Högskoleingenjör vs Civilingenjör utbildning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Nej, som expert kan man tjäna mycket utan att vara chef! Det gäller bara att hitta rätt jobb, helst där chefen själv deltar i arbetet!

Stämmer, men då ska du både vara bra duktig och ha tur. Går ju ett dussin chefer och projektledare på varje teknisk expert.

Jag förstår givetvis att organisation jag jobbar i är unik och gissningsvis sämre än många andra på att erbjuda en rimlig teknisk karriärväg. Men att antalet tillgängliga positioner inom management är fler tror jag är generellt sant. Dock kanske inte så illa som min erfarenhet säger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Kan svara för D300 på Chalmers under perioden 2013 - 2018.

Om en kurs är en obligatorisk del av din kandidatexamen så ska den ges på svenska. Jag minns inte vad som gäller angående litteraturen, men undervisningsspråk ska vara svenska. Detta efterlevs inte. Jag hade engelskspråkiga professorer och engelsk kurslitteratur.

Då majoriteten (alla?) masterprogram på Chalmers har internationellt intag ges majoriteten (alla?) masterprogram på engelska.

Jag tror att man får skriva alla tentor på engelska. Vill även minnas att man får skriva alla tentor på svenska, men oklart om detta bara gäller kandidatnivå.

Även jag har litet att flika in här.

Gick E14 på Chalmers och doktorerar nu på KTH. Hörde även jag på Chalmers and kandidatdelen ska vara på svenska och det var den såklart inte helt.

Nu när jag är doktorand så ser jag från nadra änden hur det i alla fall funkar här.

Här resonerar de så att det är ingen lag eller regel på KTH att man ska ha de första 3 åren på svenska, dock är det en målsättning. Resonemanget här är att de har hellre en engelskspråkig som kan pedagogik som undervisare/övningsledare/labbhandledare än en svensk som inte har detta. Jag kan inte tro annat än att Chalmers, som inte är statlig, skulle ha andra resonemang. Alltså med andra ord som det vi har sett du och jag, undervisningen ska vara på svenska i den mån det går.

Dock utöver detta så är ju ett av antagningskraven på Chalmers ett visst antal engelskakurser i gymnasiet så detta borde inte vara ett problem, och ifall det är det så ligger problemet tidigare i ledet på gymnasiet där elever med bristande engelskakunskaper får godkänt när kraven inte uppfylls.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Här resonerar de så att det är ingen lag eller regel på KTH att man ska ha de första 3 åren på svenska, dock är det en målsättning. Resonemanget här är att de har hellre en engelskspråkig som kan pedagogik som undervisare/övningsledare/labbhandledare än en svensk som inte har detta.

Och på vissa institutioner finns varken eller, då blir det indier och pakistanier som får rycka in. Eller ännu värre, kineser...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det är bara bra om undervisning är på engelska. Litteraturen var redan på min tid (70-talet) ofta på engelska. Jag skrev mitt exjobb på svenska, men det publicerades senare på engelska, översatt av mig. Det blev väldigt torftig engelska. Senare på nästan alla arbetsplatser måste jag prata engelska med kunder och leverantörer.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av zarkov:

Och på vissa institutioner finns varken eller, då blir det indier och pakistanier som får rycka in. Eller ännu värre, kineser...

Nu hänger jag inte med. Menar du att nationalitet avgör hur bra pedagog man är? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu hänger jag inte med. Menar du att nationalitet avgör hur bra pedagog man är? 🤔

Ja, precis. Den bäste pedagogen jag hade under min tid på Chalmers var islänning. Vår tys, förlåt, bayerske mattelärare i ettan var väl inte direkt ett pedagogiskt underbarn men lyckades få fram sitt budskap på något sätt ändå. Irländaren var helt ok och han försökte verkligen lära sig svenska från början. Amerikanerna pratade mycket men fick inte så mycket sagt. Den ryska övningsledaren i flervariabelanalys var minst sagt bestämd, en egen sorts pedagogik som inte riktigt gick hem. Kineserna vågade oftast inte öppna munnen och när de gjorde det så hörde man inte vad de sa. Indierna (eller om de var pakistanier) var säkert jätteduktiga på halvledarfysik men kunde inte förklara ett skvatt.

Inte att förglömma skåningen vi hade i avancerad sannolikhetslära, det var den enda kurs jag inte slutförde och det berodde mycket på läraren.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Och på vissa institutioner finns varken eller, då blir det indier och pakistanier som får rycka in. Eller ännu värre, kineser...

Undantaget definerar inte regeln. Själv haft 2 underbara indiska lärare under mina år bl.a. Drag inte alla över en kam, finns andra forum får sådant.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att komma ihåg också att det finns företag som inte tar in folk med mindre än ingenjörsnivå på studierna. (Undantag kanske om man är en känd/erkänd expert inom området)

Lite mer prestigefulla konsultfirmor t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av zarkov:

Ja, precis. Den bäste pedagogen jag hade under min tid på Chalmers var islänning. Vår tys, förlåt, bayerske mattelärare i ettan var väl inte direkt ett pedagogiskt underbarn men lyckades få fram sitt budskap på något sätt ändå. Irländaren var helt ok och han försökte verkligen lära sig svenska från början. Amerikanerna pratade mycket men fick inte så mycket sagt. Den ryska övningsledaren i flervariabelanalys var minst sagt bestämd, en egen sorts pedagogik som inte riktigt gick hem. Kineserna vågade oftast inte öppna munnen och när de gjorde det så hörde man inte vad de sa. Indierna (eller om de var pakistanier) var säkert jätteduktiga på halvledarfysik men kunde inte förklara ett skvatt.

Inte att förglömma skåningen vi hade i avancerad sannolikhetslära, det var den enda kurs jag inte slutförde och det berodde mycket på läraren.

Aha, så du baserar det på din egen erfarenhet, då förstår jag bättre.

Du formulerade dig som om lärare från exempelvis kina var kategoriskt dåliga just pga deras nationalitet, vilket vi alla såklart förstår att så inte är fallet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Nu är det 30 år sedan jag gick ut högskolan men jag valde en utbildning som motsvarar högskoleingenjör. Mina kollegor som är civilingenjörer är ofta forskare eller chefer och tjänar nog en del mera än mig och har troligtvis intressantare jobb också. Så här i efterhand tycker jag nog det hade varit smartare att läsa till civilingenjör och fått fler valmöjligheter.

Visst jag hade väl kunnat komplettera min utbildning när jag var yngre men nu känns det inte värt det längre. Passa på att plugga när ni är unga är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu är det 30 år sedan jag gick ut högskolan men jag valde en utbildning som motsvarar högskoleingenjör. Mina kollegor som är civilingenjörer är ofta forskare eller chefer och tjänar nog en del mera än mig och har troligtvis intressantare jobb också. Så här i efterhand tycker jag nog det hade varit smartare att läsa till civilingenjör och fått fler valmöjligheter.

Visst jag hade väl kunnat komplettera min utbildning när jag var yngre men nu känns det inte värt det längre. Passa på att plugga när ni är unga är mitt tips.

Fast din utbildning begränsar dig inte automatiskt. Du kan självklart bli chef med bara högskoleingenjörs examen.

Känner en kille på GE som är mellanchef där. Han har inte högre än gymnasium utbildning (~40år gammal). Börja på golvet och sökte högre tjänster när dom kom upp. Inte svårare än så (enligt han själv). Berättade att alla i han grupp hade minst 3år utbildning mer än honom. Endel så mycket som 8år (PhD).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GLaDER:

Kan svara för D300 på Chalmers under perioden 2013 - 2018.

Om en kurs är en obligatorisk del av din kandidatexamen så ska den ges på svenska. Jag minns inte vad som gäller angående litteraturen, men undervisningsspråk ska vara svenska. Detta efterlevs inte. Jag hade engelskspråkiga professorer och engelsk kurslitteratur.

Då majoriteten (alla?) masterprogram på Chalmers har internationellt intag ges majoriteten (alla?) masterprogram på engelska.

Jag tror att man får skriva alla tentor på engelska. Vill även minnas att man får skriva alla tentor på svenska, men oklart om detta bara gäller kandidatnivå.

Ges kursen på Engelska så måste tentamen vara på Engelska. Annars är tentamina ogiltig. Oavsett om alla involverade är svensktalande eller ej. Gäller även muntlig tentamina.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

När man väl jobbar inom it-branchen skiter alla fullständigt i utbildning. Det som spelar roll är vad du kan, hur snabbt du lär dig, och vad du presterar när du får en uppgift att göra. Det spelar ingen roll om du är självlärd eller doktorerat, det viktiga är ett intresse och att du vill fortsätta lära dig och hålla dig uppdaterad om ändringar och nyheter inom ditt område

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Undantaget definerar inte regeln. Själv haft 2 underbara indiska lärare under mina år bl.a. Drag inte alla över en kam, finns andra forum får sådant.

Förlåt, jag såg inte dina tår när jag klev fram för att posta mitt inlägg. Jag skall se mig för lite mer i framtiden!

Skrivet av NordhNet:

Aha, så du baserar det på din egen erfarenhet, då förstår jag bättre.

Du formulerade dig som om lärare från exempelvis kina var kategoriskt dåliga just pga deras nationalitet, vilket vi alla såklart förstår att så inte är fallet

Du hade också kunnat tolka det som att kineser var dåliga på engelska (även om det så klart finns undantag bla bla bla) men det hade kanske inte gett ditt inlägg riktigt samma kraft?

Man kan bara konstatera att en del väljer den akademiska karriären för att de brinner för sin forskning, andra för att de vill förmedla kunskap. Under mina år på Chalmers fick två lärare lämna sektionen för elektroteknik för att de forskade för lite, de prioriterade sina studenter och deras utveckling istället. Den ene flyttade till högskoleingenjörsutbildningen, den andre gick till näringslivet (men han verkar faktiskt vara tillbaka på Chalmers igen). Båda två hade fått studenternas pedagogiska pris.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@Implor: Just chef lockar mig inte egentligen personligen men ser man på vilka som blir chefer så är det generellt de med högre utbildning. Ja det är ju det din bekanta också säger själv, alla utom just han själv har högre utbildning. Det är lättare med högre utbildning, men inte omöjligt för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ges kursen på Engelska så måste tentamen vara på Engelska. Annars är tentamina ogiltig. Oavsett om alla involverade är svensktalande eller ej. Gäller även muntlig tentamina.

Det är skillnad på "tentamina på engelska" och "du får skriva svaren på svenska". Mitt svar syftade på det senare.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

@Implor: Just chef lockar mig inte egentligen personligen men ser man på vilka som blir chefer så är det generellt de med högre utbildning. Ja det är ju det din bekanta också säger själv, alla utom just han själv har högre utbildning. Det är lättare med högre utbildning, men inte omöjligt för andra.

Nä exakt. Sedan tror jag flera karriär människor går civil också. Mindre intresserad av tekniken.

Skulle vilja kunna filtrera på utbildning och yrke. Tror skillnaden skulle bli mindre i lön då. Dvs man tar bort alla som har högre befattning än utvecklare/designer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av zarkov:

Förlåt, jag såg inte dina tår när jag klev fram för att posta mitt inlägg. Jag skall se mig för lite mer i framtiden!

Det blir ju lätt så att folk tar illa vid sig när man slänger med grova generaliseringar.
Varför ens gå till motattack?

Skrivet av zarkov:

Du hade också kunnat tolka det som att kineser var dåliga på engelska (även om det så klart finns undantag bla bla bla) men det hade kanske inte gett ditt inlägg riktigt samma kraft?

Vi driver tråden lite ur spår men för att vara extra tydlig kan jag skriva en uppmaning som gäller samtliga:

Lägg ner generaliseringarna. Vill man vara en del av en diskussion som ämnet i fråga bör man sikta på att bidra till ett långt bättre diskussionsklimat, tack

Så, nu fortsätter vi diskutera ämnet istället, det är mycket roligare

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GLaDER:

Det är skillnad på "tentamina på engelska" och "du får skriva svaren på svenska". Mitt svar syftade på det senare.

Okej, allt som inte skrivs på tentaminans språk ignoreras.
Skriver du ett helt korrekt svar på Svenska på en Engelsk tentamina så är svaret ogiltigt (eller obefintligt). Utgick ifrån att detta gick att läsa mellan raderna så jag skrev inte ut detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Okej, allt som inte skrivs på tentaminans språk ignoreras.
Skriver du ett helt korrekt svar på Svenska på en Engelsk tentamina så är svaret ogiltigt (eller obefintligt). Utgick ifrån att detta gick att läsa mellan raderna så jag skrev inte ut detta.

Vad har du för källa på detta? Jag grävde lite och hittade följande för Chalmers:

1.3.1
Språk vid examination

Kurser i program på grundnivå undervisas och examineras normalt på svenska och program på avancerad nivå (mastersnivå) på engelska. När en kurs på grundnivå undervisas på eng-elska får studenten välja att svara på svenska eller engelska vid examinationen om det inte går emot syftet med examinationen.

Källa: Föreskrifter för planering av kurs och genomförande av examination på grund- och avancerad nivå läsåret 2019/2020

Hade lite väl självgod ton.
Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Tack för alla svar! Vill undvika att citera typ 10 personer, så väljer att skriva så här. När det gäller försprång och sånt mellan högskoleingenjör/civilingenjör, det blir inte ett problem för mig då jag kommer vara 18 när jag börjar högskola, och ändå vara rätt så ung om jag tar civ. utbildning.
Jag vill gärna jobba hands-on, men ändå tycker jag att det skulle vara riktigt spännande att lära sig teoretiska kunskaper, och ha möjligheten att jobba i chefsroll.
Brukar kurslitteratur vara på engelska? Vet att master program är helt på engelska, men jag är osäkert om de första 3 år. Kan man skriva tentor på engelska?

Min erfarenhet (tekn.fysik på KTH) är att det inte alltid är så intressant med vilka kurser och deras innehåll. Däremot så ligger det oftast "prestige" i utbildningarna och skolorna. Det blir ett "karaktärsdrag" att ha klarat av en "svårare" utbildning och då får man mera tyngd bakom sig och sina åsikter/tankar. Väljer du att lita på råd från någon som spelat hockey på hobbynivå jämfört med en som spelat i elitserien? Det är inte säkert att den som spelat i elitserien är bättre men människor funkar (oftast) så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Min erfarenhet (tekn.fysik på KTH) är att det inte alltid är så intressant med vilka kurser och deras innehåll. Däremot så ligger det oftast "prestige" i utbildningarna och skolorna. Det blir ett "karaktärsdrag" att ha klarat av en "svårare" utbildning och då får man mera tyngd bakom sig och sina åsikter/tankar. Väljer du att lita på råd från någon som spelat hockey på hobbynivå jämfört med en som spelat i elitserien? Det är inte säkert att den som spelat i elitserien är bättre men människor funkar (oftast) så.

Den prestige du pratar om har jag aldrig märkt av. Visst det låter mer prestige fullt med KTH men i praktiken så ger det ingen vinst.

Skulle snarare säga ingen kommer bry sig för vart du pluggat. Vilket universitet du läser vid säger snarare vilken del av landet du kommer ifrån. Enda disclaimer är om du redan nu vet om att du ska söka till utlandet. Då kommer rätt skola hjälpa i ansökningarna. Inte för dom är bättre utan för dom antagligen är kända utomlands (exempel Karolinska institutet).

Stött på KTH utbildade ingenjörer som inte vet vad dom håller på med medan andra med KY utbildning varit exceptionellt kompetenta. Alla är individer i slutet.

Välj ort efter din situation och var du vill bo.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Den prestige du pratar om har jag aldrig märkt av. Visst det låter mer prestige fullt med KTH men i praktiken så ger det ingen vinst.

Skulle snarare säga ingen kommer bry sig för vart du pluggat. Vilket universitet du läser vid säger snarare vilken del av landet du kommer ifrån. Enda disclaimer är om du redan nu vet om att du ska söka till utlandet. Då kommer rätt skola hjälpa i ansökningarna. Inte för dom är bättre utan för dom antagligen är kända utomlands (exempel Karolinska institutet).

Stött på KTH utbildade ingenjörer som inte vet vad dom håller på med medan andra med KY utbildning varit exceptionellt kompetenta. Alla är individer i slutet.

Välj ort efter din situation och var du vill bo.

Jag syftade inte på att det var bra eller så. Det var snarare en observation. Det är dock vanligare på arbetsplatser där alla inte är högutbildade, dvs inte ABB, ÅF osv.
Utbildningen och skolan ger relativt liten skillnad jämfört med individen när det kommer till resultat såklart. Det är snarare bara någon form av ”glorifiering” av de stora universiteten och deras utbildningar som inte nödvändigtvis ger ett bättre resultat.
Sen är det såklart skillnad också om den som rekryterar har gått liknande utbildning då det är lättare för den att kunna se på saken på ett mer sunt och objektivt sätt.
Som sagt, det är inget bra i sig utan bara en observation om en av samhällets alla tillkortakommanden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Jag syftade inte på att det var bra eller så. Det var snarare en observation. Det är dock vanligare på arbetsplatser där alla inte är högutbildade, dvs inte ABB, ÅF osv.
Utbildningen och skolan ger relativt liten skillnad jämfört med individen när det kommer till resultat såklart. Det är snarare bara någon form av ”glorifiering” av de stora universiteten och deras utbildningar som inte nödvändigtvis ger ett bättre resultat.
Sen är det såklart skillnad också om den som rekryterar har gått liknande utbildning då det är lättare för den att kunna se på saken på ett mer sunt och objektivt sätt.
Som sagt, det är inget bra i sig utan bara en observation om en av samhällets alla tillkortakommanden

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig helt :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det som jag undrade mer över var om man får skriva tentor på engelska, även om själva kurser är på svenska? Frågar eftersom jag är myyyycket bättre på att skriva på engelska.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GLaDER:

Vad har du för källa på detta? Jag grävde lite och hittade följande för Chalmers:

1.3.1
Språk vid examination

Kurser i program på grundnivå undervisas och examineras normalt på svenska och program på avancerad nivå (mastersnivå) på engelska. När en kurs på grundnivå undervisas på eng-elska får studenten välja att svara på svenska eller engelska vid examinationen om det inte går emot syftet med examinationen.

Källa: Föreskrifter för planering av kurs och genomförande av examination på grund- och avancerad nivå läsåret 2019/2020

Ja ooh nej,
Det som gäller är att tentorna sker anonymt på Chalmers och om några skriver på svenska så kan individer identifieras.
Vidare är min källa att jag direkt har fått direktivet att min muntliga examination skulle ske på engelska då den annars hade varit ogiltig av examinatorn, på en munta på Chalmers för lite drygt ett år sen.

Övriga tentor har varit kurser som hållits på engelska och TAs har inte talat svenska alla av dem.

Om du vill gräva längre så kan du nog vända dig till Chalmers och KTH direkt.

Skrivet av iknight:

Det som jag undrade mer över var om man får skriva tentor på engelska, även om själva kurser är på svenska? Frågar eftersom jag är myyyycket bättre på att skriva på engelska.

Jag skulle ha svårt att tänka mig att du kommer kunna smyga igenom att allt är på engelska på svenska frågor. Att använda sig av uttryck eller hänvisningar till engelska källor på engelska är mer eller mindre vedertaget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja ooh nej,
Det som gäller är att tentorna sker anonymt på Chalmers och om några skriver på svenska så kan individer identifieras.
Vidare är min källa att jag direkt har fått direktivet att min muntliga examination skulle ske på engelska då den annars hade varit ogiltig av examinatorn, på en munta på Chalmers för lite drygt ett år sen.

Övriga tentor har varit kurser som hållits på engelska och TAs har inte talat svenska alla av dem.

Om du vill gräva längre så kan du nog vända dig till Chalmers och KTH direkt.
Jag skulle ha svårt att tänka mig att du kommer kunna smyga igenom att allt är på engelska på svenska frågor. Att använda sig av uttryck eller hänvisningar till engelska källor på engelska är mer eller mindre vedertaget.

I utdraget ovan stod det dessutom bara om kurser på grundnivå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja ooh nej,
Det som gäller är att tentorna sker anonymt på Chalmers och om några skriver på svenska så kan individer identifieras.
Vidare är min källa att jag direkt har fått direktivet att min muntliga examination skulle ske på engelska då den annars hade varit ogiltig av examinatorn, på en munta på Chalmers för lite drygt ett år sen.

Övriga tentor har varit kurser som hållits på engelska och TAs har inte talat svenska alla av dem.

Om du vill gräva längre så kan du nog vända dig till Chalmers och KTH direkt.
Jag skulle ha svårt att tänka mig att du kommer kunna smyga igenom att allt är på engelska på svenska frågor. Att använda sig av uttryck eller hänvisningar till engelska källor på engelska är mer eller mindre vedertaget.

Nu ska vi inte gå OfT här, men jag vill bara klargöra för TS att det jag skrev ovan är direkt från Chalmers. Vidare satt jag i DNS (Datas Nämnd för Studier) 16/17 och 17/18 och hade del i att arbeta fram det material jag länkade. Att examinatorer sedan inte följer de direktiv som fastställts av Rektor och så betyder det inte att examinatorn har rätt.

Med detta har jag sagt mitt. Hoppas TS förstår att vad en person fått höra muntligen från en examinator inte är detsamma som vad skolans ledning bestämt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@iknight:

Vad blev det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@iknight:

Vad blev det då?

Civilingenjörsutbildning i IT på Chalmers . Toknöjd hittils!