Teknikmagasinet lever vidare

Permalänk
Melding Plague

Teknikmagasinet lever vidare

Det blir handelsgruppen Ambia som köper Teknikmagasinet. Butikerna får därmed samma ägare som Apple-fokuserade Digital Inn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ptjae. Bättre än att något random café eller sushihak öppnar i deras lokaler

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samtliga blir inte kvar, för 20 år sedan hade de inte ens 20 butiker. De måste backa minst 15 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

41 miljoner kronor är väl ganska billigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

41 miljoner kronor är väl ganska billigt?

För mig som lekman låter det också väldigt billigt med tanke på hur pass välkänt varumärket ändå är och hur väletablerade de är över landet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

bra för dem anställda att alla inte förlorar sina jobb.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

För mig som lekman låter det också väldigt billigt med tanke på hur pass välkänt varumärket ändå är och hur väletablerade de är över landet.

Första rekonstruktionen var juni 2017, andra rekonstruktionen var juni 2019 och sen konkurs januari 2020. Inte många som vill ta över en sådan verksamhet, speciellt eftersom en av anledningarna till problemen är att de sitter fast med dyra lokalhyror. De få köpare till konkursboet hade därmed rätt bra förhandlingsläge.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

41 miljoner kronor är väl ganska billigt?

Håller med, bara varulagret borde ju vara värt en del också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

41 miljoner kronor är väl ganska billigt?

41 miljoner är jävligt billigt. Bara namnet i sig har ju ett ganska stort värde, men sen har de ju över hundra butiker i Norden, som alla innehåller inventarier. Bara där har vi ju garanterat ett värde på minst 10-15 miljoner kronor. Sen har vi ju alla lagerförda produkter som är inköpta och redo för att säljas.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Musikälskare

Dom gjorde ett kap imo, kul det verkar överleva! I vilken form ska bli skoj att se

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

De har ju köpt eventuella skulder också. Så det är svårt att säga hur billigt det är.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Vad sker med garantier och presentkort, kommer de fortsatt vara giltiga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ptjae. Bättre än att något random café eller sushihak öppnar i deras lokaler

Skickades från m.sweclockers.com

Sushihak vill jag ha!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Håller med, bara varulagret borde ju vara värt en del också.

Skickades från m.sweclockers.com

"Kina skräp"

Så här ser det ut bakom kassan på Teknikmagasinet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ptjae. Bättre än att något random café eller sushihak öppnar i deras lokaler

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle mycket hellre ha mer sushi.

Men ja, sjukt billigt!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om presenkorten funkar igen?

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

Så LÅN för att köpa en butik vars affärsidé är förlegad idag?? Lycka till ambia, men jag tror inte på det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

41 miljoner bara, där kan inte vara mycket kvar av värde förutom varumärket, oavsett så är nog ägarna av Ambia väldigt glada med denna affären

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Hoppas de inte kopierar Clas Olson och har massor av hushållskrafs som döljer det jag letar efter och som har godis där man betalar.

Permalänk
Medlem

@talonmas: Att bygga ett varumärke kostar betydligt mycket mer, plus tid.

Som fler varit inne på så är det nog några miljoner (även om jag inte kan tänka mig att det är så oerhört många m.t.p. kinaskräpet) i inventarievärde som hjälper en del.
Men om nya ägarna vill satsa på ny verksamhet - mobilreparationer som TM tydligen redan börjat med - så är det billigare att köpa upp verksamheten och försöka fortsätta därifrån

Permalänk
Medlem

2018 hade de runt 200 miljoner i skuld (färskaste siffran jag hittar) och Per Gyllenhammar förlorade runt 50 miljoner när han försökte gå in och rädda bolaget. Samtidigt har de 135 butiker och runt 500 anställda.

Nog för att deras lager lär vara värt en del men grundproblemet är ju liksom att de inte lyckas sälja tillräckligt mycket.

Att gå in med 41 miljoner med förhoppningen att vända bolaget och gå med vinst förefaller minst sagt optimistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Sushihak vill jag ha!

Ännu fler sub par sushihak med värdelös sushi.
Fast visst. Har man aldrig ätit riktig sushi kanske det som serveras på vanliga ställen i Sverige anses vara ”bra skit”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Ännu fler sub par sushihak med värdelös sushi.
Fast visst. Har man aldrig ätit riktig sushi kanske det som serveras på vanliga ställen i Sverige anses vara ”bra skit”.

Skickades från m.sweclockers.com

Aa sushi är redan svindyrt som det är så tänker inte bli fattig pga riktig sushi vad det nu är.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

känns som att dom kommer att försöka kämpa i något år till men kommer att gå i konkurs igen med tanke på att dom redan har försökt att vända det tidigare

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Hinkan:

Vad sker med garantier och presentkort, kommer de fortsatt vara giltiga?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Wiley:

Är det någon som vet om presenkorten funkar igen?

Jag frågade Ambrias VD om det. Diskussioner pågår med bland annat konkursförvaltaren, och det är än så länge oklart vad de landar i. Uppdaterade nyheten med ett kort stycke!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Lite som att gå tillbaka till en gammal partner. Finns ju en anledning till att det tog slut. Vem vill köpa ett sjunkande skepp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så LÅN för att köpa en butik vars affärsidé är förlegad idag?? Lycka till ambia, men jag tror inte på det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Du tror inte att dom kommer utveckla verksamheten? Haha.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Kanske hålls i liv tillräckligt länge för att dom ska kunna kränga av det till amazon när dom etablerar sig här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Kanske hålls i liv tillräckligt länge för att dom ska kunna kränga av det till amazon när dom etablerar sig här

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle amazon vara intresserade av små butiker i köpcentrum? Det är väl inte riktigt så amazon jobbar i de länderna som de finns i nu?

Permalänk
Medlem

41 miljoner är snuskigt billigt för en hel kedja snacka om kap i fall de kan vända på skutan.

Mitt förslag på affärsidé TeknikOLäskeblasker Magasinet Sälj massa osbkyra läsksorter och så dator och lekprylar bredvid kylarna och backarna. Tillsätt Emil som chef! Hade blivit succé!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version