Motorola: "Veck och skavanker är en del av vikbara skärmar"

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Vad är det för telefoner du köpte 1996 och 2002?

Skickades från m.sweclockers.com

Nokia 9000 runt 1997
https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_9000_Communicator

SE P800 runt 2002.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Ericsson_P800

Dessa mobiler var extrema mobiler då jag hade dem. Och typ alla jag träffade sa att de aldrig någonsin skulle behöva dessa finesser på deras mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen:
Från videon vid ca 0:12: "Screen is made to bend. Lumps and bumps are normal."

Fast det är ju inte helt klart vad dom menar med det. Jag tolkar det som at skärmen inte är 100% slät när man öppnar och stänger den (vilket för mig är ganska obetydligt).

Det är värre om de menar att man måste axeptera att skärmen har veck och ojämnheter när den är utfälld.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Att acceptera "veck och skavanker" på en produkt för närmare 20.000 kr......
Hade folk accepterat det på en 20.000 kr laptop? Eller är det för att mobiler ses lite som slit och släng oavsett vad dom kostar??

Folk accepterar det på bärbara datorer för 40000 kr. Skärmar och tangentbord som slutar att fungera när dom används vid normalt bruk.

Apple Touchbar-datorerna.....

Permalänk
Inaktiv

Bra video av motorola, nu vet kunden i alla fall vilken typ av skittelefon hen köper, förstår inte varför någon skulle vilja ha en sån här eller stora telefoner överlag. Av nån konstig orsak vill folk ha stora skärmar på sina mobiler, antar det är primärt kids som spelar på sina mobiler.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en telefon som är liten utan att den viks ihop. 4.7" var en bra storlek, men de lär ju få plats med en större skärm i den kroppen numera. Eller krymp kroppen runtom.
Varför behöver jag en större skärm?
Bygg en liten premium-produkt. Släpp den för 3500-3999. Låt den ha ett bra batteri.

Det här är anledning 36 till att inte ha en vikbar telefon. Jag ser inga fördelar för mig. Jag vet att det finns fördelar för andra, men allt JAG får är kompromisser så att jag har möjligheten att ha features jag inte ens ville ha från början, men helt saknar alternativ till.

För att förekomma "köp inte en sådan då". Det är inte så industritrender fungerar. Snart finns det inga alternativ.

(Jag har en surfplatta istället för laptop, så jag behöver inte en stor mobilskärm, jag tittar inte på film på en mobiltelefon ändå. Jag behöver ha en någorlunda modern telefon pga bankid, swish osv, så jag kan inte bara köra en gammal)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Bra video av motorola, nu vet kunden i alla fall vilken typ av skittelefon hen köper, förstår inte varför någon skulle vilja ha en sån här eller stora telefoner överlag. Av nån konstig orsak vill folk ha stora skärmar på sina mobiler, antar det är primärt kids som spelar på sina mobiler.

Ja nog samma hippiers som köpte 15" skärmar till sin stationära dator. En polare köpte en skärm med den hutlösa upplösningen 800*600 och oj vad han blev utskrattad. Det finns ju inga ändå grafikkort att köpa som kan ha hög fps i spel med den upplösningen .

-Folk har behov av större skärmar på mobiler för de gör mer med sin mobil än vissa andra, trenden går emot att alla gör med mobilen. Vissa är alltid lite före än andra och jag har många bekanta som ej idag har skaffat en smartphone. -Internet är fortfarande dyrt till dem om de ska ha täckning där de bor, de måste då ladda mobilen oftare än 1 gång i veckan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja nog samma hippiers som köpte 15" skärmar till sin stationära dator. En polare köpte en skärm med den hutlösa upplösningen 800*600 och oj vad han blev utskrattad. Det finns ju inga ändå grafikkort att köpa som kan ha hög fps i spel med den upplösningen .

Det har väl inget med telefoner att göra? Sällan går man med en datorskärm i jeansfickan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wilsontaylor:

Kan någon påminna mig varför vi vill/behöver ha vikbara telefoner?

Dom blir hälften så långa när de inte används?

Permalänk

Diggar designen skarpt, jag tror på fold-trenden. Tror dock att akilleshälen för telefonen kommer bli avsaknaden av "selfie" kamera. Alla snapchat-användare eller selfielovers blir tvungna att både vika ihop telefonen och dessutom använda den ytterst lilla skärmen för att ta foton där man kan se sig själv :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Det har väl inget med telefoner att göra? Sällan går man med en datorskärm i jeansfickan

Det jag syftade på är att det är samma typ av användargrupp. Där vissa är mer extrema och andra och vill ha den ena onödiga funktion efter den andra.
När jag var mindre vill jag minnas att en skolkamrat farsa la till över 10 000kr enbart för att få färgskärm och grafikkort till sin dator. Vem tusan behöver sådan dritt även om det är gratis undrar jag än idag...

Nå jag har skrivit x-antal inlägg i tråden om att vad folk med sina datorprylar gör förändras och det som var extremt en gång i tiden inte nödvändigtvis är det i framtiden.
Det finns som sagt mängder av personer som idag har problem med dåligt interface till deras mobil, där vikbar skärm är ett försök att lösa problemet, så vi både ser och kan trycka bättre på ett gränssnitt med mindre men fler knappar.
Det är alltså inte enbart den 20åriga nörden som idag har problem med interfacet till deras mobil, även 80åriga fabrorn har det. Hur ska man lösa interfaceproblemet när de båda för var år som går ska göra allt mer från deras mobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindberget:

Akilleshälen för telefonen kommer bli avsaknaden av "selfie" kamera...

Se där...kanske nåt som kan föra vår civilisation framåt några steg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag syftade på är att det är samma typ av användargrupp. Där vissa är mer extrema och andra och vill ha den ena onödiga funktion efter den andra.
När jag var mindre vill jag minnas att en skolkamrat farsa la till över 10 000kr enbart för att få färgskärm och grafikkort till sin dator. Vem tusan behöver sådan dritt även om det är gratis undrar jag än idag...

Nå jag har skrivit x-antal inlägg i tråden om att vad folk med sina datorprylar gör förändras och det som var extremt en gång i tiden inte nödvändigtvis är det i framtiden.
Det finns som sagt mängder av personer som idag har problem med dåligt interface till deras mobil, där vikbar skärm är ett försök att lösa problemet, så vi både ser och kan trycka bättre på ett gränssnitt med mindre men fler knappar.
Det är alltså inte enbart den 20åriga nörden som idag har problem med interfacet till deras mobil, även 80åriga fabrorn har det. Hur ska man lösa interfaceproblemet när de båda för var år som går ska göra allt mer från deras mobil?

Kanske, men jag ser då inte var det skulle behövas. Möjligtvis folk som ser mycket film på sin mobil men att ha en hanterbar telefon är så mycket viktigare för mig, film ser jag helst på en stor skärm.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Kanske, men jag ser då inte var det skulle behövas. Möjligtvis folk som ser mycket film på sin mobil men att ha en hanterbar telefon är så mycket viktigare för mig, film ser jag helst på en stor skärm.

Samma argument som folk använde emot mina smartphones för över 20år sedan. Mail gör man bäst vid datorn, surfa likaså.
Folk är idag mer flexibla och har behov att göra samma saker som de gör vid datorn på deras mobiler. De som idag kan göra detta på en 6" mobil får antagen ha extremt bra fingerfärdighet eller det mest troliga att de ej gör så mycket på deras dator.

Det finns även en trend att det är vanligt att ha en bit att åka till jobbet och man kan ha 1,5h dötid på buss/tåg varenda dag. Där man då vill kunna göra samma saker som på sin dator.

Där inte ens iPad 12,9" är helt perfekt att jobba på, men klart är att många kan göra betydligt mer på den än deras lilla mobil. Så vikbar skärm är bara en av de tekniker som behövs för att förbättra interfacet. Behovet till bättre interface är riktigt stort, dock inte så stort att många vill lägga ut 25 000kr på en skör mobil.
Det är exakt samma som att behovet av en "platt-tv" alltid har varit stor, men inte så stor så att folk ville lägga ut 40 000kr för en 32" eller vad de kostade när de kom.

*edit*
När jag tänker efter hur många minns inte mini calls? Där folk sa att en dyr telefon är bara meningslös, har man en mini call så kan man be folk skicka en kod, sedan går man endast till en fast telefon och ringer om det behövs.
Jag är så fascinerad att precis samma argument emot ny teknik uppstår om och om igen. Visst kan man argumentera för att man bör vänta in ny teknik tills den blir bra och billig, det är ett superbra argument. Men att argumentera för att inget behov finns, detta enbart baserat på ens personliga behov just nu tycker jag är fel. Bättre är det att försöka se trender och se på hur användning av mobiltelefoner har gått de senaste 30 åren och då anta att den kommer fortsätta likadant.

Permalänk
Medlem

Botten napp då priset e galet högt..förstår ej vad man baserar priset på......4k skulle jag lätt kunnat tänkt mig då storleken har betydelse ..liten men naggande god haha

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Hade ju vart coolt alltså men för dyrt för tillfället. Men jag tror på böjbara skärmar och koncept kring dem, just att ha större skärm utan att mobilen blir så ofantligt stor. Kommer nog bli nice allt eftersom de mognar mer och mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samma argument som folk använde emot mina smartphones för över 20år sedan. Mail gör man bäst vid datorn, surfa likaså.
Folk är idag mer flexibla och har behov att göra samma saker som de gör vid datorn på deras mobiler. De som idag kan göra detta på en 6" mobil får antagen ha extremt bra fingerfärdighet eller det mest troliga att de ej gör så mycket på deras dator.

Det finns även en trend att det är vanligt att ha en bit att åka till jobbet och man kan ha 1,5h dötid på buss/tåg varenda dag. Där man då vill kunna göra samma saker som på sin dator.

Där inte ens iPad 12,9" är helt perfekt att jobba på, men klart är att många kan göra betydligt mer på den än deras lilla mobil. Så vikbar skärm är bara en av de tekniker som behövs för att förbättra interfacet. Behovet till bättre interface är riktigt stort, dock inte så stort att många vill lägga ut 25 000kr på en skör mobil.
Det är exakt samma som att behovet av en "platt-tv" alltid har varit stor, men inte så stor så att folk ville lägga ut 40 000kr för en 32" eller vad de kostade när de kom.

*edit*
När jag tänker efter hur många minns inte mini calls? Där folk sa att en dyr telefon är bara meningslös, har man en mini call så kan man be folk skicka en kod, sedan går man endast till en fast telefon och ringer om det behövs.
Jag är så fascinerad att precis samma argument emot ny teknik uppstår om och om igen. Visst kan man argumentera för att man bör vänta in ny teknik tills den blir bra och billig, det är ett superbra argument. Men att argumentera för att inget behov finns, detta enbart baserat på ens personliga behov just nu tycker jag är fel. Bättre är det att försöka se trender och se på hur användning av mobiltelefoner har gått de senaste 30 åren och då anta att den kommer fortsätta likadant.

Det kommer väl till egna preferenser som med allt annat. Även om jag hade suttit på tåg varje dag så hade jag alla gånger valt en laptop/tablet över en stor mobiltelefon.

Edit: Det är väl bra att alternativet finns för sådana som ser användningsområdet för en sådan mobiltelefon (vikbar) hur konstigt jag än personligen tycker det är.

Permalänk
Avstängd

Jag är kanske den enda som inte gillar denna utveckling, både design- och prismässigt.

Permalänk
Medlem

Tror också vikbara lurar är framtiden, dock för dyra nu men kanske om några år. Då har dom säkert mognat också så skärmarna håller bättre/längre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men oss som inte ens använder mobilen för att skicka sms, varför behöver vår telefon vara vikbar?

Problemet med mobiltelefoner interface (input/output)är ett megastort problem för alla förutom de som tillhör de ovanför, att göra skärmarna vikbara är ett försök att förbättra interfacet. Man får se hur det går, inte förvånande kommer det knappast bli en helt perfekt lösning direkt.

Det är lite som att smartphones som man kunde surfa och annat på kom runt 1996, men det dröjde till runt 2010 innan de blev så bra så de var något för den stora skaran.

Nå vikbara mindre telefoner är roliga, det finns praktiska fördelar med dem och nackdelar för den delen. Det jag mer i början tror på är mobiler för oss som behöver ha en mobil på runt 8-10", men tycker att 8-10" blir för stort att stoppa ner i fickan.
Och nej alla har inte råd med en personlig assistent som bär ens dator hela tiden så att den finns till hands. Och nej alla är inte ekonomisk oberoende, vissa behöver arbeta och då ha tillgång till en datamaskin av något slag hela tiden. Där det är väldigt jobbigt att utföra något vettigt på en 6" skärm, speciellt om man är lite över 20år och inte har den rörelseförmåga man hade innan.

För den som inte tror mig att storleken förenklar. Testa och remota in på en server från er 6" mobil och gör diverse saker på en server, det kan vara allt från ändra på IIS, databaser, lägga till användare etc. Testa sedan och gör samma sak från på en surfplatta på över 10" och fråga er sedan vilken var det lättast att jobba med?

Trendmässigt så går det emot att precis alla gör mer saker på deras mobil. Man behöver inte gå många år tillbaka för att den stora skaran skulle idiotförklara en person som sa att den ville göra bankärende på mobilen. Jag var med när den stora skaran idiotförklarade varför man skulle ha kamera på mobilen, där de sa att det kostar 2kr eller något att skicka en bild genom mms. Motargumentet att man kunde ladda ner bilden till datorn var över deras fattningsförmåga.

Allt det där går ju att göra från en Nokia N95, Jag kan ta en bild och ladda till dator Visserligen låg upplösning, men bra kvalitet ändå. Vill jag veta när nästa tåg går så svarar Google. Behöver jag ändra uppgifter i databaser och hos användare så kan jag ringa servern och utföra det med vtt (voice to text terminal) etc. Eller tänkte du ett grafiskt system med ikoner? Det är sådant som småbarn som går (eller snarare börjar) på dagis leker med.

credit för bilden: Leksakscity

Nå, jag förstår vad du menar, men jag fattar inte varför man ska göra allt detta remote. Eller är det meningen att man ska göra allt detta i tunnelbanan typ? Träffar ofta på kommunalhandläggare och personer från andra företag som hanterar känsliga uppgifter om personer som har hemtjänst eller andra fysiska svårigheter där man får veta saker som ska vara sekretess. Varför förs diskussionen i tunnelbanan och inte på ett kontor?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

@wilsontaylor: För att jag ska kunna ha en 6" skärm i min byxficka utan att den skär in i höften när jag sätter mig ner.

Jag har en iphone X, visserligen 5.8" men funkar alldeles utmärkt i fickan. Tråkigt att din skär dig i höften.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

För att slippa stora klumpiga tegelstenar i fickan.
Jag skulle mycket hellre ha en Razr än att ha min S10+ enbart pga enkelheten av storleken. Både liten i fickan men stor i handen.

Jag tror det är framtiden vi ser inkommande, dock sakta och för att det ska vara värt så ska dem vikbara tåla lika mycket som vanliga mobiler.

Jo, visst, har du en 6.4" telefon idag, då kan jag tänka mig att du är målgruppen för vikbara telefoner.

Kan tänka mig att vikbara telefoner är pålitliga om några år, modigt av Motorola att satsa.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Allt det där går ju att göra från en Nokia N95, Jag kan ta en bild och ladda till dator Visserligen låg upplösning, men bra kvalitet ändå. Vill jag veta när nästa tåg går så svarar Google. Behöver jag ändra uppgifter i databaser och hos användare så kan jag ringa servern och utföra det med vtt (voice to text terminal) etc. Eller tänkte du ett grafiskt system med ikoner? Det är sådant som småbarn som går (eller snarare börjar) på dagis leker med.

https://cdn2.leksakscity.se/4677-large_default/tooky-toy-plocklada-och-sorteringslada-i-tra-leksak.jpg
credit för bilden: Leksakscity

Nå, jag förstår vad du menar, men jag fattar inte varför man ska göra allt detta remote. Eller är det meningen att man ska göra allt detta i tunnelbanan typ? Träffar ofta på kommunalhandläggare och personer från andra företag som hanterar känsliga uppgifter om personer som har hemtjänst eller andra fysiska svårigheter där man får veta saker som ska vara sekretess. Varför förs diskussionen i tunnelbanan och inte på ett kontor?

Samtal:
Jag: Tjena är det SQL server ACCTG_SRVR\MSSQLSERVER jag talar med?
Servern: ja, vad kan jag stå till tjänst med?
Jag: Det finns användare som har rapporterat att det har kommit skräpdata i några tabeller som Logs, User etc kan du rensa bort dessa?
Servern: Lugnt det fixar jag, var det något mer?
Jag: Nej, tackar för hjälpen. Skönt att veta att man lever år 2020 och slipper göra denna rensning själv.

Riktigt där är vi kanske inte ännu och då får man göra saker manuellt. Och ja dessa saker har många behov av att göra nästan närsomhelst, det kan vara ute när man äter, när man sitter på ett möte och annat. Sekretess är en viktig fråga och man bör tänka på vart man sitter och gör saker. Men det är inte alltid man jobbar med superhemliga saker och ibland sitter man bara i ett mötesrum på sitt eget företag och måste akut göra något samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samtal:
Jag: Tjena är det SQL server ACCTG_SRVR\MSSQLSERVER jag talar med?
Servern: ja, vad kan jag stå till tjänst med?
Jag: Det finns användare som har rapporterat att det har kommit skräpdata i några tabeller som Logs, User etc kan du rensa bort dessa?
Servern: Lugnt det fixar jag, var det något mer?
Jag: Nej, tackar för hjälpen. Skönt att veta att man lever år 2020 och slipper göra denna rensning själv.

Riktigt där är vi kanske inte ännu och då får man göra saker manuellt. Och ja dessa saker har många behov av att göra nästan närsomhelst, det kan vara ute när man äter, när man sitter på ett möte och annat. Sekretess är en viktig fråga och man bör tänka på vart man sitter och gör saker. Men det är inte alltid man jobbar med superhemliga saker och ibland sitter man bara i ett mötesrum på sitt eget företag och måste akut göra något samtidigt.

Hahah, tack för ett gott skratt! Verkar lite småmysigt att ringa och tjöta lite med sin SQL-server när man inte har någon annan att prata med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nokia 9000 runt 1997
https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_9000_Communicator

SE P800 runt 2002.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Ericsson_P800

Dessa mobiler var extrema mobiler då jag hade dem. Och typ alla jag träffade sa att de aldrig någonsin skulle behöva dessa finesser på deras mobiltelefoner.

👍 Intressant! Jag förstår precis vad du menar i alla fall, är själv en som gör det mesta med mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

18000:- för en telefon som behöver behandlas försiktigare än en finservis. Nja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad är det för telefoner du köpte 1996 och 2002?

Skickades från m.sweclockers.com

Sony ericsson p800/p900 känns som 2002 telefonen kanske

Permalänk
Avstängd
Skrivet av B.Linder:

@wilsontaylor: För att jag ska kunna ha en 6" skärm i min byxficka utan att den skär in i höften när jag sätter mig ner.

Då måste du ha en liten byxficka jag körde med en Samsung tab 3 8.0 i byxficka i flera år, och jag tyckte inte det skär in i höften.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Detta är den enda telefon jag sett på många år som ger mig ett riktigt "vill ha" begär. Skulle kunna tänka mig att köpa en sån när den kommer under 10k och då köper jag normalt inte en mobil för över 3500:- .
Har alltid försökt hitta en mobil jag kan använda med en hand men det börjar bli svårt nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Då måste du ha en liten byxficka jag körde med en Samsung tab 3 8.0 i byxficka i flera år, och jag tyckte inte det skär in i höften.

Nu har jag inte problem med för stor mobil, men detta låter intressant! Kändes det inte enormt i fickan att ha en sådan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Nu har jag inte problem med för stor mobil, men detta låter intressant! Kändes det inte enormt i fickan att ha en sådan?

Fast den stack upp ca 3-4 cm upp från byxfickan, så tyckte jag det var skönt, nu när man gick över till en S7 edge så känns det tomt i byxfickan.

Sen så är jag lite udda som går in i en klädbutik och när dom frågar om jag behöver hjälp så tar jag fram Tab och säger jag vill ha ett par byxor som denna får plast i och sen så börja vi testa olika byxor. haha

Jag vill gå över till en större skärm som jag hade innan men finns inte ingen 8 tum Tab längre finns 9 tum och har använt måttband för att se om den ens skulle gå in i byxfickan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Att acceptera "veck och skavanker" på en produkt för närmare 20.000 kr......
Hade folk accepterat det på en 20.000 kr laptop? Eller är det för att mobiler ses lite som slit och släng oavsett vad dom kostar??

"Det är normalt att skärmen slocknar när man lyfter upp den pga av kabeln är några mm för kort och att tangenterna slutar fungera pga mikroskopisk smuts som kommer under dom."

Behöver du ens spendera en sekund för att gissa vilken laptop producerat av vilket företag, lol?