Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Kan inte öppna port i nätverket

Hej! Jag fösöker öppna en port i routern (25565) men det funkar inte. jag har en Asus RT-AC68U

såhär ser det ut men fungerar ändå inte.
https://gyazo.com/4d75b6332ff23d2d89e58c8b79fbb4ec

Permalänk
Medlem

Du har koll på att även Windows brandvägg har den porten öppen?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: jag tror det, har iallafall såhär: https://gyazo.com/8e245bcb94fe0f83f731622c1fa0e8c6 och även en regel för UDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbit1:

Hej! Jag fösöker öppna en port i routern (25565) men det funkar inte. jag har en Asus RT-AC68U

såhär ser det ut men fungerar ändå inte.
https://gyazo.com/4d75b6332ff23d2d89e58c8b79fbb4ec

har du statiskt ip på datorn/servern? väldigt ofta ser jag problem med routrar när man tilldelat ip manuellt och sedan försöker öppna portar till den, det sätt som brukar fungera är att, låta routern välja ip, sedan öppna porten till det ip, och sedan låsa ip i routern.
en rekommendation är även att stänga av datorn helt, dra ur nätverkssladden, sätt i sladden igen och starta datorn/servern.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: det står "manual MAC- och IP-adressbindning om det är det du syftar på

Permalänk
Medlem

@Headbit1: japp, ändra till automatisk dhcp till du ställt in porten

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: hmm fortfarande är porten stängd efter automatisk IP är inställt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@zowieee: japp det har jag, allt förutom statisk IP och sista steget för jag har ingen "Apply"-knapp eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbit1:

@aragon: hmm fortfarande är porten stängd efter automatisk IP är inställt

Jag hade inte kört med DHCP tilldelad IP-adressering om du ska ha portforward.

Ska du ha en stabil portforward, så skapa en statisk IP-mappning i routern där du också anger den MAC adress du ansluter till routern igenom. Se sedan till att programmet ifråga kan kommunicera över den porten i brandväggen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: du har rätt, bör inte ha DHCP ip men med tanke på att jag inte ens får upp porten över huvug taget så ser jag inte hur det ska spela roll i detta läget. Förklara gärna om jag har fel är inte så hajj på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag hade inte kört med DHCP tilldelad IP-adressering om du ska ha portforward.

Ska du ha en stabil portforward, så skapa en statisk IP-mappning i routern där du också anger den MAC adress du ansluter till routern igenom. Se sedan till att programmet ifråga kan kommunicera över den porten i brandväggen.

nja tanken är att kör man statiskt ip innan man öppna porten är det rätt vanligt att det strular på asus routrar, där av komentaren att tills porten är mappad kör man dhcp. sedan sätter man det tilldelade ip som statiskt i routern.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbit1:

@iBurningMan: du har rätt, bör inte ha DHCP ip men med tanke på att jag inte ens får upp porten över huvug taget så ser jag inte hur det ska spela roll i detta läget. Förklara gärna om jag har fel är inte så hajj på detta

ok, fråga, är du säker på att du har ett officiellt ip och inte ett lan ip som tex bahnhof kör med på många stadsnät?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Headbit1: Vad börjar din ip-adress på? Tänker att du kanske ligger bakom nån NAT via din isp

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

misstänker att Valonen är rätt ute. Du ligger troligtvis bakom CGnat där din ISP NAT:ar din adress. Brukar kunna lösas genom att man ringer till sin ISP och ber om en publik IP.

Detta är rangen för CGnat 100.64.0.0–100.127.255.255. Så om din "publika" ip är inom detta spann så är det egentligen en privat ip som natas av ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Detta är rangen för CGnat 100.64.0.0–100.127.255.255. Så om din "publika" ip är inom detta spann så är det egentligen en privat ip som natas av ISP.

Är den rangen standard för alla ISP'er?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nja tanken är att kör man statiskt ip innan man öppna porten är det rätt vanligt att det strular på asus routrar, där av komentaren att tills porten är mappad kör man dhcp. sedan sätter man det tilldelade ip som statiskt i routern.

Hum, den egenskapen var jag inte insatt i. Kör själv med en EdgeRouter X så det är inget jag har reflekterat över, men bra att du tog upp det

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Valonen: Min ip börjar på 155.4.XXX.XXX

edit: fick en ny publik ip av bahnhof (börjar nu på 79.136.xx.xxx) men funkar fortfarande inte att öppna porten, även om jag satt static ip.

edit2: startade om allting och satt en ny regel för porten vilket fungerade.

slutsats: Beställde en ny publik ip av bahnhof och nu fungerar det som det ska.

Tack för all er hjälp här i tråden!

Permalänk
Medlem

@Headbit1: Hej, ursäkta sent svar. Toppen att du har löst det, det var glada nyheter!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Eazy:
Ja det är en standard precis som 192.168.0.0/16, 172.16.0.0/12 och 10.0.0.0/8 är en standard för privata adresser RFC1918 är det en standard att dessa adresser är delade adresser.

RFC6598

Edit. bra att det löst sig.