Är 5600xt riskabelt såhär i början (och, isf, hur länge)?

Permalänk

Är 5600xt riskabelt såhär i början (och, isf, hur länge)?

Hej! Tack återigen för helt grymma svar på mina PSU-frågor tidigare! 🎠
Har tre frågor.. Inför datorbygget har jag verkligen försökt gräva vad gäller grafikkort men det är fan en djungel.

1. En sak som hittills gjort mig 5600xt-tveksam är att det, enligt vissa, kan vara risky såhär i början -- innan 5600xt fått testas, av *många*, i månader därför att det kan finnas en massa (?) okända buggar. Vad säger ni om det? Och, om det stämmer, hur länge stämmer det?

2. Hur viktigt är 8gb grafikminne nu och 2-3 år framöver? Gör 6-8gb nån skillnad i 1080p?

3. Vad rekommenderar ni, mellan 5600xt/5700 och radeon 2060 för nån som först tänkt spela i 1080p, som värdesätter framerate över utseendet och tänkt spela framförallt snabba fps och strategispel? Och som är ok med att uppgradera graffekortet om 2-3 år. Grejen är att jag har kollat tester där ďe generellt sett är jämna mrn slår varandra med hästlängder på olika saker. Tycker det är väldigt förvirrande...

Har lagt säkert 30h, hittills, på datorresearch så inget av ovansyående beror på att jag inte har försökt haha.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är främst 5700 XT som är utsatt och det har berott på kass byggkvalité från AIB och kass bios.

Första veckorna var det problem med drivrutiner, men de ska vara lösta.

5600 XT har inte lidit av dessa problem.

6-8 GB skulle kunna spela någon roll i högre upplösningar men testerna visar ganska tydligt att så inte är fallet, inte i de upplösningar du kommer spela i med detta kort.

Permalänk
Medlem

Ja alltså 8gb grafikminne kanske inte viktigt just nu men när ps5 kommer ut lär kraven öka eftersom texturen lär bli mer påkostade. Sen tror jag att du klarar dig med en 500W PSU eller 550W för att vara säker.
Jag har 5700XT och haft buggar men prestandan är lätt värt det och när 5600xt ligger så nära så skulle jag köpa den istället
Köp grafikkortet från Netonnet så kan du alltid lämna tillbaka kortet om du blir missnöjd inom 90 dagar

Permalänk
Medlem

@GuuFi: 5700 serien har fortsatt problem med drivrutiner, sen om de påverkar 5600 får vi väl se. Man får nog ändå räkna med lite mer strul än vanligt. Har personligen lagt mer tid än jag någonsin vill lägga på att hjälpa vänner med all skit som 5700 serien dragits med, så sent som igår så bytte en vän bort sitt Red Devil 5700xt mot ett 2070 super å allt strul var borta.
5600xt om du tar rätt kort tycker jag är svårslaget för runt 3500:- men ska du lägga över 5000:- köp ett 2070 super.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@GuuFi: 5700 serien har fortsatt problem med drivrutiner, sen om de påverkar 5600 får vi väl se. Man får nog ändå räkna med lite mer strul än vanligt. Har personligen lagt mer tid än jag någonsin vill lägga på att hjälpa vänner med all skit som 5700 serien dragits med, så sent som igår så bytte en vän bort sitt Red Devil 5700xt mot ett 2070 super å allt strul var borta.
5600xt om du tar rätt kort tycker jag är svårslaget för runt 3500:- men ska du lägga över 5000:- köp ett 2070 super.

Vissa kort i 5700-serien har fortfarande problem, vissa kort är inte ens värda att nämna när det gäller rekommendationer men då handlar det om dålig AIB och finns vägar runt det.

Andra är stabila som berget, däribland PC Red Devil, antingen har ni fått måndagsex, gjort fel, haft inkompatibla komponenter eller t.ex. PCI-E 4.0 aktiverad på något legacy kort som egentligen inte har stöd för det eller liknande.

Att byta kort löste problemet betyder inte att det inte gick att lösa och utan att veta vad ni har gjort så är det bara gissningar som gäller men finns 1500 scenarion om vad som fanns innan och vad ni har testat osv.

Permalänk
Avstängd

@Renaisscance: RX 5600 XT är ju ett RX 5700 med två minnen bortplockade. Så dom sjukdomar som finns i drivrutinerna för RX 5700 serien återfinns hos RX 5600 XT då de är exakt samma kort egentligen. Samma sak gäller RX 5500 XT också eftersom de är samma arkitektur. Med de sagt så har man ju redan testat arkitekturen nu sen Juli 2019 och att då anse att ett RX 5600 XT helt plötsligt skulle innebära nya risker är ett slag i luften.
De som man kan behöva vara noggrann med är vilken modell man nu väljer eftersom AMD soppade till de ordentligt med BIOS. Så vid köp så bör man dubbelkolla att man tag i modellen med dom uppdaterade specifikationerna så att man sen slipper att sitta hemma och flasha BIOS själv.
När de kommer till drivrutinerna så blir de bättre och bättre. Jag själv svor en hel del i början och sen jag har lärt mig att justera i drivrutinerna vid behov och anpassa inställningarna vart efter som så har jag själv inga problem med AMDs grafikkort längre. Lite "old school" skulle jag vilja säga.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem alls med mitt 5700 just nu (peppar peppar), kör 19.12.2 och vågar inte uppgradera förrän de släppt WHQL. Sen finns det säkert en del som tycker om att pilla med sånt man inte borde (volt, överklockning och dylikt) och sen klagar på att kortet bluescreenar. Sen finns det andra som kör stock och haft problem ändå. Tillhör själv den sistnämnda gruppen som kör allt i stock. Hade mycket problem de första månaderna, sen blev det stabilare för varje nylanserad drivrutin och bios.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

1. AMD arbetar med att lösa problemen, till och med Lisa Su verkar pissed och medger att de tar till sig av kritiken, och kommunikationen har ökat från AMDs håll på senaste tiden. Hur lång tid det tar... svårt att säga. Kan vara löst om en vecka, om en månad, om 6 månader, eller aldrig. Sådan är grejen med buggar, innan man ser vad som är problemet är det svårt att avgöra om det går att fixa.

2. 6GB bör vara ok för 1080p, kan nog vara bra att ha en supersnabb SSD också, beroende lite på hur de designar next-gen spel. Då kan de ha mindre data på grafikkortet, medan de streamar in t.ex texturer från SSD:n. Men det är nog mest för de högre upplösningarna.

3. 5600XT och RTX 2060 är de mest prisvärda. Sapphires kort bör vara safe att uppdatera BIOS på om jag förstått det rätt. Men om du inte vill oroa dig över det så kan du alltid gå på 2060.

Olika spel fungerar olika bra på olika arkitekturer. Kolla upp spel som du spelar och se vad som gör bäst från sig, så brukar man oftast se vad som passar en bäst. Om det är titlar som inte många testar med så brukar youtube vara hyfsat om de visar upp gameplay och så samtidigt.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att 5600XT riskerar att inte komma upp i utlovad prestanda, då inte alla minneskretsar klarar överklockningen till 14000mHz?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

De gånger jag köpt AMD GPUer har det till slut blivit så att jag ALLTID väntar med köp tills efter barnsjukdomar.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av GuuFi:

Andra är stabila som berget, däribland PC Red Devil, antingen har ni fått måndagsex, gjort fel, haft inkompatibla komponenter eller t.ex. PCI-E 4.0 aktiverad på något legacy kort som egentligen inte har stöd för det eller liknande.

Jodå, bara låta drivrutinen starta om sig en gång efter varje uppstart av systemet så lirar det som det ska sen...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Vissa kort i 5700-serien har fortfarande problem, vissa kort är inte ens värda att nämna när det gäller rekommendationer men då handlar det om dålig AIB och finns vägar runt det.

Andra är stabila som berget, däribland PC Red Devil, antingen har ni fått måndagsex, gjort fel, haft inkompatibla komponenter eller t.ex. PCI-E 4.0 aktiverad på något legacy kort som egentligen inte har stöd för det eller liknande.

Att byta kort löste problemet betyder inte att det inte gick att lösa och utan att veta vad ni har gjort så är det bara gissningar som gäller men finns 1500 scenarion om vad som fanns innan och vad ni har testat osv.

Inga är stabila som berget. Drivrutinsproblemen drabbar alla tillverkare.
Annars är det ett av de bättre 5700-kortet.

Permalänk

Tack för grymma svar! Ja precis, hrnockså tänkt att ps5-spelen kan skynda på utvexklingen lite (kanske) och göra 8gb till mer av en standard.

"supersnabb SSD"<--- räcker en 1tb 860 evo sata-modell? Har läst att m.2modellen inte har nån mätkbar skillnad (mn kostar 300kr mer) vilket är varför jag frågar.
"Sen finns det säkert en del som tycker om att pilla med sånt man inte borde (volt, överklockning och dylikt) "<---ja, men det hade jag tänkt låta bli. Dock fundersr jag på att oöpa en fabriksöverklockad variant (om det nu blir 5600xt dvs). Hur är läget där, kan man lita på att det fungerar utan överklockningarelaterade bluescreens o sånt?

Skickades från m.sweclockers.com