Permalänk
Medlem

Controllerval

Håller på att få ett nytt kök, ugn, diskmaskin, kylfrys samt kompressor för kolsyrat vatten kommer vara anslutna till uttag av märket fibaro. Belysningen i köket kommer vara Philips HUE, 3 källor, taklampa, ljuslist över bänk samt ljuslist över skåp. Primärt vill jag logga energianvändning och få larm om eventuella avvikelser samt möjligheten att starta om utrustning vid behov. Vill inte ha min energidata inlåst i någon onlinetjänst, gärna online men enkelt att få ut sql/filer för analys. API för events.

Vill helst inte mecka med en pi, köper helst en brygga som kan styras med mjukvara på lokal server eller liknande. Har en Windows 10 maskin som står på dygnet runt (för Plex) som man kanske kan köra logik/loggning på?

Det vanliga, enkelt att komma igång och stabilitet är viktigast, API/flexibiltet sekundärt. Inga scener etc ser jag behov av, möjligen att styra övre ledlistens färg beroende på status på köksmaskiner/dess energiförbrukning.

Fibaro Home Center 3, Animus Heart, Athom Homey Pro, vad finns det mer? Finns det en bra jämförelse någonstans? Typ features. Kör iPhone, HomeKit inget måste men kanske nice. Vill inte köra Googles, inte ha röststyrning eller liknande. Knappar eller reglage.

Permalänk
Medlem

Är Samsung Smartthings möjligt? Kylfrysen är ju en Samsung Smart Hub 2.0.