Vodafone rensar 3G- och 4G-nät från Huawei-utrustning

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Låt mig gissa. . .

Ni har Huawei mobiler (?)
Eller så är ni dåligt pålästa hur det fungerar i kina.

Kinas "maktbehov" är inte snällt.
Titta bara vad dom har ställt till med i Tibet t e x
Och Hong Kong ska vi inte skriva om ens....

All historia kanske kan tyckas löjligt och ironiskt i era sinnen, jag undrar hur ni hade upplevt känslorna om ni bott där.

Två felaktiga antaganden.
Hade förvisso en One+ tidigare, men bytte ut OS delvis pga Kina.
Det större felaktiga antagande var att jag skulle anse att det var ok att Kina övervakar sina och andras medborgare och företag.
Jag tycker naturligtvis att det är fruktansvärt och att väst borde utöva mer politiska påtryckningar för att mänskliga rättigheter efterlevs där, men det innebär inte att jag tycker att det är ok av andra stater att spionera fritt.
Huawei-debatten har väl mest handlat om statliga och industriella hemligheter som ligger i nationens intresse att hemlighetshålla snarare än att se om man uppduttar en bild på Puh. Visst är vi vänner med USA, men det kan ju inte undgått någon att även där har relationerna blivit frostigare sedan presidentbytet, och att då kunna hålla sina diplomatiska kort osedda kan vara av stor vikt, tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Fast det är ändå ganska stor skillnad då huawei i praktiken är den kinesiska staten i bolagsform. Den kinesiska säkerhetstjänsten är garanterat inblandad i hur deras utrustning fungerar. Det finns kinesika lagar som tvingar företag i kina att gå statens ärenden. Är detta en lämpliga leverantör av viktig infrastruktur?
Vi skulle lika gärna kunna köpa in kinesisk militär för att försvara våra gränser och kinesisk säkerhetspolis för att skydd vår demokrati.

Ericsson har över 5000 inom FoU i Kina och deras dotterbolag lyder under samma lagar som Huawei. Kinesiska medborgare finns det givetvis utanför Kina i alla nätverksbolagen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ericsson har över 5000 inom FoU i Kina och deras dotterbolag lyder under samma lagar som Huawei. Kinesiska medborgare finns det givetvis utanför Kina i alla nätverksbolagen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo många företag har verksamhet i kina och kinesiska anställda, men det är ändå ganska stor skillnad.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jo många företag har verksamhet i kina och kinesiska anställda, men det är ändå ganska stor skillnad.

Många verkar tro att det finns moral eller själ i ett multinationellt gigantiskt bolag bara för att de historiskt härstammar från något eller andra saker. De som styr företag idag är det som kan göra pengar av olika anledningar. Ibland kan det se ut som att de agerar ’bra’ men oftast är det för att få bra pr eller andra beräknade framtida anledningar. Jag är såklart mycket pessimistisk här, men tror detta är nära sanningen.

Det sagt så är ledningen till huawei alldeles för nära med kinesiska staten så deras intressen kommer kunna påverka beslut också. Men det säger inte att ericson har slutanvändarens bästa i åtanke heller. Förekommer nog extrema mängder datainsamling även i deras nät och vid ett hot kan någon med fel behörighet säkerligen stänga ner kärnan i en operatörs nätverk oavsett tillverkare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många verkar tro att det finns moral eller själ i ett multinationellt gigantiskt bolag bara för att de historiskt härstammar från något eller andra saker. De som styr företag idag är det som kan göra pengar av olika anledningar. Ibland kan det se ut som att de agerar ’bra’ men oftast är det för att få bra pr eller andra beräknade framtida anledningar. Jag är såklart mycket pessimistisk här, men tror detta är nära sanningen.

Det sagt så är ledningen till huawei alldeles för nära med kinesiska staten så deras intressen kommer kunna påverka beslut också. Men det säger inte att ericson har slutanvändarens bästa i åtanke heller. Förekommer nog extrema mängder datainsamling även i deras nät och vid ett hot kan någon med fel behörighet säkerligen stänga ner kärnan i en operatörs nätverk oavsett tillverkare...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inga som helst illusioner om att bolag har moral etc. Jag är övertygad om att bolag i de allra flesta fall gör det som generar mest vinst (som de tror genererar mest vinst), men jag bedömer här att huawei inte är ett vanligt bolag, utan ett bolag som agerar som den kinesiska statens förlängda arm, det gör inte vanliga bolag.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M