Veckans fråga: Hur mycket skärmtid har du?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur mycket skärmtid har du?

Mobiltelefoner, TV-apparater och datorskärmar använder de allra flesta dagligen, inte sällan många timmar. Hur många timmar om dagen spenderar du framför skärmar?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hela dagen på jobbet, sen hela kvällen hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Brukar komma hem runt 16-17, planterar rumpan i stolen ungefär då. Bortsett från kisspauser, enkel matlagning och en kafferast sitter man där tills det är dags att sova vid 00ish. Iallafall under en mörk vinter.

På sommaren kan man vara ute och njuta istället då är det andra bullar. Nytt ord: SäsongsNörd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Sedan jag blev sjuk för knappt ett år sedan, så blir det över 12h per dygn. Jag massor av inspelningar som jag vill se eller höra eller rensa bort. Det mesta är musik, faktaprogram och kriminalserier. Allting som jag inte vill se om rensar jag. Samma sak med annat. Vill jag inte använda/läsa/se/höra det mer så skall det bort.

Permalänk

Nästan 24h om dynget. Självklart står datorn på och visar någon film när jag sover. De gånger jag ej har en skärm igång är när jag ej kan ha det, som i bastun, duschen och annat.

Jag har sett många påstående av typen "Nearly All Phones in Japan Are Waterproof Because People Need to Use Them in the Shower": https://www.odditycentral.com/news/nearly-all-phones-in-japan...

Även om jag skulle skaffa en vattensäker mobil, så i duschen behöver jag ej ha den.

Permalänk
Medlem

I snitt kanske sju timmar på jobbet (lite försvinner i möten och samtal med kolleger), och sen det mesta av min vakna tid hemma, minus tid för matlagning, toabesök, dusch, städning och sånt. Så helt klart över tolv timmar per dygn i snitt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Alldeles för mycket :S vilket i sig är illa när man kan göra mycket mer vettigt än att dum pilla med telefonen

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk

Jobbveckor mellan 45-65 timmar, ledig veckor 6-8 (totalt)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

I snitt över en veck blir det runt 1,5-2 h dagligen. Nyheter, spelande, informationssökande. Sen blir det en del tv utöver mobil och datorskärmar.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Snittar väl runt 6-9h/dag iaf. Brukade vara runt 12h+ förr.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Hedersmedlem

Bryr mig inte så mycket men det varierar med säsong och andra projekt. Ibland blir det heldagar vid datorn och sen kan det gå en vecka utan att jag startar den.

Har mycket annat på gång som är roligare än att häcka vid datorn eller tvn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jobbar med att felanmäla via telefonapp, så där är det 8,5 timmar om dagen, sen blir det pendlingen till/från jobbet, smat kolla nyheter etc. ytterligare 1,5 timmar. sedan blir det någon timma dator och någon timma TV innan man lägger sig, så cirka 12 timmar om dagen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

För mycket, nästan hela dagen och halva nätterna. 😅

Permalänk
Medlem

Sen jag fick barn så har det blivit betydligt mindre. Men på jobb kan jag sitta i stort sett hela dagen om jag inte är ute hos kund.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nästan 24h om dynget. Självklart står datorn på och visar någon film när jag sover. De gånger jag ej har en skärm igång är när jag ej kan ha det, som i bastun, duschen och annat.

Jag har sett många påstående av typen "Nearly All Phones in Japan Are Waterproof Because People Need to Use Them in the Shower": https://www.odditycentral.com/news/nearly-all-phones-in-japan...

Även om jag skulle skaffa en vattensäker mobil, så i duschen behöver jag ej ha den.

Varför står den på och visar film när du sover?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Hur fasen har ni tid att sitta så mycket och kolla på mobilen på jobb? Är det verkligen något att kalla "jobb" då?

Jag ligger i genomsnitt på 4-5 timmar skärmtid.
Det bästa jag gjort var att ta bort Facebook från mobilen så mesta av min skärmtid nu är YouTube och vanlig surfning.

Edit: ahh missa att det var mer än mobiler som menades. Japp då blir det +6-8 timmar för mig.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Inte jobbat på 2 år så de blir nog minst 10-15 timmar per dygn framför datorn, mobilen bara om de ringer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Hur fasen har ni tid att sitta så mycket och kolla på mobilen på jobb? Är det verkligen något att kalla "jobb" då?

Jag ligger i genomsnitt på 4-5 timmar skärmtid.
Det bästa jag gjort var att ta bort Facebook från mobilen så mesta av min skärmtid nu är YouTube och vanlig surfning.

Jobbar med att utveckla appar just nu, så då ingår det liksom i mitt jobb 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av nME:

Varför står den på och visar film när du sover?

För att jag somnar så bra då, sedan intalar jag mig att jag lär mig saker under tiden jag sover. Jag kollar självklart inte på nöjesfilmer, utan det är filmklipp där de diskuterar olika saker åt mer utbildningshålet.

Permalänk

Trodde de bara var mobilen säg allt från 7-15h lite mindre på sommaren och när det blir ljusare. Beror väl på om man har projekt, eller om man hälsar på släkt och vänner.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Inte jobbat på 2 år så de blir nog minst 10-15 timmar per dygn framför datorn, mobilen bara om de ringer.

Känns som det kan bli en ond spiral. Varför jobbar eller pluggar du inte?

Permalänk

Mobilen brukar bli ca 1-1,5 h per dag. Vilket är medan jag äter lunch (jobbar hemifrån så inget sällskap) samt medan man väntar på att barnen somnar.

Dator ligger på 8-10h per dag (arbete).

TV kanske i snitt 0,5-1 h per dag (TV-spel).

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Hur fasen har ni tid att sitta så mycket och kolla på mobilen på jobb? Är det verkligen något att kalla "jobb" då?

Jag ligger i genomsnitt på 4-5 timmar skärmtid.
Det bästa jag gjort var att ta bort Facebook från mobilen så mesta av min skärmtid nu är YouTube och vanlig surfning.

Min mobiltid är inte superhög då jag oftast ha en dator till hands.

Nå att sitta vid en skärm idag går emot att använda elektricitet. En gång i tiden var elektricitet kostsamt och man fick spara, idag används det hela tiden och det är meningslös att diskutera hur mycket tid man använder ström.
Samma går det skärmtid idag. Man använder skärm på jobbet hela tiden inkl möten, man använder det när man läser, kopplar av med film, musik. Och man använder skärm för att umgås med folk. Jag själv kollar t.o.m på skärm när jag är på gymmet.
Frågan varför man skulle minska ens skärmtid är lite som varför man ska minska ens strömtid? Och man bör ändra frågan till hur många timmar om dagen sysslar man med nöjen, hur många timmar sitter man ensam, stilla etc. Sedan är det fullkomligt irrelevant för hälsan om man använder ström eller inte när man springer sina marathon löpsträckor varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Hur fasen har ni tid att sitta så mycket och kolla på mobilen på jobb? Är det verkligen något att kalla "jobb" då?

En skärm behöver ju inte endast vara en telefon, skriver du tex forskningsrapport i yrket så gör du det förmodligen framför en skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min mobiltid är inte superhög då jag oftast ha en dator till hands.

Nå att sitta vid en skärm idag går emot att använda elektricitet. En gång i tiden var elektricitet kostsamt och man fick spara, idag används det hela tiden och det är meningslös att diskutera hur mycket tid man använder ström.
Samma går det skärmtid idag. Man använder skärm på jobbet hela tiden inkl möten, man använder det när man läser, kopplar av med film, musik. Och man använder skärm för att umgås med folk. Jag själv kollar t.o.m på skärm när jag är på gymmet.
Frågan varför man skulle minska ens skärmtid är lite som varför man ska minska ens strömtid? Och man bör ändra frågan till hur många timmar om dagen sysslar man med nöjen, hur många timmar sitter man ensam, stilla etc. Sedan är det fullkomligt irrelevant för hälsan om man använder ström eller inte när man springer sina marathon löpsträckor varje dag.

Fast skärmar är bevisligen dåliga för ögonen, framförallt att sitta nära mobilskärmar. Att läsa på skärmar är självmord tycker jag, såvida det inte är eink.

Permalänk
Medlem

Jobbet ca 7-8h (man pausar ju ibland, har möten, etc). Mobilen kanske 1-2h, blir oftast när jag pendlar. När jag kommer hem så blir det väl 1-2 timmar till för det mesta framför datorn eller tvn. Runt 12 h om dagen skulle jag tro.

Skrivet av Meathim:

Fast skärmar är bevisligen dåliga för ögonen, framförallt att sitta nära mobilskärmar. Att läsa på skärmar är självmord tycker jag, såvida det inte är eink.

Fast det är väl mest att man blir trött och irriterad i ögonen, inga långvariga skador.

På jobbet har vi "smarta" super starka LED paneler. Under dagen har vi väldigt starkt vitt ljus för att emulera dagsljus och sedan gulnar det mot kvällen. Kör även F.lux och dylikt på skärmar där det går då jag tycker det är mer bekvämt. Har aldrig haft problem med mina ögon av skärmar vad jag vet.

E-ink är bra för böcker, men värdelöst för att läsa t ex kod, hemsidor eller vad som helst som inte är statiskt.

Skrivet av matthiask82:

Känns som det kan bli en ond spiral. Varför jobbar eller pluggar du inte?

Sjuk? Pensionär? Sjukpensionar?Ekonomiskt oberoende?

Permalänk
Medlem

Över 12 timmar varje dag, 7-8h framför skärmen på jobbet och sen sitter man framför dator eller kollar film/serie på TVn när man kommer hem

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Hur fasen har ni tid att sitta så mycket och kolla på mobilen på jobb? Är det verkligen något att kalla "jobb" då?

Jag ligger i genomsnitt på 4-5 timmar skärmtid.
Det bästa jag gjort var att ta bort Facebook från mobilen så mesta av min skärmtid nu är YouTube och vanlig surfning.

Frågan var väl inte hur mycket man använder mobilen? Det var hur mycket tid man spenderar framför en skärm, om det så är en dator, tv, platta, mobil etc.

På jobbet är datorn mitt arbetsverktyg, så i princip 100% av tiden är skärmtid, förutom om man är på möte. Dock har jag oftast med mig datorn på möte också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Ett par timmar per dygn. Mesta tiden är väl journalsystemet på jobbet. Eftersom jag knappt hinner hem innan jag ska iväg igen så blir det inget hemma, förutom lite slösurf på telefonen då kanske.

Edit: Är också en som tagit bort den där cancer appen Facebook och det är det bästa jag gjort 😅.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Avstängd

11 timmar senaste veckan, kan inte kolla på telefonen när jag jobbar. När jag är hemma blir det datorn eller tv:n istället. Skulle gissa 5 timmar på vardag, på helger är det allt från 0-25.