Permalänk
Medlem

Största problem brukar vara action-filmer, framförallt de med en mindre styrka i själva handlingen (Tänk Fast and furios, Expendables etc).
Dvs att volymen vid tal är så fantastiskt låg, så när det väl blir action så blir volymen på tok för hög.

Dvs, jag tror problemet är att man vill att actionscener ska bli minnesvärda på grund av hög nivå för att öka "immersion", då man inte har mycket annat att stå på som gör filmen "bra". Ett exempel är väl alla filmer som är "bra på bio", men knappast håller måttet när man ser samma hemma i soffan.

Ser inte längre värdet med att gå på bio för "vanliga" filmer. Kan tänka mig punga ut 500kr för mig och sambon om det är så att man kollar på ex. Interstellar eller Cloud Atlas på IMAX, men det sker å andra sidan en gång var 5 år

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av johanandersson:

Jag upplever att det problemet är ännu större hemma, om man då inte kör någon mjukvara för att fixa det.

Jag håller med om att problemen kan vara stora hemma men enligt min erfarenhet är det då mest ett hårdvaruproblem, de flesta har ju bedrövliga ljudsystem och tror det är hembio bara för att det är surround. Nu verkar ju soundbars vara inneprylen och det är lika illa som de andra pyttesmå systemen som var populära före det. Det finns sounbarsystem som kostar 30 000 kr med surround men de ger ändå bara dåligt surroundljud och inte bra ljud, ljudpositioneringen kan visserligen bli rätt men ljudkvaliten brukar vara dålig men folk tror ju att de är "låter bra" när det är så pass dyrt men det är ju ändå leksaker som inte hör hemma i en hembio, det behöver inte vara dyrare att nå bra ljud men det blir större högtalare och inget trådlöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag håller med om att problemen kan vara stora hemma men enligt min erfarenhet är det då mest ett hårdvaruproblem, de flesta har ju bedrövliga ljudsystem och tror det är hembio bara för att det är surround. Nu verkar ju soundbars vara inneprylen och det är lika illa som de andra pyttesmå systemen som var populära före det. Det finns sounbarsystem som kostar 30 000 kr med surround men de ger ändå bara dåligt surroundljud och inte bra ljud, ljudpositioneringen kan visserligen bli rätt men ljudkvaliten brukar vara dålig men folk tror ju att de är "låter bra" när det är så pass dyrt men det är ju ändå leksaker som inte hör hemma i en hembio, det behöver inte vara dyrare att nå bra ljud men det blir större högtalare och inget trådlöst.

Fast återigen är det inget problem att höra bokstavligen hundratals timmar ljudböcker eller podcasts utan att missa ett enda ord. Även på billigare ljudsystem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av johanandersson:

Fast återigen är det inget problem att höra bokstavligen hundratals timmar ljudböcker eller podcasts utan att missa ett enda ord. Även på billigare ljudsystem.

Nä men det är väl inte heller så underligt, det är mycket enklare och har lägre krav att återge tal så att du kan uppfatta vad som sägs men något av det absolut svåraste du kan försöka återge KORREKT är sång, det ställer enorma krav på återgivningsanläggningen för att du inte ska kunna skilja det återgivna från live. Ändå är det "bara en röst" du lyssnar på.

Många fokuserar tyvärr på ljudpositionering men struntar i ljudkvaliten och i en del biografer vet jag inte riktigt vad de försöker få till för de har varken eller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä men det är väl inte heller så underligt, det är mycket enklare och har lägre krav att återge tal så att du kan uppfatta vad som sägs men något av det absolut svåraste du kan försöka återge KORREKT är sång, det ställer enorma krav på återgivningsanläggningen för att du inte ska kunna skilja det återgivna från live. Ändå är det "bara en röst" du lyssnar på.

Många fokuserar tyvärr på ljudpositionering men struntar i ljudkvaliten och i en del biografer vet jag inte riktigt vad de försöker få till för de har varken eller.

Det beror nog rätt mycket på att tal i radio, poddar osv trycks genom bl a kompressor så att ljudnivån trycks upp till en hög och jämn nivå med liten dynamik och så kanske lite eq på det också. Ibland låter det enastående enerverande med vettig återgivning i kombination med en person som pratar "störigt".

Permalänk
Medlem

vanlig sal är ju OK men kan tänka mig att ni kanske gick på IMAX och då var det ju så att vår ofödda son fick hörselskador när vi gick på Deadpool...!

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är alldeles lagom och speciellt med tanke på att man sitter bredvis folk som inte förstår att vara tysta. Jag har förövrigt perfekt hörsel och den blir testad årligen.

Dock tänkte jag det samma sist när jag var på bio men inte angående ljud utan ljuset. Filmen var "Dune" och i vissa scener gick det från svart till vitt och var fruktansvärt obehagligt för ögonen. Jag har bra syn men är (självdiagnostiserat) ljuskänslig och märker av samma problem sommartid också när andra till synes inte lider alls av ljus så har jag svårt att vara.

Till min point - Jag antar man har olika saker man stör sig över och ljudnivån är garanterat över 80 decibel i de biosalonger jag varit och hade det varit samma i jobbet vore man ju tvungen att använda hörselskydd. (Jag tycker ändå som sagt nivån i bio är okej och det är ändå så pass korta stunder och så sällan man är på bio så jag är inte orolig över permanent skada på hörseln)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror nog rätt mycket på att tal i radio, poddar osv trycks genom bl a kompressor så att ljudnivån trycks upp till en hög och jämn nivå med liten dynamik och så kanske lite eq på det också. Ibland låter det enastående enerverande med vettig återgivning i kombination med en person som pratar "störigt".

Ja det går att köra talet genom olika processorer för att göra det mer lättuppfattbart och är man inte för klantig när man gör det brukar det ge högre uppfattbarhet men kanske inte alltid perfekt naturtrogenhet, tex är ju telefonljud ett bra exempel på det, ingen skulle vilja ha den kvaliten på dialogen i en film men visst är det lätt att förstå vad som sägs.
Det bästa är ju om den som pratar lärt sig att göra det bra och även återges bra för då låter det naturligast och minst störande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte ljudet är producerat så men många biografer har rätt dåliga ljudsystem och har inte heller kalibrerat dem.

Självklart kan det vara en kombo av allt när man är på en biograf. Däremot har jag som sagt upplevt detta med riktigt bra grejer som även är kalibrerade.🤔

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk

Fick följande bra svar ifrån biostaden (dom var snabba på att svara):

"Tack för ditt mejl.
Tråkigt att ditt biobesök inte blev som du tänkt dig.
Ibland har filmproducenterna mixat filmen med normal ljudnivå på dialogen men för höga effekter. Sänker vi då ljudet så kommer dialogen bli för låg.
Vi kontrollmäter ljudanläggningarna på våra biografer och håller oss inom gränsvärdena men jag vidarebefordrar ditt mejl till vår platschef i Kalmar så får de göra en kontrollmätning på Dune i salong 5."

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Har aldrig tyckt att ljudnivån varit för hög på de biografer jag varit på, men beror väl rätt mycket på biografen i sig (Hbg/Lund/Malmö, samt enstaka besök på andra ställen typ iMax i Berlin). Blir inte bio så ofta heller nu för tiden, får komma ihåg att ta med öronproppar ifall det blivit högre volym på sistone

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

När jag såg senaste bondfilmen så var ljudnivån väldigt hög. Vilket i mitt tycke sänker bio upplevelsen, blev lite att man störde sig på't.

Visa signatur

i9-13900K / RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En bra dekoder har nightmode som innebär normalisering, komprimering och att dialogen framhävs så du behöver en bättre dekoder.

Har du något konkret tips?

Kör med en Denon X3700H idag. Spelar mest upp filmer via Kodi på Xboxen ifrån en extern hårddisk. Där har jag inte lyckats få till ljudinställningarna.

Men när jag spelar upp valfri film via "MPC-HC x64" på PC:n så blir ljudet precis så som jag vill ha det. Kör med dessa inställningarna i programmet, och på förstärkaren väljer jag "Direct Sound" eftersom den inte då ska påverka ljudet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Har du något konkret tips?

Kör med en Denon X3700H idag. Spelar mest upp filmer via Kodi på Xboxen ifrån en extern hårddisk. Där har jag inte lyckats få till ljudinställningarna.

Men när jag spelar upp valfri film via "MPC-HC x64" på PC:n så blir ljudet precis så som jag vill ha det. Kör med dessa inställningarna i programmet, och på förstärkaren väljer jag "Direct Sound" eftersom den inte då ska påverka ljudet.

https://i.imgur.com/vjda6Vm.png

Denon AVC-X3700H ska ha funktioner för dynamikkontroll och för att lyfta talet, åtminstone enligt manualen >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Denon AVC-X3700H ska ha funktioner för dynamikkontroll och för att lyfta talet, åtminstone enligt manualen >
https://i.imgur.com/JsKbbJW.png

Har kikat på de inställningarna, men de kräver en viss typ av ljudsignal in för att kunna användas tydligen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Har kikat på de inställningarna, men de kräver en viss typ av ljudsignal in för att kunna användas tydligen.

Ja det är en del av Dolbystandarderna, majoriteten av alla filmer med surrondljud brukar ju ha det Dplbykodat så det kan väl inte vara så många filmer det inte fungerar på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.