Permalänk
Medlem

High-end PC ~40000:-

Hejsan!
Tänkte efter många års studier unna mig en riktig high end PC för att kunna pressa grafiken och samtidigt inte tulla på för låg FPS.
Har en idé om vad för komponenter jag kan tänka mig men vill gärna ha lite åsikter om det är att jag är helt ute och cyklar.

Spel/simulatorer som körs är bland annat DCS world och kommande Microsoft Flight Simulator.
Andra spel förekommer också i viss utsträckning.
Nuvarande skärm: 1440x2560 144hz 1ms, minns ej märket på den just nu. Kommer sannoligt att investera i ett VR-set framöver.

De krav jag ställer på maskinen är följande:
- Hög grafik.
- Hög FPS.
- Plats för åtminstonde 10 st lagringsmässigt krävande spel.
- Två diskar, en primär och sekundär (för bland annat spel).
- Kostnad på max 45000 kr.
- Önskemål om möjlighet att kunna överklocka.

Den närmsta dator jag hittat är en i240 på komplett.se. Fast där jag korrigerat vissa detaljer.
Mitt eget förslag är följande:

Phanteks Eclipse P400A RGB Black
ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC
Intel Core i9-9900KF Prosessor
CM Masterliquid ML240L Komplett Edition
HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB
HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB
Corsair Force Series MP510 480GB M.2 SSD
Kingston KC2000 2TB M.2 SSD
ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, S-1151
Corsair TX850M, 850W PSU
Svive Gaming Virga nätverkskort
Windows 10 Home

Kostnad 42.817,35 kr

Frågeställningen är om det finns synpunker på de valda detaljerna eller om ni har förslag på annat system eller leverantör?

Tackar ödmjukast för svar!

Permalänk
Medlem

Gjorde ett förslag. Dyrt men lyxigt och bara kvalitetskomponenter.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13302990

Lägg till montering och test för 799:- om du inte vill bygga själv. https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig amd istället så får du här ruskigt snabb lagring och mer kärnor, vilket på sikt bör vara mer säkert.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13302997

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13303043

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem

Den dator TS länkade i första posten känns inte alls prisvärd, framförallt känns inte åtta kärnor relevant i den här budgeten. Ett annat problem med att välja intel idag är att deras nuvarande sockel inte kommer få fler eller snabbare processorer.

Amd 3950X ca 9000 (såklart overkill, men budgeten..., skulle välja 3800X själv om det var mina pengar)
Moderkort med x570 för rimliga pengar ca 2500kr
32gb 3200 ram 2000kr
Nvidia 2080ti (overkill, men budgeten är ju galen, 2080 super är mer prisvärd och skiljer inte så mycket i prestanda)
1tb + 2tb m.2 ssd för ca 3500kr (inte de värsta, kommer aldrig vara ett problem med prestandan där, mer fokus på garantitid om något)
750W gold nätagg ca 1000+ kr
Rimligt chassi runt 1000kr (p400a ovan är nice)
Noctua d-15 ca 900kr

Det finns ingen anledning att gå högre än så
Med 2080 super kan du få den byggd hos inet/webhallen för ca 30000

Spara resten av budgeten till nästa generations flagskepp på processor eller grafikkortssidan (just nu ör de flesta grejerna på marknaden ganska gamla med många stora lanseringar inom kort (intel ny sockel cpu, amd 4000 serie cpu, amd high-end gpu, nvidia 7nm gpu)

Skärm behöver inte uppgradras om du inte är missnöjd, det finns idag inget grafikkort som riktigt klarar 4k på bästa inställningar så tror 1440p är en bra nivå för stunden (framförallt med 144hz)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Håller med föregående inlägg att även om du har råd och stor budget så ska du ändå försöka ihop nåt (relativt) prisvärt, i värsta fall så skulle du kunna lägga undan pengarna och uppgradera i framtiden så att datorn håller längre.

Permalänk
Medlem

Nämner det här som jag nämnde på PM också!

Intel Lanserar "Comet Lake" med stor sannolikhet Q2 dvs april-Juni ,kanske ev lite tidigare enligt "rykten".

- https://www.sweclockers.com/nyhet/27864-intels-core-10000-ser...

Sedan kommer ev Nvidia att visa RTX 3000 serien På "GTC conference on the 22nd of March"
- https://www.trustedreviews.com/news/nvidia-ampere-release-dat...

Så kan vara läge att ha lite is i magen och se vad de presterar!.

Permalänk
Medlem

Både AMD och Nvidia kommer(nog) släppa sina sina värstingkort i mars/våren kanske bättre att vänta om man vill ha det absolut bästa?

Permalänk
Medlem

Varje månad man väntar så får man mer för pengarna, men utan bra dator förlorar man bra upplevelser också. Svår balansgång, men inte värt att köpa det vassaste som finns just nu med tanke på att det mesta ligger precis runt hörnet och det som finns att köpa är osedvanligt gammalt.

Lite som att investera i ps4 pro i höst när ps5 väntas till julen ungefär

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För den budgeten hade jag nog lagt 30k på PCn och resten på skärm och kringutrustning som kan göra den rättvisa. Fast TS kanske redan har bra skärm och sådant?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Viking
Skrivet av Ghost491:

Hejsan!
Tänkte efter många års studier unna mig en riktig high end PC för att kunna pressa grafiken och samtidigt inte tulla på för låg FPS.
Har en idé om vad för komponenter jag kan tänka mig men vill gärna ha lite åsikter om det är att jag är helt ute och cyklar.

Spel/simulatorer som körs är bland annat DCS world och kommande Microsoft Flight Simulator.
Andra spel förekommer också i viss utsträckning.
Nuvarande skärm: 1440x2560 144hz 1ms, minns ej märket på den just nu. Kommer sannoligt att investera i ett VR-set framöver.

De krav jag ställer på maskinen är följande:
- Hög grafik.
- Hög FPS.
- Plats för åtminstonde 10 st lagringsmässigt krävande spel.
- Två diskar, en primär och sekundär (för bland annat spel).
- Kostnad på max 45000 kr.
- Önskemål om möjlighet att kunna överklocka.

Den närmsta dator jag hittat är en i240 på komplett.se. Fast där jag korrigerat vissa detaljer.
Mitt eget förslag är följande:

Phanteks Eclipse P400A RGB Black
ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC
Intel Core i9-9900KF Prosessor
CM Masterliquid ML240L Komplett Edition
HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB
HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB
Corsair Force Series MP510 480GB M.2 SSD
Kingston KC2000 2TB M.2 SSD
ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, S-1151
Corsair TX850M, 850W PSU
Svive Gaming Virga nätverkskort
Windows 10 Home

Kostnad 42.817,35 kr

Frågeställningen är om det finns synpunker på de valda detaljerna eller om ni har förslag på annat system eller leverantör?

Tackar ödmjukast för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

För den budgeten hade jag nog lagt 30k på PCn och resten på skärm och kringutrustning som kan göra den rättvisa. Fast TS kanske redan har bra skärm och sådant?

Eller 20k på datorn och 20k på aktier, det är bara dumdristigt att trycka så mycket pengar i en dator när man knappt får någon extra prestanda för de sista tusenlapparna

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

Ska man köpa en dyr dator bara för citat: "att ha en grym dator" så hade jag väntat in nya komponenter. Just nu är både Intels och AMD bättre mainstream cpuer halvgamla. Nvidia 2080 Ti är också gammalt.

Tänk då känslan att köpa en ny dator när både ersättaren till 2080Ti har kommit samt AMD och Intel har släpps sitt nya cpu. Då har man en dator som riktigt presterar bra. De exempel som visas i tråden finns det många på forumet som har maskiner som utklassar dem i olika laster.

Permalänk
Medlem

invänta ampere-korten. stor chans att få en betydlig boost för raytracing vilket är vad man betalar en stor premium för idag om man pungar 40k.

det är väl alltid värt att "vänta så blir det bättre" men i detta fall kan det bli ett stort hopp för vad som kan etableras som en standard för många (AAA)spel

det är så jag själv tänker göra i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hade också väntat på nya generationens grafikkort. Hål i huvudet att köpa ett 2080 ti till ordinare idag.

Och ett pro tip är att köpa ett billigare kort och smälla på en vattenkylning från alphacool. Tystare, svalare och billigare än att köpa ett med en dyr luftkylare.

Köpte själv det billigaste 2080 Ti fyndvara och ett begagnat alphacool för totalt 11000kr i höstas.

Permalänk
Medlem

Tack samtliga som tagit sig tid att svara.

Era väl motiverade svar har fått mig att avvakta lite.
Sitter idag på en I7 6700 GTX1070 som jag troligen kommer att göra mindre uppdateringar på så länge.

Är en inbiten Intel-användare så det där med AMD är ju lite "skrämmande". haha. När man väl investerar så vill man ju göra ett klokt val. Även om det valen 2 månader senare visade sig vara fel haha.

Hur ser det ut på marknaden med de kommande komponenterna då? Sökte lite på Youtube men det var svårgreppat tycker jag.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost491:

Är en inbiten Intel-användare så det där med AMD är ju lite "skrämmande". haha. När man väl investerar så vill man ju göra ett klokt val. Även om det valen 2 månader senare visade sig vara fel haha.

Hur ser det ut på marknaden med de kommande komponenterna då? Sökte lite på Youtube men det var svårgreppat tycker jag.

TLDR: Om du vill vänta på nästa generation så räkna med att vänta iaf 6 månader innan du kan köpa de nya delarna och bygga en komplett dator. Känner du att du klarar dig på din 6700 och 1070 så länge så skulle jag säga kör på. Ett annat tips är att du bygger nytt idag, men du köper inte ett 2080ti utan ett 2070 super. Spara undan resten av pengarna och sedan köper du ett 3080ti när det kommer ut och säljer ditt 2070 super med 1500kr i förlust. Då har du haft en super-gaming dator hela tiden och får det bästa av båda världar.

Vill du ha mer läsning om vad som komma skall så läs här under

Det är farligt att vara "kär" i vissa märken i en sådan snabbt växlande bransch. AMD gör grymma processorer nu för tiden. Du kommer också spela i 1440p på höga inställningar och då blir det alltid grafikkortet som är den begränsande faktor och på så sätt blir processorn mindre viktig. Du kommer gissningsvis inte märka så stor/någon skillnad på en processor för 4000kr och en för 10000kr.

När det kommer till nya komponenter på marknaden så håller ju företagen locket på så mycket de kan. Men det sagt så slinker alltid rykten igenom. Om vi börjar med Nvidia så är deras "generationstid" 18-24 månader om man kikar historiskt. Vi är just nu 16 månader in i deras cykel, så därav kan man gissa att mars-augusti är mest troliga tidsramen för nästa generations kort. Det finns inte mycket info om "hur bra" etc, men Nvidia har ju satsat hårt på Raytracing, så min gissning är att vi kommer få se stora förbättringar mot den nuvarande generationen på just Ray tracing. De kommer också gå ner i tillverkningsteknik, vilken nästan alltid innebär ett prestandalyft.

AMD har bekräftat att deras Big Navi kort kommer att komma ut under året. Gissningsvis på Computex i sommar. Ingen vet något om det kortet förutom namnet, men folk hoppas på att det ska vinna mot 2080ti. Tro och hopp är bra att ha, men här är det bra med en näve salt. Den som lever får se.

När det kommer till processorer så är ryktet att Intel ska släppa en ny Core i9 med 10 kärnor. De kommer däremot inte gå ner i tillverkningsteknik så den kommer gissningsvis bli ett ström/värme hungrigt monster. Eftersom det rör sig om samma arkitektur och tillverkningsteknik så kommer det gissningsvis inte vara någon större skillnad mot dagens modeller.

AMD har de senaste åren uppdaterat sin Ryzen serie årligen och ryktet som finns är att de även kommer göra så i år. Gissningsvis kommer vi få se mer om det på Computex i början på Juni. Det går massa konstiga rykten om att de ska köra 3 trådar/kärna och annat, men man ska ta de ryktena med en stor påse salt. Men med tanke på hur lika Intel och AMD ligger just nu i spelprestanda så är det inte omöjligt att vi får se AMD gå om Intel.

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Nämner det här som jag nämnde på PM också!

Intel Lanserar "Comet Lake" med stor sannolikhet Q2 dvs april-Juni ,kanske ev lite tidigare enligt "rykten".

- https://www.sweclockers.com/nyhet/27864-intels-core-10000-ser...

Sedan kommer ev Nvidia att visa RTX 3000 serien På "GTC conference on the 22nd of March"
- https://www.trustedreviews.com/news/nvidia-ampere-release-dat...

Så kan vara läge att ha lite is i magen och se vad de presterar!.

Har du någon källa på de där ryktena?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ghost491:

Tack samtliga som tagit sig tid att svara.

Era väl motiverade svar har fått mig att avvakta lite.
Sitter idag på en I7 6700 GTX1070 som jag troligen kommer att göra mindre uppdateringar på så länge.

Är en inbiten Intel-användare så det där med AMD är ju lite "skrämmande". haha. När man väl investerar så vill man ju göra ett klokt val. Även om det valen 2 månader senare visade sig vara fel haha.

Hur ser det ut på marknaden med de kommande komponenterna då? Sökte lite på Youtube men det var svårgreppat tycker jag.

Spelar du bara spel kanske ett 2080ti/2080super på något erbjudande kan hjälpa dig sedan en snabb m2 ssd.

Det känns som ett grafikkort är mindre "framtidssäkert" men när det kommer till CPU har jag faktiskt tänkt att vänta och se vad amd/intel har att komma med.

Man får 2 extra core om man t.ex kör på intels 10900k (jämfört med 9900k) och många nyare spel tar gärna vara på flera kärnor så det känns på något sätt mer framtidssäkert/värt att vänta på.

Har du funderat något på att bygga custom-vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Har precis hoppat över till "team red" efter över 20 års vägran (pga. galet strul med en maskin, som till sist hamnade på tippen...).

Skulle jag lagt till ett grafikkort hade jag landat på ~40k, men eftersom jag har ett 1080ti så kommer jag vänta. Enda anledningen till att jag köpte nu var att mitt modekort började spöka.

Blev en 3950x då det är mycket jobb (VMs) som snurrar på maskinen när den inte brukas för spel. Att montera ihop den var i stort sett en barnlek. Enda som var lite störande då jag körde ett
ASUS ROG Strix X570-E och en NZXT h710 är att frontpanelens USB sitter extremt dumt till på moderkortet, men gick att lösa helt ok.

Du kan vara lugn med att välja AMD om det är det som råkar vara bäst

Permalänk
Medlem

@frostfield:

Nix det har jag inte ,men om man tänker efter så är det högst troligt att det blir "GPU Technology Conference" i mars.

det är väldigt lägligt för Nvidia då att lansera "Ampere" då.

Permalänk