Netflix prishöjer Premium för prenumeranter

Permalänk

tycker deras "basic" är för dyrt med tanke på deras otroligt lilla utbud...

och tvingas betala extra för "features" som var typ standard i hemmet 2010 är bara bullshit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

EU är en fri marknad. Behöver man inte svenska subtitles/det svenska utbudet specifikt så kan man köpa Netflix i valfritt annat EU-land. Själv föredrar jag Turkiet. Den som är intresserad kan läsa mer här:

BusinessInsider - How much Netflix costs in different countries around the world, and which ones get the best deal

Permalänk
Medlem

Har en gammal 1080p TV från 2008 så har inte 4k HDR ändå så glad så länge 1080p inte höjs. Bara datorn jag klr 4k skärm med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon265474:

EU är en fri marknad. Behöver man inte svenska subtitles/det svenska utbudet specifikt så kan man köpa Netflix i valfritt annat EU-land. Själv föredrar jag Turkiet. Den som är intresserad kan läsa mer här:

BusinessInsider - How much Netflix costs in different countries around the world, and which ones get the best deal

Men får man inte det utbud som landet där man befinner sig? Jag menar, jag har signat upp i Sverige men när jag körde via amerikansk VPN så fick jag det amerikanska utbudet. Nu var det ett tag sedan, de har gjort det svårare med sådana lösningar, så det kan ju vara att det har ändrats. Jag har varit utomlands en del och kört Netflix emellanåt men mestadels inom EU så utbudet har inte skiljt sig så mycket mot här hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag har sett Netflix USA via VPN, vilket väl i stort sett är lika illa som att torrenta, men, även där var undertexterna totalt värdelösa. Jag såg Foyle's War, som då inte gick på Netflix SE vad det verkade, och hade engelska undertexter. Rent allvarligt tror jag de var automat-transkriberade för det var så enormt galet mycket fel. "Women's army corps" eller vad det nu kan ha hetat, lottakåren, blev typ "We man's arm a core". Nej, det var ett fiktivt exempel, jag minns inte riktigt, men det var nästan på den nivån felen låg. (Jag inser att det säkert är bättre nu på Netflix, och det verkar som att de flesta nyare serier har även engelsk undertext i Sverige?)

Jag fick avsluta tjänsten och hitta serien på andra sätt.

Det där med undertexter är rätt ofta dåligt. Jag tycker Netflix är helt OK numer, men jag ser för den delen gärna engelska program utan undertexter.

Det värsta jag sett var DVD-boxen av The Wire (alltså HBO) där de konsekvent blandade ihop orden ”mayor” (alltså borgmästare) och ”major” (användes som polisiär grad, blev väl intendent eller nåt åt det hållet). Just den serien var jag tvungen att ha textremsorna på, för Baltimore-dialekten var lite för grov för mig, men jag höll på att få slaganfall av de felen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

139:- eller 159:-... det är en liten förändringar för något så enkelt och bra som Netflix. Titt som tätt dyker det upp retrofilmer och nya filmer som gör notan värd sitt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nänänä.
Nu verkar vi ha någon här som inte minns ur det var kring millenieskiftet ;).

Vad hade vi för alternativ då? Jo man behövde betala en hög månadsavgift för ett kanalpaket. Som bara fick skickas till en TVapparat. Med långa bindningstider. Man fick inte välja vad man ville se. Ofta behövde man skruva upp paraboler och skit. Tiden från att film gick på bio tills att de väl dök upp på dessa tjänster var flera år. Regionslås. Kommer ni ihåg den bajsmackan?
Jag fattar att folk var missnöjda när innehållet bara fortsatte levereras från dessa gamla stela tjänster när internet öppnade upp sig med nya sätt att dela information.

Då, kring millenieskiftet ville vi ha nå bättre. Vi önskade oss framtida plattformar där vi fick välja vad vi ville se istället för linjesändningar. Utan bindningstider som löpte hela år. Och med billigare prismodeller. Gärna också att man inte var tvungen att se på innehållet framför just TVn.

Och det där har vi minsann fått idag. Streamingtjänsterna är så SVINIGT mycket bättre än hur det var kring millenieskiftet. Bara en sån sak att man kan ta med sitt abonnemang när man är ute och reser. Inte bara i Sverige utan även utanför sverige alltså. Vilken jädra grej!

Nä. Det är inte utopiskt perfekt idag. Och det finns rimlig kritik kring en del saker även i dagsläget. Yas.
Men att påstå att ingen gör ett smack för att skapa en smidig tjänst - det tycker jag nog är ganska orättvist ändå. Innehåll, leveranssätt, utbud och smidighet har våra leverantörer faktiskt förbättrat jättemycket under de senaste åren.

Man kan ju dock inte hävda att det var så att detta kom till sig för att upphovsrättsinnehavarna tycket att det var en bra idé. Hela kriget mot piratkopior är ju ett ganska bra exempel på hur de har blivit tvingade dit de är idag. Nu spekulerar jag bara, men jag är väldigt övertygad om att saker som Netflix och Spotify aldrig någonsin hade blivit verklighet om inte Piratebay hade gjort sitt först.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är väl självklart, man skall försöka tysta alla röster som inte håller med än själv. Tänk om man råkar höra något från utanför sin egna bubbla, det vore ju hemskt.

Hur du får det faktum att jag säger "utveckla ditt argument" till att försöka tysta ned någon är också oerhört märkligt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Just nu så Prenumererar jag på Netflix 4K, Viaplay Sport + Film, HBO, Viki, Dplay, Crunchyroll, Amazon Prime Video, Eurosport, C More.

Netflix, Viaplay, Viki har man varit betalande kund de senaste 2 åren konstant, så lär nog inte påverka så mycket av prisändringen.

I mitt fall tar de knappt 3 arbetstimmar för jobba igen utgifterna för tjänsterna, så spendera drygt 3 timmar arbete för i princip allting som sändes som är värde och titta på för 30 dagar så är det väldigt lite.

Har dock inte titta på något på Netflix sedan Dracula det mesta är i uppehåll för stunden.

Dock är de nice se att de höjs den 29:e mitt abonnemang betalas den 27:e automatiskt så lär väl få en månad till för samma pris.

Permalänk
Medlem

Skämt åsido så börjar det bli lite på gränsen, mest för att det är ganska få saker Netflix producerar som jag tycker är genuint bra, och mycket är bara slötittande/lyssnande medan jag städar eller lagar mat.

Netflix: "Mer av det du gillar"

Översättning: "Tack vare våra extrema mängder av detaljerad datainsamling och sofistikerade AI-algoritmer har vi identifierat alla byggstenar, element och kombinationer därav som vi vet med minsta möjliga marginal kommer tillfredsställa, plocka poäng hos, och få folk av alla slag att fortsätta titta, betala och posta på Twitter. Snart kommer vi inte ens längre behöva anställa manusförfattare eller kreativa personer med unika ideer, AI:n kommer skriva manus åt oss!"

För externt material är Netflix (och Amazon) mer eller mindre värdelöst för mig. Allting är apkass kvalitet, i princip inga filmer i 4K eller HDR, bara sönderkomprimerade oremastrade överföringar från 15-20 år sedan. Köper det mesta som jag tror jag kommer gilla på UHD BD.

Är dock lat och delar med mig till familj så jag kommer nog ta smällen än så länge.

Permalänk

aja 40 kronor i månaden kan jag leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

24 timmar? Har för mig att man fick hyra 72 timmar om man hyrde tre samtidigt. 24 om man hyrde en film. Iallafall där jag bor.

Så kanske det var, hyrde sällan tre samtidigt utan det blev en film varannan helg i snitt. Men har ett svagt minne att om man hyrde fler så kanske man fick behålla dom längre, det låter ju också logiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Så kanske det var, hyrde sällan tre samtidigt utan det blev en film varannan helg i snitt. Men har ett svagt minne att om man hyrde fler så kanske man fick behålla dom längre, det låter ju också logiskt.

Olika hyrställen hade förstås olika deals som också varierade med tiden. När jag började hyra film själv i slutet på åttiotalet kostade nyheter 55 i min närmaste butik och äldre filmer vanligtvis 39 eller 29. Sen började vi ta bilen till en annan butik som hette Filmtajm tror jag, där kostade alla filmer 19 så det var ju billigt. De började dock höja priserna efter ett tag så då var det inte fördelaktigt längre. Sen hittade jag en ny butik, Marilyn Video, där priserna låg mellan 19 och 39, detta var på slutet av nittiotalet. De hade också tre filmer i tre dagar för 49, men inte de nya filmerna förstås. Denna deal införde sedan fler butiker. När jag hyrde som mest film så blev det ofta två sådana paketdealar i veckan ungefär, och det fortsatte så även in på DVD-eran. Sen när piratandet tog fart så kom det fler typer av dealar, typ tre nya filmer i en vecka för 99 och liknande. Men då var det typ redan för sent för mig.

Permalänk
Medlem

Blir nog att sänka mig till 1080p. Tycker inte Netflix var värt 139kr i Sverige, hade det mest för 4K och HDR, men 159kr går inte att försvara om man bara är en person på kontot..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag tycker personligen inte om att många saker köps in med ensamrätt till en enda utgivare. Det gör att om jag vill se på några olika filmer under ett år och ett par olika serier så behöver jag ha både HBO, Netflix och kanske Cmore eller någon annan. Då jag inte ser allt för mycket på film/serier så blir det väldigt dyrt att betala en månadskostnad för flera.
Skulle saker köpas in utan ensamrätt så att andra fick möjlighet att konkurrera och att någon lite dyrare/större utgivare då hade möjlighet att ha mycket mer material skulle jag kunna tänka mig att prenumerera där. I dagsläget kör jag istället på 1 bara som jag betalar per månad och laddar annars ner det andra jag vill se. Nu är det inte just Netflix jag har så höjningen påverkar inte mitt beslut.

Det är nog dit utvecklingen går om de håller på att höja. HBO har höjt, nu Netflix. Att pausa abonnemanget några månader och köra konkurrenternas tjänster under tiden eller att flera delar ett abonnemang. Ett annat alternativ är att piratladda hem de serier och filmer man vill se och bara betala för ett VPN-abonnemang. Inget av det är vad Netflix vill men de bidrar själva till det. Vem vill betala 400-500 kr per månad för att se de serier och filmer man vill? Nä, på något sätt ligger Spotify hästlängder före. Ett abonnemang och så har man allt.

Permalänk

Med tanke på omröstningen så känner jag mig rätt unik som inte har Netflix alls, har absolut inga planer på att skaffa heller.

Får ändå ta och gratulera Netflix, deras affärsmodell verkar fungera bra.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är nog dit utvecklingen går om de håller på att höja. HBO har höjt, nu Netflix. Att pausa abonnemanget några månader och köra konkurrenternas tjänster under tiden eller att flera delar ett abonnemang. Ett annat alternativ är att piratladda hem de serier och filmer man vill se och bara betala för ett VPN-abonnemang. Inget av det är vad Netflix vill men de bidrar själva till det. Vem vill betala 400-500 kr per månad för att se de serier och filmer man vill? Nä, på något sätt ligger Spotify hästlängder före. Ett abonnemang och så har man allt.

Nu har väl Spotify i princip monopol så det går inte att jämföra.
Jag använde Apple TV och jag ser de olika tjänsterna som kanaler så det kvittar att det finns flera abonnemang. Sen är utbud och pris en annan sak. Hoppas de ålderdomliga upphovsrättslagarna ändras och att vi tar bort regioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappa:

Om man ser till bild/ljudkvalité är Netflix svårslaget. Även om man ser till tillgänglighet, UI och smidighet håller jag dem högt. HBO däremot...

Stranger Things i UHD med HDR på en OLED-TV är sanslöst snyggt.

Netflix ljudkvalité är rent skräp.
För det första så är ljudet otroligt lågt av någon jävla anledning, måste vrida upp volymen typ 20-30dB högre på receivern för Netflix jämfört med andra källor.
För det andra så förstår jag inte varför dom inte har 7.1-ljud på filmer som har det när dom till och med envisas med att ha Dolby Atmos med sin låga bitrate.
Och för det tredje så är själva ljudkvalitén jättedålig, oklart ljud, djupbasen är helt bortblåst, ingen dynamik. Förstår verkligen inte hur dom lyckas få ljudet att bli så otroligt dåligt när man väljer deras 5.1-ljud, det är nästan som att dom medvetet försökt göra det dåligt. Och det har inte med deras låga bitrate på ljudet att göra, för om man till exempel laddar ner rippade filmer eller serier med 640kpbs-ljud så låter det som man förväntar sig att det ska låta, visst det är inte som TrueHD/Atmos eller DTS-X/HD-MA, men det låter fortfarande BRA medan Netflix låter katastrofalt dåligt i jämförelse.

Nä, om jag vill titta på någon film där jag tycker ljudet spelar roll så laddar jag ner den även om den finns på Netflix för det är sån enorm skillnad.
Och jag förstår inte varför Netflix kundservice nekar det eller inte ens förstår vad man pratar om när det finns massvis med klagomål på Netflix ljudkvalité. Kan bara anta att det är för att majoriteten som tittar med tv/laptop/mobilhögtalare inte märker någon skillnad ändå

Permalänk
Medlem

Själv så kollar jag på väldigt mycket kdrama något som exploderat i mängd på Netflix så jag är nöjd.
Tycker även att övrigt utbud är helt ok, även om jag sett mer skräckfilmer/serier.
Videostreaming så är det bara Netflix & Viki för min del.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Minns den gamla goda tiden när Netflix kostade 119:- för premium fram till Q3 2017. Undrar hur ofta dessa ökningar på 20:-/månad tillkommer framöver. Eftersom detta ju blir andra höjningen nu på lite över 2 år.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Blir nog att sänka mig till 1080p. Tycker inte Netflix var värt 139kr i Sverige, hade det mest för 4K och HDR, men 159kr går inte att försvara om man bara är en person på kontot..

Ser du skillnad på 4k och 1080p materialet? Jag har inte lyckas uppfatta när det är 4k eller när det är 1080p som spelas om jag ska vara ärlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ser du skillnad på 4k och 1080p materialet? Jag har inte lyckas uppfatta när det är 4k eller när det är 1080p som spelas om jag ska vara ärlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det skulle jag inte säga. Tycker min TV har så pass bra uppskalning samt att jag sitter en bit ifrån. HDR är dock natt och dag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sönder komprimerade ljud och bildformat, det är inte 4k UHD eller bra ljud på Atmos spåren, både ljud och bild är märkbart sämre än motsvarande på UHD Blu-ray.
Och där Atmos är borttaget är DD5.1 ljudet förstört något så kopiöst just i mittkanalen, och stereo spåren av Atmos/DD5.1 är ju rena katastrofen.
Och deras egna producerade filmer och serier är det ju mest bara ondska/hat/okultism mm mm, vad är det att titta på egentligen?
Det du tittar på blir du förr eller senare även påverkad av, och du börjar tillsut att anamma det omedvetet. Eller så mår du dåiigt av det, i bästa fall. Än om du inte tror det så påverkas du.
Jag säger inte att man blir mördare av att titta på Dare Devil, men påverkad av ondskan blir man till slut, på ett eller annat sätt.
Varför vill man betala för denna ondska som dom förmedlar?
Jag har betalat för detta senaste året, men nästintill inte använt tjänsten.
Tittat lite sporadiskt på F1 serien, men inget mer än så.
Jag kommer nog att säga upp det.
Och att säga tt Spotify har monopol på musiksidan är inte hela sanningen, där har dom flesta tjänsterna i stort sett samma utbud.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det där med undertexter är rätt ofta dåligt. Jag tycker Netflix är helt OK numer, men jag ser för den delen gärna engelska program utan undertexter.

Det värsta jag sett var DVD-boxen av The Wire (alltså HBO) där de konsekvent blandade ihop orden ”mayor” (alltså borgmästare) och ”major” (användes som polisiär grad, blev väl intendent eller nåt åt det hållet). Just den serien var jag tvungen att ha textremsorna på, för Baltimore-dialekten var lite för grov för mig, men jag höll på att få slaganfall av de felen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur görs undertexter nuförtiden, är det AI rakt igenom, eller sitter folk fortfarande och skriver ner det hela? För jag ser många syftningsfel som du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Hur görs undertexter nuförtiden, är det AI rakt igenom, eller sitter folk fortfarande och skriver ner det hela? För jag ser många syftningsfel som du beskriver.

Sitter fortfarande folk och skriver rakt igenom. Slutet av filmen/serien brukar den sista textraden vara namnet på vem som har översatt och jag tycker själv att texterna är undermåliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MiLeS:

Rockar fortfarande min Samsung 64" Plasma från 2012 så HD räcker fint för mig.

Inte bara upplösning som gör skillnad, högre bitrate ger mycket också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Ibanez_:

Sönder komprimerade ljud och bildformat, det är inte 4k UHD eller bra ljud på Atmos spåren, både ljud och bild är märkbart sämre än motsvarande på UHD Blu-ray.
Och där Atmos är borttaget är DD5.1 ljudet förstört något så kopiöst just i mittkanalen, och stereo spåren av Atmos/DD5.1 är ju rena katastrofen.

Jag tycker kvaliteten är bra, inte UHD BR men fortfarande bättre än allt som fanns tillgängligt för typ fem år sedan. Och UHD BR är ju jättetrevligt förutom att det knappt finns något innehåll att titta på.

Citat:

Och deras egna producerade filmer och serier är det ju mest bara ondska/hat/okultism mm mm, vad är det att titta på egentligen?
Det du tittar på blir du förr eller senare även påverkad av, och du börjar tillsut att anamma det omedvetet. Eller så mår du dåiigt av det, i bästa fall. Än om du inte tror det så påverkas du.
Jag säger inte att man blir mördare av att titta på Dare Devil, men påverkad av ondskan blir man till slut, på ett eller annat sätt.
Varför vill man betala för denna ondska som dom förmedlar?

Det där låter bara som frikyrklig skrämselpropaganda.

Citat:

Jag har betalat för detta senaste året, men nästintill inte använt tjänsten.
Tittat lite sporadiskt på F1 serien, men inget mer än så.
Jag kommer nog att säga upp det.
Och att säga tt Spotify har monopol på musiksidan är inte hela sanningen, där har dom flesta tjänsterna i stort sett samma utbud.

Kollar man på en serie så är det förstås inte så prisvärt.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Netflix. De har I alla fall drivit på bättre kvalité på serier.

Jag har faktiskt ett Ultra-konto, men hade skippat det helt om det inte varit för barnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Sitter fortfarande folk och skriver rakt igenom. Slutet av filmen/serien brukar den sista textraden vara namnet på vem som har översatt och jag tycker själv att texterna är undermåliga.

Vill minnas att det var ett upprop för c:a 10 år sen när alla kanaler utom SVT drastiskt sänkte vad de ville betala för textning. Det ledde till att många erfarna översättare lämnade (förutom då för SVT) och att bolagen som säljer tjänsten började hyra in amatörer, i princip studenter som ville ha extrajobb. Jag tycker att kvaliteten gick märkbart ner då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vill minnas att det var ett upprop för c:a 10 år sen när alla kanaler utom SVT drastiskt sänkte vad de ville betala för textning. Det ledde till att många erfarna översättare lämnade (förutom då för SVT) och att bolagen som säljer tjänsten började hyra in amatörer, i princip studenter som ville ha extrajobb. Jag tycker att kvaliteten gick märkbart ner då.

Skickades från m.sweclockers.com

Missat det uppropet men jag har märkt att texten oavsett plattform har blivit betydligt sämre på 5-10åren

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan