Tyskland avslöjar Huaweis spionage åt Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Bara jag som är nöjd med 4G? Jag ser inget behov av 5G idag.

Och när 4G lanserades så såg ingen nyttan av det heller, utan alla var nöjda med 3G. Du kanske inte har något behov av 5G på utrustningen du använder idag, men det öppnar dörrar för nya möjligheter där det kommer att krävas låg latens, hög hastghet och hög kapacitet. Tekniken, och vad vi använder tekniken till, går framåt med stormsteg för varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Bara jag som är nöjd med 4G? Jag ser inget behov av 5G idag.

Jag tycker 5G är värdelöst, måste vara master precis överallt och inget får blockera. Kul att ha ett samtal och signalen hela tiden försvinner och byter master när man åker bil, måste va mer master längst hela vägen än skyltar.
5G är för populära platser i storstäder för att imponera.
Håller med 4G är bra mycket bättre täckningsvis och ok hastighet för en mobil.

6G blir väl en mast var 10e meter...

edit: behöver ha mer smileys i mitt liv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Undanber mig alla "amen usa då" argument. Att relativisera vad x gör genom att peka på vad y gör är ett väldigt svagt motargument.

Men det visar på hyckleri och dubbelmoral, men det kanske man inte heller får peka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag tycker 5G är värdelöst, måste vara master precis överallt och inget får blockera. Kul att ha ett samtal och signalen hela tiden försvinner och byter master när man åker bil, måste va mer master längst hela vägen än skyltar.
5G är för populära platser i storstäder för att imponera.
Håller med 4G är bra mycket bättre täckningsvis och ok hastighet för en mobil.

6G blir väl en mast var 10e meter...

edit: behöver ha mer smileys i mitt liv

Och WCDMA och GSM skjuter längre än 4G, så är det. Om signalen försvinner när du gör en handover till en ny mast så är det ett ganska allvarligt fel, du byter mast relativt ofta även på 4G när du är ute och kör bil, och det är ingenting man märker av, handovern är mer avancerad än så. Vänta tills nätet är aktivt innan du kritiserar skulle jag säga.

Sedan kommer inte all 5G ligga på high band heller:

https://www.ericsson.com/en/networks/trending/hot-topics/5g-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Så nyheten är att USA redan ser all epost-trafik och har visat Huawei<->China dialogerna för den tyska staten?

Skönt att USA styrs av en resonlig person med högt konsekvenstänk.

Jovisst, är man konspiratorisk kan man säga att det är USA som vill sabotera Kina för kortvarig vinst. Dessutom tänker använda samma idé som Kina definitivt är beredda på att hantera, nämligen exakt det varje medelsvensson kommer ihåg om NSA.

Eller så är det faktiskt spioneri och varken USA eller Tyskland är dumma nog att avslöja var deras agenter är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

I det här fallet är det inte så svagt när det går ut på att lösningen till att inte välja pesten är att välja kolera i stället.

Om kontroll från Kina är ett problem så är motsvarande kontroll från USA inte signifikant bättre. Lösningen måste bygga på att antingen är yttre kontroll inget problem, oavsett aktör, eller så förhindrar vi all yttre kontroll.

Skrivet av videopac:

Men det visar på hyckleri och dubbelmoral, men det kanske man inte heller får peka på?

I till exempel en diskussion om USAs övervakning, till exempel som den som Edward Snowden avslöjade, skulle ett argument i still med "Amen Kina då" inte frånta amerikanska staten dess skuld. Eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jovisst, är man konspiratorisk kan man säga att det är USA som vill sabotera Kina för kortvarig vinst. Dessutom tänker använda samma idé som Kina definitivt är beredda på att hantera, nämligen exakt det varje medelsvensson kommer ihåg om NSA.

Eller så är det faktiskt spioneri och varken USA eller Tyskland är dumma nog att avslöja var deras agenter är.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vi lär aldrig få se denna "smoking gun", så det går ju bara att kill-gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Och usa lyssnade på merkels mobil.
Det verkar inte finnas någon man kan lita på. Hur täta band har Ericsson med våran stat? Ingen tänker jag fast det finns ju ofantliga mängder pengar att tjäna så varför skulle vi vara skonade.

"Men de då..." problemet är väl att Huawei styrts av en diktatur. USA har många problem men någon diktatur är de då inte.. så det är lite som att välja pest eller en kraftig förkylning här. Båda är irriterande men en går över efter ett par dagars obehag. Den andra kan i värsta fall leda till din död.

Skrivet av Dizzö:

USA är ju typ en diktatur med.

På vilket sätt? Presidenten har inte auktoritär makt utan står under senaten och även om landet har ett bristfälligt valsystem så är det ändå ett demokratiskt sådant. Med demokratiska värderingar så som pressfrihet och religiös frihet.. Inte något som kan återfinnas i Kina.

Skrivet av henkiii:

Så nyheten är att USA redan ser all epost-trafik och har visat Huawei<->China dialogerna för den tyska staten?

Skönt att USA styrs av en resonlig person med högt konsekvenstänk.

Ja.. tror nog inte USA kommer att få ett bättre anseende förrän en viss orange clown lämnar posten. Han har helt enkelt för stort trackrecord av att skylla saker på Kina för att hans administration skulle anses vara trovärdiga.

Med det sagt så tvivlar jag inte att de har rätt denna gång. Mestadels pga. att alla spionerar på alla och det är helt klart skrämmande när ett företag som Huawei direkt står under den kinesiska staten.

Skrivet av videopac:

Men det visar på hyckleri och dubbelmoral, men det kanske man inte heller får peka på?

Inte riktigt eller hur? Det handlar om olika nivåer i helvetet. Och om man ska se det i gråskalor istället för svart och vitt så är det faktiskt en skillnad mellan att bli spionerad på av USA kontra Kina. Sedan har vi ju lite detta med att Ericsson inte styrs av den Amerikanska staten medan Huawei styrs av den kinesiska. Försök vara lite mer nyanserad än "Men de dåå...." är du snäll.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Det kommer nyheter hela tiden om Huawei si och så, men ingen bevisning alls av att de verkligen samarbete med kinas stat. När det kommer rapporter som denna känns det lite sådär. En nyhetssida i Tyskland säger sig ha fått info från Tysklands utrikesdepartement som i sin tur har fått det från USA. När man har bevisning så brukar man väl visa det för att stärka sitt uttalande?

Visa en log på att saker har loggats och skickats till kina, eller på vilket sätt det går till. Det är inte helt omöjligt att det skulle vara så som USA säger, men detta känns mer som att USA eldar på något rykte för egen vinning och hela världens nyheter hjälper till med detta till alla hörn. (t.om. SweC i detta fall) @Bengt-Arne har rätt om rubriken.

Se det så här: det är mycket möjligt att Huawei inte har gjort något aktivt som skulle kunna tolkas som spionage åt sin stat. Samtidigt är jag rätt säker på att Winnie The Virus inte kommer att kunna låta bli att tvinga Huawei till att plocka underrättelsematerial om de skulle ha fått bygga färdigt 5G lite här och var i världen. Aldrig att en sådan stat, som har all den makt att kunna göra så om den så behagar, skulle låta bli att utnyttja potentiella svagheter (eller kanske till och med installerade svagheter) i kommunikationsutrustning som "de" varit med och byggt åt andra länder.

Det är ju faktiskt rätt sjukt ändå om du tänker efter. Det är nästan som om du låter inbrottstjuvar få bygga och installera bevakningskameror i ditt hem. Eller snarare är det snubbar åt maffiabossen som installerar bevakningskamerorna och vill maffiabossen nyttja detta någon gång så kommer dessa snubbar inte kunna sätta något emot utan måste bara lyda maffiabossen eller så blir det "hejdå!". Snubbarna är inte onda efter riktigt egen vilja utan blir bara tvungna att agera onda på uppdrag av maffiabossen för de har inget annat val.

Så visst, Huawei har säkert inte gjort något ont eller så. Men kom ihåg att de, till skillnad från exempelvis Apple, har ingenting att säga emot när Winnie The Virus vill ta en titt i deras kommunikationsutrustning som de har installerat i diverse länder. USA:s FBI lyckades ju knappt tvinga Apple att öppna en terrorist-smartphone utan fick så lov att hacka den själva. För Huawei är det bara att välja, "Gör som vi säger eller ta en enkelresa till vårt 'livstidssommarläger' i Xianjing!".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Sedan när hade någon på den här planeten rent mjöl i påsen?

Hur har Tyskland kommit över detta? Har dom spionerat kanske?

Läste du inte texten? Usa har gett dom dokument.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det kommer nyheter hela tiden om Huawei si och så, men ingen bevisning alls av att de verkligen samarbete med kinas stat. När det kommer rapporter som denna känns det lite sådär. En nyhetssida i Tyskland säger sig ha fått info från Tysklands utrikesdepartement som i sin tur har fått det från USA. När man har bevisning så brukar man väl visa det för att stärka sitt uttalande?

Bevisen kanske också bevisar att USA har sina fingrar under främmande makts kjol, varför de vill att det ska hållas tyst. Vilket de också litar på att de allierade i Tyskland gör. (Eller så har jag tittar för mkt på Bourne-filmerna)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag ser detta som politiskt snarare än verkliga hot då inga kan uppvisas och finner det som en del i handelskriget mot Kina samt att det ligger i USAs och därmed Natos intressen.
Däremot finner jag det positivt för Ericsson vilket är bra för Sverige.
Jag ser inga bekymmer med att premiera europeiska bolag före kinesiska men jag anser att man bör vara mer öppen om varför man gör det.
Anledningen att man använder påstådda säkerhetshot är för att kringgå internationella bestämmelser och slippa betala skadestånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Bevisen kanske också bevisar att USA har sina fingrar under främmande makts kjol, varför de vill att det ska hållas tyst. Vilket de också litar på att de allierade i Tyskland gör. (Eller så har jag tittar för mkt på Bourne-filmerna)

Tror nog mer att de inte vill undanröja sina källor för att kunna utnyttja dem senare. Kan vara läckta dokument eller på något sätt indirekt spionage och då riskerar ju andra än Amerikanska medborgare att hamna illa ute. Se bara hur Kina behandlar minoriteter i landet eller journalister som vågar ifrågasätta landet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Sedan när hade någon på den här planeten rent mjöl i påsen?

Hur har Tyskland kommit över detta? Har dom spionerat kanske?

Såg ett program av uppdrag granskning i går om arla, fanns en gård där kor badade i sin egen avföring, eller har arla börjat med färdig mjölkchoklad. Fy fan säger jag bara.

Hur kom Arla in i bilden? Ska man acceptera en diktatur att avlyssna hela västvärlden bara för att folk inte alltid "har rent mjöl i påsen"?

Å andra sidan måste det finnas åtgärder man kan ta för att släppa in Huawei som leverantör. Kina är ju helt klart de som producerar mest åt hela västvärlden efter Indien, Bangladesh osv. Risken kanske är större och åtagandet för kostsamt.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Stealth plan

Kinesiskt spioneri är välkänt bland alla storföretag idag, idag? Sedan 10-15 år tillbaka.
Två saker ligger i potten, statliga subventioner för att Huwaei skall kunna putta undan konkurrens, 2. informationsinhämtning.
Informationsinhämtningen är brutalt effektiv dessutom, man har konstaterat att man kan använda mobilsystemen för att upptäcka Stealthplan, görs genom att se "tomrum" som rör sig. Bara den saken kan nog få vilken NATO stat som helst att få skrämselhicka.
Frågan är varför det dröjde innan naiva väst fattade galoppen, Trumpeffekten kan vi nog kalla detta.
Tyskland sitter dessutom i en svår sits med all sin export till Kina, varför de har dröjt i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Se det så här: det är mycket möjligt att Huawei inte har gjort något aktivt som skulle kunna tolkas som spionage åt sin stat. Samtidigt är jag rätt säker på att Winnie The Virus inte kommer att kunna låta bli att tvinga Huawei till att plocka underrättelsematerial om de skulle ha fått bygga färdigt 5G lite här och var i världen. Aldrig att en sådan stat, som har all den makt att kunna göra så om den så behagar, skulle låta bli att utnyttja potentiella svagheter (eller kanske till och med installerade svagheter) i kommunikationsutrustning som "de" varit med och byggt åt andra länder.

Det är ju faktiskt rätt sjukt ändå om du tänker efter. Det är nästan som om du låter inbrottstjuvar få bygga och installera bevakningskameror i ditt hem. Eller snarare är det snubbar åt maffiabossen som installerar bevakningskamerorna och vill maffiabossen nyttja detta någon gång så kommer dessa snubbar inte kunna sätta något emot utan måste bara lyda maffiabossen eller så blir det "hejdå!". Snubbarna är inte onda efter riktigt egen vilja utan blir bara tvungna att agera onda på uppdrag av maffiabossen för de har inget annat val.

Så visst, Huawei har säkert inte gjort något ont eller så. Men kom ihåg att de, till skillnad från exempelvis Apple, har ingenting att säga emot när Winnie The Virus vill ta en titt i deras kommunikationsutrustning som de har installerat i diverse länder. USA:s FBI lyckades ju knappt tvinga Apple att öppna en terrorist-smartphone utan fick så lov att hacka den själva. För Huawei är det bara att välja, "Gör som vi säger eller ta en enkelresa till vårt 'livstidssommarläger' i Xianjing!".

Håller med dig i att vi i västvärlden litar och förlitar oss så mycket på Kina. Att Huawei och även många andra produkter som tillverkas i Kina skulle ha bakdörrar och spionera på allt och alla tror jag är fullt möjligt. Och jag tror att Kinas stat gör det i många fall, det som jag saknar är att någon som inte är stat eller part i det politiska maktspelet visar att det sker. Vore så bra om det kom fram bevis.

Jag har blivit skeptisk till att köpa en Huawei telefon eller en xiaomi robot när mina går sönder. Mycket för att Kina går åt fel håll när det gäller mänskliga rättigheter, men också för att man blir påverkad av "ryktena" om Huawei spioneri. Om de visar något bevis så överväger jag på riktigt att sälja min P20 och inte köpa något från Huawei igen.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Inte riktigt eller hur? Det handlar om olika nivåer i helvetet. Och om man ska se det i gråskalor istället för svart och vitt så är det faktiskt en skillnad mellan att bli spionerad på av USA kontra Kina. Sedan har vi ju lite detta med att Ericsson inte styrs av den Amerikanska staten medan Huawei styrs av den kinesiska. Försök vara lite mer nyanserad än "Men de dåå...." är du snäll.

Det blir lite löjeväckande när man pratar i termer om det ONDA landet Kina och det GODA landet USA. Övervakar de onda så går världen under, övervakar de goda så är det ju ok för de vill oss ju väl. Det är ju på den nivån som diskussionen går. Att sedan försöka förlöjliga andras åsikter/synpunker med sådant som "Med de dåå...", det är bara härskartekniker och ytterst lågt.

Men jag är inte förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

... USA har många problem men någon diktatur är de då inte.. så det är lite som att välja pest eller en kraftig förkylning här. ...

USA är inte en diktatur, det är en kapitaliststat där kapital är makt.
Finns klara indicier på att myndigheternas datainsamling använts till att främja inhemska företag gentemot utländska konkurrenter i stora internationella upphandlingar.

Skrivet av jehuty:

Läste du inte texten? Usa har gett dom dokument.

Jag kan också skapa dokument som visar det jag vill.
Vore ett kardinalfel om USAs underrättelsetjänst saknar förmågan att skapa falska dokument...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krakkan:

Jag tycker 5G är värdelöst, måste vara master precis överallt och inget får blockera. Kul att ha ett samtal och signalen hela tiden försvinner och byter master när man åker bil, måste va mer master längst hela vägen än skyltar.

Är det här något du själv upplevt mycket problem med över 5G?
Eller är det mer av en spekulation att man kommer bygga ut ett kommunikationsnät som inte kommer fungera?

Om det är fall två här så tänker jag mig att... man antagligen inte bygger ut ett nät som inte fungerar. Rimligen har de löst kommunikationsdelen med masterna om det här nu byggs ut. Ingen telekomoperatör kommer köpa in system som inte fungerar.

Skrivet av Krakkan:

5G är för populära platser i storstäder för att imponera.

Mjaa. Jag skulle snarare säga att man bygger ut infrastrukturen för att klara av morgondagens efterfrågan på mängden uppkopplade enheter. Man kan visserligen kalla det för imponerande att man planerar för infrastruktur innan problem uppstår ;).

Skrivet av Krakkan:

Håller med 4G är bra mycket bättre täckningsvis och ok hastighet för en mobil.

Ja 4Gnätet är ju redan utbyggt. Nu innan 5Gnätet är utbyggt så har 4Gnätet såklart bättre täckning.
Men att se de olika generationer som motsatser till varandra tror jag blir lite fel. Se dem snarare som komplement till varandra. Precis som att vi i dagsläget använder 4G/3G beroende på belastning i etern och täckning.

Det här med hastigheten då? Ja det är väl inte så att vi måste ha mycket snabbare uppkoppling i mobilerna än i dagsläget. Det är emellertid inte heller här problemet finns. Snarare handlar det om att vi räknar med att vi inom en snar framtid kommer ha 10, 20 eller kanske 100 gånger fler enheter uppkopplade. I samma nät. Det här är inte 4Gnätet byggt för.
Den infrastrukturen som i dagsläget ger dig en bra upplevelse kommer kännas som när man skickade SMS på nyår vid millenieskiftet. Det var helt enket fullt i näten överallt. Inte dygnet innan, men med all den användningen så blev det överbelastat för alls.

Det här problemet uppstod faktiskt även inför 4Gutbyggnaden. I slutet var 3Gnätet totalt överbelastat vid vissa tillfällen i en del städer. Mail kom inte ens fram. Så var det inte i början. Då räckte 3Gnäett till och blev över. Men med tiden så växte våra behov snabbare än befintlig infrastruktur klarade av. 3Gnäten gick på knäna i slutet. Det här kommer hända även med 4G. Bygger vi inte ut 5G så kan man framöver få räkna med bra mycket sämre uppkoppling än vi har i dagsläget. För trångt på nätet när miljontals nya IoTenheter vill få plats i samma nät.
Av denna anledning kommer vi behöva 5G framöver. Alltså även om man varken efterfrågar lägre latener eller högre maxuppkoppling. 5Gnätet kan nämligen förse långt fler enheter per yta med en rimlig uppkoppling. Och så ger det avlastning för 4Gnätet så att de inte blir lika hårt pressat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Sedan när hade någon på den här planeten rent mjöl i påsen?

Hur har Tyskland kommit över detta? Har dom spionerat kanske?

Såg ett program av uppdrag granskning i går om arla, fanns en gård där kor badade i sin egen avföring, eller har arla börjat med färdig mjölkchoklad. Fy fan säger jag bara.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Kinesiskt spioneri är välkänt bland alla storföretag idag, idag? Sedan 10-15 år tillbaka.
Två saker ligger i potten, statliga subventioner för att Huwaei skall kunna putta undan konkurrens, 2. informationsinhämtning.
Informationsinhämtningen är brutalt effektiv dessutom, man har konstaterat att man kan använda mobilsystemen för att upptäcka Stealthplan, görs genom att se "tomrum" som rör sig. Bara den saken kan nog få vilken NATO stat som helst att få skrämselhicka.
Frågan är varför det dröjde innan naiva väst fattade galoppen, Trumpeffekten kan vi nog kalla detta.
Tyskland sitter dessutom i en svår sits med all sin export till Kina, varför de har dröjt i detta.

Det finns så mycket radio överallt så att passiva radarsystem kan se flygplan med smygteknik men det fungera oavsett om man har kontroll över näten eller inte.
Exempelvis Tyska Hensoldt som påstod att de kunde följa 2st F-35 i över 150km med passiv radar (TwInvis).
Det finns redan radiovågor från radiosändare för radio, TV, mobiltelefoni, GPS, sateliter osv. det spelar ingen roll om signalerna är analoga eller digitala för en passiv radar.
Även en väder radar kan se flygplan med smygteknik sedan är radar endast en metod för att identifiera och positionera något som är synligt via olika spektrum.
Jetmotorer bildar värme, ljud, hägringar osv det finns många fler spektrum att identifiera.
Däremot så lär 5G system även användas i militära syften och system.
Spioneri bland storföretag sker på så många fronter att det vore väldigt naivt att tro att det endast är något Kina håller på med, även Kinesiska storbolag är utsatta av företagsspioneri.

Jag kan inte se att om Huawei tillåts bygga 5G nät skulle påverka något om det du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Om kontroll från Kina är ett problem så är motsvarande kontroll från USA inte signifikant bättre.

Jo.

Inte bra, men absolut mindre dåligt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Skönt att USA styrs av en resonlig person med högt konsekvenstänk.

Ingen fan, men Sverige har ju inte heller någon höjdare på det området.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jovisst, är man konspiratorisk kan man säga att det är USA som vill sabotera Kina för kortvarig vinst. Dessutom tänker använda samma idé som Kina definitivt är beredda på att hantera, nämligen exakt det varje medelsvensson kommer ihåg om NSA.

Eller så är det faktiskt spioneri och varken USA eller Tyskland är dumma nog att avslöja var deras agenter är.

Skickades från m.sweclockers.com

Ericsson är ett svenskt bolag (inte amerikanskt, och inte tyskt).

Intresset är att skydda information.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

I till exempel en diskussion om USAs övervakning, till exempel som den som Edward Snowden avslöjade, skulle ett argument i still med "Amen Kina då" inte frånta amerikanska staten dess skuld. Eller hur?

Exakt.

Whataboutismen är en stor sjuka och influensa i många SweC-trådar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Kunskap är mackt.

Totalitära regimer har ett längre perspektiv och kan använda alla samhällets delar för att nån mål som demokratier har svårt att uppnå i fredstid. Dit hör saker som att ta kontroll över kommunikationer och kan man göra det på ett för de flesta transparent sett så ger det stora fördelar i det långa loppet.

För kunskap är verkligen mackt. Att både få kunskap om det man inte vet och vetskap om vad fienden/konkurrenter har för kunskaper blir allt viktigare och Kina har en långsiktig strategi på området.

Att i efterhand säga "vi har varit naiva" kommer inte räcka till...

Bästa inlägget idag....

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Att sedan försöka förlöjliga andras åsikter/synpunker med sådant som "Med de dåå...", det är bara härskartekniker och ytterst lågt.

Men jag är inte förvånad.

Det är ju exakt du som står för den typen av "argument" och personangrepp.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo.

Inte bra, men absolut mindre dåligt.

Är det verkligen det?
Echelon kontrolleras av the Five Eyes länderna.
Vi ansluter till Amerikanska tjänster var dag och mycket samlas kring USA.
USA lär ha större initiativ och förmåga att använda informationen än isolerade Kina.
Den amerikanska informationsinsamlingen är den största mänskligheten skådat och den lär inte minska då lagringsmedia endast blir billigare för var år.
USA har flertalet visat att de struntar helt i andras intressen och är beredda att göra vad som helst för sina intressen.
Jag tror att man är väldigt naiv om man tror att USA:s informationsinsamling är mindre farlig än Kinas informationsinsamling.
Hur många Kinesiska tjänster använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ericsson är ett svenskt bolag (inte amerikanskt, och inte tyskt).

Intresset är att skydda information.

Nu är jag förvirrad, vad exakt har Ericsson med saken att göra?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag kan också skapa dokument som visar det jag vill.

Varsågod. Det är du fri att göra (iaf. här i väst).

Bara att maila till tyska underrättelsetjänsten om du dessutom har något trovärdigt i de.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/