rx 5700xt low clock speed

Permalänk
Medlem

rx 5700xt low clock speed

hej!
jag har skaffat mig ett rx 5700xt och det är mitt första kort från Amd och jag har märkt att grafik kortet går långsamre om jag dra ner grafik inställningar och jag får inte nån extra fps utan jag får mycket stutter i spel.
Apex legends high settings runt 1400mhz avg ( ibland går upp till 1800 och ibland ner till 600 mhz ).
är detta vanligt eller ska jag lämna tillbaka kortet

Permalänk
Medlem

Vad har du för övriga komponenter i datorn? Kanske är några andra problem som skapa detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor:
ryzen 7 2700x
Asus b450f
corsair vengence 2X4 GB 3000mhz
corsair cx650m
pny 250GB nvme m.2

Permalänk
Medlem

tillverkare/modell på kortet du köpt?

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Kört med DDU innan utbytet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

tillverkare/modell på kortet du köpt?

Skrivet av BengaBang:

Kört med DDU innan utbytet?

XFX thicc II
det ett nytt system har aldrig haft Nvidia kort i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

XFX thicc II
det ett nytt system har aldrig haft Nvidia kort i den

Du har köpt det näst sämsta 5700 XT, bara Asus Strix är sämre då kylaren i princip "ramlar" av den med tiden.

Mer om Thicc: https://www.youtube.com/watch?v=IwczmQNHVfo

Säkra 5700 XT köp: Gigabyte Gaming OC, Sapphire Nitro+, PowerColor Red Dragon, om du har tur så fungerar MSI Evoke också, de hade problem med kontakt med kylaren men ska vara fixat i senare kort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du har köpt det näst sämsta 5700 XT, bara Asus Strix är sämre då kylaren i princip "ramlar" av den med tiden.

Mer om Thicc: https://www.youtube.com/watch?v=IwczmQNHVfo

Säkra 5700 XT köp: Gigabyte Gaming OC, Sapphire Nitro+, PowerColor Red Dragon, om du har tur så fungerar MSI Evoke också, de hade problem med kontakt med kylaren men ska vara fixat i senare kort.

nu vet man det efter att har fått träffa på det lol

Permalänk
Medlem

jag har inga problem med värme kortet håller sig vid 50 idel och 68 i load

Permalänk
Medlem

glömde nämna att om jag sätter på vsync så kortet går aldrig mer än 1000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du har köpt det näst sämsta 5700 XT, bara Asus Strix är sämre då kylaren i princip "ramlar" av den med tiden.

Mer om Thicc: https://www.youtube.com/watch?v=IwczmQNHVfo

Säkra 5700 XT köp: Gigabyte Gaming OC, Sapphire Nitro+, PowerColor Red Dragon, om du har tur så fungerar MSI Evoke också, de hade problem med kontakt med kylaren men ska vara fixat i senare kort.

har sett videon innan men nu har jag märkt nånting nytt lol
Steve säger att kortet håller sig mellan 1800 och 1950 och allt under 1800 är bugged

Permalänk
Medlem

Här finns ett par trådar om spel som hackar när de inte alls belastar GPUn

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/d3quhd/rx5700_series_se...

I'm pretty sure this is because of the dynamic clock frequency in Navi cards. It drops too easily, and takes too long to speed back up, resulting in dropped frames. AMD really needs to address this, I believe this the biggest problem with the card right now. It's bad enough that I'm thinking about an RMA.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/edvv9l/the_morepowertoo...

Permalänk
Medlem

Är det inte cool and quiet som är påslaget kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

har sett videon innan men nu har jag märkt nånting nytt lol
Steve säger att kortet håller sig mellan 1800 och 1950 och allt under 1800 är bugged

De kör också på en öppen workbench och ca 21 graders temperatur i rummet.

Har du koll på värmen när du kör, har inte Wattman framför mig men det mesta går väl att monitorera i den?

Sen om du har Radeon Chill aktiverat så kanske mjukvaran känner av att du inte behöver mer och försöker hålla nere klocken, oavsett så har du en nitlott till 5700 XT jämfört med andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

hej!
jag har skaffat mig ett rx 5700xt och det är mitt första kort från Amd och jag har märkt att grafik kortet går långsamre om jag dra ner grafik inställningar och jag får inte nån extra fps utan jag får mycket stutter i spel.
Apex legends high settings runt 1400mhz avg ( ibland går upp till 1800 och ibland ner till 600 mhz ).
är detta vanligt eller ska jag lämna tillbaka kortet

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ewrz0p/continuing_our_f...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Some games may exhibit stutter or appear to be downclocking on Radeon RX 5000 series graphics products.

Permalänk
Medlem

Good news bro thanks

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

De kör också på en öppen workbench och ca 21 graders temperatur i rummet.

Har du koll på värmen när du kör, har inte Wattman framför mig men det mesta går väl att monitorera i den?

Sen om du har Radeon Chill aktiverat så kanske mjukvaran känner av att du inte behöver mer och försöker hålla nere klocken, oavsett så har du en nitlott till 5700 XT jämfört med andra.

inga AMD inställning aktiverat samt temp är 68 vid hög belastning

Permalänk
Medlem

@atraversiamo: Får du inte rätt på det just nu så kör en DDU och installera enbart drivrutinerna och kolla om det blir bättre.

Drivrutiner, ingen annan mjukvara.

Du packar upp hela paketet sen öppnar du mappen drivers och installerar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@atraversiamo: Får du inte rätt på det just nu så kör en DDU och installera enbart drivrutinerna och kolla om det blir bättre.

Drivrutiner, ingen annan mjukvara.

Du packar upp hela paketet sen öppnar du mappen drivers och installerar.

har provat det men tyvärr det hjälpte inte

Permalänk
Medlem

@atraversiamo: Så du har provat med enbart drivrutinerna och inget annat.

Har du läst andra trådar om 5700? Finns några styck med bra problemlösning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@atraversiamo: Så du har provat med enbart drivrutinerna och inget annat.

Har du läst andra trådar om 5700? Finns några styck med bra problemlösning.

har provat alla möjliga lösningar software och hardware med olika inställningar som freesync och vsync etc...

Permalänk
Medlem

Jag kör hårdvaru viritualisering och hade samma problem.
Jag skyller inte på AMD då det ej är stöt på vanliga konsumentkort, NVidia har samma policy.

Nvidia går lägre dock och ger en code 43 och vägrar ladda drivrutinerna har jag för mig när den ser att kortet körs i viritualiserad miljö men det går att dölja hypervisorn för den virituella maskinen.

Jag noterade att jag saknade fliken för Skärminställningar, den försvann likaså menyn man kan ta upp för att ställa in kortet och visa temps när man spelar, verkade skett vid nån windows update och inget fixade det, saknade även relive fliken.

Andra som viritualiserade hade samma problem.

I slutändan använde jag samma work around som folk med Nvidia kort gör, dom döljer Hypervisorn så ens viritualla Windows 10 genom qemu ( virituella maskin mjukvaran) inte talar om för windows att den körs virtuellt, windows tror då att det körs direkt på hårdvara.

Efter det fick jag köra DDU och installera om drivisarna och då fick jag tillbaks alla avsaknad funktionalitet plus att kortet presterade relativt normalt nu vilket jag inte egentligen försökte fixa just då.

Sedan ändrade jag lite hur viritualisering hanterar IRQ'er, inget expert på det men IRQ'et hur det hanteras av olika grafikkort är rätt viktigt med.

nvidia tror jag kört traditionel IRQ och enbart MSI på Quadro/tesla medans AMD kör MSI även på Readeon för konsumenter.

Du kan kolla med detta tool och även ändra från tex vanlig IRQ hantering till MSI, jag använder det för att verifiera att mitt grafikkort kör MSI villket bör vara snabbast.
https://forums.guru3d.com/threads/windows-line-based-vs-messa...

Innan jag löste mitt problem så märkte jag att köra spel i fullskärm med boarderless windows mode gav bäst prestanda.
Många spel låg i 30fps annars och var ospelbara i native fullscreen så nerclockingen är värst i fullskärm, inte window mode.

I dom jag inte kunde komma runt problemet (saknar window mode av nåt slag) startade jag GPU-z och körde testet för att testa PCI-E speeds, litet demo som går hela tiden.
Kör man det samtidigt som spelet fick jag mycket bättre FPS.

Exakt vad du ska göra för att komma runt problemet vet jag inte men du kan ju kolla om du har samma problem, saknar flikar i kontrollpanelen för grafikkortet, om du får bättre frekvenser på kortet med GPU-Z renderingsdemo, kolla att kortet kör MSI (MSI-X kan det nog heta med).

Möjligt att det hjälper att labba med Viritualsiering av/på i bios/uefi om det nu triggar nån bug i drivisarna.

Jag har sett folk med native windows ha samma problem, för och nackdelen för mig är att jag får ofta många buggar med viritualisering men då jag i princip kan ändra villket bios/uefi min virtuella maskin kör för både "virtuella moderkortet" men även kan side loada VGA bios och annat och byta styrkretsar, confa om PCI-E bussen, IRQ hantering mm kan jag ta mig runt problem som kan vara svårt annars native också utan att flasha eller modifiera hårdvara.

Så vet inte om detta är mycket hjälp men kanske ger några ledtrådar som kan lösa dina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag kör hårdvaru viritualisering och hade samma problem.
Jag skyller inte på AMD då det ej är stöt på vanliga konsumentkort, NVidia har samma policy.

Nvidia går lägre dock och ger en code 43 och vägrar ladda drivrutinerna har jag för mig när den ser att kortet körs i viritualiserad miljö men det går att dölja hypervisorn för den virituella maskinen.

Jag noterade att jag saknade fliken för Skärminställningar, den försvann likaså menyn man kan ta upp för att ställa in kortet och visa temps när man spelar, verkade skett vid nån windows update och inget fixade det, saknade även relive fliken.

Andra som viritualiserade hade samma problem.

I slutändan använde jag samma work around som folk med Nvidia kort gör, dom döljer Hypervisorn så ens viritualla Windows 10 genom qemu ( virituella maskin mjukvaran) inte talar om för windows att den körs virtuellt, windows tror då att det körs direkt på hårdvara.

Efter det fick jag köra DDU och installera om drivisarna och då fick jag tillbaks alla avsaknad funktionalitet plus att kortet presterade relativt normalt nu vilket jag inte egentligen försökte fixa just då.

Sedan ändrade jag lite hur viritualisering hanterar IRQ'er, inget expert på det men IRQ'et hur det hanteras av olika grafikkort är rätt viktigt med.

nvidia tror jag kört traditionel IRQ och enbart MSI på Quadro/tesla medans AMD kör MSI även på Readeon för konsumenter.

Du kan kolla med detta tool och även ändra från tex vanlig IRQ hantering till MSI, jag använder det för att verifiera att mitt grafikkort kör MSI villket bör vara snabbast.
https://forums.guru3d.com/threads/windows-line-based-vs-messa...

Innan jag löste mitt problem så märkte jag att köra spel i fullskärm med boarderless windows mode gav bäst prestanda.
Många spel låg i 30fps annars och var ospelbara i native fullscreen så nerclockingen är värst i fullskärm, inte window mode.

I dom jag inte kunde komma runt problemet (saknar window mode av nåt slag) startade jag GPU-z och körde testet för att testa PCI-E speeds, litet demo som går hela tiden.
Kör man det samtidigt som spelet fick jag mycket bättre FPS.

Exakt vad du ska göra för att komma runt problemet vet jag inte men du kan ju kolla om du har samma problem, saknar flikar i kontrollpanelen för grafikkortet, om du får bättre frekvenser på kortet med GPU-Z renderingsdemo, kolla att kortet kör MSI (MSI-X kan det nog heta med).

Möjligt att det hjälper att labba med Viritualsiering av/på i bios/uefi om det nu triggar nån bug i drivisarna.

Jag har sett folk med native windows ha samma problem, för och nackdelen för mig är att jag får ofta många buggar med viritualisering men då jag i princip kan ändra villket bios/uefi min virtuella maskin kör för både "virtuella moderkortet" men även kan side loada VGA bios och annat och byta styrkretsar, confa om PCI-E bussen, IRQ hantering mm kan jag ta mig runt problem som kan vara svårt annars native också utan att flasha eller modifiera hårdvara.

Så vet inte om detta är mycket hjälp men kanske ger några ledtrådar som kan lösa dina problem.

tack men det är för avencerat för mig att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

inga AMD inställning aktiverat samt temp är 68 vid hög belastning

Vet inte som sagt vad Wattman visar ( sitter återigen inte vid en dator med den installerad vid skrivande stund, men kan vara hög VRM, Junction eller GDDR temps.

Kanske kolla om GPU-Z/HW Monitor visar mer detaljerad info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Vet inte som sagt vad Wattman visar ( sitter återigen inte vid en dator med den installerad vid skrivande stund, men kan vara hög VRM, Junction eller GDDR temps.

Kanske kolla om GPU-Z/HW Monitor visar mer detaljerad info.

alla temps var under normal värde

Permalänk
Medlem

update

nu har retunerat kortet och köpt rtx 2070 gaming oc från giabyte iställt och är nojd med det kortet så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av atraversiamo:

nu har retunerat kortet och köpt rtx 2070 gaming oc från giabyte iställt och är nojd med det kortet så länge

Det verkar vara en rätt vanlig lösning på problem med 5700xt. Vi får hoppas att det håller sig stabilt också!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Måste bara påpeka att jag inte tror downclockningen står för hackig upplevelse. Kör msi 5700xt och clocken hoppar hejvilt men ligger och tuffar på stadiga 140 i apex. Kör allt avstängt förutom freesync och AMD chill på 140/140.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH