Synthfantaster bjuds på nytt i MIDI 2.0

Permalänk
Medlem

MIDI-låtar hade man självklart som bakgrundsmusik på hemsidan runt 1995/1996

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag kommer ju inte bara använda digitalpianot till att spela på, utan att komponera med också. Att kunna använda mer än 16 kanaler är rätt önskvärt.

Men hur ofta "spelar" du på fler än 16 instrument samtidigt från ditt piano?

Annars är det väl najs att det händer något även på midifronten. Framförallt för er som faktiskt spelar och inte bara sequencar allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Men hur ofta "spelar" du på fler än 16 instrument samtidigt från ditt piano?

Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt "om jag bara hade fler kanaler" under dom 30 år jag komponerat midilåtar, så hyfsat ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Men hur ofta "spelar" du på fler än 16 instrument samtidigt från ditt piano?

Annars är det väl najs att det händer något även på midifronten. Framförallt för er som faktiskt spelar och inte bara sequencar allt

Alltså MIDI används ju ofta in till en DAW som sen skickar ut det till t.ex. en sån här 64-rösters modul med 16 midi kanaler.
Finns ju även syntar som endast har en röst och en kanal. Finns även en MIDI-thru port som gör att man kan daisy chaina enheter

För att spela på ett instrument via ett MIDI-klaviatur innebär det inget större problem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt "om jag bara hade fler kanaler" under dom 30 år jag komponerat midilåtar, så hyfsat ofta.

Trodde inte att det någonsin skulle kunna bli ett problem. Av rent intresse, får jag fråga hur du jobbar?

Har som sagt mest använt midi till att synca flera sequencers som i sin tur styr olika synthar. Att just synca med midi kräver väl (om jag minns rätt) enbart 1 kanal och att lyssna på start/stop från "master"sequencern?

Att trigga noter med midi är så klart en annan femma, även om jag har svårt att se någon slå i kanaltaket i ett verkligt scenario

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Alltså MIDI används ju ofta in till en DAW som sen skickar ut det till t.ex. en sån här 64-rösters modul med 16 midi kanaler.
Finns ju även syntar som endast har en röst och en kanal. Finns även en MIDI-thru port som gör att man kan daisy chaina enheter
https://www.youtube.com/watch?v=_uTSYLKf6uc

För att spela på ett instrument via ett MIDI-klaviatur innebär det inget större problem.

Jag vet hur midi fungerar, var mer nyfiken på när och hur ni fär slut på kanaler!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite "kött på benen":

Jag hade en styck USB <-> MIDI med 9 fysiska portar, 1 midi in och 8 ut. Varje port gav jag sedan en kanal i min daw och kunde därmed styra (minst, räknar inte med midi-thru) 8 synthar/rackmoduler. Kopplade jag ett klaviatur till midi in kunde jag spela på 1-8 enheter samtidigt (beroende på vad jag valde för "lyssnings-kanal".

Nu är jag ingen pianist, gör mest oljud och landskap. Så det kan självklart hända att jag helt enkelt inte slagit i taket vet att vissa synthar kan kräva fler kanaler för att inte klippa långa, överlappande anslag. Men att det var mer än ett teoretiskt problem var nyheter för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minns när man som tonåring kopplade ihop synth efter synth via midi thru -> in-- thru till in.. på 6 st synthar / moduler, och givetvis spelade den sista i kedjan inte alls i takt på grund av latency.

Men sedan så är det få midi-enheter som hade så skönt sving som Atari ST. önskar man hade sparat allt

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz