Permalänk
Medlem

Beställde hem denna nu när den var på rean och tyckte den lät bra på pappret, men efter denna tråden verkar det ju vara lite av ett misstag. Ni som har denna skärmen vad kör med för inställningar/program/spel etc? Tänkt som en kombination av spel/jobbskärm.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MrM3:

Beställde hem denna nu när den var på rean och tyckte den lät bra på pappret, men efter denna tråden verkar det ju vara lite av ett misstag. Ni som har denna skärmen vad kör med för inställningar/program/spel etc? Tänkt som en kombination av spel/jobbskärm.

Jag kör enligt följande (tar bara med relevanta bildinställningar):

Picture
- Brightness: 39
- Contrast: 50
- Blackboost: 5
- Blue light: off
- ACM: off
- HDR: off
- Super sharpness: on

Color:
- Gamma: 2.2
- Color temp: warm
- sRGB mode: off

Gaming:
- Over drive: normal
- Freesync: on
- VRB: off

System:
- DP format: 1.4
- Quick start mode: on

Till detta kan jag säga att jag sitter i ett relativt mörkt rum med endast indirekt stämningsbelysning.
Jag har heller inget jobb som kräver korrekt färgåtergivning så jag har inte pillat på färgkorrigeringen alls.

Alltså det är objektivt ingen dålig bildvisningsapparat. Däremot är jag besviken på att jag inte kollade upp hur den hanterar HDR innan jag köpte den, som tidigare nämnt i tråden.
Jag spelar mer än gärna på den, och jobba går alldeles utmärkt. Bara att det finns ju säkert bättre skärmar för varje enskilt bruksfall. Hade jag varit riktigt missnöjd hade jag tittat på alternativ mer aggressivt än jag gör. Bildformatet 21:9 är kung både för spel och jobb.

Sen behöver Acer steppa upp sitt mjukvaru-game rejält.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Letar efter en ny skärm för både studier och spelande och har tillslut hamnat vid den här modellen. Tänkte bara höra om någon kan uttala sig om så kallad 'black smearing' med denna skärm. Jag har idag en VA-panel och den lider av stora problem när jag kodar där det blir eftersläpningar på text.

Här är en gif som tydligt visar vad jag syftar på:

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Exydia:

Letar efter en ny skärm för både studier och spelande och har tillslut hamnat vid den här modellen. Tänkte bara höra om någon kan uttala sig om så kallad 'black smearing' med denna skärm. Jag har idag en VA-panel och den lider av stora problem när jag kodar där det blir eftersläpningar på text.

Här är en gif som tydligt visar vad jag syftar på:

https://i.redd.it/uhz0y5svymj61.gif

Kan kolla när jag satt mig för att jobba. Kan inte minnas att jag tyckt det varit ett problem åtminstone.

EDIT:
Nej. Det ser ut som IPS-exemplet i din gif. Happy days!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kan kolla när jag satt mig för att jobba. Kan inte minnas att jag tyckt det varit ett problem åtminstone.

EDIT:
Nej. Det ser ut som IPS-exemplet i din gif. Happy days!

Tack! Då får det bli att hämta hem en till helgen.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V