Synksoppan med G-Sync och Freesync – SweClockers reder ut begreppen

Permalänk
Melding Plague

Synksoppan med G-Sync och Freesync – SweClockers reder ut begreppen

Förvirringen runt adaptiv synkronisering når nya höjder när teknik och varumärken blandas hej vilt. SweClockers reder ut begreppen!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD är lite sena med att kvalitetsverifiera skärmar, Nvidia dominerar redan marknaden av nya skärmar när det kommer till marknadsföring av sync-metod. Får väl se om Freesync Premium dyker upp på Gsync compatible märkta skärmar snart.

Permalänk
Medlem

Väldigt informativt och välskrivet, som vanligt! Stort tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding levererar som vanligt.
Tack

Edit: På tal om det här så har jag en XV273K som är en Freesync skärm, men "certifierad" för G-sync.
Det fungerar inte alls bra på AMD-kort, flimmer och refreshraten hoppar mellan 60 och 144 Hz.
Fungerar felfritt på nVidia.

Finns det några knep eller trick man kan använda sig av för att få det att fungera på AMD också i och med att det i grunden är en "Freesync" skärm?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Bra artikel som vanligt.

Är lite fundersam över AMD Freesync 2, vad skiljer den från "vanlig" Freesync?

Är Freesync 2 typ mer G-Sync kompatibla? Min magkänsla säger att Freesync 2 ska funka bättre med Nvidias kort, medans med vanlig Freesync så kan det vara svajjigt att det fungerar med Nvidia?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv

Någon som fått HDMI VRR att fungera med Nvidia och något annat än LG OLED?

Permalänk
Medlem

Finns HDMI-VRR på samma apparater som HDMI FreeSync?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xverminator:

Är lite fundersam över AMD Freesync 2, vad skiljer den från "vanlig" Freesync?

Går igenom det i sammanställningen lite snabbt: https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy... och här: https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy...

"Freesync 2" syftar på det som är Freesync 2 HDR som numera (efter CES 2020) ska kallas för Freesync Premium Pro

Tillverkarna gör verkligen allt för att ingen ska bli förvirrad.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Finns HDMI-VRR på samma apparater som HDMI FreeSync?

Ja och Nej. Fast allra mest Nej. Två olika tekniker. Det enda vare sig förutsätter eller utesluter det andra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon138754:

Någon som fått HDMI VRR att fungera med Nvidia och något annat än LG OLED?

Det mesta av LG:s 2019-utbud som flaggas som HDMI VRR-kapabelt, alltså ned till LCD-modellerna SM85/86 ska nu fungera med HDMI VRR. Återstår att se hur det fungerar med Samsungs 2019-TV som har VRR, dvs RU8/The Frame och Q-serien och uppåt i 55 tum och större.

Permalänk
Medlem

Finns det några egentliga begränsningar i HDMI VRR vs dom andra teknikerna? Tänker på LFC, variable overdrive, lägsta gräns osv.

Permalänk
Medlem

Ska man vara lite petig så är sammanfattningen en aning Windows-fokuserad, NVIDIA stödjer även G-Sync, G-Sync Compatible samt HDMI VRR under Linux. AMD har dock bara stöd för vanlig Freesync via DP och inget annat under Linux vad jag känner till, men någon får gärna rätta mig om jag har fel på den punkten.

Men i övrigt en riktigt bra artikel som vanligt. Synd bara att den ska vara nödvändig

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lodisen:

Det fungerar inte alls bra på AMD-kort, flimmer och refreshraten hoppar mellan 60 och 144 Hz.
Fungerar felfritt på nVidia.

Jag har observerat liknande hopp-hack-ryck med AMD:s GPU:er på flera Freesync-skärmar där Nvidias GPU:er istället fungerar som väntat. Men inte fått det bekräftat av andra. Så tack! Eller kanske "tack"?

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med stödet för Freesync till nVidia-kort enligt tidigare artikel: https://www.sweclockers.com/nyhet/26844-nvidia-ger-geforce-ko... ?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TuHack:

Finns det några egentliga begränsningar i HDMI VRR vs dom andra teknikerna? Tänker på LFC, variable overdrive, lägsta gräns osv.

Tiden får visa. Finns egentligen inget faktiskt som hindrar tillverkarna att utveckla sina paneler och styrningen av panelerna på det sätt som Nvidia gjort med G-Sync-modulen.

I alla fall iinte mer än det vanliga med att väga kostnader för hårdvara och utveckling mot vad det ska kosta konsumenten i slutändan. För TV-apparater som är dagens multimaskiner som ska klara allt, så misstänker jag att få, om ens några tillverkare, kommer lägga särskilt mycket krut på just VRR-funktionen när det finns så mycket annat att ta hänsyn till också.

Permalänk
Bildexpert 📺

@scienta: Tar upp det i artikeln. Inget konkret har visats ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har observerat liknande hopp-hack-ryck med AMD:s GPU:er på flera Freesync-skärmar där Nvidias GPU:er istället fungerar som väntat. Men inte fått det bekräftat av andra. Så tack! Eller kanske "tack"?

Men att fps varierar låter ju som att syncen fungerar som den ska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Värt att notera är att "äkta" Gsync med modul från och med nu även kan stödja AMD kort (antar via vesa adaptive sync standarden). LG 38GL950G-B som nyligen släppts ska enligt de reviews jag har läst alltså stödja adaptiv synkronisering även på AMD kort. Så det blir ännu mer komplicerat när skärmar med denna (förmodligen en av de dyrare varianterna) av Gsync chip kommer släppas parallellt med klassiska Gsync skärmar som enbart stödjer Nvidias kort...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grym artikel. Det är bara så tragiskt att den är nödvändig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av OllO:

Men att fps varierar låter ju som att syncen fungerar som den ska?

Varierar ja. Hoppar vilt mellan 50 till 90 och ned till 40 FPS/Hz inom samma sekund – då är något inte helt rätt. Särskilt som samma skärm har visat den väntade gradvisa förändringen med Nvidia-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Men att fps varierar låter ju som att syncen fungerar som den ska?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag körde med ett överklockat Radeon VII, som Overwatch.
Min andra dator med ett 2060 Super klarar av att skicka 144 FPS vid Medium i Overwatch.

Radeon VII (som är ~30% bättre) puttade skärmen till 60 HZ och det laggade satan, och skärmflimmer.
Trodde först att det var kortet, men fick det utbytt (Tack till @netonnet) men det hjälpte inte)

Edit: Vid 4K 144 Hz så kände Radeon VII inte alls av vad jag vile göra, utan puttade ned mig till 60 Hz.
Då det är en XV273K visserligen en skärm som kör 2 DP kablar, men den fungerar felfritt vid nVidia men inte med AMD.
Mycket krångligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Med Nvidia Gsync(modul) ansträngd, hur fungerar overdrive då?
Är då overdrive anpassad till olika Hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

vilken jävla soppa.. efter att ha läst det här kan jag ändå inte säga att allt är glasklart..

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk

Hur fungerar HDMI VRR om man har kopplingen Dator->Receiver->TV? Inte alls gissar jag? Hur påverkar den kombinationen bildfördröjning generellt?

Permalänk
Medlem

I vilket fps-spann fungerar HDMI-VRR?
Extremt uppskattad artikel, förresten!
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

vilken jävla soppa.. efter att ha läst det här kan jag ändå inte säga att allt är glasklart..

Herrn bakom pennan har en tendens att djupdyka lite orimligt mycket i saker och är inte lika intresserad av att simplifiera dem. Är man själv intresserad av ämnet är hans kunskapsbank ett under, är man grönjöling bör man nog scrolla vidare ibland. 😁

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Ja men dåså, inga konstigheter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Testpilot

Bra artikel, hade ingen aning om att skärmar med G-sync compatible inte funkar (att synka) med mitt GTX970, då får man tänka ett varv till om man ska köpa skärm. Ioförsig börjar ju grafikkortet bli aktuellt för utbyte det med snart. Vilken soppa

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dpj:

Med Nvidia Gsync(modul) ansträngd, hur fungerar overdrive då?
Är då overdrive anpassad till olika Hz?

Ja, det är det som är poängen med den programmerbara modulen. Att kunna finjustera overdrive baserat på panelmodellens beteende vid olika frekvenser.

Vad menar du med att modulen är ansträngd? Eller tänkte du AVstängd modul? G-Sync-modulen kan du inte stänga av då den är en förutsättning för att skärmen öht ska fungera.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kamelbarn:

Hur fungerar HDMI VRR om man har kopplingen Dator->Receiver->TV? Inte alls gissar jag? Hur påverkar den kombinationen bildfördröjning generellt?

Inte alls gissar jag. Vet ingen som testat. För att se hur latensen påverkas måste man mäta och kontrollera. Överlag är förstärkare en stor vit fläck på kartan. Finns ingen som testar vad de gör med bilden, utan alla tester jag finner fokuserar på ljud- och ljudfunktioner.

Min allmänna rekommendation är att dra krävande och kritisk bild, till exempel om du har krav på korrekta färger eller sådant som låg latens, VRR etc. direkt till TV:n. De flesta förstärkare jag träffat på har haft inverkan på bild och beteende i någon form. Vissa gör direkta fel, andra är i praktiken utan problem även om det går att spåra förändringar i bilden.