Permalänk
Medlem

Köpa defekt reservdelsdator

Hej!

Jag klantade till mig igår och hade sönder min laptop-skärm. Då datorn fungerat väl och jag är ointresserad av ett nytt större inköp, går jag i tankarna att byta ut denna skärm mot en fungerande.

Jag har därför letat runt lite, bla. på Ebay, men där kostar sådana skärmar över 1500 kr.

Därför tänkte jag att ett alternativ är att hitta en likadan dator med hel skärm som är defekt i övrigt. För då kan jag byta ut skärmen mot en mycket lägre kostnad. Har någon tips på var jag kan vända mig i så fall?

Modellen är en: HP ENVY Spectre XT 13-2000eo Ultrabook

Trasig skärm:

Modell- och serienummer:

Edit. Jag får t.ex. inte annonsera här på Sweclockers då jag blev medlem för denna fråga.

Lagt till om sweclockerns marknad
Permalänk
Medlem

Är väl ebay det med?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig ge mig på detta jobb. Ring runt och fråga vad ett utbyte kostar. Kolla även vilka försäkringar du har. Fungerar det att ansluta extern skärm? Det blir nog svårt att hitta passande trasig dator med hel skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag skulle aldrig ge mig på detta jobb. Ring runt och fråga vad ett utbyte kostar. Kolla även vilka försäkringar du har. Fungerar det att ansluta extern skärm? Det blir nog svårt att hitta passande trasig dator med hel skärm.

När jag kollat runt i Uppsala/Stockholm verkar det gå på 1500+materialkostnad. Så det tar ju en över andrahandsvärdet för själva datorn, vilket känns ovärt.

Jag tänker att det är värt en chansning då jag har haft datorn i 8 år. Det är också en delanledning till att jag inte vill betala 2k för att laga den. Men som du säger kanske det är svårt att hitta en likadan dator med hel skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag skulle aldrig ge mig på detta jobb.

Det är inte särskilt svårt att byta ut skärmen på en bärbar, iaf. inte om man inte har tummen mitt i näven..

Skrivet av jeanemil:

Men som du säger kanske det är svårt att hitta en likadan dator med hel skärm.

Det behöver inte vara en exakt likadan dator då samma skärm oftast används i flera olika modeller.
Det viktiga är att skärmen har samma storlek, upplösning samt kopplings typ, vilket iofs. är enklast att få om man tar från en likadan
Det säljs dock ibland lösa beg. skärmar på te.x eBay.

Detta är informationen om skärmen som sitter i din dator du behöver:
Part Type: LCD Screen
Size: 13.3" WideScreen
Resolution:HD (1366x768)
Surface Type: Glossy
Video Connector: 40 pin video connector

Källa:
Laptop screens

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeanemil:

Hej!

Jag klantade till mig igår och hade sönder min laptop-skärm. Då datorn fungerat väl och jag är ointresserad av ett nytt större inköp, går jag i tankarna att byta ut denna skärm mot en fungerande.

Jag har därför letat runt lite, bla. på Ebay, men där kostar sådana skärmar över 1500 kr.

Därför tänkte jag att ett alternativ är att hitta en likadan dator med hel skärm som är defekt i övrigt. För då kan jag byta ut skärmen mot en mycket lägre kostnad. Har någon tips på var jag kan vända mig i så fall?

Modellen är en: HP ENVY Spectre XT 13-2000eo Ultrabook

Trasig skärm: https://drive.google.com/file/d/14vYGH0LeqsY_ExgPW5eEbmx_OapdqQRH/view?usp=sharing

Modell- och serienummer: https://drive.google.com/file/d/14srMFhNNjSN9EkJ3ICulTTdl0VDEqT0m/view?usp=sharing

Edit. Jag får t.ex. inte annonsera här på Sweclockers då jag blev medlem för denna fråga.

Hände mig med för någon månad sedan. Jag använder min laptop endast hemma så jag köpte en vanlig datorskärm och kopplade in med HDMI. Kan vara ett alternativ, men blir svårt om du vill ta med den ut. Annars är det nog svårt att hitta en fungerande laptop-skärm. O du lär inte få mycket via hemförsäkring. Fick ca 300kr för min och den är ca 5 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det viktiga är att skärmen har samma storlek, upplösning samt kopplings typ, vilket iofs. är enklast att få om man tar från en likadan
Det säljs dock ibland lösa beg. skärmar på te.x eBay.

Detta är informationen om skärmen som sitter i din dator du behöver:
Part Type: LCD Screen
Size: 13.3" WideScreen
Resolution:HD (1366x768)
Surface Type: Glossy
Video Connector: 40 pin video connector

Källa:
Laptop screens

Wow, tack. Just ett sådant svar som jag eftersökte! Ska leta efter skärm med den infon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317878:

Hände mig med för någon månad sedan. Jag använder min laptop endast hemma så jag köpte en vanlig datorskärm och kopplade in med HDMI. Kan vara ett alternativ, men blir svårt om du vill ta med den ut. Annars är det nog svårt att hitta en fungerande laptop-skärm. O du lär inte få mycket via hemförsäkring. Fick ca 300kr för min och den är ca 5 år gammal.

Har också tänkt i de banorna. Men det är skönt att vara mobil även om man är i hemmet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fungerar denna skärm?

Skrivet av Belzader:

Detta är informationen om skärmen som sitter i din dator du behöver:
Part Type: LCD Screen
Size: 13.3" WideScreen
Resolution:HD (1366x768)
Surface Type: Glossy
Video Connector: 40 pin video connector

Källa:
Laptop screens

Jag hittade en billig från Litauen. Tror ni att den skulle passa?
Ebay. Märke, Chimei
Allting stämmer förutom att den:
- Saknar info om Widescreen, spelar det någon roll?
- Matte istället för Glossy. Det är väl enbart en estetisk fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeanemil:

Jag hittade en billig från Litauen. Tror ni att den skulle passa?
Ebay. Märke, Chimei
Allting stämmer förutom att den:
- Saknar info om Widescreen, spelar det någon roll?
- Matte istället för Glossy. Det är väl enbart en estetisk fråga?

Troligtvis har det inte brytt sig om att skriva ut att den är Widescreen, men 1366x768 är Widescreen format (16:9).
Att den är Matte istället för Glossy spelar absolut ingen roll, då det bara betyder att den har matt yta istället för glansig.

Så ja den bör fungera.

Du kan se dess specs. här:
N133B6-L01.
Där står bl.a dess mått om du vill verifiera att den kommer att passa.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.