Rockstars medgrundare Dan Houser lämnar

Permalänk
Melding Plague

Rockstars medgrundare Dan Houser lämnar

Drygt 21 år efter att ha varit med om att grunda Rockstar Games lämnar välrenommerade Dan Houser efter en längre tid av ledighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som det aldrig blir bra efter när grundarna till ett spelbolag lämnar.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Thunderbolt:

Känns som det aldrig blir bra efter när grundarna till ett spelbolag lämnar.

Nej, det är lite så. Grundarna är ju ofta själen i studion. Sen förstår jag ju honom, han behöver ju inte direkt pengarna längre. Vill kanske fokusera mer på familj(?) eller liknande.
Gissar på att vi får reda på mer inom kort när kvartalsrapport släpps

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Thunderbolt:
Med tanke på Rockstars nyare inriktning på microtransactions och always online sedan framgången med GTA V så kan man nog med säkerhet påstå att Rockstars själ dog länge sedan. Det behövs nytt blod i företagsledningen.

Permalänk
Medlem

Han har ett CV som jag gärna skulle vilja ha. Vilken kille!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I och med att vem som helst kan licensiera en spelmotor, är den enda konkurrensfördelen ett spelföretag har talangen hos de som jobbar där. Det som ofta händer när en grundare lämnar är att många av de duktiga på golvet tar chansen och går vidare de också. Kan man inte stoppa det där, är risken att det blir som Bioware, där det bara är ett skal av företaget kvar. Vi får se hur det blir med Rockstar, men det är ju lovande att Take Two har hanterat liknande situationer bra tidigare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Känns som det aldrig blir bra efter när grundarna till ett spelbolag lämnar.

Jodå, har ju gått helt smärtfritt för blizzard

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

fan va trist,.. undrar varför han lämnar.

Permalänk
Medlem

Swag. Med lite tur så kanske det blir bättre arbetsförhållanden för de anställda.
Inte lika många 100-timmarsveckor

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av HazZarD:

fan va trist,.. undrar varför han lämnar.

Rena spekulationer från min sida, men över 20 år av 100-timmarsveckor inom ett företag som blivit mer och mer fokuserat på att vara vinstdrivande tar nog drivet ur vem som helst. Förhoppningsvis vill han bara ha en chans att andas ut och njuta lite av livet han har byggt upp för sig själv.

Permalänk
Snusfri

Hoppas han plockar med sig några av talangerna från R* och startar ett nytt bolag som börjar på ett nytt "GTA" utan massa online skit och microtransactions och återgår till vad som gjorde serien så bra, ett enormt fokus på grymma stories och single player i en stor och roligt värld med grymma karaktärer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Välrenommerade hur? Ett fåtal spel på 20 år som släpps innan de är färdiga och bara duger till story? Med egen EULA med konto och launcher, så att man inte äger sitt spel?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd

GTA San Andreas är klart den bästa GTA av dom alla, hoppas att GTA 6 blir mer likt San Andreas.

Synd att han lämna.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av HolyFather:

Välrenommerade hur? Ett fåtal spel på 20 år som släpps innan de är färdiga och bara duger till story? Med egen EULA med konto och launcher, så att man inte äger sitt spel?

Står som ”producer” på 10 spel samt ”writer” på 20 projekt på 20 år. Det är fasiken inte illa

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Ja, bara för det är grundarna som sitter vid rodret betyder det inte att allt är bra, bara det att bra företag har en tendens att gå utför när grundaren lämnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Välrenommerade hur? Ett fåtal spel på 20 år som släpps innan de är färdiga och bara duger till story? Med egen EULA med konto och launcher, så att man inte äger sitt spel?

"Bara duger till story". Fokuset från Rockstars sida har mer eller mindre varit precis Det, och tackar vet jag för det.
Ett välskrivet spel som RDR2 som tar 6+ år att producera tar jag alla dagar i veckan jämfört med massproducerat strunt som inte kommer med något speciellt nytt varje/vartannat år.

Permalänk
Skrivet av superegg:

GTA San Andreas är klart den bästa GTA av dom alla, hoppas att GTA 6 blir mer likt San Andreas.

Synd att han lämna.

Vice City är det bästa, efter GTA III förstås.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

hoppas spelen inte blir alltför lidande.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar nyheten som att @emilakered har fått ett nytt jobb.