HBM2 uppdateras – möjliggör grafikkort upp till 1,64 TB/s i bandbredd

Permalänk
Melding Plague

HBM2 uppdateras – möjliggör grafikkort upp till 1,64 TB/s i bandbredd

Minnestekniken HBM2 uppdateras med 33 procent högre bandbredd. Samtidigt skryter Samsung om ännu högre prestanda överklockat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förväntar mig att dessa finns i Nvidia Ampere.
Kanske är de även överklockade.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med nya tekniker synd bara dom är så dyra i början .Kanske blir morgondagens minne i grafikkort man kan alltid hoppas . Enda tråkiga i kråksången är att man börjar bli gammal det var inte så länge sen man köpte nvida riva TNT 2 ultra som hade 32 mb …..

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Lego Master

Alltså jag begriper ungefär ingenting av det tekniska i artikeln, men av nån anledning blir jag uppspelt av det ändå. MOAR BANDWIDTH TO THE PEOPLE!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ottoblom:

Alltid trevligt med nya tekniker synd bara dom är så dyra i början .Kanske blir morgondagens minne i grafikkort man kan alltid hoppas . Enda tråkiga i kråksången är att man börjar bli gammal det var inte så länge sen man köpte nvida riva TNT 2 ultra som hade 32 mb …..

Det var väldigt längesedan faktiskt.

Det är så att säga... Ett minne blott...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vart används HBM? Om de ska gå in i volymproduktion under fösta hälften av året så antar jag att de har en kund som är intresserad av att köpa den volymen. De två kunderna jag känner till är ju självklart Nvidia och AMD, men vem har vi mer? Kan vi antar att det är grafikkort eller används HBM även i andra produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vart används HBM? Om de ska gå in i volymproduktion under fösta hälften av året så antar jag att de har en kund som är intresserad av att köpa den volymen. De två kunderna jag känner till är ju självklart Nvidia och AMD, men vem har vi mer? Kan vi antar att det är grafikkort eller används HBM även i andra produkter?

Använder inte både Amd och Nvidia HBM till deras beräkningskort? Alltså Tesla och Radeon Pro/Instinct. Till oss konsumenter är det väl bara Amd som senast hade det i Radeon VII, men det är väl inte ekonomiskt försvarbart för gaming

Edit: blandade ihop Radeon-korten
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Använder inte både Amd och Nvidia HBM till deras beräkningskort? Alltså Tesla och Radeon Pro. Till oss konsumenter är det väl bara Amd som senast hade det i Radeon VII, men det är väl inte ekonomiskt försvarbart för gaming

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men precis. Det är ju det jag funderar på, är de ensamma kunder just nu, eller finns det fler företag som använder HBM? Om det inte finns andra företag som använder HBM så kan man ju enkelt gissa att vi kommer se de nya chippen i ett beräkningskort snart. Tänker att Nvidia ryktas släppa nya beräkningskort i slutet på Mars, eller iaf berätta om dem. Är det rimligt att anta att de kommer med sagda HBM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jo men precis. Det är ju det jag funderar på, är de ensamma kunder just nu, eller finns det fler företag som använder HBM? Om det inte finns andra företag som använder HBM så kan man ju enkelt gissa att vi kommer se de nya chippen i ett beräkningskort snart. Tänker att Nvidia ryktas släppa nya beräkningskort i slutet på Mars, eller iaf berätta om dem. Är det rimligt att anta att de kommer med sagda HBM?

Låter rimligt, med tanke på att båda de senaste generationerna (p100 och v100) haft HBM2 i olika hastigheter. De kommer ju sannolikt vilja höja bandbredden mot Volta, och det här är väl enda rimliga vägen idag

Har svårt att se någon annan aktör som har avancerad hårdvara nog för att utnyttja hastigheten i HBM, tills Intel fått fotfäste i GPGPU-världen. För alla andra mindre tillverkare räcker nog billigare GDDR5/6. Men om någon vet annat så vore det ju kul att få reda på 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Fortsätter man att skjuta på kostnadseffektiv HBM mer och mer hela tiden?
Det skrevs väl att HBM skulle bli billigare snart redan innan HBM1 släpptes...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Fortsätter man att skjuta på kostnadseffektiv HBM mer och mer hela tiden?
Det skrevs väl att HBM skulle bli billigare snart redan innan HBM1 släpptes...

Vega VII var ju rätt billig för att ha 16 GB Vram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Vega VII var ju rätt billig för att ha 16 GB Vram.

Skickades från m.sweclockers.com

jo dem kan inte ha gått mer än plus minus noll på dem korten.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jo dem kan inte ha gått mer än plus minus noll på dem korten.

Var väl sagt redan första dan att dom gick plus minus. Var mer eller mindre ett kort som skulle visa upp vad dom kunde göra med 7nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

jo dem kan inte ha gått mer än plus minus noll på dem korten.

Och priset har troligen gått ned på HBM sen dess och kan AMD sätta en effektiv ~600-700 mm2 krets ihop med minnet kan de sälja kortet för 15000 kr lätt om det skalar bra. Då kunde vi se ~2-3 ggr högre prestanda än Vega VII.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Alltså jag begriper ungefär ingenting av det tekniska i artikeln, men av nån anledning blir jag uppspelt av det ändå. MOAR BANDWIDTH TO THE PEOPLE!

Tur att det finns flera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Alltid trevligt med nya tekniker synd bara dom är så dyra i början .Kanske blir morgondagens minne i grafikkort man kan alltid hoppas . Enda tråkiga i kråksången är att man börjar bli gammal det var inte så länge sen man köpte nvida riva TNT 2 ultra som hade 32 mb …..

Det köpte man inte. 3dfx for life!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)