Behöver tre nya servrar: AD, SQL och filserver

Permalänk
Medlem

Behöver tre nya servrar: AD, SQL och filserver

Håller på att kolla nya servrar, tre stycken, AD, SQL och filserver. Har idag alla tre på en fysisk maskin vilket ställer till en del trubbel och lämnar övrigt att önska gällande prestanda.
Kraven är väl 128GB ECC minne för SQL och filserver, 64 för AD. Snabbaste möjliga enkeltrådsprestanda. Mest sugen på Xeon W-2245 som egentligen är en WS-processor. Rackmontering. Behöver ej ha hög densitet, kan vara stora chassin, föredrar stora kylare framför stormvind i fläktarna. Intel Optane 905P 480GB bootdisk på samtliga.
Lagring filserver >4TB utöver bootdisk, nvme krav. Helst ej raid utan tänkte använda windows servers funktion.
Lagring AD, inget.
Lagring SQL Intel Optane 905P 480GB.

Sas/sata diskar för löpande lokal backup, ca 12TB på filserver, ca 1 TB på SQL, ca 500GB på AD.

Mullet har en rätt bra konfigurator men jag saknar ett snäpp ner i plattform (en processor, 8 kärnor, hög klockfrekvens) och ett snäpp upp i lagring (nvme). Inget behöver vara hotplug. 4 minneskanaler hellre än 6.

Kan tänka mig ASUS 422 moderkort men vet inte vad för chassi och kylare jag kan hitta.

Just nu ligger jag på ca en kvarts mille inklusive licenser kommer gärna ner en bit.

Hittar inga Dell eller HP-servrar med nvme-lagring (och single socket), finns det vill jag gärna veta.

Förtydligade rubriken från "Servrar"/Thomas Y
Permalänk
Vila i frid

Optane som bootdisk? Du får ju tre 970 Evo Plus för en sådan och det enda som skiljer är typ drygt dubbla farten på random 4k (som SQL gillar), på resten är Samsungen kung. Jag har båda de diskarna i en ws jag micklar med. Det är väl egentligen bara SQL som behöver cpu och minne och minne i lite större mängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kraven är väl 128GB ECC minne för SQL och filserver, 64 för AD. Snabbaste möjliga enkeltrådsprestanda.

64GB ram för AD? En DC alltså, du tycker inte det är lite overkill? Räcker med 2GB ram som VM.

Permalänk
Medlem

Det verkar inte som att redundans är nödvändigt (en DC och avsaknad av RAID) så varför inte köra ALLT på en burk virtualiserat?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Håller på att kolla nya servrar, tre stycken, AD, SQL och filserver. Har idag alla tre på en fysisk maskin vilket ställer till en del trubbel och lämnar övrigt att önska gällande prestanda.
Kraven är väl 128GB ECC minne för SQL och filserver, 64 för AD. Snabbaste möjliga enkeltrådsprestanda.
Just nu ligger jag på ca en kvarts mille inklusive licenser kommer gärna ner en bit.

Jag har en känsla av att vi saknar en del information här. Jag kan inget om era specifika system men din beskrivning låter extremt oproportionerlig.

Mina två öre:
En SQL-server som har nytta av 128 GB minne är helt i sin ordning för ett lite större system - du vill, om du har råd, ha plats att hålla större delen av det aktiva datasetet i minnet; så för en 500-700 GB produktionsdatabas i ett klassiskt produktionssystem med 250 samtidiga användare eller så är jag helt på din sida. Kombinera det med 4-8 kärnor beroende på hur er last ser ut. Är era produktionsdatabaser betydligt mindre än så slösar du dock bara pengar. Du kan kvitta en del RAM mot att hålla data, log och temp på SSD-RAID - separata diskar (eller RAID1/RAID10-set) för att hålla isär I/O-köerna.

Om du inte frågar om råd för en AD-controller för typ Ericssonkoncernen eller nåt är 64 GB för AD totalt poänglöst. Ett par kärnor och 2-4 GB minne per AD-controller, så klarar du finfint ett par tusen användare. Men håll isär rollerna: AD ska sköta DNS och AD. Inget mer.

Har ni mail genom en on-premise Exchange-lösning (som, som sagt, ska ha en eller flera egna maskiner och inte dela roller med AD) bör du räkna med 4-6 kärnor och ~16 GB minne per tusen användare eller så.

Lite beroende på vad ni har filservern till, behöver den ~2 kärnor och från 2 GB minne och uppåt, beroende på hur mycket av filinnehållet ni har nytta av att hålla i cache.

Ingen av de beskrivna rollerna har påtaglig nytta av att man prioriterar enkeltrådad hastighet över antal kärnor.

Baserat på ovanstående (och som sagt helt utan att veta något om er verksamhet) skulle jag säga att du troligen skulle klara dig med att virtualisera lasten på en inte alldeles för billig 8-10-kärnors server med lagom mycket enterprise-SSD (1,3-2 DWPD, troligen SATA- men möjligen SAS-ansluten). Sen behöver du tillräckligt mycket mekanisk disk (möjligen med en liten SSD-cache) för dina backuper.
En del av pengarna du sparar på att inte köpa monstret du var ute efter kan du lägga på en extra likadan server som till vardags kan användas till att fördela lasten och därmed öka den dagliga prestandan, men som kan ta över driften av dessa maskiner i händelse av katastrof. Det här borde du med andra ord kunna lösa för en bra bit under 100' per server för hårdvaran; sen tillkommer licenser och backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Optane som bootdisk? Du får ju tre 970 Evo Plus för en sådan och det enda som skiljer är typ drygt dubbla farten på random 4k (som SQL gillar), på resten är Samsungen kung. Jag har båda de diskarna i en ws jag micklar med. Det är väl egentligen bara SQL som behöver cpu och minne och minne i lite större mängd.

En annan ganska stor skillnad är ju write endurance, 970 Evo är specad till 600 TBW, Optane 905p är specad till 17,5 TBW.
Är det till en databas med många updates gör det stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Så inga svar på det jag frågar efter, bara att jag tagit i från tårna?

Det stämmer iofs, klart overkill. Kör allt på en burk virtualiserat idag och jah har en del skumma fel som jag förstått beror på att AD ligger på samma som övriga. Disk/nätprestanda behöver ligga i närheten av lokalt lagrade filer, filerna är av databastyp och måste ligga på servern (Autodesk Revit). Gällande RAM är det en oerhört liten del av kostnaden, på CPU-sidan hade jag definitivt kunnat gå ner. Gällande kärnor så ser jag på lasten idag att jag har mycket få trådar aktiva samtidigt men dessa tar ändå irriterande lång tid att exekvera. En stored procedure kör mig veterligen bara en tråd.

Som sagt, var hittar ni dessa billiga servrar som har 10Gb/s nätverksprestanda? Vi är få användare men våra projekt är mycket tidskrävande och dyra. Vi kör inte lokal exchange men loggar mycket automatiskt till SQL, bla mail.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordekai:

Så inga svar på det jag frågar efter, bara att jag tagit i från tårna?

Det stämmer iofs, klart overkill. Kör allt på en burk virtualiserat idag och jah har en del skumma fel som jag förstått beror på att AD ligger på samma som övriga. Disk/nätprestanda behöver ligga i närheten av lokalt lagrade filer, filerna är av databastyp och måste ligga på servern (Autodesk Revit). Gällande RAM är det en oerhört liten del av kostnaden, på CPU-sidan hade jag definitivt kunnat gå ner. Gällande kärnor så ser jag på lasten idag att jag har mycket få trådar aktiva samtidigt men dessa tar ändå irriterande lång tid att exekvera. En stored procedure kör mig veterligen bara en tråd.

Som sagt, var hittar ni dessa billiga servrar som har 10Gb/s nätverksprestanda? Vi är få användare men våra projekt är mycket tidskrävande och dyra. Vi kör inte lokal exchange men loggar mycket automatiskt till SQL, bla mail.

Kan vara värt att kika på Asus bareboneservrar och sedan komplettera med det du behöver. Dock är det ju svårt att hitta ett 4U-chassi med inbyggt moderkort för en lågvoltad Xeon. Har du kikat något på AMD Epyc?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Så inga svar på det jag frågar efter, bara att jag tagit i från tårna?

Det stämmer iofs, klart overkill. Kör allt på en burk virtualiserat idag och jah har en del skumma fel som jag förstått beror på att AD ligger på samma som övriga. Disk/nätprestanda behöver ligga i närheten av lokalt lagrade filer, filerna är av databastyp och måste ligga på servern (Autodesk Revit). Gällande RAM är det en oerhört liten del av kostnaden, på CPU-sidan hade jag definitivt kunnat gå ner. Gällande kärnor så ser jag på lasten idag att jag har mycket få trådar aktiva samtidigt men dessa tar ändå irriterande lång tid att exekvera. En stored procedure kör mig veterligen bara en tråd.

Som sagt, var hittar ni dessa billiga servrar som har 10Gb/s nätverksprestanda? Vi är få användare men våra projekt är mycket tidskrävande och dyra. Vi kör inte lokal exchange men loggar mycket automatiskt till SQL, bla mail.

Det här ställer ju saker i ett lite annat ljus, ja.

Jag har fortfarande inget smart att tillägga till ditt ursprungliga önskemål; det är helt enkelt för långt från min vardag, men jag har ett par funderingar till som kanske kan bidra med något vettigt:

1. Kan det vara aktuellt att satsa på en separat maskin med färre kärnor men högre toppfart för specifikt Revit, och virtualisera resten på en mer "normal" hypervisorspec?
2. Vad gäller lagring: Har du kikat på vad det finns för möjligheter inom SAN istället för lokal disk? Varvar du skrivintensiv och "vanlig" enterprise-SSD i något i stil med en SVC-lösning från IBM/Lenovo, exempelvis, och ansluter via FC eller 10GbE (eller högre), så kan jag mycket väl tänka mig du inte blir missnöjd med prestandan. En sån sticker naturligtvis iväg i pris, men jag vet man kan få dem neråt ett par hundra tusen, lite beroende på spec och hur hungring säljaren är. Ibland går det till och med att få hjälp med en demo, om ert use case ser tillräckligt spännande ut. En sån lösning gör dig mer fri att välja standardkomponenter där de kan användas och bara dimensionera valda delar till extrema nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

En annan ganska stor skillnad är ju write endurance, 970 Evo är specad till 600 TBW, Optane 905p är specad till 17,5 TBW.
Är det till en databas med många updates gör det stor skillnad.

What, trodde Optane hade typ 15ggr längre livslängd än 970 evo... Var hittar du detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det här ställer ju saker i ett lite annat ljus, ja.

Jag har fortfarande inget smart att tillägga till ditt ursprungliga önskemål; det är helt enkelt för långt från min vardag, men jag har ett par funderingar till som kanske kan bidra med något vettigt:

1. Kan det vara aktuellt att satsa på en separat maskin med färre kärnor men högre toppfart för specifikt Revit, och virtualisera resten på en mer "normal" hypervisorspec?
2. Vad gäller lagring: Har du kikat på vad det finns för möjligheter inom SAN istället för lokal disk? Varvar du skrivintensiv och "vanlig" enterprise-SSD i något i stil med en SVC-lösning från IBM/Lenovo, exempelvis, och ansluter via FC eller 10GbE (eller högre), så kan jag mycket väl tänka mig du inte blir missnöjd med prestandan. En sån sticker naturligtvis iväg i pris, men jag vet man kan få dem neråt ett par hundra tusen, lite beroende på spec och hur hungring säljaren är. Ibland går det till och med att få hjälp med en demo, om ert use case ser tillräckligt spännande ut. En sån lösning gör dig mer fri att välja standardkomponenter där de kan användas och bara dimensionera valda delar till extrema nivåer.

Det är inte rekommenderat att köra DC/DNS/DHCP på en virtuell maskin som jag gör idag, tar ca 15 sekunder att få nätverksaccess för klienterna efter en omstart.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna ha så mycket gemensamt mellan servrarna som möjligt. Är ju som sagt väldigt sugen på att bygga runt detta moderkort
https://www.asus.com/Commercial-Servers-Workstations/WS-C422-...
med tidigare nämda Xeon W.
Problemet är ju bara att hitta chassi och CPU-kylare för rackmontering.

Permalänk
Medlem

Du kan ju confa din egen dell server, du behöver inte slänga in dubbla proppar bara för att det finns plats för det.

Dock låter det riktigt overkill med 64gb ram för en dc..
Jag kör allt virtualiserat hemma/på jobbet och man får ip direkt så du bör nog se över om det är något annat som strular för dig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Ok, har hittat en kylare jag gillar, passar 4u chassin
https://noctua.at/en/products/cpu-cooler-workstation-server/n...

Då är det bara chassi kvar (och PSU). Som sagt behövs ingen hotswap men ingen nackdel om det finns 4st 3,5" i fronten, internt tänkte jag lagra på nvme ssd, pcie eller u.2.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Det är inte rekommenderat att köra DC/DNS/DHCP på en virtuell maskin som jag gör idag, tar ca 15 sekunder att få nätverksaccess för klienterna efter en omstart.

Says who? Hela världen bygger på virtuella maskiner och dhcp idag. Enkelt uttryckt: då har du något annat fel i din miljö.

Däremot bör man ha åtminstone två dc/dns (som bör ha fasta adresser och som bör ha sin partner som primär dns och sin egen adress (snarare än sin loopbackadress) som sekundär, för att oftast starta kvickt).
Man bör dock ha dessa på separata fysiska hosts så man man minimerar antalet gånger som hela ditt ad + dns behöver kallstarta, för det specifikt tar alltid en del tid.
Det är också rekommenderat att lägga dhcp på en annan maskin (mer av säkerhetsskäl än något annat). Och glöm inte att konfigurera dynamisk dns i ditt nätverk, för dhcp-serverns klienter: Netbios funkar som bekant sisådär för namnuppslag. Om du inte gör detta kan det lägga tid till, inte hur snabbt maskiner kommer upp, men till hur lång tid det tar innan de kan nås via sitt namn.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av virtuliser kör ni?
Xen, hyverV, ESXI, openstack, Virtuelbox, proxmox?
AD och DNS som en skrev tidigare behöver väldigt lite resurser.
Hur tänker du runt disk prestanda?
Du skriver inte raid men att du tänker använda windows inbyggda, ska man tolka det som Storage Spaces?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligt att du inte ska bygga detta för ngt som går i produktion utan labb/hemma för att köpa hemmaprylar och sätta på ett bolag är erhm.. inte att rekommendera.

Ta kontakt med någon som kan det här med dimensionering ist.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

What, trodde Optane hade typ 15ggr längre livslängd än 970 evo... Var hittar du detta?

Oj, blev en typo, Optane har en write endurance på 17.5PBW, eller 10 Daily writes i fem år.

Permalänk
Medlem

Som @_niko_ säger - är detta en produktionsmiljö? Strunta i sådana fall att "bygga" eget - Ta in offerter från Dell, HPE, Lenovo med 4-HRS eller NBD-support.

Gällande hårdvara? en domänkontrollant behöver inte mer än 2 kärnor och 2-4GB RAM. Filservern, såvida inte du kör Tiered S2D eller 10/25/100GbE klarar sig på 2 kärnor och 4GB RAM. Om det är MSSQL så känner du nog till att licensen (Express, Standard, Enterprise) begränsar hur mycket RAM och hur många kärnor varje instans kan utnyttja...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Som sagt, var hittar ni dessa billiga servrar som har 10Gb/s nätverksprestanda? Vi är få användare men våra projekt är mycket tidskrävande och dyra. Vi kör inte lokal exchange men loggar mycket automatiskt till SQL, bla mail.

Det beror på om du vill fula lite gram, jag köpte flera 10Gb/s nätverkskort och bara koppla ihop dom med varandra utan någon switch och det funkar skit bra, det som är dyrt är själva switch.

Nu håller jag på att gå över till 40Gb/s.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vi kan skippa uppläxningen, jag har driftat stora servermiljöer i över 20 år.
Min tanke är att hitta en plattform baserad på gemensamma komponenter så att jag kan ha komponenter på hyllan själv. Istället för att ha en raid med hot spare så kör jag storage spaces med kontinuerlig backup, gott nog för oss och på så sätt så klarar jag mig med lägre redundans på de ganska dyra optane-diskarna. Det blir också en extra redundans med likadana maskiner, kan flytta en roll eller virtuell server under underhåll eller haveri. Idag har jag endast en server, startar jag om den så sitter folk fem minuter utan möjlighet att jobba.

Vilka tråkmånsar ni är, man måste tänka lite utanför boxen ibland, jag var iofs likadan när jag driftade 1500 workstations med 24-timmarsdrift. Nu är det betydligt lugnare men som sagt, varje enskilt uppdrag är viktigare och prestanda måste vara i toppklass, vad som räcker för någon betyder inta alltid vad som räcker för alla installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det beror på om du vill fula lite gram, jag köpte flera 10Gb/s nätverkskort och bara koppla ihop dom med varandra utan någon switch och det funkar skit bra, det som är dyrt är själva switch.

Nu håller jag på att gå över till 40Gb/s.

Tyckte den här var ganska prisvärd
https://www.dustin.se/product/5010890807/prosafe-xs728t

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vi kan skippa uppläxningen, jag har driftat stora servermiljöer i över 20 år.
Min tanke är att hitta en plattform baserad på gemensamma komponenter så att jag kan ha komponenter på hyllan själv. Istället för att ha en raid med hot spare så kör jag storage spaces med kontinuerlig backup, gott nog för oss och på så sätt så klarar jag mig med lägre redundans på de ganska dyra optane-diskarna. Det blir också en extra redundans med likadana maskiner, kan flytta en roll eller virtuell server under underhåll eller haveri. Idag har jag endast en server, startar jag om den så sitter folk fem minuter utan möjlighet att jobba.

Vilka tråkmånsar ni är, man måste tänka lite utanför boxen ibland, jag var iofs likadan när jag driftade 1500 workstations med 24-timmarsdrift. Nu är det betydligt lugnare men som sagt, varje enskilt uppdrag är viktigare och prestanda måste vara i toppklass, vad som räcker för någon betyder inta alltid vad som räcker för alla installationer.

Om du nu har driftat "stora servermiljöer" i "över 20 år" borde du verkligen inte behöva hjälp med dessa nybörjarfrågor
Hursomhelst - lycka till med ditt.. "projekt"

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mordekai:

Min tanke är att hitta en plattform baserad på gemensamma komponenter så att jag kan ha komponenter på hyllan själv.

Där jag jobbar (1280 anställda runt om i världen) har man bestämt sig för att leasa "server-parken" som består av en enda lokal server och ett lokalt SAN där hårdvaran och värden driftas av Dell. Om ert företag är inriktad på något helt annat än serverdrift är det kanske dumt att gräva ned sig i något som inte är kärnverksamhet.

Naturligtvis förekommer det "skugg-IT" men de tjänsterna köps i molnet från bl.a. CityCloud och Acronis av de med behov.

Permalänk
Medlem

Vi är ca 13 personer...

Här är min start
https://www.komplett.se/wishlist/shared/89da0ef9-d14e-423f-91...

Minnena fördelas 4 stickor var till filhantering och SQL, 2 stickor till DC/DHCP/DNS/Certifikat

Saknas:
SSD lagring till filserver ca 6TB, (Två sådana?)
Licenser 3st windows server 2019, 3st 5 User license, vi har ca 20 datorer.

Utanför denna budget, 24 portars 10 Gbitswitch, ny UPS >4kW.
Backup sker i tre steg, internt (SATA), lokalt (Synology NAS), externt (Azure).

Besparingar på att gå ner i minnen eller CPU är små och känns inte värdefulla. Det som är dyrt är lagringen. Moderkortet saknar IPMI men har inte använt det på nuvarande server de senaste 7 åren (körde det i början vid installation, intrimning).

Så nu nere på ca 150 000 ink moms för tre kompletta servrar, mindre än vad vi gav för den enda nuvarande. Tillkommer lite reservdelar ca 20 000:-

[EDIT]Snap, glömde att man måste ha GPU, moderkort och CPU är ju WS-klass. Något tips? KVM-switch kan ju vara bra också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Jo den såg prisvärd ut, är det inte bättre att köra fiber mellan SAN:et och server för att få lägre latens?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hittar inga Dell eller HP-servrar med nvme-lagring (och single socket), finns det vill jag gärna veta.

? Finns massor av modeller som går att konfa med singel socket och nvme (kräver dock lite tillval). Bara att gå in på dell.com och confa! Dock tror jag inte dom erbjuder w-serien i rackservrar, och då får man ju betala desto mer för att få ut hög singel core boost.

Och för att forsätta slå en död häst. Jag hade också kört på det virtuella spåret. Köpt två maskiner, virtualiserat med t ex proxmox och kört allt med full rendundans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Om du nu har driftat "stora servermiljöer" i "över 20 år" borde du verkligen inte behöva hjälp med dessa nybörjarfrågor
Hursomhelst - lycka till med ditt.. "projekt"

Jag har ju helt klart tappat eggen, nu jobbar jag inte åttitimmarsvecka med 24/7 drift. Ser dock inte fråga efter servermodeller som nybörjarfrågor, det är ju färskvara och har inget med hur länge man driftat servrar att göra.

Billiga servrar med en sockel och plats för flera U.2 enheter växer väl knappast på träd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jo den såg prisvärd ut, är det inte bättre att köra fiber mellan SAN:et och server för att få lägre latens?

Blir ju knappast ett SAN med min budget och prestandakrav...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

? Finns massor av modeller som går att konfa med singel socket och nvme (kräver dock lite tillval). Bara att gå in på dell.com och confa! Dock tror jag inte dom erbjuder w-serien i rackservrar, och då får man ju betala desto mer för att få ut hög singel core boost.

Och för att forsätta slå en död häst. Jag hade också kört på det virtuella spåret. Köpt två maskiner, virtualiserat med t ex proxmox och kört allt med full rendundans.

Jag menar alltså modeller som bara har en sockel. Annars har man en massa PCIe slots, nvme-platser och RAM-slots man inte kan använda.

Kan du ge modellnamn på en sådan från Dell eller HP så jag kan börja konfa?