Hjälp med att sätta upp en smart lösning för kontor med flera datorer!

Permalänk

Hjälp med att sätta upp en smart lösning för kontor med flera datorer!

Hej! Ber först och främst om ursäkt ifall jag har placerat tråden i fel forumdel!

Jag jobbar med att hyra ut bootcamps till esport-organisationer som kommer till vårt kontor och har träningsläger. Vi har för tillfället 2 stycken rum (2x7 datorer) och jag har märkt nu att det blir väldigt jobbigt att sitta och behöva återställa alla datorer var och en efter avslutade bootcamps (spelarna är inte direkt hjälpsamma och installerar spel lite här och var, laddar ner filer lite här och var etc).

Senast har jag använt en återställningspunkt på varje dator men undrar om man kan sätta upp ett smidigt system där jag från min dator kan kontrollera de andra och återställa dem. Kanske kan man låsa datorerna så att de endast kan installera program på en viss plats etc?

Finns det något program som man kan använda för detta? Jag är en glad amatör och har kört fast!

Återigen, ber om ursäkt ifall detta är fel forumdel och isåfall ifall någon pekar mig i rätt riktning!

Mvh Lucas

Visa signatur

Win10 Pro - I7 3,6GHz - RTX 2080 SUPER OC - 16 GB RAM

Permalänk
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Där kan man kanske inte riktigt låsa/kontrollera datorerna fullt ut.

TS: Om du orkar lägga ned tid på ovan förslag funkar det, men du måste ominstallera varje gång isf.

Permalänk

@tcntad:

Tack för input! Får sätta mig in i och lära mig hur det fungerar, men med ovan program är det möjligt för mig att ha en återställningspunkt och efter varje avslutat bootcamp köra igång en återställning via det som går smidigt? Tänker att om man har en återställningspunkt färdig borde det ju gå rätt fort?

Jag tänker på t.ex internetcafen, vad kör de för programvara? Något som är möjligt att köpa och isåfall någon som vet vad de kan heta?

Visa signatur

Win10 Pro - I7 3,6GHz - RTX 2080 SUPER OC - 16 GB RAM

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GodsentLucas:

@tcntad:

Tack för input! Får sätta mig in i och lära mig hur det fungerar, men med ovan program är det möjligt för mig att ha en återställningspunkt och efter varje avslutat bootcamp köra igång en återställning via det som går smidigt? Tänker att om man har en återställningspunkt färdig borde det ju gå rätt fort?

Jag tänker på t.ex internetcafen, vad kör de för programvara? Något som är möjligt att köpa och isåfall någon som vet vad de kan heta?

Inte en aning om vad de kör för mjukvara, vet att vissa här har eller haft tanke på att driva internetcafé dock..
Well, du skapar en såkallad golden image som du sedan installerar på varje klient över nätverket, inte helt optimalt för dig kanske men ändå bra att ha.

Acronis True Image kanske kan vara nåt? Där kan man också skapa återställningsmedia/partition direkt på varje dator.

Permalänk
Medlem

Visst tar det lite tid att sätta upp en fungerande DPM enligt önskemål, men när den väl är på plats, såååå skön känsla!

Lätt värt tiden man behöver lägga ner för att sätta sig in i det, spara flera timmar sen när det är dags att använda den.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Det är väl här man skulle vilja ha en en RO-image och alla skrivningar som görs är på annan del/partion osynligt för användaren och när man startar om datorn (eller annan trigg-event som kanske trycks på över nätverket) så är allt bortglömt och tillbaka till ruta 1 igen. - en rollback-funktion skulle väl också kunna lösa det. Det är sådant som QOW-filsystem som ZFS och BTRFS skulle lösa rätt enkelt

Men nu pratar man förmodligen om windows här och då får man vackert lära sig MS sätt att hantera detta....