Beställde dator hos Inet men den har ”fastnat”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SE_Larsson:

Även om de fått datorn tillbaka hade jag tagit ersättning och beställt på nytt.

Ersättning för vad?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

@Lagerlöf: Ersättning kanske är fel ordval. Det jag menar är att jag hade valt pengarna tillbaka, detta då man aldrig vet vad som händer när någon packar upp och använder den. Nu kanske jag är skeptisk men jag tänker worst case scenario. En ny vara för mig är en oanvänd produkt, hade jag varit i samma sits så hade jag inte funderat över rabatt eftersom varan är "använd".

Sen kan man ju ställa frågan vid utlämningen, jag hade direkt returnerat paketet eller nekat att ta emot den och direkt kontaktat företaget.
Om jag inte hade beställt därifrån, första varningsklockan vid ett eventuellt pågående bedrägeri / id kapning.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vem har sagt att datorn är använd?

20 % rabatt..? xD

Hur stora marginaler tror du teknikföretagen har?

Jag beställde ett grafikkort från Webhallen en gång och fick en hel dator i delar (vars totala värde var lägre än grafikkortet dock ).

Då hade två beställningar blandats ihop, så jag skickade bara tillbaka det. Inte krävde jag någon kompensation för det. Shit happens, bättre att bara hantera det snabbt och enkelt och hoppas att företaget gör likadant.

Det är väl ganska ointressant i den här frågan att ta hänsyn till företagets olika nyckeltal? Varför behöver du veta företagets vinstmarginal? Är det lika intressant att veta 20% rabatterat pris på varan i förhållande till företagets nettovinst?

Vid Bolagsverket gäller offentlighetsprincipen så du kan gott räkna ut företagets vinstmarginal utan att bara behöva "tro". Här handlar det snarare om ifall ett stort företag är beredd på att ta en mindre kostnad sett till dess totala nettovinst för ett fel de själva har orsakat eller om företaget kan åtgärda felet utan extra utgifter på kundens bekostnad.

Personligen hade jag inte godkänt det men jag kanske är lite arbetsskadad då jag själv beställer material för kunder, hanterar det och sedan leverar en slutprodukt. Om jag får leveransen försent så kommer inte min kund vara förlåtande gentemot mig utan det är pga. min planering av utfört arbete som slutkunden inte får sin produkt. Det samma gäller självfallet om jag personligen orsakar ett fel.

Berätta gärna hur allting slutar sen TS. Spännande att se ifall Inet kan erbjuda något. Tror knappast att varken Webhallen eller Komplett skulle kunna åtgärda felet bättre efter vad mam har läst i forumet sedan tidigare.

Permalänk

@kaptengrek: En lösning verkar nära nu. Jag ska berätta sen hur allting gått.

Permalänk
Skrivet av Firetojump:

@kaptengrek: En lösning verkar nära nu. Jag ska berätta sen hur allting gått.

Ja, gör jättegärna det! Spännande att se hur allt löser sig.

Permalänk

Tack @Inet Nu är datorn på plats och allt funkar som det ska! Bra och snabb service när den väl kom till rätta

Förutom en massa pingvinstänger så fanns där lite annat trevligt i lådan.

Jag har dessutom fått frågan att tänka över vad som kan vara en lämplig kompensation för allt trubbel så det känns toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firetojump:

Tack @Inet Nu är datorn på plats och allt funkar som det ska! Bra och snabb service när den väl kom till rätta

Förutom en massa pingvinstänger så fanns där lite annat trevligt i lådan.

Jag har dessutom fått frågan att tänka över vad som kan vara en lämplig kompensation för allt trubbel så det känns toppen.

Härligt, bra att du blev nöjd. Det är huvudsaken även om olika åsikter har varit under diskussion. Lycka till med den nya datorn!

Permalänk
Medlem

Om det skulle ske fler gånger så kan man häva avtalet om leverans inte skett inom 30 dagar om inget annat avtalats om i samband med orderläggning. Har bara råkat ut för det 1 gång mot Amazon i England. De frågade var 30:e dag om de skulle försöka att fortsätta att få fram varan. Efter 90 dagar gav de upp.
Är en regel från EU men kommer inte ihåg i vilken lag det är implementerat men tror att den fortfarande finns kvar.

Permalänk
Medlem

Antar att du beställt online? Då har du ångerrätt och den kan inte inet förhandla bort, lagen kan inte förhandlas bort. Ångerrätten gäller f.o.m leverans så du kanske inte kan "häva" köpet men du ska fan kunna ångra köpet.

EDIT: Såg inte att tråden var "klar" innan jag kommenterade, sorry.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

@Dakkie: Ångerrätten gäller inte specialbyggda datorer

I 2 kap. 11 § DAL finns det några undantag från denna ångerrätt, bland annat när man beställer en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Men det menas en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment.

Källa

Permalänk

Skönt att det ändå löste sig i slutändan

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

@Dakkie: Ångerrätten gäller inte specialbyggda datorer

I 2 kap. 11 § DAL finns det några undantag från denna ångerrätt, bland annat när man beställer en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Men det menas en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment.

Källa

Det är korrekt rent lagtekniskt att det inte är någon lagstadgad ångerrätt på "specialbeställningar". Det är dock inte helt säkert att en specialbyggd dator nödvändigtvis faller under detta undantag.
För det första är "montering" en tilläggstjänst och bör därmed i min mening ses som ett separat ting. Om det är ångerrätt ifall man köper alla delar och själv monterar ihop datorn så borde det rimligtvis vara ångerrätt om Inet (eller vem som helst) monterat ihop datorn åt dig. Själva tjänsten "montering" kan dock vara lite svårare att ångra då den tjänsten har utförts.

Min uppfattning är att lagstiftaren gör skillnad på en specialbeställd produkt som varken kan återställas eller säljas till en ny kund. Exempelvis om vi talar om måttbeställda produkter (exempelvis en bänkskiva) eller om man fått smycken med personliga ingraveringar. Men komponenterna har ju inte "förbrukats" då de monteras i en dator. Det är fullt möjligt att montera isär datorn och lägga tillbaka komponenterna i sina respektive kartonger.

Så min åsikt är alltså att man borde ha full ångerrätt på alla komponenter, men inte på den utförda tjänsten (montering). Det alltså inte vara någon skillnad beträffande ångerrätten baserat på huruvida jag själv monterar eller köper en tilläggstjänst. Allt detta givetvis under förutsättningen att monteringen inte innebär att varan inte längre är i "väsentligt oförändrat skick".

Din egen källa, Lawline, hänvisar ju till ett beslut från ARN där ett par stövlar med flertalet valmöjligheter inte klassas som specialbeställning, trots att man i detta fall med stor säkerhet inte kan "återställa" produkten (alltså plocka bort/ändra de val som den ursprungliga konsumenten gjorde). Så det ska ganska mycket till för att något ska klassas som en "specialbeställning".

Citat:

Det finns några beslut hos allmänna reklamationsnämnden (ARN) inom detta område, bland annat ett fall vid beställning av ridstövlar, ARN 2013-03620. Stövlarna hade då tillverkats efter olika valmöjligheter som fanns på hemsidan, i det fallet ansågs köparen ha kvar sin ångerrätt eftersom inget ändrats eller lagts till förutom företagets egna valmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firetojump:

Tack @Inet Nu är datorn på plats och allt funkar som det ska! Bra och snabb service när den väl kom till rätta

Förutom en massa pingvinstänger så fanns där lite annat trevligt i lådan.

Jag har dessutom fått frågan att tänka över vad som kan vara en lämplig kompensation för allt trubbel så det känns toppen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firetojump:

Tack @Inet Nu är datorn på plats och allt funkar som det ska! Bra och snabb service när den väl kom till rätta

Förutom en massa pingvinstänger så fanns där lite annat trevligt i lådan.

Jag har dessutom fått frågan att tänka över vad som kan vara en lämplig kompensation för allt trubbel så det känns toppen.

Skulle säga en lämplig kompensation skulle vara ett få en egen Inet Config uppkallad efter dig, dvs Fire To Jump Build.

Som KAN ha som feature att den blir skickad till fel köpare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Vad gäller egentligen om man hamnar i den andra personens situation? Tex om jag köper ett chassi från inet, och råkar få hem en komplett dator istället. Visst, man får väl inte behålla den. Men kan inet kräva att man lägger en timme på att ta sig till postombud, paketerar den igen, osv? Kan man kräva att inet betalar för ett bud som hämtar upp varan?

Det där har jag varit med om (nästan iallafall).
Hade beställt ett ITX chassi och dom hade skickat fel så pass att jag fick för många (kommer inte ihåg om det var 4 eller 6st).
Men iallafall så hade butiken inga problem att betala med 500kr för besväret (tid,bensin,p-avgift) att åka med bil till post bud och skicka tillbaka dom övriga chassina.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är korrekt rent lagtekniskt att det inte är någon lagstadgad ångerrätt på "specialbeställningar". Det är dock inte helt säkert att en specialbyggd dator nödvändigtvis faller under detta undantag.
För det första är "montering" en tilläggstjänst och bör därmed i min mening ses som ett separat ting. Om det är ångerrätt ifall man köper alla delar och själv monterar ihop datorn så borde det rimligtvis vara ångerrätt om Inet (eller vem som helst) monterat ihop datorn åt dig. Själva tjänsten "montering" kan dock vara lite svårare att ångra då den tjänsten har utförts.

Min uppfattning är att lagstiftaren gör skillnad på en specialbeställd produkt som varken kan återställas eller säljas till en ny kund. Exempelvis om vi talar om måttbeställda produkter (exempelvis en bänkskiva) eller om man fått smycken med personliga ingraveringar. Men komponenterna har ju inte "förbrukats" då de monteras i en dator. Det är fullt möjligt att montera isär datorn och lägga tillbaka komponenterna i sina respektive kartonger.

Så min åsikt är alltså att man borde ha full ångerrätt på alla komponenter, men inte på den utförda tjänsten (montering). Det alltså inte vara någon skillnad beträffande ångerrätten baserat på huruvida jag själv monterar eller köper en tilläggstjänst. Allt detta givetvis under förutsättningen att monteringen inte innebär att varan inte längre är i "väsentligt oförändrat skick".

Din egen källa, Lawline, hänvisar ju till ett beslut från ARN där ett par stövlar med flertalet valmöjligheter inte klassas som specialbeställning, trots att man i detta fall med stor säkerhet inte kan "återställa" produkten (alltså plocka bort/ändra de val som den ursprungliga konsumenten gjorde). Så det ska ganska mycket till för att något ska klassas som en "specialbeställning".

Ganska säker på att man kan häva allt som inte är själva byggnationen, komponenterna i sig är ju inte specialanpassade för kunden. Dock går väl alla orginalkartonger och annat förlorat vid betald montering gissar jag? I så fall kan en del av det beloppet också dras av gissar jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Det är korrekt rent lagtekniskt att det inte är någon lagstadgad ångerrätt på "specialbeställningar". Det är dock inte helt säkert att en specialbyggd dator nödvändigtvis faller under detta undantag.
För det första är "montering" en tilläggstjänst och bör därmed i min mening ses som ett separat ting. Om det är ångerrätt ifall man köper alla delar och själv monterar ihop datorn så borde det rimligtvis vara ångerrätt om Inet (eller vem som helst) monterat ihop datorn åt dig. Själva tjänsten "montering" kan dock vara lite svårare att ångra då den tjänsten har utförts.

Min uppfattning är att lagstiftaren gör skillnad på en specialbeställd produkt som varken kan återställas eller säljas till en ny kund. Exempelvis om vi talar om måttbeställda produkter (exempelvis en bänkskiva) eller om man fått smycken med personliga ingraveringar. Men komponenterna har ju inte "förbrukats" då de monteras i en dator. Det är fullt möjligt att montera isär datorn och lägga tillbaka komponenterna i sina respektive kartonger.

Så min åsikt är alltså att man borde ha full ångerrätt på alla komponenter, men inte på den utförda tjänsten (montering). Det alltså inte vara någon skillnad beträffande ångerrätten baserat på huruvida jag själv monterar eller köper en tilläggstjänst. Allt detta givetvis under förutsättningen att monteringen inte innebär att varan inte längre är i "väsentligt oförändrat skick".

Din egen källa, Lawline, hänvisar ju till ett beslut från ARN där ett par stövlar med flertalet valmöjligheter inte klassas som specialbeställning, trots att man i detta fall med stor säkerhet inte kan "återställa" produkten (alltså plocka bort/ändra de val som den ursprungliga konsumenten gjorde). Så det ska ganska mycket till för att något ska klassas som en "specialbeställning".

Skrivet av medbor:

Ganska säker på att man kan häva allt som inte är själva byggnationen, komponenterna i sig är ju inte specialanpassade för kunden. Dock går väl alla orginalkartonger och annat förlorat vid betald montering gissar jag? I så fall kan en del av det beloppet också dras av gissar jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Huruvida komponenterna är specialanpassade i sig har ingen relevans i fallet då kompositionen av delarna gör den färdiga produkten unik och blir en vara som normalt inte finns i sortimentet. Argumentet med att det skulle vara en tilläggstjänst faller därmed av samma anledning. Hade det däremot gällt en färdigbyggd dator (tex. Taurus) med tillvalen att kunna byta färg, annat grafikkort etc. Hade man kunnat hävda ångerrätt då det är en produkt som normalt finns i sortimentet.

Det är i slutändan upp till återförsäljaren att avgöra huruvida ångerrätten är möjlig eller ej. Även OM det skulle vara möjligt att hävda ångerrätt på specialbyggda datorer skulle återförsäljaren inte återbetala kostnaden av byggnationen, fakturera kostnaden för demonteringen och göra prisavdrag på samtliga komponenter då alla orignalkartonger etc. har slängts - En process som varken gynnar återförsäljare eller slutkund.

Permalänk
Medlem

Tur att det löste sig för dig, detta hände mig när jag handla på Inet för många år sen.
Även jag kanske borde startat en tråd så de kunde löst sig snabbare. Jag fick vänta i 2 månader, hade inte heller råd att köpa en dator på annat håll under tiden då inet i princip höll pengarna gisslan under reklamationsärendet hos posten. Har inte handlat där på säkert 6 år pga detta. Synd för pingvinstänger är gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

@Dakkie: Ångerrätten gäller inte specialbyggda datorer

I 2 kap. 11 § DAL finns det några undantag från denna ångerrätt, bland annat när man beställer en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Men det menas en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment.

Källa

Ja normalt har man inte ångerrätt på "specialbyggda varor" Dock säger Inets egna försäljningsvillkor följande:
->
Bekräftade beställningar före klockan 17.00 på lagerförda produkter expedieras som regel samma dag (gäller vardagar). Skräddarsydda datorsystem har normalt en leveranstid på upp till 12 vardagar. Avvikelser från ovanstående kan dock förekomma vid högre arbetsbelastning. Skulle leveranstiden överskrida uppgiven maximal leveranstid har du som privatkonsument rätt att häva köpet och i de fall där produkten eller produkterna är förskottsbetalade även rätt att få full återbetalning inom 20 dagar. Vid köp av ej lagerförda eller restnoterade produkter kan uppgift om maximal leveranstid ej lämnas då detta ligger utom vår kontroll. Skulle leveranstiden bli orimligt lång eller given leveranstid ej visat sig vara korrekt har du som privatkonsument rätt att häva köpet och i de fall där produkten eller produkterna är förskottsbetalade även rätt att få full återbetalning inom 20 dagar.

Permalänk
Medlem

Hur kunde fel person få datorn? Vad hände med att man måste visa upp legitimation?
F

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hur kunde fel person få datorn? Vad hände med att man måste visa upp legitimation?
F

Skickades från m.sweclockers.com

Det var fel mottagare angiven såklart.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hur kunde fel person få datorn? Vad hände med att man måste visa upp legitimation?
F

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt lapp på fel kartong troligen, den andra personen måste också väntat på en dator eller nåt... vi vet inte den storyn tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Huruvida komponenterna är specialanpassade i sig har ingen relevans i fallet då kompositionen av delarna gör den färdiga produkten unik och blir en vara som normalt inte finns i sortimentet. Argumentet med att det skulle vara en tilläggstjänst faller därmed av samma anledning. Hade det däremot gällt en färdigbyggd dator (tex. Taurus) med tillvalen att kunna byta färg, annat grafikkort etc. Hade man kunnat hävda ångerrätt då det är en produkt som normalt finns i sortimentet.

Hur kan du säga att det inte är en tilläggstjänst? Jag kan ju ta en varukorg, och sedan kryssa i om jag vill betala för att få komponenterna monterade eller om jag vill göra det själv.

Med samma logik kan ju alla återförsäljare börja jobba såhär istället. Om du ska köpa senaste Galaxy-telefonen kan ju Samsung låta dig välja "chassi"-färg, minne, skärmstorlek, etc. och sedan "bygger" de ihop din "custom-telefon", vilket gör att du inte har någon ångerrätt.

Det är nämligen så att komponenterna finns i säljarens standard-sortiment och komponenterna kan säljas till en annan kund. Det krävs in att en kund måste vilja ha exakt den dator som TS har byggt ihop, vilket jag menar är hela syftet med att det finns ett undantaget från Ångerrätten.

Skrivet av svan_lind89:

Det är i slutändan upp till återförsäljaren att avgöra huruvida ångerrätten är möjlig eller ej. Även OM det skulle vara möjligt att hävda ångerrätt på specialbyggda datorer skulle återförsäljaren inte återbetala kostnaden av byggnationen, fakturera kostnaden för demonteringen och göra prisavdrag på samtliga komponenter då alla orignalkartonger etc. har slängts - En process som varken gynnar återförsäljare eller slutkund.

Verkligen NEJ! Det är inte upp till återförsäljaren att avgöra vad som har ångerrätt eller inte. Ångerrätten regleras i lag och kan inte avtalas bort av en återförsäljare. Det är i slutändan upp till domstolen (och endast domstolen!) att avgöra vad som kan klassas som "specialbyggd".

Men vidare så är det då fullt rimligt att monteringskostnaden inte återbetalas, då denna tjänst faktiskt är utförd (på samma sätt som man inte kan ångra och kräva återbetalning av eventuell frakt), om nu inte konsumenten själv väljer att sköta demonteringen (precis som när man väljer att bygga själv). Gällande prisavdrag så är ju detta avhängt på flera saker. Givet att ångerrätten skulle gälla när man väljer till "montering", så ligger det i så fall på återförsäljaren att informera konsumenten om att de kommer slänga alla kartonger och att ånger därmed är behäftat med ett prisavdrag, alternativt kan de erbjuda att skicka med kartongerna (eller spara dessa hos sig i 14 dagar). Att på eget bevåg kasta alla kartonger och sedan kräva prisavdrag för detta ser jag inte som juridiskt gångbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svan_lind89:

1. Huruvida komponenterna är specialanpassade i sig har ingen relevans i fallet då kompositionen av delarna gör den färdiga produkten unik....

2. Det är i slutändan upp till återförsäljaren att avgöra huruvida ångerrätten är möjlig eller ej.

Stämmer inte alls. Skräddarsydd med personlig prägel har redan benats ut i diverse olika branscher.

T ex byggbranschen, design och smycken m fl.

I byggbranschen så räknas i regel allt du kan klicka dig fram till på nätet som en "standard" del i utförandet.
Man kan tycka att ett fönster/fönsterdörr med annan färg än vit är special, men det tyckte inte ARN nämligen.
Inte tyckte heller ARN att samma fönsterdörr till samma kund var special om man utförde borrning på trädelen till ett lås som vi inte saluförde för tillfället. Motiveringen: Funktionerna fanns enkelt klickbara för kunden.

Guld/smycken: Vigselring ur katalog (personlig erfarenhet) blev inte som det hade tänkt. Med min dåvarande vetskap uppfattade jag mig som körd, reklamerade och vann. Det fanns ingenting personligt präglat trots att ringen blev gjuten för mig. Motiveringen: Fanns i katalogen och prissatt.

Hade jag dock begärt något så litet som att rista in datum eller namn, så hade det varit personligt präglat.

Så ur denna synpunkt, där inga detaljer är specialanpassade för en ihopbyggd PC, så ser jag absolut inte hur ångerrätten inte kan nyttjas. Det jag skulle kunna se som personligt präglat i sådana fall vore en custom loop vattenkylning, urfräst logotype, specialmåttade detaljer för chassi osv osv osv. Men då är det ju saker som är special som ska anses vara ej ångerrätt på, inte hela paketet.

En sjyst tumregel är väl att se det som : går det att föra in i lager igen och sälja vidare till vilken kund som helst? Om ja så har du oftast svaret där (grov tumregel).

Det är aldrig upp till återförsäljaren att avgöra om man har ångerrätt eller inte.