Apple, Google och Amazon stäms för strömning av olicensierad musik

Permalänk
Melding Plague

Apple, Google och Amazon stäms för strömning av olicensierad musik

En rad stora teknikjättar stäms av rättighetsinnehavare för att strömma musik som de saknar tillstånd till.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att företagen blir lika hårt straffade, proportionellt, som privatpersoner vilka har varit pirater och blivit dömda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Jag förutsätter att företagen blir lika hårt straffade, proportionellt, som privatpersoner vilka har varit pirater och blivit dömda.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lättare för företag att betala under stolarna än för privatpersoner!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag förutsätter att företagen blir lika hårt straffade, proportionellt, som privatpersoner vilka har varit pirater och blivit dömda.

Skickades från m.sweclockers.com

Hah! Den dagen!

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Klumpeduns:

Jag förutsätter att företagen blir lika hårt straffade, proportionellt, som privatpersoner vilka har varit pirater och blivit dömda.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är du rimlig, lägg ner det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tror inte något land har lagar som är skapta bara för lagarnas skull, utan det viktiga inom samtliga rättsväsende är syfte och uppsåt.

YouTube har illegala saker , men de _försöker_ komma till rätta med det. De har automatiska algoritmer, de har manuell screening, de har rapporteringsverktyg, claims-rutiner etc etc. Det är väldigt uppenbart att de försöker ta bort illegalt material alternativt ge betalt till korrekt person.

Till skillnad mot TPB vars huvudsyfte var att sprida illegala filmer/spel

Tekniskt är de snarlika plattformar, men syftet bakom dem är vitt skilda, och det är DET man dömer på. Och så hoppas jag det kommer fungera i all framtid.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hur Youtube Music är en tjänst som ens existerar är ett stort mysterium. Hela tjänsten lever på att Google inte har tagit bort den olagligt uppladdade musiken som någon slumpmässig nisse har lagt upp.
Kan ju inte mer än hålla med att dom borde få skit för den tjänsten.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Tänk hur många band/artister som aldrig skulle bli kända om all illegalt uppladdad musik försvann på youtube.

Hittar nästan all ny musik där.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Hur Youtube Music är en tjänst som ens existerar är ett stort mysterium. Hela tjänsten lever på att Google inte har tagit bort den olagligt uppladdade musiken som någon slumpmässig nisse har lagt upp.
Kan ju inte mer än hålla med att dom borde få skit för den tjänsten.

Hela tjänsten är ju dock Youtube men filtrerat till vissa typer av videos och några extra finesser

Permalänk
Medlem

Vad innebär detta för Sweclockers då i t.ex tråden "Vad lyssnar du på just nu" där det länkas till yutubes musikvideos?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tror inte något land har lagar som är skapta bara för lagarnas skull, utan det viktiga inom samtliga rättsväsende är syfte och uppsåt.

YouTube har illegala saker , men de _försöker_ komma till rätta med det. De har automatiska algoritmer, de har manuell screening, de har rapporteringsverktyg, claims-rutiner etc etc. Det är väldigt uppenbart att de försöker ta bort illegalt material alternativt ge betalt till korrekt person.

Till skillnad mot TPB vars huvudsyfte var att sprida illegala filmer/spel

Tekniskt är de snarlika plattformar, men syftet bakom dem är vitt skilda, och det är DET man dömer på. Och så hoppas jag det kommer fungera i all framtid.

Håller med.

Oavsett om man är för, eller emot, äganderätt av IP, så vet ju alla om detta (även om de inte är ärliga att erkänna det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tänk hur många band/artister som aldrig skulle bli kända om all illegalt uppladdad musik försvann på youtube.

Hittar nästan all ny musik där.

Men om du aldrig betalar för din musik så är du kanske inte heller är en kund som musikerna (som är professionella och lever på det) bryr sig om.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

om man googlar Jake noch så får man en annan bild av historien
Tex. https://community.soundcloud.com/trust-safety-229932/jake-noc...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Hela tjänsten är ju dock Youtube men filtrerat till vissa typer av videos och några extra finesser

Har testat deras tjänst på telefonen för jag fick med det när jag testade Youtube Premium och då kunde man nå all musik som inte var uppladdad av riktiga ägaren som jag testade iaf. Så det är definitvt ett problem med deras tjänst.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tänk hur många band/artister som aldrig skulle bli kända om all illegalt uppladdad musik försvann på youtube.

Hittar nästan all ny musik där.

Vet inte vad du jobbar inom för branch men jag hade inte jobbat för "exposure". Varför skulle musik hanteras annorlunda än annat? För att det är positivt för just dig?

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag förutsätter att företagen blir lika hårt straffade, proportionellt, som privatpersoner vilka har varit pirater och blivit dömda.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja fängelse och böter på några hundra miljarder borde väl rimligtvis ingå i domen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Vad innebär detta för Sweclockers då i t.ex tråden "Vad lyssnar du på just nu" där det länkas till yutubes musikvideos?

Borde SWEC bli straffade för om man följer lagen till punkt och prick, men lagar är till för att bändas och tänjas på har regeringen lärt oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Men om du aldrig betalar för din musik så är du kanske inte heller är en kund som musikerna (som är professionella och lever på det) bryr sig om.

Har inte sagt att jag inte betalar för min musik. Jag skrev att jag hittar den där.

Skrivet av zather:

Vet inte vad du jobbar inom för branch men jag hade inte jobbat för "exposure". Varför skulle musik hanteras annorlunda än annat? För att det är positivt för just dig?

För att "exposure" får folk att köpa musik, merch och gå på konserter.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag förutsätter att företagen blir lika hårt straffade, proportionellt, som privatpersoner vilka har varit pirater och blivit dömda.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart vi kan lita på att det blir så! Henrik Pontén är säkerligen redan väl insatt i fallet!!!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Google står för 50% av streamingen men ger bara 7% av streamingpengarna så där förstår man vilken bov de är.

https://thetrichordist.com/2019/01/29/2018-streaming-price-bi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

För att "exposure" får folk att köpa musik, merch och gå på konserter.

Ok... alla andra 99.99% där det aldrig går så långt då?
Ska det då bara bara vara ok att youtube har uppe musiken och delar på pengarna med någon person som bara snodde den någon annanstans?

Jag tror inte du förstår hur lite exposure gör av att någon har laddat upp deras låtar på youtube. Flesta personerna som lyssnar på musik lyssnar på en låt av en artist och sen finns det den där lilla bråkdelen som faktiskt gör mer än det.

Personligen så håller mig till Spotifys egna funktioner isåfall där dom åtminstone får något vilket som, inte mycket men det är iaf bättre än Youtube Music.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Någon gång måste artisterna förstå att i dagens medialandskap så ligger artisternas pengar i konserter, att sitta på kammaren och håva in pengar på skivor är nog en svunnen tid om det inte är så att du redan är en stjärna.
Såg en kommentar i en dokumentär på SVT om Napster-fallet där det satt två musiker och sa rakt ut att "det är såååå jobbigt att turnera hela tiden", tänk om de bara kunde komma tillbaka till verkligheten och insett att det är vad "vanligt" folk gör hela tiden, nämligen jobbar hela året men till troligtvis betydligt lägre lön.
Jag förstår ju att de vill ha ersättning för spelad musik men de kan sluta drömma att ersättningen kommer generera stora pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Ok... alla andra 99.99% där det aldrig går så långt då?
Ska det då bara bara vara ok att youtube har uppe musiken och delar på pengarna med någon person som bara snodde den någon annanstans?

Jag tror inte du förstår hur lite exposure gör av att någon har laddat upp deras låtar på youtube. Flesta personerna som lyssnar på musik lyssnar på en låt av en artist och sen finns det den där lilla bråkdelen som faktiskt gör mer än det.

Personligen så håller mig till Spotifys egna funktioner isåfall där dom åtminstone får något vilket som, inte mycket men det är iaf bättre än Youtube Music.

Var får du 99.99% ifrån? Hänvisa tack. Eller du killgissar hej vilt?

Jag tror inte du förstår hur exposure funkar.
Du surfar på youtube, du ser en video du inte sett innan eller en låt, du gillar den, du tar reda på mer om den/dom, köper musik, går på konsert, köper deras fula tröja osv.

Det är många som blir upptäckta exakt precis så på youtube och andra ställen. Gratis exponering generar pengar om det du gör är värt det för någon.

Nästan alla jag känner som håller sig till spotify håller sig till låtar dom redan har hört och gillar och exponerar sig inte för nytt på samma vis.

Vi pratar helheten här, inte pengar för att någon lyssnat på deras låt en gång.
Varför tror du så många musiker spelar på program som Letterman osv.. jo just det ja.. EXPOSURE.

Edit: Btw.. läs vad @Nightcrawler skrev ovan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Usch då, det ser väl inte så ljust ut för mig som gillar covers, remixar och annan media när man blandar idéer från flera skapare.
Vad händer med typ Youtube videos där T.Ex. trummisar spelar andras låtar, bearbetade versioner av låtar som Post modern jukebox och remixar som electro swing, kommer allt sådant att riskera att försvinna framöver?
Det skulle vara deprimerande tråkigt.....

Hoppas såklart att Google skulle kunna hitta en okey betalmodell för detta, men jag har svårt och tro att rättighetslobbyn skulle gå med på någon human prissättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Var får du 99.99% ifrån? Hänvisa tack. Eller du killgissar hej vilt?

Jag tror inte du förstår hur exposure funkar.
Du surfar på youtube, du ser en video du inte sett innan eller en låt, du gillar den, du tar reda på mer om den/dom, köper musik, går på konsert, köper deras fula tröja osv.

Det är många som blir upptäckta exakt precis så på youtube och andra ställen. Gratis exponering generar pengar om det du gör är värt det för någon.

Nästan alla jag känner som håller sig till spotify håller sig till låtar dom redan har hört och gillar och exponerar sig inte för nytt på samma vis.

Vi pratar helheten här, inte pengar för att någon lyssnat på deras låt en gång.
Varför tror du så många musiker spelar på program som Letterman osv.. jo just det ja.. EXPOSURE.

Edit: Btw.. läs vad @Nightcrawler skrev ovan.

Aja vi tycker olika enkelt då för jag håller inte alls med det du skriver. Och det är stor skillnad på att välja att visa upp musik och att folk snor och laddar upp.
T.ex. att skapa open source mjukvara som andra använder är bra 👍. Att få källkod stulen och använd av andra är väldigt dåligt. Det är exakt samma sak för musik enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har inte sagt att jag inte betalar för min musik. Jag skrev att jag hittar den där.

För att "exposure" får folk att köpa musik, merch och gå på konserter.

Så du skulle själv jobba utan lön för ”exposure”?
Dessutom är det många som bara är låtskrivare/producenter men inte artister.
Varför skulle folk köpa musiken om dem fanns gratis? Varför skulle företag som Apple och Google betala för musiken om den kan läggas upp gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Någon gång måste artisterna förstå att i dagens medialandskap så ligger artisternas pengar i konserter, att sitta på kammaren och håva in pengar på skivor är nog en svunnen tid om det inte är så att du redan är en stjärna.
Såg en kommentar i en dokumentär på SVT om Napster-fallet där det satt två musiker och sa rakt ut att "det är såååå jobbigt att turnera hela tiden", tänk om de bara kunde komma tillbaka till verkligheten och insett att det är vad "vanligt" folk gör hela tiden, nämligen jobbar hela året men till troligtvis betydligt lägre lön.
Jag förstår ju att de vill ha ersättning för spelad musik men de kan sluta drömma att ersättningen kommer generera stora pengar.

Jag håller helt med ytterligare en anledning till att folk inte vill betala som förr är 1, konkurrensen är betydligt hårdare idag både sett till andra musiker men också produktion och distribution 2, det kostar en bråkdel att skapa, producera och distribuera musik idag.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600