EU planerar stärkta konkurrenslagar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvarnis:

@Xinpei:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-kommuner-och-regione...

Hjärntvättningsmedia skiver [sic] samma sak men vågar göra förhastade och vinklade påståenden om elfanten i rummet för att främja sin egna agenda.

FIFY

Permalänk
Medlem

@Xinpei:

Att det går dåligt för kommunerna beror till största delen av att alla försörjningsstöd som betalas ut.
Läs kurden Timo Sadanajis bok "massutmaning" det är en viktig bok som alla bör läsa den är baserad på objektiv fakta och statistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Xinpei:

Att det går dåligt för kommunerna beror till största delen av att alla försörjningsstöd som betalas ut.
Läs kurden Timo Sadanajis bok "massutmaning" det är en viktig bok som alla bör läsa den är baserad på objektiv fakta och statistik.

Förstod att du skulle hänvisa till Tino (Inte Timo). Hans bok är inte mycket att hänga i granen och hans påståenden är rent struntprat. Bättre källor är du snäll. Att kallen den objektiv går inte heller eftersom han förutsätter en massa faktorer och siffror som inte går ihop i slutändan.

Gick t.ex. ihop ett antal nationalekonomer och publicerade två artikel för ett par år sen som menade att Tino inte bedriver seriös (eller som du säger objektiv) statistisk sammanställning utan snarare bara hittar på siffror lite hur han vill.

https://www.svd.se/vi-ifragasatter-hur-sanandaji-anvander-kal...
https://www.svd.se/allvarliga-brister-i-sanandajis-bok-om-inv...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snailboy:

Jag är väl mer för att hjälpa människor och inte stänga dörren för att det kan kosta pengar. Näsa gång kanske det är jag som behöver fly.

Att titta på hur Ungern och Polen agerat imponerar mest på högerpopulister.

Men dessa länder bedriver en asylpolitik baserad på rationell konsekvensanalys. Polen har tagit emot 2 miljoner ukrainainare. Hör talas om Dublinförordningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Förstod att du skulle hänvisa till Tino (Inte Timo). Hans bok är inte mycket att hänga i granen och hans påståenden är rent struntprat. Bättre källor är du snäll. Att kallen den objektiv går inte heller eftersom han förutsätter en massa faktorer och siffror som inte går ihop i slutändan.

Gick t.ex. ihop ett antal nationalekonomer och publicerade en artikel för ett par år sen som menade att Tino inte bedriver seriös (eller som du säger objektiv) statistisk sammanställning utan snarare bara hittar på siffror lite hur han vill.

https://www.svd.se/vi-ifragasatter-hur-sanandaji-anvander-kal...

Kan ej läsa den där artikeln pga betalvägg, men hört talas om den, har ett vagt minne om att Timo skrivit ett bra inlägg som avfärdar deras artikel. Istället kanske du ska läsa boken och dra din egna slutsats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Kan ej läsa den där artikeln pga betalvägg, men hört talas om den, har ett vagt minne om att Timo skrivit ett bra inlägg som avfärdar deras artikel. Istället kanske du ska läsa boken och dra din egna slutsats?

Ett inlägg som blir i sin tur avfärdad av andra nationalekonomer. Har läst hans bok och den är ganska mycket skräp.

För att författa artiklarna. De kritiserar Tino för missbruk av källor, manipulerande av citat samt statistik och framförallt.. dålig matematik.

Slutsatsen kan läsas i ingressen..

"Vi anser att Sanandaji aktivt vilseleder sina läsare på ett sätt som är destruktivt för den svenska invandringsdebatten."

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei:

https://www.svd.se/lognerna-vi-garna-tror-pa

https://tino.us/2017/08/sagt-om-massutmaning/

"Lööf och Martinsson anklagelser fick inget stöd av andra forskare i nationalekonomi, medan jag fick stöd från ett tiotal forskare: professor Assar Lindbeck, professor Sven-Olov Daunfeldt, associate professor Erik Lindqvist, associate professor Robert Östling, associate professor Henrik Jordahl, dr Erik Mohlin, dr Örjan Sandewall, dr Roine Vestman, dr Amir Sariaslan samt Gabriel Heller Sahlgren."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

EU vill kontrollera allt, en maktmaskin där dom med pengar kan köpa inflytande vid lagskrivningar.

EU är medlemsländerna. Dessa bestämmer sedan gemensamt vilka regler som skall gälla för medlemmarna. Ungefär så som medlemskap i de flesta saker brukar fungera. Så det är inte någon extern kraft som tvingar på folk saker.

Så om man inte brinner för att tex ge medborgare i medlemsländerna rätt till X så behöver man inte lägga fram ett förslag om saken i fråga och man behöver inte rösta för det.

Lobbyist och inflytande skall man självklart alltid vaka över, något medlemmarna sagt att de vill arbeta på tydliga regler kring. Men få stora samarbeten har lagt så mycket fokus på konsumenten framför bolagen som EU.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Varför länkar du till en opinions-text? Artikeln innehåller ingen fakta överhuvudtaget utan består enbart av skribentens åsikter. Lite ironiskt blir det om jag citerar ett stycke ur texten och ber dig reflektera över hur det kan appliceras på dig själv:

"Är det jag läser sant, eller läser jag och sprider det för att det bekräftar min egen världsbild?"

Det är ju precis vad du gör här. Du bekräftar din egna världsbild och stänger ute allt som inte passar in i den. Det gör i sin tur att det blir både omöjligt och meningslöst att debattera med dig.

Permalänk
Medlem

@anon78208:

Artikeln ger en lägesbeskrivning av det som avhandlades ovan, jag fick ett citat taget från en artikel det var högst subjektivt påstånde och inget som avfärdar vad Tino skrivit som är fel i sin bok.