Activision Blizzard ångerrätt ej fungerande spel

Permalänk
Medlem

Activision Blizzard ångerrätt ej fungerande spel

Hej!

Idag köpte jag Modern Warfare, vilket slutade med många krasher och väldigt lite speltid. Den mesta tiden i spelet spenderades i menyer men nu vägrar de ge mig pengarna tillbaks då jag haft spelet igång för länge. Hur går jag tillväga med detta?

Tack på förhand.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem

@Ytabil: Tror inte det är mycket du kan göra tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcnil:

@Ytabil: Tror inte det är mycket du kan göra tyvärr.

Men finns väl konsumenträttigheter enligt svensk lag och EU?

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

Men finns väl konsumenträttigheter enligt svensk lag och EU?

Den är nog inte så lätt på mjukvara.
Hårdvara är det lättare på.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

Men finns väl konsumenträttigheter enligt svensk lag och EU?

Du "hyr" eller rättare sagt köper rättigheterna att spela spelet. Du äger alltså inte mjukvaran vilket gör det svårare att utnyttja de lagarna.
Hårdvara är enklare, tex om du köpt spelet fysiskt till PS4 eller Xbox där det inte finns en CD-key.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du "hyr" eller rättare sagt köper rättigheterna att spela spelet. Du äger alltså inte mjukvaran vilket gör det svårare att utnyttja de lagarna.
Hårdvara är enklare, tex om du köpt spelet fysiskt till PS4 eller Xbox där det inte finns en CD-key.

Reglerna gäller väl dock även tjänster beställda över nätet vad jag fattat det som?

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

Men finns väl konsumenträttigheter enligt svensk lag och EU?

https://lawline.se/answers/angerratt-vid-kop-av-spel-over-int...

Du har antagligen vid köptillfället avtalat bort en del rättigheter, som t.ex. möjligheten att kunna ångra spelet efter en viss "speltid", och detta är fullt lagligt.

Permalänk
Inaktiv

Hur länge har du haft det igång och vilket datum köptes det?

Permalänk
Medlem

Digital gaming är gjort för att köra upp något i baken på oss konsumenter, ett sätt för företagen att slippa att ta konsekvenser för skit - varför man aldrig skall förhandsboka spel.

Från EU web om consumer rights:
"online digital content, if you have already started downloading or streaming it and you agreed that you would lose your right of withdrawal by starting the performance"

Så tyvärr, lagligt sätt är du rökt - och det enda du kan göra är att sprida din erfarenhet och varna andra - samt kämpa för konsumenträttigheter så andra slipper råka ut för samma tråkigheter. Tyvärr.