Minecraft - Java eller Win10?

Permalänk
Medlem

Minecraft - Java eller Win10?

Hej på er!
Min son (6 år) vill börja spela Minecraft på datorn här hemma men jag har noll koll på vilken version jag ska köpa. Java eller Win10? Jag har kollat runt på nätet men kan inte komma fram till vilken version som är bättre än den andra...
Han älskar att kolla Minecraft-videos på Youtube och har Minecraft på sin platta.
Guida mig! Ge gärna motivering varför den ena versionen är bättre än den andra, eftersom jag inte är insatt.
Tackar!

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk

om han spelar med kompisar osv kolla vad de för för version.

Java - PC only.

Minecraft Win10 - även kallat "bedrock edition" och är universalt och kompatibelt att spela ihop med Nintendo switch, xbox, eventuellt playstation (osäker om denna version existerar) varianterna av spelet.

Java edition är i mina ögon superior
+ Stödet för modifiering är i stort sett oändligt.
+ Bättre kontroller över lag (inget UI gjort för att spelas med en xbox kontroll men smaken är som baken så väldigt personlig åsikt på denna).
+ Gratis mjukvara för att hosta egen dedikerad server att spela med sina vänner på (tror inte bedrock har stöd för detta iaf.)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinreich:

Hej på er!
Min son (6 år) vill börja spela Minecraft på datorn här hemma men jag har noll koll på vilken version jag ska köpa. Java eller Win10? Jag har kollat runt på nätet men kan inte komma fram till vilken version som är bättre än den andra...
Han älskar att kolla Minecraft-videos på Youtube och har Minecraft på sin platta.
Guida mig! Ge gärna motivering varför den ena versionen är bättre än den andra, eftersom jag inte är insatt.
Tackar!

Skulle säga Minecraft Java klart klart

Men om han har kompisar som spelar på andra plattformar kan det vara värt att kika på Minecraft W10 eftersom det finns cross-play stöd. Det är alltså möjligt att spela tillsammans över olika plattformar, även tillsammans med mobilspelare

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om man är intresserad av RTX och har ett grafikkort med stöd för RTX så lanseras detta till Minecraft "snart" enbart för Bedrock Edition.

Java är förvisso trevligare och mer anpassningsbart så länge moddutvecklare fortsätter men crossplay är trevligt det med

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

+ Gratis mjukvara för att hosta egen dedikerad server att spela med sina vänner på (tror inte bedrock har stöd för detta iaf.)

Bedrock har egna dedicated server, i alpha men funkar bra och kräver inte mycket till hårdvara. Har en egen server uppe för familjen/vänner, fungerar bra.

Bedrock är inte lika mod-vänligt, styrningen är ju dock samma om du kör med mus och tangentbord, inventory mm går dock inte att ändra massa.

Har han det på mobilen redan så om han köper det till PC kan han använda samma konto och växla enhet utan att byta server eller karaktär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@hinreich: Som ovanstående skriver Bedrock Edition https://minecraft.gamepedia.com/Bedrock_Edition , (win10, konsoler, portabla enheter) , installeras via microsoft store som är inkluderat i win10 via en knapptrycknig och hålls uppdaterad. Kanske free trial och prova men det är samma version ni redan har på mobila enheten https://www.microsoft.com/en-us/p/minecraft-for-windows-10/9n...

Fördel: smidigt/crossplattform, nackdel: ingame marketplace, man kan minecoins som används för att köpa skins etc https://www.youtube.com/watch?v=6lUDoAsu6X0&vl=en

Java edition om han har kompisar som kör java , eller om han vill använda moddar för java edition/ större support för moddar det mesta är gratis.

Permalänk
Medlem

Välj bara inte Mein Kampf edition...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kalla mig för en dåre, men om man bortser från Windows(Bedrock) versionens gränssnitt så måste jag ändå tycka att den versionen är bättre på många sätt och vis.
Framförallt att spela med kompisar som spelar på mobil, och dator mm.
Tillförlitlig hosting tillgänglig i form av 'realms.

Ska ni modda erat spel någongång, eller använda så råder jag dock till Java.
Samma sak om ni ska hosta en egen värld i framtiden med plugins så som "anti tjuv plugins" osv.

Jag spelar lite mixat, ibland vill jag spela med kontroll och då blir det win10 versionen, och samma sak när jag spelar med kompisar som inte har en gaming dator.

MEN, viktigast av allt. Kolla vad hans kompisar har, det suger att köpa något som ingen av ens vänner använder.
Min kusin köpte ett xbox one, och alla hans kompisar ps4. Han har klagat i år nu att han inte kunnat spela med sina vänner.
Ett extra tips:
Fråga honom vad han vill ha! Lägg fram lite argument och se vad pågen önskar

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Själv har jag bara spelat Java-edition, även om jag även borde ha tillgång till Bedrock edition om jag förstått det rätt.
För min del så är "moddar" ett krav.
Här finns en lista på lite mod-packs tillhandahållna av Feed The Beast-gruppen.
https://ftbwiki.org/Feed_The_Beast_Wiki
De har även en egen sida: https://forum.feed-the-beast.com/

Men som andra redan påpekat, om din son har kompisar som spelar minecraft som han vill spela med, välj den versionen.

Hmm, hur ska jag formulera detta på ett någorlunda bra sätt?
Även om det finns "begränsningar" i "grund-versionen" som moddar löser, såsom fler block, nya energiskällor, helt nya funktioner och så vidare, så skapar de även problem då kravet på insikt i hur spelet fungerar "logiskt" ökar ganska mycket.

Vilken version du än väljer, så kommer din son mest troligt spendera många timmar i "grundversionen".
Själv spenderade jag nog 2-300 timmar i utan moddar och hade nog fortsatt med det om jag inte blivit inlurad i mod-träsket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om man är intresserad av RTX och har ett grafikkort med stöd för RTX så lanseras detta till Minecraft "snart" enbart för Bedrock Edition.

Java är förvisso trevligare och mer anpassningsbart så länge moddutvecklare fortsätter men crossplay är trevligt det med

Inget inköp av RTX till datorn än på ett tag, men bra att veta!

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem

Tack så otroligt mycket för alla svar! Efter att ha frågat honom om vilken version han vill ha blir det att starta med Win10-versionen eftersom han vill spela med kompisar (och mig) vilket gör att jag kan köra på plattan när han kör på datorn, eller vice versa. Vi har bara en dator i hemmet.....än så länge. Dessutom är han van med gränssnittet från sin surfplatta. Ju mer han lär sig om spelet och eventuellt vill utöka med moddade funktioner så kan vi alltid köpa Java-versionen vid ett senare tillfälle.

Men om vi ska spela tillsammans på samma nätverk, med win10-versionen:
1, krävs det att man startar "Realms"?
2, kan man köra datorn som "host"?
3, villhöver man skaffa en egen server?

Jag visste att det var rätt forum att droppa frågan på!
Tack så mycket!

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om han spelar med kompisar osv kolla vad de för för version.

Java - PC only.

Minecraft Win10 - även kallat "bedrock edition" och är universalt och kompatibelt att spela ihop med Nintendo switch, xbox, eventuellt playstation (osäker om denna version existerar) varianterna av spelet.

Java edition är i mina ögon superior
+ Stödet för modifiering är i stort sett oändligt.
+ Bättre kontroller över lag (inget UI gjort för att spelas med en xbox kontroll men smaken är som baken så väldigt personlig åsikt på denna).
+ Gratis mjukvara för att hosta egen dedikerad server att spela med sina vänner på (tror inte bedrock har stöd för detta iaf.)

Skrivet av Cenorida:

Skulle säga Minecraft Java klart klart

Men om han har kompisar som spelar på andra plattformar kan det vara värt att kika på Minecraft W10 eftersom det finns cross-play stöd. Det är alltså möjligt att spela tillsammans över olika plattformar, även tillsammans med mobilspelare

Skrivet av Ferrat:

Bedrock har egna dedicated server, i alpha men funkar bra och kräver inte mycket till hårdvara. Har en egen server uppe för familjen/vänner, fungerar bra.

Bedrock är inte lika mod-vänligt, styrningen är ju dock samma om du kör med mus och tangentbord, inventory mm går dock inte att ändra massa.

Har han det på mobilen redan så om han köper det till PC kan han använda samma konto och växla enhet utan att byta server eller karaktär.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av lappen81:

@hinreich: Som ovanstående skriver Bedrock Edition https://minecraft.gamepedia.com/Bedrock_Edition , (win10, konsoler, portabla enheter) , installeras via microsoft store som är inkluderat i win10 via en knapptrycknig och hålls uppdaterad. Kanske free trial och prova men det är samma version ni redan har på mobila enheten https://www.microsoft.com/en-us/p/minecraft-for-windows-10/9n...

Fördel: smidigt/crossplattform, nackdel: ingame marketplace, man kan minecoins som används för att köpa skins etc https://www.youtube.com/watch?v=6lUDoAsu6X0&vl=en

Java edition om han har kompisar som kör java , eller om han vill använda moddar för java edition/ större support för moddar det mesta är gratis.
https://www.youtube.com/watch?v=Fk_HpQYrjM8

Skrivet av Zeedarn:

Kalla mig för en dåre, men om man bortser från Windows(Bedrock) versionens gränssnitt så måste jag ändå tycka att den versionen är bättre på många sätt och vis.
Framförallt att spela med kompisar som spelar på mobil, och dator mm.
Tillförlitlig hosting tillgänglig i form av 'realms.

Ska ni modda erat spel någongång, eller använda så råder jag dock till Java.
Samma sak om ni ska hosta en egen värld i framtiden med plugins så som "anti tjuv plugins" osv.

Jag spelar lite mixat, ibland vill jag spela med kontroll och då blir det win10 versionen, och samma sak när jag spelar med kompisar som inte har en gaming dator.

MEN, viktigast av allt. Kolla vad hans kompisar har, det suger att köpa något som ingen av ens vänner använder.
Min kusin köpte ett xbox one, och alla hans kompisar ps4. Han har klagat i år nu att han inte kunnat spela med sina vänner.
Ett extra tips:
Fråga honom vad han vill ha! Lägg fram lite argument och se vad pågen önskar

Skrivet av Viita:

Själv har jag bara spelat Java-edition, även om jag även borde ha tillgång till Bedrock edition om jag förstått det rätt.
För min del så är "moddar" ett krav.
Här finns en lista på lite mod-packs tillhandahållna av Feed The Beast-gruppen.
https://ftbwiki.org/Feed_The_Beast_Wiki
De har även en egen sida: https://forum.feed-the-beast.com/

Men som andra redan påpekat, om din son har kompisar som spelar minecraft som han vill spela med, välj den versionen.

Hmm, hur ska jag formulera detta på ett någorlunda bra sätt?
Även om det finns "begränsningar" i "grund-versionen" som moddar löser, såsom fler block, nya energiskällor, helt nya funktioner och så vidare, så skapar de även problem då kravet på insikt i hur spelet fungerar "logiskt" ökar ganska mycket.

Vilken version du än väljer, så kommer din son mest troligt spendera många timmar i "grundversionen".
Själv spenderade jag nog 2-300 timmar i utan moddar och hade nog fortsatt med det om jag inte blivit inlurad i mod-träsket.

Läs svaret som jag skickat in här ovan:

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinreich:

Tack så otroligt mycket för alla svar! Efter att ha frågat honom om vilken version han vill ha blir det att starta med Win10-versionen eftersom han vill spela med kompisar (och mig) vilket gör att jag kan köra på plattan när han kör på datorn, eller vice versa. Vi har bara en dator i hemmet.....än så länge. Dessutom är han van med gränssnittet från sin surfplatta. Ju mer han lär sig om spelet och eventuellt vill utöka med moddade funktioner så kan vi alltid köpa Java-versionen vid ett senare tillfälle.

Men om vi ska spela tillsammans på samma nätverk, med win10-versionen:
1, krävs det att man startar "Realms"?
2, kan man köra datorn som "host"?
3, villhöver man skaffa en egen server?

Jag visste att det var rätt forum att droppa frågan på!
Tack så mycket!

1 Nej, lite samma som 3.
2, Minns ej. På mobilen när man är på en offline-karta så är det en knapp i inställningarna som heter i stil med "Öppna för LAN" vill minnas att det är.
3. Det är främst om man vill ha online funktionalitet utanför det lokala

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Lite kluven över varför folk föredrar Java? Har ni provat den andra versionen, den flyter på så sjukt mycket bättre.

Vill man modda så är självklart Java bättre. Men vill man spela Minecraft enkelt och inget krångel.. gå för Bedrock!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Lite kluven över varför folk föredrar Java? Har ni provat den andra versionen, den flyter på så sjukt mycket bättre.

Vill man modda så är självklart Java bättre. Men vill man spela Minecraft enkelt och inget krångel.. gå för Bedrock!

Java versionen är väll alltid superior och har fler funktioner och saker man kan göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Java versionen är väll alltid superior och har fler funktioner och saker man kan göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Röstade även jag för Java-versionen. Men finns egentligen ingen anledning att välja Java-versionen om man inte tänker modda. "Bedrock"-versionen(W10) har kommit ikapp när det gäller funktionalitet och är dessutom mer stabil.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinreich:

Tack så otroligt mycket för alla svar! Efter att ha frågat honom om vilken version han vill ha blir det att starta med Win10-versionen eftersom han vill spela med kompisar (och mig) vilket gör att jag kan köra på plattan när han kör på datorn, eller vice versa. Vi har bara en dator i hemmet.....än så länge. Dessutom är han van med gränssnittet från sin surfplatta. Ju mer han lär sig om spelet och eventuellt vill utöka med moddade funktioner så kan vi alltid köpa Java-versionen vid ett senare tillfälle.

Men om vi ska spela tillsammans på samma nätverk, med win10-versionen:
1, krävs det att man startar "Realms"?
2, kan man köra datorn som "host"?
3, villhöver man skaffa en egen server?

Jag visste att det var rätt forum att droppa frågan på!
Tack så mycket!

Du måste inte ha realms, du kan köra som host med klienten om vill.
Du måste inte ha en egen server men om man vill lira några fler som alla kanske inte lirar samtidigt är det smidigt om man har möjlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Lite kluven över varför folk föredrar Java? Har ni provat den andra versionen, den flyter på så sjukt mycket bättre.

Vill man modda så är självklart Java bättre. Men vill man spela Minecraft enkelt och inget krångel.. gå för Bedrock!

Antagligen så spelar de flesta här med mods och på moddade servrar med tanke på vilket forum det är.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Stefan94:

Lite kluven över varför folk föredrar Java? Har ni provat den andra versionen, den flyter på så sjukt mycket bättre.

Vill man modda så är självklart Java bättre. Men vill man spela Minecraft enkelt och inget krångel.. gå för Bedrock!

jag har tyesta bägge delarna iom att man vid något event ett par år sedan fick win 10 edition gratis om man redan ägde java versionen.

vill minnas att det var inget större fel på det mer än att det var något med inventorysystemet som java gör betydligt bättre i combo med mus o tangentbord där det märks att det är byggt för handkontroll.

plus att alla mina polare och mig själv har haft java edition sedan typ beta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinreich:

Men om vi ska spela tillsammans på samma nätverk, med win10-versionen:
1, krävs det att man startar "Realms"?
2, kan man köra datorn som "host"?
3, villhöver man skaffa en egen server?

Realms är som en hyrd server på nätet,
det behövs i princip inte om du spelar på lokalt nätverk..

Den som startar spelet och låter andra koppla upp är 'servern'
den världen är gemensam och sparas tillsnästa gång.

Det finns också en server att köra själv för bedrock gratis
Det behövs bara för spel över nätet eller om en spelare intekan Garantera
att han startar som host när någon annan vill in.i världen

Jag röstar för bedrock för enkelheten och att många olika telefoner och paddor funkar.

,

Permalänk
Medlem

Ok!
Tack för alla svar!
Just nu får det bli win10-versionen. Vi ska testa köra lite ikväll. Dessvärre vill han även testa Lucky Island... Så det dröjer väl inte länge förrän jag behöver skaffa en till dator här hemma eftersom det bara är på Java-versionen som det funkar(?).
Jag har eventuellt tillgång till en äldre dator, men frågan är om den duger till Java-versionen?
I5-760
8gb ram
Hd6950
Vad säger ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Skrivet av hinreich:

Ok!
Tack för alla svar!
Just nu får det bli win10-versionen. Vi ska testa köra lite ikväll. Dessvärre vill han även testa Lucky Island... Så det dröjer väl inte länge förrän jag behöver skaffa en till dator här hemma eftersom det bara är på Java-versionen som det funkar(?).
Jag har eventuellt tillgång till en äldre dator, men frågan är om den duger till Java-versionen?
I5-760
8gb ram
Hd6950
Vad säger ni?

Skickades från m.sweclockers.com

värt att kolla upp jag har både java och win 10 versionen minns inte om det är att win 10 versionen ingår när man köper Java eller om det var något event eller något jag fick det ifrån.

vet iaf att jag aldrig betalat för win 10 edition men har tillgång till det när jag öppnar windows store.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@hinreich: Har själv lirat för länge sedan på en dator med i princip samma specs som den du nämnde nu. Det var inga problem att spela då, du kanske får ändra lite i inställningar från fancy till fast(personligen ser jag ingen skillnad men det påverkar prestanden en hel del).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

värt att kolla upp jag har både java och win 10 versionen minns inte om det är att win 10 versionen ingår när man köper Java eller om det var något event eller något jag fick det ifrån.

vet iaf att jag aldrig betalat för win 10 edition men har tillgång till det när jag öppnar windows store.

Jag tror det var att man fick win10-versionen om man köpte java under 2018-nånting. Enligt sökningar på nätet... Så det får bli inköp av två versioner verkar det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinreich:

Hej på er!
Min son (6 år) vill börja spela Minecraft på datorn här hemma men jag har noll koll på vilken version jag ska köpa. Java eller Win10? Jag har kollat runt på nätet men kan inte komma fram till vilken version som är bättre än den andra...
Han älskar att kolla Minecraft-videos på Youtube och har Minecraft på sin platta.
Guida mig! Ge gärna motivering varför den ena versionen är bättre än den andra, eftersom jag inte är insatt.
Tackar!

Om man köper java så får man win 10 på köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av xWeender:

Om man köper java så får man win 10 på köpet

Är det så fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Skrivet av hinreich:

Är det så fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

googlade lite erbjudandet gällde bara konton med jave spelet köpt före October 19, 2018 och var fram till årsskiftet 2020.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

googlade lite erbjudandet gällde bara konton med jave spelet köpt före October 19, 2018 och var fram till årsskiftet 2020.

Ah. Precis som jag misstänkte. Typiskt...

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinreich:

Är det så fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte den var det för 8 år sen iaf