Permalänk
Skrivet av D-ryd:

Personligen skulle jag valt ett Nvidia-kort istället.
Mest för att undvika eventuellt drivrutinsstrul som en del verkar ha med de nya AMD-korten.

Finns ett 2070 Super hos Komplett för ett bra pris just nu, även nätagget är nedsatt (Bättre än Edison).
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3973522&view=b
Moderkortet är i klass med Tomahawk, inte lika flashigt bara.

Ja, Nvidia verkar som ett säkrare kort men ett snäpp dyrare. Är Zotac en bra tillverkare av kort?
Såg att MSI B450 PRO MAX var billigt på CDON, flashigt är inte prio utan funktion går före form.
Nätagget verkar vara ett givet val.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden936:

Bra länk till YT, tittade igenom filmen men det gällde att hänga med för att förstå Men som jag tolkade det så var det i huvudsak 5600-serien som haft prestationsproblem, tyckte även han nämnde i slutet att 5700XT var "årets gpu 2019" enligt dem.

Haha, ja jag instämmer att det gäller o hänga med
Japp, det var 5600 serien och AMD's märkliga beslut som jag tänkte på. Bortsett från det tycker jag också AMD som företag har lyckats få fram bra produkter till bra priser som fått nvidia och Intel att hajja till.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Ja, lite så.
Fick lite sista minuten-ångest nu ang föreslaget Zotac 2070 Super-kortet.
Som sagt, är Zotac en bra tillverkare av kort?

Och är det värt att lägga 500kr extra på att "slippa" risken med ett 5700XT?
Följdfrågan är ju om man skulle få ett 5700XT som krånglar alt. börjar krångla, hur funkar det med garantier och reklamation? Är det enkelt att få det bytt eller är det krångel med sånt?

Permalänk
Viking
Skrivet av Sudden936:

Ja, lite så.
Fick lite sista minuten-ångest nu ang föreslaget Zotac 2070 Super-kortet.
Som sagt, är Zotac en bra tillverkare av kort?

Och är det värt att lägga 500kr extra på att "slippa" risken med ett 5700XT?
Följdfrågan är ju om man skulle få ett 5700XT som krånglar alt. börjar krångla, hur funkar det med garantier och reklamation? Är det enkelt att få det bytt eller är det krångel med sånt?

Jag hade köpt och testat ett 5700 xt, och hade det blivit krångel så är det bara att byta. Jag hade problem med två 5700 xt från Komplett, och jag lyckades byta upp mig till ett 2070 super, även fast det inte var något fel på korten enligt Kompletts verkstad.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk

Hej igen!

Nu är det mesta beställt, landade i listan nedan.

Det jag har svårt att få kläm på är vilket RAM-minne som är lämpligt?
Har läst mycket trådar kring RAM ihop med Ryzen, och blir inte riktigt klok. En säkert kort verkar vara G.Skill och typ 3200MHz CL 14 alt. 3600MHz CL 16, relativt dyra dock. Det skrivs även en del om att det är lite kinkigt med vilket RAM-minne som passar och som ger stabil drift, därav min sista minuten-ångest. Corsair-minnet i listan är t.ex. inte med på MSIs kompabilitetslista för moderkortet. Å andra sidan är många G.Skill-kort inte heller med men där är å andra sidan moderkortet med på G-Skills lista.

Är det någon som kan ge några tips eller lugnande ord om vad som är ett säkert kort att gå på?
Vill ha så bekymmersfritt som möjligt, kan tänka mig enklare överklockning om det gör nytta, verkar finnas en del bra instruktioner om hur man gör. Behöver ingen topprestanda eller pressa kortet till max.

Lite rörigt, jag vet. Och som sagt så finns det en uppsjö av trådar kring Ryzen och ram, men har inte riktigt tillräckligt kunskap för att begripa allt som står, så hade varit tacksam för ett enklare svar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden936:

Hej igen!

Nu är det mesta beställt, landade i listan nedan.

Det jag har svårt att få kläm på är vilket RAM-minne som är lämpligt?
Har läst mycket trådar kring RAM ihop med Ryzen, och blir inte riktigt klok. En säkert kort verkar vara G.Skill och typ 3200MHz CL 14 alt. 3600MHz CL 16, relativt dyra dock. Det skrivs även en del om att det är lite kinkigt med vilket RAM-minne som passar och som ger stabil drift, därav min sista minuten-ångest. Corsair-minnet i listan är t.ex. inte med på MSIs kompabilitetslista för moderkortet. Å andra sidan är många G.Skill-kort inte heller med men där är å andra sidan moderkortet med på G-Skills lista.

Är det någon som kan ge några tips eller lugnande ord om vad som är ett säkert kort att gå på?
Vill ha så bekymmersfritt som möjligt, kan tänka mig enklare överklockning om det gör nytta, verkar finnas en del bra instruktioner om hur man gör. Behöver ingen topprestanda eller pressa kortet till max.

Lite rörigt, jag vet. Och som sagt så finns det en uppsjö av trådar kring Ryzen och ram, men har inte riktigt tillräckligt kunskap för att begripa allt som står, så hade varit tacksam för ett enklare svar här.

https://komponentkoll.se/bild/RYhaE.png

Med ryzen 1000/2000 serierna var det extrema problem med minnen, speciellt i högre frekvenser. Inte alls samma strul med 3000 serien.

Jag skulle köpa 3200 eller snabbare, men cl rating är i det närmaste irrelevant om du inte ska slå världsrekord eller vill ha sista procenten i prestanda

QVL listan på moderkortet kan vara skriven för flera år sedan när moderkortet släpptes, då kanske vissa kit du ser till salu idag inte fanns på marknaden. Säger ena parten (moderkortet eller ram) att det är ok så ska det vara det (dom ska ha testat), men troligen kommer det fungera även om ingen testat kombon

Skickades från m.sweclockers.com

MSI TOMAHAWK MAX är ju bara MSI TOMAHAWK med garanterat uppdaterat UEFI så långt jag vet, så QVL kan verkligen vara gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden936:

Det jag har svårt att få kläm på är vilket RAM-minne som är lämpligt?
Har läst mycket trådar kring RAM ihop med Ryzen, och blir inte riktigt klok. En säkert kort verkar vara G.Skill och typ 3200MHz CL 14 alt. 3600MHz CL 16, relativt dyra dock.

Husk på at RAM er dyrt fordi du betaler for at produsenten garanterer at minnebrikkene klarer hastigheten og CAS latensen som står på pakken. I mange tilfeller kan du klare deg med å kjøpe ett billigere sett, og overklokke det litt for samme ytelse som det dyrere settet.

Visa signatur

R9 5950X / 240mm Custom loop | 32 GB 3600 CL16 | x570 C8I |970 EVO 2TB & 870 QVO 1 TB |
RX 6900xt |

Permalänk

Ok, tack för snabbt och bra svar.

Då siktar jag på något i klassen runt 1000kr.
Sett att många rekommenderar G.Skill Flare X till just AMD, men det är ungefär dubbelt upp i pris.
Många anser även att man ska försöka skaffa ett minne med b-die, är det viktigt eller ens möjligt i denna prisklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden936:

Ok, tack för snabbt och bra svar.

Då siktar jag på något i klassen runt 1000kr.
Sett att många rekommenderar G.Skill Flare X till just AMD, men det är ungefär dubbelt upp i pris.
Många anser även att man ska försöka skaffa ett minne med b-die, är det viktigt eller ens möjligt i denna prisklassen?

Det var viktigt för gamla serierna för de fungerade alltid

Skickades från m.sweclockers.com

Leta i andra köptrådar annars, jag har sett de flesta billiga kit användas

Permalänk
Medlem

@Sudden936:
Jag hittade ett par g-skill minnen som jag länkar till på prisjakt och dom ligger omkring 1000-lappen om det kan vara av intresse. Dom är också med på MSI's QVL lista så de ska fungera utan problem.

Jag hade dom i en "minneslista" på en dator som jag skulle uppgradera med just MSI tomahawk max kortet och hade också mycket funderingar kring minne. Slutade med att jag siktade in mig på tillverkarens QVL lista och sen försöka hitta minne som passar behov och plånbok.

Edit: Ang Flare X så har dom lite tajtare CL värde- 14 istället för 16 som jag tipsade om. Men som sagts innan i tråden - inget du kommer märka av.

Lagt till förklaring om Flare X
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.