Nintendo-distributören Bergsala och spelutgivare skapar nordisk speljätte

Permalänk
Melding Plague

Nintendo-distributören Bergsala och spelutgivare skapar nordisk speljätte

Thunderful Group består av ett flertal företag där Nintendos nordiska distributör Bergsala är största delägaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt dokumentären. Förvånansvärt bra för att vara IGN.

För övrigt känns detta märkligt. Men Owe börjar bli till åren så det kanske mest handlar om det.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

En hyllning till en visionär som lyckades skapa en äkta relation byggt på en ömsesidig respekt med Nintendo Japan. Att lyckas med det Owe gjorde som svensk på 80-talet med ett Japanska företag är en makalös prestation som det är svårt att förstå magnituden av.

Permalänk
Medlem

Bergsala ligger väl ändå i Kungsbacka och inte Göteborg? Halland

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Bildexpert

Den här är ju också rätt charmig...

https://www.oppetarkiv.se/video/11788406/aktuellt

Permalänk
Medlem

Jag såg den där IGN-dokumentären i förra veckan och häpnade över att det var just IGN. Den var riktigt underhållande faktiskt.
Stark rekommendation till den som har tid över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

En hyllning till en visionär som lyckades skapa en äkta relation byggt på en ömsesidig respekt med Nintendo Japan. Att lyckas med det Owe gjorde som svensk på 80-talet med ett Japanska företag är en makalös prestation som det är svårt att förstå magnituden av.

Med den begränsade kunskapen jag har om Japansk kultur så förstår jag att det inte bara är att skriva ett kontrakt och så är allt bra. Det handlar väldigt mycket om lojalitet, respekt och ömsesidigt samarbete. Även om det skulle vara en superdeal med massor av pengar till förtjänst för det Japanska bolaget så är det stor risk att bli avvisad både företagsmässigt och socialt om det innebär att deras namn kommer dras i smutsen, eller för den del bara av att vara otrevlig mot de med positioner i bolaget. Det sistnämnda är det många som råkat ut för, framförallt på bristande kunskaper vid affärsmöten. Det är helt enkelt extremt svårt att göra business med Japanska bolag, just för att det inte räcker med att det är en bra deal, utan för att det även handlar om att ge stor hänsyn och respekt och det över lång tid.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av talonmas:

Bergsala ligger väl ändå i Kungsbacka och inte Göteborg? Halland

Artikeln säger Kungsbacka utanför Göteborg, en bit utanför förvisso men det är inte fel i sak Olika län dock, det har du rätt i!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@joabor @Tigerhamster ja Owes bedrift är riktigt imponerande, vilket den där IGN-dokumentären förmedlar riktigt bra också. Kan som andra nämnt varmt rekommendera den dokumentären!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Artikeln säger Kungsbacka utanför Göteborg, en bit utanför förvisso men det är inte fel i sak Olika län dock, det har du rätt i!

Skickades från m.sweclockers.com

"Huvudkontor för Thunderful Group AB kommer fortsatt vara beläget i Göteborg"

Men ja, ser att det är korrekt högre upp i artikeln
(Bor i kommunen så måste ju försvara våra intressen!)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@talonmas: Ah, ja fast Thunderful Group AB är faktiskt beläget i staden Göteborg, men du har rätt i att det blir syftningsfel där. Distributionsdelen (Bergsala) är fortsatt kvar i Kungsbacka, men moderbolagets huvudkontor blir beläget i Göteborgs stad. Justerar texten där Klart du ska försvara lokala intressen!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag, som upprepande gånger, ryser över hela kroppen, när ni ser på dokumentären?

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Stark rekommendation till den som har tid över.

Jag håller med, den var riktigt bra! Särskilt från ett svenskt perspektiv.

Skrivet av Xorcist:

Någon mer än jag, som upprepande gånger, ryser över hela kroppen, när ni ser på dokumentären?

Nä, håller med!
Men jag är rätt gammal, född -79 och minns när vi åkte från Skåne upp till Tanumshede, d.v.s förbi E6 Kungsbacka och Mario.
Jag stirrade alltid ut när vi kom dit och om jag sov, väckte morsan mig... haha Mario och Bergsala.

Underbart hur han lyckades.
Gillar särskilt från minut 9. Så underbart.

Att han lyckades, stort.
Att det nu säljs och/eller är ändringar i ägarfigurerna hit och dit beror säkert på att Owe likt IKEA-Kamprad känner att det är dags att lämna.

Skatteplanering är A & O i Sverige, tyvärr.

Jävligt vacker dokumentär, tack.

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@talonmas: Ah, ja fast Thunderful Group AB är faktiskt beläget i staden Göteborg, men du har rätt i att det blir syftningsfel där. Distributionsdelen (Bergsala) är fortsatt kvar i Kungsbacka, men moderbolagets huvudkontor blir beläget i Göteborgs stad. Justerar texten där Klart du ska försvara lokala intressen!

Intressant. Det är alltså en split/fördelning som sker med hans söner/döttrar, mycket likt Kamprads drag för några år sedan.

Oavsett, mycket trevlig dokumentär. Kanske för man är svensk.
Att han lyckades med allt det där, genom "lätta vita lögner" i början, är inget annat än en riktig affärsman.

edit: Någon som kommer ihåg vad den gröna Game&Watch hette? Hängde i lianer o grejer om jag inte minns fel.

Och den mintgröna med dubbelskärm, den hette bomb sweeper?
Så underbara!

edit2: Nintendo klubben. haha vilka minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

edit: Någon som kommer ihåg vad den gröna Game&Watch hette? Hängde i lianer o grejer om jag inte minns fel.
.

Donkey Kong Jr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag hoppas som alltid på fler översatta spel. Texten alltså, dub behövs inte alltid. Tror de flesta barn 6-11 vill ha översatta spel. Barnen har ju vant sig vid dubbade barnprogram också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Donkey Kong Jr.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar.
Det var tider det... inget snack om grafik. Just gameplay. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag hoppas som alltid på fler översatta spel. Texten alltså, dub behövs inte alltid. Tror de flesta barn 6-11 vill ha översatta spel. Barnen har ju vant sig vid dubbade barnprogram också.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka spel, i det åldersspannet, känner du att det saknas eller behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vilka spel, i det åldersspannet, känner du att det saknas eller behövs?

Super Mario Odyssey till exempel. Eller flera. Visst är det kul att sitta med barnen, men jag tror att de själva egentligen skulle vilja kunna spela helt på egen hand. Zelda, kanske. (Vi spelar nu Wind waker på Wii U) 6-åringen är såklart för liten, men även om barn idag är bra på engelska så tar det ett tag innan de mästrar att spela spel med mycket text. Och japanska spel är ofta rätt pladdriga, tycker jag nog. Inte minst de flesta Pokemonspel. Men visst, diverse Yoshi-spel etc går ju att spela utan att kunna läsa mer än "ok", typ. Barnen tycker Epic Mickey på svenska är jättekul. Även nåt Spyro har de på svenska. (inte Switch då, utan Wii)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Super Mario Odyssey till exempel. Eller flera. Visst är det kul att sitta med barnen, men jag tror att de själva egentligen skulle vilja kunna spela helt på egen hand. Zelda, kanske. (Vi spelar nu Wind waker på Wii U) 6-åringen är såklart för liten, men även om barn idag är bra på engelska så tar det ett tag innan de mästrar att spela spel med mycket text. Och japanska spel är ofta rätt pladdriga, tycker jag nog. Inte minst de flesta Pokemonspel. Men visst, diverse Yoshi-spel etc går ju att spela utan att kunna läsa mer än "ok", typ. Barnen tycker Epic Mickey på svenska är jättekul. Även nåt Spyro har de på svenska. (inte Switch då, utan Wii)

Låt barnen roas av spelen.
Språket kommer, jävligt snabbt, jag lovar dig.

Har själv en grabb på 12 och en flicka på 8.
Grabben äger mig i korrekt engelska, både i tal och skrift. Snart går han på tyskan och franskan.

Flickan kan redan massa engelska, både i tal och skrift.

Du får ha din åsikt, givetvis. <3
Men;
låt barnen ha sin fantasi, väldigt långt upp i åldrarna, det är viktigt.
Jag tror det är därför Nintendo vinner med sina spel. Började själv där för cirka 30 år sedan.

Mitt skriftliga betyg i svenska och engelska från min skolgång är IG eller kallar vi det för 1 idag?
Jag vet inte och bryr mig inte. Kan stava och särskriver sällan. Som väldigt många har problem med.
Engelska kan jag både prata och skriva fullt ut, så att en "englishman" förstår. Utan problem.
Inget tack vare min skola. Endast tack vare Nintendo och min uppväxt med datorer.

En svensk översättning av Zelda/Link/Mario skulle inte hjälpa någon eller tillföra mer till barnen. Tro mig.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

men även om barn idag är bra på engelska så tar det ett tag innan de mästrar att spela spel med mycket text. Och japanska spel är ofta rätt pladdriga, tycker jag nog. Inte minst de flesta Pokemonspel.

Tror inte de bör ha alltför mycket problem med pokemon, spelat genom flera spel på japanska (utan att kunna det alls, på tiden när spelen inte släpptes samtidigt globalts), spelens menyer och det mesta är färgkodat för att bli enklare att förstå (även om uilitymoves blir svårare att tolka).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smasher89:

Tror inte de bör ha alltför mycket problem med pokemon, spelat genom flera spel på japanska (utan att kunna det alls, på tiden när spelen inte släpptes samtidigt globalts), spelens menyer och det mesta är färgkodat för att bli enklare att förstå (även om uilitymoves blir svårare att tolka).

Det var dock inte mycket till hjälp när en spelade på Game Boy Original och allt var svartvitt!
Då hjälpte det verkligen om spelen var på engelska. Men lärde mig mest i vilken ordning menyer var.

Förövrigt var det riktig nostalgikick att se den där IGN-dokumentären. Spelade ju Mario mot mor och bror på NES där i början på 90-talet som liten knatte. Hade utgåvan med Duck Hunt och oranget gevär också. Eller har kvar det faktiskt! Mycket underhållande.
Kan inte annat än känna enorm tacksamhet till Owe som fixade hem Nintendo till oss (Sverige) sådär.
Älskade Snes under många många år, hoppade över N64 då jag inte gillade kontrollen och Donkey Kong 64, men sen återkom jag iom Gamecube och Wii - det var under den förstes "levnadstid" jag själv var medlem i Club Nintendo faktiskt. Fick en Zelda-samling med de två första NES-spelen samt Ocarina of Time och Majoras Mask på mot enbart portot. Mycket mycket trevligt! En gång ringde jag faktiskt in till deras support också, för att få hjälp i Game Boy Advance-spelet Golden Sun. Minns inte exakt mer än så, men tror det var för att få hjälp med att hitta en Djinn jag nästan slet hår över att inte hittat. Så med tidningen och så var det kul grej när en växte upp med Nintendo!

Permalänk
Medlem

Jo, barnen spelar ju både Pokémon Go och Minecraft utan att jag förklarat ett skvatt, men i spel där man får "uppdrag" hjälper det ju om barnen förstår. Det var en jättepositiv utmaning och motivation att läsa svenska i Epic Mickey när killen just lärt sig läsa lite. Jag inser att när barnens engelska är lite bättre så kommer de att lära sig mycket från spelen såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7