Små fryslagg efter byte av grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

-Ja det är spelet som tar upp ungefär 99% av all prestanda.

-Använder windows egna antivirusprogram. kanske är fel att göra det?

-Har två stycken i slot 2 och 4a, dum fråga kanske men hur vet jag det?

Slot 2 och 4 "låter rätt", det är oftast så de ska sitta.
För att veta att det är helt korrekt så finns det två/tre sätt, det ena är "långsam boot", då står det vid upstart om man inte har valt att se "tillverkarens logga" istället, eller så tittar man i manualen.
Dock vid snabb "googling", så ser det ut som man kan se det även i cpu-z under fliken "memory". "Channels#" bör säga "dual".
Men du bör kunna utgå ifrån att de sitter korrekt.

Microsoft Defender duger utmärkt. Du kan dock testa att lägga till "spel-mappen" i excluderade sökvägar, då kommer inte antiviruset att skanna dessa mappar någonsin (automatiskt).
Länk till instruktion på MS webplats.

Själv har jag valt att exludera hela steam-mappen, men det är en risk jag har valt att ta.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Slot 2 och 4 "låter rätt", det är oftast så de ska sitta.
För att veta att det är helt korrekt så finns det två/tre sätt, det ena är "långsam boot", då står det vid upstart om man inte har valt att se "tillverkarens logga" istället, eller så tittar man i manualen.
Dock vid snabb "googling", så ser det ut som man kan se det även i cpu-z under fliken "memory". "Channels#" bör säga "dual".
Men du bör kunna utgå ifrån att de sitter korrekt.

Microsoft Defender duger utmärkt. Du kan dock testa att lägga till "spel-mappen" i excluderade sökvägar, då kommer inte antiviruset att skanna dessa mappar någonsin (automatiskt).
Länk till instruktion på MS webplats.

Själv har jag valt att exludera hela steam-mappen, men det är en risk jag har valt att ta.

Okej. Är ganska säker på att ram:n sitter rätt. Jag installerade faktiskt avast nu. Vet att jag tog bort det för längesen för jag var trött på 'vill du skaffa premium' osvosv. Det ska ju inte ta mer än vad windows egna gör iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

Okej. Är ganska säker på att ram:n sitter rätt. Jag installerade faktiskt avast nu. Vet att jag tog bort det för längesen för jag var trött på 'vill du skaffa premium' osvosv. Det ska ju inte ta mer än vad windows egna gör iaf.

Tänk på: det spelar ingen roll vilket antivirusprogram du använder, om det är så att det aktivt skannar spel under tiden du spelar, så kan de mycket väl påverka prestandan.

Permalänk
Medlem

Hur full är dina ssd, och vad har du för (maximala) svarstider i resursövervakaren (finns knapp i task manager på prestanda tabben)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att prova ett annat snabbare grafikkort av en kompis så hade det varit en enkel och snabb sak att testa, tex ett 2060 eller bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av medbor:

Hur full är dina ssd, och vad har du för (maximala) svarstider i resursövervakaren (finns knapp i task manager på prestanda tabben)

Skickades från m.sweclockers.com

Den har kanske 60 gb ledigt. Jag kan kolla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

Den har kanske 60 gb ledigt. Jag kan kolla!

En ssd brukar tappa väldigt mycket prestanda om den är mer än 90% full, helst ska den aldrig överstiga 70% för bra prestanda. Det är värre på billiga ssd-enheter dessutom. Detta kan vara huvudproblemet för dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@aannddrreeas:
Skulle köra på windows egna antivirus istället känns som Avast har skitit i det blå.
https://www.cnet.com/news/antivirus-firm-avast-is-reportedly-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

@andreasstridhfor:
Skulle köra på windows egna antivirus istället känns som Avast har skitit i det blå.
https://www.cnet.com/news/antivirus-firm-avast-is-reportedly-...

Helt rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En ssd brukar tappa väldigt mycket prestanda om den är mer än 90% full, helst ska den aldrig överstiga 70% för bra prestanda. Det är värre på billiga ssd-enheter dessutom. Detta kan vara huvudproblemet för dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt mycket? Nej, den är försumbar såvida man inte flyttar TB med data stup i kvarten. Det skiljer mellan olika SSD givetvis, där nyare lider mindre av problemet.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag slutat vara läskunnig eller lyckas du undvika att nämna "spelet" med namn?

Är det battlefield V multplayer så kan man ju ana en MASSIV cpu bottleneck.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Vet inte om jag slutat vara läskunnig eller lyckas du undvika att nämna "spelet" med namn?

Är det battlefield V multplayer så kan man ju ana en MASSIV cpu bottleneck.

Det spelet jag spelar mest nu är det nya Call of Duty mw.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av medbor:

En ssd brukar tappa väldigt mycket prestanda om den är mer än 90% full, helst ska den aldrig överstiga 70% för bra prestanda. Det är värre på billiga ssd-enheter dessutom. Detta kan vara huvudproblemet för dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Den är bara på 240gb. Men jag testade att byta ssd på spelet. Så får jag se om det fungerar bättre. Men ska jag vara ärlig så känns det som att min processor inte orkar med

Permalänk
Skrivet av Snorren:

@andreasstridhfor:
Skulle köra på windows egna antivirus istället känns som Avast har skitit i det blå.
https://www.cnet.com/news/antivirus-firm-avast-is-reportedly-...

Ofan. Den är sjuk!

Skickades från m.sweclockers.com