[LÖST!] Htaccess-fråga (småknepig redirect)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ptja, jag är inte så sugen på att göra din felsökning åt dig. Bryt isär, isolera, testa lokalt själv, lär dig hur de olika direktiven fungerar. Det är inte direkt något överdrivet komplicerat eller ogooglebart du frågar efter. Du har fått åtminstone två personer att installera apache lokalt för att försöka ge dig en lösning och båda gångerna har responsen varit ungefär "nä, funkar inte", vilket kan tyckas vara ganska respektlöst när någon lagt ner ansträngning för att lösa ditt problem. Forumet är inte gratis arbetskraft. Det väntas att man engagerar sig själv i sina problem också och inte bara slaviskt copypastar.

Det är inte så att jag inte har gooflat, men har inte hittat något som fungerar. Då jag inte har tillgång till loggar från mitt webhotell så kan jag heller inte ge mer detaljerad information äv den jag får, dvs att det "Inte funkar" (blir 404) eller "Inte funkar" (blir 500).

Du sa att det är svårt utan att se htaccess-filen, så jag tänkte det var lämpligt att länka till inlägget som visar den. Ingenstans har jag varit otrevlig eller tvingat någon att hjälpa till vad jag kan se. Att jag ens skrev här och bad om hjälp från folk som känner att de har tid och lust är för att jag har försökt, och har kört huvudet i väggen. De som tycker att det är besvärligt att hjälpa till eller tycker att jag borde lära mig själv behöver liksom inte göra något. Jag skrev redan i första inlägget att jag är tacksam för hjäöp men om du eller någon annan i tråden uppfattat mig som otrevlig eller känt er tvingade att spendera tid på mitt problem så ber jag om ursäkt för det. Det är inte alls avsikten med tråden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte så att jag inte har gooflat, men har inte hittat något som fungerar. Då jag inte har tillgång till loggar från mitt webhotell så kan jag heller inte ge mer detaljerad information äv den jag får, dvs att det "Inte funkar" (blir 404) eller "Inte funkar" (blir 500).

Du sa att det är svårt utan att se htaccess-filen, så jag tänkte det var lämpligt att länka till inlägget som visar den. Ingenstans har jag varit otrevlig eller tvingat någon att hjälpa till vad jag kan se. Att jag ens skrev här och bad om hjälp från folk som känner att de har tid och lust är för att jag har försökt, och har kört huvudet i väggen. De som tycker att det är besvärligt att hjälpa till eller tycker att jag borde lära mig själv behöver liksom inte göra något. Jag skrev redan i första inlägget att jag är tacksam för hjäöp men om du eller någon annan i tråden uppfattat mig som otrevlig eller känt er tvingade att spendera tid på mitt problem så ber jag om ursäkt för det. Det är inte alls avsikten med tråden.

Jag kan knappast beskylla dig för att vara otrevlig och är inte missnöjd med att ha tittat på ditt problem eftersom det gav mig en bra möjlighet att kolla upp hur man bygger rewrites i apache.

I övrigt är nog problemet med det jag skickade att jag (likt den andra personen i tråden) tog för givet att man kunde påbörja en kommentar mitt i raden, men det verkar inte vara fallet. Ta bort kommentarerna så kanske det går bättre.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag kan knappast beskylla dig för att vara otrevlig och är inte missnöjd med att ha tittat på ditt problem eftersom det gav mig en bra möjlighet att kolla upp hur man bygger rewrites i apache.

I övrigt är nog problemet med det jag skickade att jag (likt den andra personen i tråden) tog för givet att man kunde påbörja en kommentar mitt i raden, men det verkar inte vara fallet. Ta bort kommentarerna så kanske det går bättre.

Jag tror vi börjar komma någonstans!

Jag tog bort kommentarerna (visste inte heller att man inte kan kommentera mitt i) och testade din kod på site releases som jag inte redirectat manuellt och något händer definitivt. Ingen 500 den här gången, men det blir en 404 och i adressfältet står det såhär:

https://ozzed.net/home/ozzednet/public_html/music/site-releas...

Så den verkar nu försöka redirecta till den fysiska mappen på servern istället för URL:en, Antar att kör man detta lokalt så skulle man få en sökväg till C:\appache eller något ditåt. Jag vet dock inte alls varför det blir så. Antingen så behöver koden bara finputsas eller så är _conf-filen (som jag inte kommer åt) uppsatt på ett galet vis och då är det väl typ godnatt. Det som gör att det blir en 404 är för att home/ozzednet/public_html/ står med, men annars så är det ju helt rätt adress så tror en lösning är nära.

Edit: Löst!

Jag testade att byta ut sista raden mot RewriteRule (.*) %{REQUEST_URI}.shtml [L,R] och det verkar vara lösningen. Tack så hjärtligt för er hjälp

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.