Bevis finns – reparera Acer-skärm efter att reklamationstiden passerat?

Permalänk
Avstängd

Bevis finns – reparera Acer-skärm efter att reklamationstiden passerat?

Tjena

Går du i tankarna om att du vill köpa en Acer-skärm? Jag vill berätta om min riktigt dåliga erfarenhet med en Acerskärm som i sin kulm kostade 5000 kr. Jag är väl medveten om att allas åsikter är olika. Vissa av ni trådläsare kommer hålla med mig, andra kommer hålla med företaget, och så har vi säkerligen de som inte har någon personlig åsikt. Kan vi dock hålla en sansad ton i tråden? Tack.

Vägg av text

Vi betalar idag oräkneligt mycket pengar på våra datorer, mobiler, tvn, tangentbord, headsets och mycket annat i elektronikväg. Vi köper tangentbord uppemot tusenlappen, skärmar för flera tusen, mobiler och tvn för x antal tusenlappar. Och så vidare. Men jag tror och hoppas att vi alla ställer krav på elektronik som vi köper. 1: Förväntan på att enheten skall fungera strulfritt. 2: Om enheten strular så skall supporten hjälpa dig.

Det finns de märken som jag ägt och aldrig haft några problem med. Enheter som strulat, javisst, nu senast ett headset från Logitech (G933) som bara la av emellanåt, och några mejl fram och tillbaka, så vips, nu är en uppgradering påväg, för jo, Logitech sa, här ta en G935 istället. Inga konstigheter, inga diskussioner om vem som gjort vad. Företaget står upp för kunden.

Men så har vi Acer. Och min historia. Är du intresserad av att fortsätta läsa, läs på.

Under 2017 köpte jag en datorskärm på Blocket. Väl på plats hade säljaren inte kvitto men han berättade om att så fort han skulle hitta kvittot så skulle jag få en kopia. Jag tyckte inte att det var en big deal och jag litar självfallet på säljaren.

Jag har inte spelat på denna Acer särskilt mycket – den har legat vid sidan om, oftast bara ett komplement till min Asus skärm som jag gillar skarpt. Plötsligt började skärmen krångla i början av okt 2019 – pixlarna började krångla och innan jag hann anmäla enheten till supporten fungerade pixlarna igen med ett dead-pixel-fix. Jag bestämde mig därför att lägga upp en annons på SC, där jag informerade att skärmen haft denna problematik och att köparen fick ansvara för framtida problem med skärmen. Därefter började vertikala linjer med döda pixlar uppstå, ett vitt streck i mitten av skärmen, för att sedan lägga av helt. Så jag sålde inte den, precis som en människa med heder skulle hålla med mig om att jag gjorde rätt i, utan jag kontakta Acers support i mitten av nov. Där och då vägrade företaget hjälpa mig eftersom de menade på att skärmens serienummer, i deras system, menar på att skärmen är från 18/7-16.

Jag letar i hela min mobil och i en chatthistorik på en sms-app finner jag en konversation med annonsen sparad i, och vips, numret på Blocketsäljaren finns där och när jag ringer svarar säljaren. Fantastiskt tänker jag. ”Har du kvittot för skärmen?” ”Javisst!”, svarar han och skickar en kopia på kvittot som visar på att köpet är från 25/10-16.

Problemet är nu att jag anmält skärmen i mitten av nov, men jag har datummärkningar, och en rad annat bevis, på att problemen med skärmen började i början av okt. Alltså inom ramen för RMA-tiden. Och då tänker jag, inte kan ett så stort företag neka en reparation med så uppenbara bevis för att defekten infallit inom ramen för reklamationstiden. Och då skickar jag ett desperat mejl till supporten igen med massa olika bilagor, som redogör för vad som hänt exakt när, vilken dag, och länken till annonsen på SC, etc. Men nej, anmälningen är gjord den 13 nov och därför kan jag betala ett par tusenlappar för att få skärmen reparerad.

Svar från supporten

Oavsett om problemet började innan reklamationsrätten gick ut eller inte spelar ingen roll i det här fallet. Problemet måste ha blivit anmält till oss innan reklamationsrätten tid för att vi ska kunna hantera ärendet som en reklamation, och i det här så var ni inte i kontakt med oss om det här problemet före det att reklamationstiden hade passerat.

Här kommer kruxet. Företaget hävdar sin rätt, och vägrar böja sig för regler, tillskillnad från andra företag som hjälpt mig, för att dessa företag förstår ju att i slutändan är det ju vi konsumenter som får dem att rulla.

Så du som vill argumentera för att företaget har teoretiskt rätt här, du har nog rätt, även om jag kommer försäkra att det är så läget ligger till fram tills att jag talar med Konsumentverket imorgon. Men jag tror att min story säger mycket om ett företag och deras servicearbete när de inte vill släppa tyglarna och hjälpa en kund.

Så, alltså, oavsett vem du tycker har rätten på sin sida, så vill jag ändå med detta meddelande göra er medvetna, och även de mest inbitna Acer-fansen kan lära sig något av denna läxan, se till att hålla koll på när dina enheters RMA-tid går ut. När det till och med är några dagar kvar av RMA-tiden, gör en jävligt noggrann genomgång på hela skiten, alternativt undvik företag som Acer, för att deras service är fan inte något att hänga i julgranen, enligt min erfarenhet och många andras på nätet. Betala den där femhundringen mer och få mer kvalité för det du köper.

Förtydligade och kortade ned rubriken från "Funderar du på att köpa en Acer-skärm? Mitt tips om varför du bör undvika Acer och köra på ett annat märke"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Ditt Logitech headset hade det gått över 3 år innan du kontaktade dom? Tänker så jamnförelsen blir rättvis.

Fast personligen vet jag inte riktigt vad jag tycker, är det efter 3 år, så är det ju det. Dom gick inte med på Goodwill, men tror faktiskt det inte är så månge som skulle göra det.

Själv hade jag nog inte ens kontaktat dom om det var över 3 år. Bara tänkt att det var surt, och en skitskärm OCH troligen köpt ett annat märke, beroende på vad jag mistänkte felet var.

Kan lägga till att är nog generellt inga fan av något märke på skärmer i dag, har en Acer skärm nu som är min första från dom, fungert så långt precis som specs tillsäger den ska, innan denna skärmen har jag alltid tyckt Acer var lite i samma grupp som BenQ(finns dom fortfarande?!), dvs. lågt pris och låg kvalite, undvik om du kan. Men jag är nöjd med denna för vad det är, en spelskärm.

Fast om jag måste välja producent av skärm för min känsla av vem som gör generellt bäst skärm/högst kvalite i dagsläget, hadde det nog blivit Dell. Men det hänger nog ihop med att jag har haft ett par "pro" skärmer från dom tidigare, som har faktiskt varit bland det bästa i förhållande till pris. Spelskärm är mera titta på specs, köpa det som passar dig bäst i förhållande till din plånbok.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd

@roosterx:

Köpte headsetet på andrahandsmarknaden, så vet inte riktigt när den är köpt!

Men som sagt, problemen inföll innan RMA-tidens slut, och jag har lagt upp mycket bevisning, bland annat datummärkningar och till och med annonsen som jag hade uppe på marknaden här, där jag förklarade problemen med skärmen. Skulle jag iscensätta allt detta?

Permalänk
Medlem

Trist, såklart. Men många företag kör med att felen måste vara rapporterade till dem innan garanti/reklamationsrätten går ut, vilket enligt mig är rimligt. I det här fallet har du ju rent krasst inte heller någon rätt till varken garanti eller reklamation eftersom garanti är frivillig och reklamationsrätt gäller förste köparen.

Erfarenhet från av olika företags hantering är såklart bra att ha i åtanke, men jag vet inte om jag skulle ha förväntat mig någon hjälp oavsett tillverkare om jag varit i samma sits

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

@roosterx:

Köpte headsetet på andrahandsmarknaden, så vet inte riktigt när den är köpt!

Men som sagt, problemen inföll innan RMA-tidens slut, och jag har lagt upp mycket bevisning, bland annat datummärkningar och till och med annonsen som jag hade uppe på marknaden här, där jag förklarade problemen med skärmen. Skulle jag iscensätta allt detta?

Nej altså man kanske kan tycka dom borde gett dig goodwill, men samtidigt är det inget i lagen(som jag vet) som säger att dom måste göra mera än dom gjorde.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Acer har gjort rätt i det här fallet. De skulle möjligtvis kunnat göra det av goodwill, men det finns inget tvång på det. Dessutom har du köpt skärmen begagnat, vilket för mig är lika med att avsäga sig all rätt till reklamation, och ingenting företagen "gillar".

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Aldrig fått något riktigt bra intryck av Acer kvalitetsmässigt, men det kan ju bara vara jag som har otur.
Det jag ville inflika är att Logitech inte längre har den där servicen du nämner längre, inte för alla iallafall.
Jag har tidigare fått nya produkter i utbyte för andra där garantin gått ut för mer än ett år sedan, men när jag kom in med anmälan om min förra mus en vecka för sent (på grund av flytt hade jag inte kvitto tillhands, trodde ju inte direkt att det skulle spela på en handfull dagar heller) tog det flera veckor av jonglerande mellan olika supportmedarbetare som lovade mig en ny i utbyte, för att till slut få reda på att nej det finns ingenting de kan göra, inte ens någon rabatt på en ny mus och då pratar vi ändå om något jag köpt för över en tusing.

Har propsat vitt och brett för Logitech genom åren just på grund av att de haft fenomenal service och goodwill men nu ser jag inte längre någon anledning till det. Kommer att köpa om det är bästa produkten, men inte på grund av märket.
Ungefär av samma anledning som jag inte längre föredrar Webhallen då deras service och kundtjänst gått åt h- (ursäkta sidospåret).

Tråkigt att du ska vara med om den här skiten, jag hoppas att du till slut får det löst.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

Som sagt, jag är ganska så mån om att Acer inte behöver hjälpa mig. Kommer dock försäkra mig om 100 % genom att ringa Konsumentverket imorgon bitti och se vad de säger.

Tråden var dock mest till de individer på forumet som funderar nu på att köpa en enhet som är tillverkat av Acer. Deras service, och inte bara enligt min utsaga, verkar förhållandevis vara väldigt missgynnsam för kunder som köper deras produkter.

Permalänk
Medlem

Räcker med det man läst på forumet och supportens hantering av ärendena har inte övertygat heller.

Har alltid sett Acer som ett skitmärke överlag ( haft flera laptops från dem... ), finns inte mycket på marknaden som kommer ändra på det.

Permalänk
Medlem

Har hört så mycket skit om Acer men dock har jag haft 2 laptops och båda kommer från Acer.

En TimelineX som var tillverkad 2007? som min mamma fick ta över ifrån mig och som hon fortfarfande använder fint.

Och en Acer V5-573G som jag använder än idag. Har aldrig haft problem. Dock har batteriet blivit allt sämre med åren. Fick ta ut den häromdan och batteriet sväller enormt. Tog bort batteriet direkt. Det är nog defekt på den.

Men annars funkar datorn helt fint utan problem och den köpte jag 2013, så 7 (!) år sen...

Ja, det är min erfarenhet av Acer. Dock har jag aldrig behövt kontakta deras support så den biten låter jag vara osagd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

@roosterx:

Köpte headsetet på andrahandsmarknaden, så vet inte riktigt när den är köpt!

Men som sagt, problemen inföll innan RMA-tidens slut, och jag har lagt upp mycket bevisning, bland annat datummärkningar och till och med annonsen som jag hade uppe på marknaden här, där jag förklarade problemen med skärmen. Skulle jag iscensätta allt detta?

För övrigt gäller bara reklamationsrätten 1:a ägaren och följer alltså inte med produkten om man ska se till lagen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Som sagt, jag är ganska så mån om att Acer inte behöver hjälpa mig. Kommer dock försäkra mig om 100 % genom att ringa Konsumentverket imorgon bitti och se vad de säger.

Tråden var dock mest till de individer på forumet som funderar nu på att köpa en enhet som är tillverkat av Acer. Deras service, och inte bara enligt min utsaga, verkar förhållandevis vara väldigt missgynnsam för kunder som köper deras produkter.

Konsumentverket kommer inte att ge dig något positivt besked. För det första är du för sent ute och för det andra, vilket jag ser som det viktigaste, är att reklamationsrätten gäller ursprungliga fel och dessutom ligger bevisbördan på köparen efter så lång tid. Att du som köpare i andra hand inte kan bevisa att felet är usprungligt då du inte haft skärmen i din ägo hela tiden talar ytterligare emot din sak.

Att dessutom varna för Acer pga deras service när du inte ens är berättigad service känns lite märkligt. Hade varit en annan sak om du hade haft nästan rätt till ersättning, men nu ser jag inte att du ens har det.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Ska väl inte säga bu eller bä om ett märke som har produkter i hela prisspektrumet, men för att nyansera tråden lite.

Köpte en Acer TimelineX laptop sommaren 2011, en redan då utgående modell. Datorn gick varm (när jag spelade), men en kylplatta fick bukt på problemet. Nästa sommar spelade jag ett spel där jag märkte att jag fick grafiska artefakter. Men bara i just det spelet.
Fabriksåterställde, testade olika drivrutiner; spelet betedde sig likadant.
Kontaktade Acer, ett års garanti, och detta var någon vecka innan garantitiden tog slut. De skickade ett bud, tog datorn till Tyskland och undersökte den. Väl genomgången men utan några hittade fel, fick jag tillbaka den.
Allt utan någon kostnad för min del.

Det var förresten inte fel på datorn, det var fel på spelet. En viss animation kunde få grafiken att spåra ur.

Samma dator från 2011 användes som extradator fram till nyligen. Ingen dator att spela på längre, och fläkten har börjat göra lustiga ljud. Men den fungerar, och batteriet håller än för kanske 1-2 timmars surfande.

Jag har inte mycket erfarenhet av Acer, men den jag har, är väldigt god.

--

Angående att felanmäla efter garantitidens slut, tror tyvärr många företag är hårda med detta. Visst skulle dem kunna göra det på goodwill för dig, som kontaktar dem två veckor efter garantitidens slut. Men nästa person som kontaktar tre veckor efter? Två månader? Ett år?

Tyvärr får väl gränsen gå någonstans, tråkigt att skärmen gick sönder sådär precis "i tid".

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Min mor hade en Philips TV som dog när det var ett halvår kvar på garantin.
Kontaktade både återförsäljare och Philips direkt.
De kom med en guide om hur man återställer TV:n m.m, vi testade den och TV:n var fortsatt död.
Vi kontaktade Philips direkt, fick fortfarande endast samma guide skickad.
TV:n användes inte mycket och min mamma glömde att ta kontakt med dem igen.
Jag säger åt henne att ta kontakt med dem och hon skriver en tredje gång, med samma case nummer, men någon vecka efter det att garantitiden gått ut. Vi får direkt svaret att TV:n inte längre har någon garanti kvar och att de inte tänker göra någonting alls åt det.

Att Acer inte hjälper någon som inte har rätt till hjälp är ganska så förståeligt.
Men att man inte kan få en TV som är använd mindre än hundra timmar ersatt när den från ingenstans dör under garantitiden, det är märkligt.

Sitter själv med två Acer skärmar enligt siggen. Mycket nöjd då de överklockade stabilt från 60 till 75Hz. De har dessutom en bra fot för prisklassen, men den blev ändå ersatt av VESA arm.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Avstängd

Jag hör er och förstår er, jag säger inte emot er, men, som sagt. En tanke som jag har är ju den att skärmen gick sönder INNAN garantin/RMA-tiden tog slut, men eftersom jag inte hade kvittot just DÅ, kunde jag inte göra något. När jag sedan vaskar fram kvitto, och bevisning med datummärkningar från min telefon, annonsen som låg uppe på SC, där jag förklarade att datorskärmen kommer med viss problematik. Och annonsen la jag upp innan garantin slutade gälla. Men nog om det. Jag ville bara informera framtida köpare att detta med service är något många bortser ifrån. Så utifrån MIN erfarenhet tycker jag att det är värt att punga ut lite extra pengar, om möjligheten finns, för att få kanske ett års extra garanti och/eller en datorskärm från en annan producent med bättre service.

Permalänk
Hedersmedlem

Inget företag jag känner till accepterar att man kommer efter garanti/reklamationstidens slut och säger att produkten gick sönder innan.

Jag ser också Acer som lite av ett budgetmärke. Vissa av deras skärmar är bra, andra är sådär. De är ofta billigare än sina konkurrenter och när det är så konsekvent som med Acer så tänker jag att de gjort avkall på något. Betyder det att man inte ska köpa en Acer-skärm? Det får man nog bestämma själv, men din upplevelse tycker jag inte man ska ta in i beslutet. Du har ingen relation med säljaren och du försöker hävda ett fel efter reklamationstidens slut. Sorry.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺

*** Flyttar tråden till Övrigt/Konsumenträtt då det diskussionen och ämnet handlar om just det

Permalänk
Medlem

Vi har ju grymt bra konsumenträtt i Sverige om man jämför med många andra länder. För det första så gäller inte ens att garanti/reklamationsrätt går att flytta med från original köparen. Nu är det ju så att 99.5% av fallen så ignoreras detta, men där har du ditt första problem.

Sen är det ytterst tydligt att gränsen går vid 3 år och du passerade 3 år. Tidsgränsen måste ju gå någonstans. Du kanske tycker "Men den har ju bara passerat med någon månad", men tänk dig ifall de kört det argumentet omvänt "Ja, din vara är ju 2 år och 11 månader, så det är ju typ utanför reklamationstiden så vi tänker inte fixa den som reklamation". Gränsen är tydlig, ibland för det bättre och ibland för det sämre.

Jag förstår att du är bitter över att din skärm inte höll så länge som du hade hoppats på, det är alltid surt att torska pengar. Att försöka hämnas på företaget genom att smutskasta dem på Sweclockers för att de inte vill ge dig en gåva i form av goodwill tycker jag bara är småaktigt.

Om du har kommit så här långt så vill jag ge dig en kram. Det är inte många som klarar av att läsa kritik. Därför ska du få ett råd gömt här nere på slutet. Kolla upp din hemförsäkring, många har bättre avtal än de tror och har man den lite bättre hemförsäkringen så har man ofta 3-5 år "nyvärdes"garanti på större delen av sina elektronikprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Tjena

Går du i tankarna om att du vill köpa en Acer-skärm? Jag vill berätta om min riktigt dåliga erfarenhet med en Acerskärm som i sin kulm kostade 5000 kr. Jag är väl medveten om att allas åsikter är olika. Vissa av ni trådläsare kommer hålla med mig, andra kommer hålla med företaget, och så har vi säkerligen de som inte har någon personlig åsikt. Kan vi dock hålla en sansad ton i tråden? Tack.

Vägg av text

Vi betalar idag oräkneligt mycket pengar på våra datorer, mobiler, tvn, tangentbord, headsets och mycket annat i elektronikväg. Vi köper tangentbord uppemot tusenlappen, skärmar för flera tusen, mobiler och tvn för x antal tusenlappar. Och så vidare. Men jag tror och hoppas att vi alla ställer krav på elektronik som vi köper. 1: Förväntan på att enheten skall fungera strulfritt. 2: Om enheten strular så skall supporten hjälpa dig.

Det finns de märken som jag ägt och aldrig haft några problem med. Enheter som strulat, javisst, nu senast ett headset från Logitech (G933) som bara la av emellanåt, och några mejl fram och tillbaka, så vips, nu är en uppgradering påväg, för jo, Logitech sa, här ta en G935 istället. Inga konstigheter, inga diskussioner om vem som gjort vad. Företaget står upp för kunden.

Men så har vi Acer. Och min historia. Är du intresserad av att fortsätta läsa, läs på.

Under 2017 köpte jag en datorskärm på Blocket. Väl på plats hade säljaren inte kvitto men han berättade om att så fort han skulle hitta kvittot så skulle jag få en kopia. Jag tyckte inte att det var en big deal och jag litar självfallet på säljaren.

Jag har inte spelat på denna Acer särskilt mycket – den har legat vid sidan om, oftast bara ett komplement till min Asus skärm som jag gillar skarpt. Plötsligt började skärmen krångla i början av okt 2019 – pixlarna började krångla och innan jag hann anmäla enheten till supporten fungerade pixlarna igen med ett dead-pixel-fix. Jag bestämde mig därför att lägga upp en annons på SC, där jag informerade att skärmen haft denna problematik och att köparen fick ansvara för framtida problem med skärmen. Därefter började vertikala linjer med döda pixlar uppstå, ett vitt streck i mitten av skärmen, för att sedan lägga av helt. Så jag sålde inte den, precis som en människa med heder skulle hålla med mig om att jag gjorde rätt i, utan jag kontakta Acers support i mitten av nov. Där och då vägrade företaget hjälpa mig eftersom de menade på att skärmens serienummer, i deras system, menar på att skärmen är från 18/7-16.

Jag letar i hela min mobil och i en chatthistorik på en sms-app finner jag en konversation med annonsen sparad i, och vips, numret på Blocketsäljaren finns där och när jag ringer svarar säljaren. Fantastiskt tänker jag. ”Har du kvittot för skärmen?” ”Javisst!”, svarar han och skickar en kopia på kvittot som visar på att köpet är från 25/10-16.

Problemet är nu att jag anmält skärmen i mitten av nov, men jag har datummärkningar, och en rad annat bevis, på att problemen med skärmen började i början av okt. Alltså inom ramen för RMA-tiden. Och då tänker jag, inte kan ett så stort företag neka en reparation med så uppenbara bevis för att defekten infallit inom ramen för reklamationstiden. Och då skickar jag ett desperat mejl till supporten igen med massa olika bilagor, som redogör för vad som hänt exakt när, vilken dag, och länken till annonsen på SC, etc. Men nej, anmälningen är gjord den 13 nov och därför kan jag betala ett par tusenlappar för att få skärmen reparerad.

Svar från supporten

Oavsett om problemet började innan reklamationsrätten gick ut eller inte spelar ingen roll i det här fallet. Problemet måste ha blivit anmält till oss innan reklamationsrätten tid för att vi ska kunna hantera ärendet som en reklamation, och i det här så var ni inte i kontakt med oss om det här problemet före det att reklamationstiden hade passerat.

Här kommer kruxet. Företaget hävdar sin rätt, och vägrar böja sig för regler, tillskillnad från andra företag som hjälpt mig, för att dessa företag förstår ju att i slutändan är det ju vi konsumenter som får dem att rulla.

Så du som vill argumentera för att företaget har teoretiskt rätt här, du har nog rätt, även om jag kommer försäkra att det är så läget ligger till fram tills att jag talar med Konsumentverket imorgon. Men jag tror att min story säger mycket om ett företag och deras servicearbete när de inte vill släppa tyglarna och hjälpa en kund.

Så, alltså, oavsett vem du tycker har rätten på sin sida, så vill jag ändå med detta meddelande göra er medvetna, och även de mest inbitna Acer-fansen kan lära sig något av denna läxan, se till att hålla koll på när dina enheters RMA-tid går ut. När det till och med är några dagar kvar av RMA-tiden, gör en jävligt noggrann genomgång på hela skiten, alternativt undvik företag som Acer, för att deras service är fan inte något att hänga i julgranen, enligt min erfarenhet och många andras på nätet. Betala den där femhundringen mer och få mer kvalité för det du köper.

Företaget har helt rätt, dessutom har du aldrig haft någon garanti/reklamationsrätt eftersom du köpt skärmen i andra hand.
Visst finns det företag som utövar goodwill i sådana här lägen, men det är inget som vi konsumenter kan kräva.

Tycker dock du gör jävligt fel som försöker hänga ut Acer, och försöka få oss konsumenter att undvika företaget PGA att du inte fått igenom din reklamation. Bit i det sura äpplet och ta lärdom från detta, och inse när du har fel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Acer har gjort rätt. Av med offerkoftan nu TS.

Permalänk
Medlem

Det är ju både rätt och fel. Du skulle anmält direkt du fick felet och inte vänta, anmäler du efter Garantitiden utgått så är det så att man får stå det kastet, hade du anmält det i rätt tid hade det nog varit annorlunda. Sen kan man tycka vad man vill om att dom skall ta det på goodwill, börjar dom köra så, så kommer det spruta in produkter som gått sönder innan tiden gick ut men folk inte anmälde direkt av olika anledningar. Så stå ditt kast och att försöka hänga ut dom för att dom gör rätt är ju inte rätt väg att gå.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@whisky
@muSashi
Ibland behöver människor få prata ur sig, bara få berätta sin historia och få höra andras syn på saken. Kan inte se annat än att personen varit saklig och beskrivit sin situation väl. Någon smutskastning behöver vi inte beskylla TS för.

Tyvärr så ser jag inga möjligheter för TS att kräva något för skärmen, men någon annan kanske har ett bra tips.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Min mor hade en Philips TV som dog när det var ett halvår kvar på garantin.
Kontaktade både återförsäljare och Philips direkt.
De kom med en guide om hur man återställer TV:n m.m, vi testade den och TV:n var fortsatt död.
Vi kontaktade Philips direkt, fick fortfarande endast samma guide skickad.
TV:n användes inte mycket och min mamma glömde att ta kontakt med dem igen.
Jag säger åt henne att ta kontakt med dem och hon skriver en tredje gång, med samma case nummer, men någon vecka efter det att garantitiden gått ut. Vi får direkt svaret att TV:n inte längre har någon garanti kvar och att de inte tänker göra någonting alls åt det.

Att Acer inte hjälper någon som inte har rätt till hjälp är ganska så förståeligt.
Men att man inte kan få en TV som är använd mindre än hundra timmar ersatt när den från ingenstans dör under garantitiden, det är märkligt.

Sitter själv med två Acer skärmar enligt siggen. Mycket nöjd då de överklockade stabilt från 60 till 75Hz. De har dessutom en bra fot för prisklassen, men den blev ändå ersatt av VESA arm.

Detta ser jag snarare som ren grisighet av företaget eftersom felet var inrapporterat långt innan garantitidens slut.

Skrivet av Chrisism8:

Vi har ju grymt bra konsumenträtt i Sverige om man jämför med många andra länder. För det första så gäller inte ens att garanti/reklamationsrätt går att flytta med från original köparen. Nu är det ju så att 99.5% av fallen så ignoreras detta, men där har du ditt första problem.

Sen är det ytterst tydligt att gränsen går vid 3 år och du passerade 3 år. Tidsgränsen måste ju gå någonstans. Du kanske tycker "Men den har ju bara passerat med någon månad", men tänk dig ifall de kört det argumentet omvänt "Ja, din vara är ju 2 år och 11 månader, så det är ju typ utanför reklamationstiden så vi tänker inte fixa den som reklamation". Gränsen är tydlig, ibland för det bättre och ibland för det sämre.

Jag förstår att du är bitter över att din skärm inte höll så länge som du hade hoppats på, det är alltid surt att torska pengar. Att försöka hämnas på företaget genom att smutskasta dem på Sweclockers för att de inte vill ge dig en gåva i form av goodwill tycker jag bara är småaktigt.

Om du har kommit så här långt så vill jag ge dig en kram. Det är inte många som klarar av att läsa kritik. Därför ska du få ett råd gömt här nere på slutet. Kolla upp din hemförsäkring, många har bättre avtal än de tror och har man den lite bättre hemförsäkringen så har man ofta 3-5 år "nyvärdes"garanti på större delen av sina elektronikprodukter.

Bra idé. Kolla hemförsäkringen, om du har en, ifall det går att få ut lite pengar som plåster på såren där.

Permalänk
Medlem

@Balconette: När jag skrev mitt inlägg tidigare idag så hette forumtråden typ "Har ni tänkt köpa en Acer skärm gör inte det för de är sämst" Jag skulle nog kalla det smutskastning när Acer inte gjort något fel

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Nej, tråden hette inte "Har ni tänkt köpa en Acer skärm gör inte det för de är sämst". Läs igenom vad TS skriver och fundera på om den rubriksättningen ens är rimlig.

Tråden handlar om att TS är upprörd och behöver bolla sina tankar med andra, lyckas själv hålla en god ton samt uppmanar dessutom andra till att göra det också. Det handlar enbart om att få prata ur sig och lätta på sina känslor. Varför ska det behöva bli sådant väsen och sådana anklagelser för en det?

Är säker på att en saklig diskussion gör att TS både mår bättre och blir en bättre konsument i framtiden. Underskatta inte vad andras empati kan göra i trista situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

@Chrisism8: Nej, tråden hette inte "Har ni tänkt köpa en Acer skärm gör inte det för de är sämst". Läs igenom vad TS skriver och fundera på om den rubriksättningen ens är rimlig.

Det är korrekt att det inte var rubriken. Jag kunde inte minnas vad rubriken var eftersom den var väldigt lång. Rubriken var "Funderar du på att köpa en Acer-skärm? Mitt tips om varför du bör undvika Acer och köra på ett annat märke"

Du har mycket empati <3 Du har helt rätt, vi klagade helt klart lite väl hårt på någon som är frustrerad. Jag tycker fortfarande dock att TS lägger för mycket skuld på Acer och att TS behöver sig en verklighetscheck och att bli tillsagd att hens frustration är orimlig för ett företag som helt enkelt följer lagen. Det är ibland nyttigt att bli tillsagd att man är orimlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det är korrekt att det inte var rubriken. Jag kunde inte minnas vad rubriken var eftersom den var väldigt lång. Rubriken var "Funderar du på att köpa en Acer-skärm? Mitt tips om varför du bör undvika Acer och köra på ett annat märke"

Du har mycket empati <3 Du har helt rätt, vi klagade helt klart lite väl hårt på någon som är frustrerad. Jag tycker fortfarande dock att TS lägger för mycket skuld på Acer och att TS behöver sig en verklighetscheck och att bli tillsagd att hens frustration är orimlig för ett företag som helt enkelt följer lagen. Det är ibland nyttigt att bli tillsagd att man är orimlig.

Tycker snubben har helt fel i sin kritik mot oss och tänker inte ens bemöta det han skriver.
Dom flesta inläggen i tråden har varit så sakliga som det kan bli. Och ja TS behöver verkligen en verklighetscheck, och förstå att han i det här fallet har agerat fel, och dra lärdom från det.

Att smutskasta ett företag på det sättet som TS gör i den här tråden är bara barnsligt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem

Inför nästa gång: Du kan alltid inkomma med en reklamation även om du inte har all dokumentation/kvitton på plats. Så har ändå själva reklamationen inkommit inom reklamationstiden, inte att ärendet är helt komplett.

Permalänk
Avstängd

Trist att människor har svårt att läsa.

Skrivet av muSashi:

Att smutskasta ett företag på det sättet som TS gör i den här tråden är bara barnsligt.

Jag har varit ganska så klar, i alla inlägg, med att det är MIN erfarenhet, MINA åsikter och MINA tips. Jag redogör för ett ärende som har hänt mellan MIG och Acer. Svårare än så är det inte. Varför börjar du/andra prata om offerkofta, smutskastning och uthängning av företaget när det är JAG som berättar om en situation som inträffade mig och kan vara en situation som är rätt så normal. Varför ser du det så negativt att JAG uppmanar människor att lära sig från min "läxa." Är det fel att uppmana potentiella Acer-ägare att grundligt hålla kolla på sitt kvitto, sitt "utgångsdatum", och göra en ordentlig genomgång av sin enhet i samband med att RMA-tiden går ut? Tro det eller ej, läser du mina inlägg är denna tanke essensen i trådstarten och det egentliga syftet till att jag skrev foruminlägget. Och om du mot all förmodan hade orkat läsa igenom några fler inlägg, hade du förstått att jag gång på gång skrivit att Acer agerat inom ramen för vad de egentligen behöver göra, så att skriva trådstarten med denna medvetenhet, tycker du att jag hänger ut företaget då?

Skrivet av pv2b:

Inför nästa gång: Du kan alltid inkomma med en reklamation även om du inte har all dokumentation/kvitton på plats. Så har ändå själva reklamationen inkommit inom reklamationstiden, inte att ärendet är helt komplett.

Och nu vet jag det. Saken är att skärmen, som nu är fullständigt förstörd, inte var så i början. Det började med döda pixlar där jag vet att på marknaden så verkar det generellt finnas en antikund-mentalitet, där företag hävdar att det är normalt och att kund ska acceptera några döda pixlar. Så jag hade inte kommit så långt med reklamation i okt, det var i nov skärmen fick för sig att helt gå sönder, och då har jag ju missat med två veckor. Och då är det ju mitt fel att jag inte får hjälp eller att jag skriver ut vad som hänt på SC. :/

Skrivet av Chrisism8:

Jag förstår att du är bitter över att din skärm inte höll så länge som du hade hoppats på, det är alltid surt att torska pengar. Att försöka hämnas på företaget genom att smutskasta dem på Sweclockers för att de inte vill ge dig en gåva i form av goodwill tycker jag bara är småaktigt.

Gång på gång tas det upp att jag missat tidsspannet för reklamationen, och jag har gång på gång sagt att ja, det stämmer, MEN, problemen med skärmen började innan tidsspannets slut. Är det något du inte förstår med det eller vad är grejen? För mig är det en helt annan femma om en garanti på en enhet går ut 20 januari, och den 31 januari kommer du in med en anmälning om att enheten gått precis där och då. Där är ju en gräns som företag i princip alltid bör meddela kunden att tyvärr, så ligger det till. Min situation är helt olik den, och är den ovanligare typen. Jag har byggt ihop ett case som är välgrundat och där det finns starka bevis på att skärmen fick för sig att ge upp i början av okt.

Permalänk
Medlem

Håller med Acer i det här fallet, det är inte deras problem att du väntar med att höra av dig om felet. Att du inte hade kvittot för att verifiera när den faktiskt var köpt är ju inte Acers fel heller, det är en värdehandling som du och ingen annan ska ha koll på.

Permalänk
Avstängd

@Northbane: Och där har vi företag som exempelvis Samsung, som baserar garanti- och reklamationstiden på serienumret. Inget kvitto behövs, utan garantin registreras/aktiveras när enheten köps. Varför tar inte andra företag efter? Macforum, samma koncept, ger dig till och med ytterligare två år + ett år reklamationstid om du får ut en ny enhet.