Decentralised Finance (DeFi), diskussionstråd

Permalänk
Medlem

Decentralised Finance (DeFi), diskussionstråd

Hej gott folk!

Har ett tag följt utvecklingen kring blockkedjor, bitcoin samt ethereum framför allt, och särskilt intressant har jag funnit DeFi. Är det någon annan som testat på tjänster som MakerDAO, dydx, fulcum med flera? Tänkte att det vore lite intressant att utbyta erfarenheter och information.

Har knåpat ihop en enkel sida som kanske kan fungera som en liten introduktion till ämnet och ett par centrala begrepp. Tog med två exempel på ethereum baserade plånböcker som jag funnit bra. https://sites.google.com/view/alltomdefi/startsida

Har någon stött på DeFi tjänster utvecklat på andra blockkedjor än Ethereum? Känner till att det finns projekt som ämnar att skapa interoperabilitet mellan Ethereum och Bitcoin. Så att samma tjänster som finns idag för ethereum kan användas med bitcoin.

Permalänk
Medlem

Kul exempel på något som utvecklats på Etheruem. https://rtrees.dappy.dev/
Du sätter in Dai (en stablecoin som motsvarar 1 usd) och de tar räntan och planterar träd för räntan. Kan när som helst ta tillbaka dina pengar. Har hittintills planterat ett tiondels träd, haha.

Permalänk
Medlem

Decentraliserade exchanges är något jag hoppas på.
Komodo är ett bra exempel. Där kan man enkelt skapa egna blockkedjor och de utvecklar decentraliserad exchange.
Privata smarta kontrakt: Dero
Mycket som utvecklas men inte mycket som är färdigt.

För att det ska vara decentraliserat så ska man kunna använda det utan någon centralstyrning. Gäller att göra det robust så att det blir svårt att hacka och transaktioner bör vara privata så inte obehöriga ska kunna övervaka det man gör.

Intressant om man kan länka ihop olika blockkedjor och inte köra allt enbart på ethereum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Decentraliserade exchanges är något jag hoppas på.
Komodo är ett bra exempel. Där kan man enkelt skapa egna blockkedjor och de utvecklar decentraliserad exchange.
Privata smarta kontrakt: Dero
Mycket som utvecklas men inte mycket som är färdigt.

För att det ska vara decentraliserat så ska man kunna använda det utan någon centralstyrning. Gäller att göra det robust så att det blir svårt att hacka och transaktioner bör vara privata så inte obehöriga ska kunna övervaka det man gör.

Intressant om man kan länka ihop olika blockkedjor och inte köra allt enbart på ethereum.

Absolut, decentraliserade exchanges verkar vara ett hett område. Men visst behöver privata transaktioner att implementeras allt mer. Undrar dock hur, och om, de kommer regleras. Tänker att det bör bli en politisk fråga, till vilken grad transaktioner skall övervakas. I dagsläget har ju vissa (banker) full insyn, och staten vid behov och intresse.

Ett intressant projekt som jag följt ett litet tag är Ren. https://chaosdex.renproject.io/ Länken går till deras decentraliserade exchange. Där kan du byta mellan BTC, BCH, ZEC, samt DAI anonymt. Än så länge bara ett demo, och likviditetspoolen är inte så värst djup. Men fungerar för små summor.

Men ang. Komodo, tack för länken. Verkar som att de siktar ganska högt, men vore ju häftigt om tjänster på ett protokoll enkelt gick att använda med värde/assets från andra.