Samsungs flip-telefon Galaxy Z är vikbar skyddad av glas

Permalänk
Medlem

Kortar ner ditt inlägg för de punkter jag vill kommentera:

Skrivet av AppLocker:

[...] iOS är redan rejält nedlåst) finns det ingen direkt logisk anledning att bränna datorpengar på "telefonen". Det finns ingen funktionalitet i en smartphone för 10 000 kronor och över som kan motivera dessa priser när innehållet utgörs av standardkomponenter och konkurrerande enheter med likvärdig hårdvara kan köpas för avsevärt lägre pris.

Hade det däremot funnits smartphones som faktiskt kan dockas till att fungera som dator (dit räknas inte DeX eller "desktop mode" i Android 10 [...]

För egen del är en smartphone en basvara för Bank ID och shopping baserat på den funktionalitet som finns. [...]

Jag inväntar 3-in-1-produkter som kan dockas och fällas ihop innan jag ser ett värde i en smartphone som överstiger 2000-3000 krono. [...]

iOS har alltid varit nedlåst. Snarare så att det finns mer funktioner i det nu än vad det fanns tidigare...

Sen måste du tänka på att inte alla på den här jorden är datorintresserade och kommer därför inte att sätta sig in för att köpa en dator och en telefon. Då räcker telefonen gott för de flesta. I regel så är det fler människor som bara har en telefon än en dator och telefon..

Varför måste enheten köra windows eller linux? Varför räknas inte DEX? Jag är helt på din sida och jag hatar personligen att göra saker på telefonen. Det är oytmpligt, tar ofta lång tid att leta upp rätt information på skärmen på grund av storleken, skulle aldrig få för mig att spela, batteritid och bekvämlighet. Men det är vi. Om man vänder på det såhär: vilka grejer gör du på mobilen som du inte kan göra på datorn? Då blir det lite mer intressant.

All in one produkter finns redan, kolla upp DEX där dom kopplar upp mus och tangentbord och därmed får ett "desktop" på telefonen.

Vilka adminrättigheter pratar du om? Vad är det du behöver admin eller root till för att göra på din telefon kopplat till betalningar?

Du kan inte säga att datorn inte kan ersättas eftersom vi diskuterar vardagligt bruk ute på fältet. Jag vill se dig släpa runt på en dator vart du än går. Det gör du troligen inte därmed kommer telefonen till hands.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppLocker:

@talonmas: Jag har mobilsurfat mycket men har gradvis givit upp det och föredrar att konsumera Internet på antingen 10-tumsskärmen eller 24-tummaren. Den lilla skärmen är alldeles för plottrig på desktopsidor vilket är det jag använder även där. I.o.m att jag kör 2-in-1 finns inte behovet av mobilen annat än som digital plånka då allt annat är något jag föredrar större skärm, tangentbord och penna till. Skall jag läsa är det direkt större skärm som gäller (dagens smala mobilskärmar tål jag inte alls eftersom det ger rena brevlåde-effekten när man skall läsa, framförallt i landscapeläge).

Problemet med dagens smartphones är att "lägga mycket pengar" snarare är att bränna upp dem eftersom det tyvärr är så att man inte får vare sig bättre teknik, operativsystem, batteri eller ens hållbarhet bara för att man dubblar eller tredubblar priset. Även om man slår på stort och köper en maxad Samsung Galaxy Note 10 i Plus-version med maxat lagringsutrymme har man inte köpt sig längre livslängd ens batterimässigt och uppdateringarna är som de är.

Det fanns en tid när man faktiskt fick mer för pengarna genom att betala mer (Nokias Communicatorserie är ett utmärkt exempel på detta) men idag är skillnaderna små. Inte ens kvalitetskänslan förbättras genom att gå upp i pris eftersom "premiumbygge" i glas och metall är ytterst vanligt även runt 2000-3000 kronor.

Hårdvaran är också mycket standardiserad med 4-12 GB RAM och Snapdragon 8xx över hela linjen (i olika tillverkares toppmodeller).

Det är inte som med datorer där man går från en i3 med 4 GB RAM till att få en i7 med 12 GB RAM och diskret grafikkort och mycket annat när man går upp i klass, d.v.s att det högre priset också ger mer och förbättrad hårdvara.

Tanken att betala mer än 2-3000 kronor för att köra "appar" på en liten skärm är totalt främmande för min del. Över 3000 kronor vill jag ha kontroll över enheten och köra desktopbrowser med alla tillägg samt mycket annan programvara och ha penna samt tangentbord (skärmtangentbord driver mig till vansinne). För konsumtion är en 2-in-1 perfekt eftersom tabletformatet är utmärkt då man befinner sig på annan plats än vid skrivbordet. Däremot är tanken på att titta på film och läsa tidskrifter på en smal liten mobilskärm närmast skrämmande för mig.

Dockningsbar 2-in-1 med mus, tangentbord och större skärm och som jag kan ta med överallt är min melodi, alternativt små mini-PC.

En telefon är ett oumbärligt verktyg nu för tiden.

Det är en high end kamera + video kamera. Kalender och mail. Internet, GPS (Carplay eller android auto med röststyrning för oss som kör mycket) bank app, betalningslösning via t.ex apple pay, streaming till TV, spel, mobil spel och tidsfördrivs konsol etc etc.

Om det är något det är värt att lägga pengar på så är det telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

En telefon är ett oumbärligt verktyg nu för tiden.

Det är en high end kamera + video kamera. Kalender och mail. Internet, GPS (Carplay eller android auto med röststyrning för oss som kör mycket) bank app, betalningslösning via t.ex apple pay, streaming till TV, spel, mobil spel och tidsfördrivs konsol etc etc.

Om det är något det är värt att lägga pengar på så är det telefon.

Det enda som skiljer mycket mellan en billig och dyr mobil idag är oftast kameran. All funktioner du skrev går att få välfungerande för 2000kr också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@rj45: Det finns ingenting jag gör med mobilen jag inte kan utföra med datorn förutom tre saker: Mobilt BankID, betalning i butik och biljetter. I fallet mobilt BankID är det dock enbart för inloggning till tjänster jag använder PCn till. Meddelanden skickar jag inte från mobilen annat än i nödfall, annars är det datorn som gäller (meddelandetjänster som saknar desktopklient använder jag inte). Bankappar använder jag inte (rent generellt är jag ingen app-anhängare annat än i vissa specifika fall, nyhetsappar och liknande är inte min melodi, föredrar webbläsaren).

I fallet root/admin är det mycket enkelt: Kontroll över systemet. Det handlar om att kunna anpassa det på olika sätt men även om möjlighet till felsökning om något strular men även om att köra appar och program som kräver sådan åtkomst (Titanium Backup är ett exempel i fallet Android). Det handlar även om att lägga till funktionalitet (Xposed i fallet Android).

Anledningen till att DeX knappast kan räknas som fullvärdig desktop är enkel: Android är fortfarande Android och kan fortfarande inte köra Linux- eller Windowsprogramvaror även om man dockar enheten. Resultatet blir då det vanliga - behöver dator. Jag söker en konvergerad lösning med en enhet som antingen kan köra både Android och Linux eller Windows (t.ex Android i odockat läge, Windows i dockat) eller något av de sistnämnda ihop med Android Runtimes för körning av vissa appar. Helt enkelt en flexibel kombination. Då skulle jag t.o.m vara beredd att betala 10 000 eller mer men för en Androidenhet? Glöm det.

På kamerafronten ser jag ingen anledning att betala tusentals kronor extra för en smartphone när det finns utmärkta kompaktkameror och ja, jag tar med mig kameran (d.v.s argumentet "den bästa kameran är den man har med sig" biter inte på mig eftersom jag tar med mig den - kompakten alltså).

Jag brukar ta med mig datorn (Surface Go med LTE) ute på fält och använder mobilen som digital plånbok.

Tidigare var jag mer aktiv smartphoneanvändare men har helt enkelt tröttnat på denna enhetstyp. Mitt intresse dog helt när "anti-root-åtgärderna" blev alltmer påtagliga och saker som tidigare fungerat utmärkt plötsligt slutade fungera p.g.a Google.

E-post i mobilen finner jag tämligen otympligt jämfört med på datorn och det beror på gränsnitten. Dock har det funnits mobila lösningar som faktiskt kändes bra, närmare bestämt e-posthanteringen i Nokias Communicatorserie som var mer datorlik.

Jag skulle inte få för mig att ersätta en dator med en mobil idag utan går då snarare rakt på en fick-PC/UMPC men som digital plånbok funkar smartphonen bra. Den ersätter inte en PC utan utgör ett komplement. Spel på en mobil skulle jag inte ge mig på såvida det inte handlar om en enhet à la Xperia Play. Att spela spel med fingrarna på en pekskärm funkar inte för min del, däremot har jag tidigare spelat vissa titlar med stylus på tidigare handdatorer vilket fungerade bra (Windows Mobile/PocketPC).

Summerar jag alla mina smartphones genom åren inser jag att HTC Touch Pro 2 egentligen är det som kommit allra närmast att vara den optimela lösningen förutom Nokias Communicatorserie.

Permalänk

@AppLocker: Varför jobba som på 90 talet. Remote in till en terminalklient på mobilen och gör det du vill göra. Där du själv väjer om terminalklienten ska vara windows, Linux, MacOs.
Att ha dessa operativsystem direkt på mobilen gör bara att den drar mer ström. Självklart går linux göra extremt strömsparsamt, men om man ska ha en desktopversion där man kan köra "megastora" desktopapplikationer så får man en onödig hög strömförbrukning.

Det en mobil behöver är en riktigt superbra webbläsare, sedan extremt bra interface så man enkelt kan skicka data in och se vad som kommer ut. Där vikbara telefoner som tråden handlar om gör att man kan få en större skärm när man viker ut mobilen.

Detta får mig att tänka när surface Rt kom 2012. Den fick väldigt mycket kritik för att man ej kunde köra windowsapplikationer på den och det slutade med att de la ner modellen. Men nu många år efter så frågar sig mer varför ska man köra windowsapplikationer på sin platta?

Permalänk
Avstängd

@freethinker: På vilket sätt blir dessa funktioner bättre när man går upp i prisklass?

Google Calendar och andra kalendrar funkar utmärkt på alla Androidenheter oavsett pris. Gmail-appen och andra e-postappar funkar också utmärkt på alla möjliga enheter. Apple Pay ser jag inte finessen med eftersom det kräver en specifik enhet (samma sak gäller Samsung Pay). Google Pay däremot är bra och funkar på många enheter. GPS med bra kartor hade redan min Nokia N95 och alla Androidenheter har det ihop med Google Maps så inte ens där behöver man bränna mer pengar än nödvändigt. Spel på smartphones som saknar handkontroll är inte min kopp té så där blir mitt val en Switch om jag verkligen känner att jag vill spela mobilt idag (Xperia Play var däremot briljant).

Vill man köra Android med Googles ekosystem (G-appar) idag faller mitt val direkt på Android One-enheter med NFC då man får ett rent, bloatfritt system och Google Pay. Jag kör en Nokia 6.1 med Android 10 som plånbok och den pinnar på bra. Inte en enda gång har jag uppfattat att den "inte räcker" eller "har brister" som skulle motivera ett utbyte mot ett nytt 24-månadersabb ihop med ett "flaggskepp".

Permalänk
Skrivet av AppLocker:

@freethinker: På vilket sätt blir dessa funktioner bättre när man går upp i prisklass?

Google Calendar och andra kalendrar funkar utmärkt på alla Androidenheter oavsett pris. Gmail-appen och andra e-postappar funkar också utmärkt på alla möjliga enheter. Apple Pay ser jag inte finessen med eftersom det kräver en specifik enhet (samma sak gäller Samsung Pay). Google Pay däremot är bra och funkar på många enheter. GPS med bra kartor hade redan min Nokia N95 och alla Androidenheter har det ihop med Google Maps så inte ens där behöver man bränna mer pengar än nödvändigt. Spel på smartphones som saknar handkontroll är inte min kopp té så där blir mitt val en Switch om jag verkligen känner att jag vill spela mobilt idag (Xperia Play var däremot briljant).

Vill man köra Android med Googles ekosystem (G-appar) idag faller mitt val direkt på Android One-enheter med NFC då man får ett rent, bloatfritt system och Google Pay. Jag kör en Nokia 6.1 med Android 10 som plånbok och den pinnar på bra. Inte en enda gång har jag uppfattat att den "inte räcker" eller "har brister" som skulle motivera ett utbyte mot ett nytt 24-månadersabb ihop med ett "flaggskepp".

Att argumentera varför en annan person ska göra ett dyrare köp är svårt. Argumentera t.ex. varför jag ska köpa ett dyrare grafikkort än ett för 1500kr om du kan.

Nå inom precis allt så finns det en utvecklingskurva, där det i början går fort tills senare stannar av, detta tills något nytt händer och så håller det på. Mobiltelefonerna har haft många pekar, alltifrån de började bli bärbara, GSM kom, smartPhone, 3G och o.s.v

Nå idag får man som du skriver betala mer för lite än vad man en gång i tiden gjorde. Men ändå en dyrare telefon har betydligt bättre kamera, ofta större skärm, snabbare processor, mer minne, snabbare laddning etc. För många är detta väldigt viktigt och vi är beredda på att betala mycket extra för det när vi använder mobilen så extremt mycket.
Att gå från 5.5" till 7" kanske inte låter mycket, men det är en ökning med nästan 20% och det förbättrar interfacet väldigt mycket.

Vi har dock snart kommit till ett skede att de billiga mobilerna har lika stor skärm som de dyra, vad ska de dyra då erbjuda? Vikbar skärm som tråden handlar om kan vara en lösning.

Det finns ett nytt Youtubeklipp som just tar upp detta område, att det händer mindre än förr på mobilerna, men det händer ändå saker:
Are we at Peak Smartphone? https://www.youtube.com/watch?v=-DtSrdh5dHU

*edit*
Det jag påstår är att mobilerna börjar närma sig ett skede där jag endast ser vikbarhet som något större nytt.
Snart har alla mobiler från 3000kr, usb c, snabbladdning, trådlösladdning, 6" heltäckande skärm, tillräckligt snabb cpu/gpu för den stora massan. En kamera som är accepterad för samma skara användare osv.
Vad nytt ska då komma som får många att uppgradera? Jag ser inget annat än just vikbar skärm. Där en vikbar utökar mobilens användningsområde och efterfrågan på mer saker kan ökas.

Permalänk
Avstängd

@lillaankan_i_dammen: Går man ut på den globala marknaden får man höga prestanda, uppdateringar (Android One), utmärkt skärm och allt utan att det måste till ett "flaggskepp". Det är inte 2012 nu där skillnaden var 720p-skärm i flaggskeppen vs budgetenheter med 320 x 480 eller processorer över 1 GHz och dualcore vs singlecore 600 MHz i budgetsegmentet. 7-tumsskärmar med motsvarande skärmyta som Nexus 7 har jag inte sett i något flaggskepp idag (7-tums 16:9 är klart större än 6,7 tum 21:9).

Jag har inga invändningar mot att betala mer för att få kraftfull hårdvara och utökad funktionalitet samt "premiumbygge" men dagens smartphones är ytterst generiska "glasbitar" med ytterst likartad design och skärm vilket gör att inte ens när man dubblar prislappen får man tydliga förbättringar då sådant som Snapdragon 8xx (alltså Qualcomms kraftfullaste chipsets) inte kräver att man bränner över 10 laxar.

Utgår man från Googles appar och använder sin smartphone till sådant som kontakter/kalender/betalningar/bankappar/biljetter blir inte hanteringen av detta förbättrad av dubbla eller tredubbla prislappen. Inte ens livslängden hos telefonens batteri eller uppdateringarna till densamma förlängs jämfört med Android One-modeller eller Pixel 3a. Vill man använda Google Pay och liknande tjänster som bygger på SafetyNet är root inget välfungerande alternativ även om det pågår katt-och-råttalek med Magisk och då uppstår situationen med att betala tusentals kronor för ett "flaggskepp" vars system man inte har kontroll över och där dagen när uppdateringarna slutar komma blir en nedräkning till tillfället när t.ex bankappen plötsligt kräver Android Y när man inte kan köra nyare än X. Med tanke på alla 24-månadersabonnemang som i princip alla flaggskepp köps med (de är ofta hårt knutna till detta upplägg) blir det rejält dyrt för kort livslängd jämfört med datorprodukter av olika slag för samma pris eller tablets.

Medelsmartphonen idag kör en Snapdragon 6xx, 7xx eller 8xx i spannet 2000-7000 kronor och skärmar på 1080p eller mer är standard. Androidversionen är 9 eller 10 och RAM ligger på 4-12 GB beroende på modell. Interna lagringsutrymmet varierar men är ofta 64-128 GB med möjlighet att välja till mer. Glasbaksida och metallinslag är överlag standard över hela linjen och designen är snarlik (många smartphones har iPhone-liknande design idag, i princip får man ta BlackBerry KeyOne och KeyTwo för att hitta något radikalt avvikande). På uppdateringsfronten är det Android One som gäller om man vill ha OK hantering där (ju mer modifierat systemet är, desto svårare blir uppdaterandet).

Det är helt enkelt så att skillnaderna är små överlag - än mer gäller detta driftsäkerheten och livslängden på sådant som batterierna.

För ett antal år sedan fanns det anledning att köpa ett flaggskepp eftersom det gav betydligt bättre hårdvara men även mjukvara (Nexus var dock ett undantag, framförallt mjukvarumässigt). Idag är det inte längre så.

Man kan mycket väl köpa ett flaggskepp för feelgoodkänslan eller för att operatören har ett bra erbjudande men att intala sig själv att dagens flaggskepp är överlägsna för vardagsanvändning och att kvaliteten är oerhört mycket bättre på allt (nästan så det låter som plastig budgetmobil med 320 x 480-skärm för 3000 kronor, därav att man behöver lägga mer än 10 000 för att få glas/metallskal och högupplöst skärm samt höga prestanda och bra kamera) är att göra sig själv en otjänst.

En produkt blir inte automagiskt överlägsen bara för att prislappen är den dubbla eller tredubbla jämfört med en likvärdig dito. Man kan säga att "bättre är dyrare" i så mening att bättre hårdvara kostar mer men inte att "dyrare är bättre" då en prislapp inte garanterar någonting.

Enkla sysslor (BankID, biljetter, shopping, betalning) kräver enkla verktyg för min del.