Permalänk
Medlem

Störning på videoljud.

Då jag gör en videoinspelning med handhållen videokamera med påmonterad mikrofon, vid kraftledning (125kVolts), så uppträder ett störande ljud i inspelningen, har någon erfarenhet av detta problem ??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av svabo:

Då jag gör en videoinspelning med handhållen videokamera med påmonterad mikrofon, vid kraftledning (125kVolts), så uppträder ett störande ljud i inspelningen, har någon erfarenhet av detta problem ??

Nej helt oerfaren av ljudinspelning vid högspänningsledningar men har en teori vad problemet beror på, det bildas ett kraftfält runt ledningen som stör elektroniken via induktion, ev kan det även vara en kapacitiv störning om du använder nån typ en kondensatormikrofon, elektreter är ju ganska vanligt förekommande. (nästan alla shotgunmikrofoner)
Mikrofoner har ofta en ganska låg utnivå som behöver förstärkas och då förstärker man också samtidigt störningarna som ledningens kraftfält alstrar så du får försöka hitta bättre skärmad utrustning eller öka avståndet till ledningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Filma utan ljud eller undvik kraftledningar är nog enda lösningen dessvärre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

110% säker på att det beror på de kraftiga magnetfälten runt keaftledningar och kraftstationer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Beroende av frekvensomfånget på ljudet så kan det ju vara möjligt att reducera det oönskade ljudet i ljudredigeringsprogram utan att tappa för mycket av den önskade ljudupptagningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av svabo:

Då jag gör en videoinspelning med handhållen videokamera med påmonterad mikrofon, vid kraftledning (125kVolts), så uppträder ett störande ljud i inspelningen, har någon erfarenhet av detta problem ??

Ljudet som redan skrivits kommer av ledningens elektromagnetiska fält.
(Du kan alltid leka lite med det för att se kraften genom att ta med ett lysrör och ställa dig i närheten av ledningen. Håll i ena sidans ledare och håll upp den andra mot kraftledningen så börjar röret att lysa).

Samma ljudproblem kan du få i (framförallt) lite äldre kyrkor eller lokaler med elektromagnetisk hörslinga från 50-70 talet. (Går också applicera på ljud om det uppstått en jordslinga eller liknande störningar).

Den viktiga frågan är vad kan man göra åt det.
Vad du får göra är att öppna ljudfilen i ett redigeringsprogram, (på bilderna har jag valt att använda mig av Audacity eftersom det är gratis och jag inte vet vad du har) för att att bort så mycket som möjligt med minimal påverkan på ljudet i övrigt.

Markera upp en bit av ljudfilen där störningen är framträdande samtidigt som det sker en naturlig tystnad från naturen.

Analysera => Rita ut spektrum... Titta var störningarna verkar vara högst. I det här fallet låga frekvenser som inte i sig var direkt störande men kunde mildras med ett High pass-filter, värre dock ett starkt hörbart surr inom 3kHz-området.

Effekt => High pass filter...
Om du tycker de låga frekvenserna är störande, använd high pass-filer (eller Equlizer) för att sänka dem, annars låt dem bara vara kvar. (Glöm inte att förhandsvisa innan du klickar på OK för att kontrollera att du inte tar bort för mycket av det viktiga ljudet).

Effekt => Notch filter...
För irriterande ljud med ett lite smalare frekvensområde kan du använda Notch-filtret.
Ställ in filtret efter frekvensen du vill minimera, här 3034 Hz, och använd Q för att bredda eller smala av filterbredden så att övrigt ljud påverkas så lite som möjligt. (Glöm inte att förhandsvisa innan du klickar på OK för att kontrollera att du inte tar bort för mycket av det viktiga ljudet).

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE