigt svagt.

Demos ska komma. Tagga ner 🙂

Skickades från m.sweclockers.com