Teltonika RUT240 optimala inställningar

Permalänk

Teltonika RUT240 optimala inställningar

Behöver hjälp med 4G LTE inställningar då det är en ny domän för mig.

Är tvungen att köra mitt hemmanät på 4G ett par månader medans det strulas med fibern i fastigheten jag bor i.

Har fri surf hos Telenor och köpte mig en Teltonika RUT240 med höga förhoppningar.

Innan jag kopplade in den gjorde jag några testmätningar med en wifi-hotspot som jag har sen tidigare. En TP-Link M7350.

Med den får jag i snitt 60Mbit/s download, 10Mbit/s upload och 20ms ping. (Uppmätt trådlöst)

Med 240:n får jag 40Mbit/s dl, 5Mbit/s och 40ms ping. (Uppmätt trådat, wifi avstängt)

Hade åtminstone förväntat mig likvärdig prestanda med tanke på att det är en "riktig" enhet med externa antenner.

Bor I Blackeberg (Bromma, Stockholm) och ska enligt Telenor ha två master nära mig och i rätt väderstreck i förhållande till fönstret som 240:n står i.

Så, vad bör jag göra/testa i inställningsväg etc? Kanske också ska nämna att jag kommer använda 240:n som ett rent 4G-modem, då jag redan har ett Ubiquiti nätverk hemma med en Edgerouter X.

Skulle även uppskatta om någon kunde förklara varför det är så stor skillnad mellan download och upload (oavsett enhet).

Permalänk
Medlem

@TheRealBeyondEvil:
Vid download så är det masten som skickar till telefonen, dvs. telefonen behöver bara ta emot data.
Vi upload så är det telefonen som skall skicka till masten.
Så i ena ändan har man en fast installation som har jättelika antenner och hur mycket ström som helst i andra ändan en batteridriven telefon med minimala antenner. Detta ger helt olika förutsättningar vad man kan göra.

Det är främst två saker som påverkar farten i 4G.
Vilken modulation man använder och hur många parallella strömmar man kan köra samtidigt.
Vad som används är hela tiden en förhandlingsfråga mellan masten och mobilen.

Ner används i allmänhet en modulation som har bättre datatäthet men är känsligare för fel.
Upp får man i oftast välja en sämre p.g.a. telefonens signalstyrka är sämre.

Ner kan man också köra med flera parallella strömmar, vanligast är 2 (2x2 MiMo).
Upp är det bara en ström.

Sammantaget ger detta en ganska stor skillnad mellan upp och ner.

Skall man ha fart på 4G så är det flera faktorer som spelar in.
Vilket band man kan köra på.
700, 800 och 900 ger sämre fart men signalen är oftast bättre.
1800 och 2600 ger bättre fart.
Hur belastad masten är.
I många fall är farten helt ok på natten men på kvällen sjunker det rejält.

Så det gäller att få tillräcklig bra mottagning och sedan hitta en mast som inte överbelastad på kvällen.
Detta kan kräva en rejäl utomhus antenn för att få in rätt mast och låsa på 1800 eller 2600 bandet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

@Prelatur: Tack för ditt utförliga svar. Uppskattar det verkligen!

Kollar jag på de 4G-relaterade inställningarna i Teltonikan (som jag kan hitta), så ser det ut någonting såhär:

Jag har valt att endast använda 4G (inte 2 eller 3) samt att force:a LTE.

Banden jag kan välja är som följer:

GSM900
GSM1800

WCDMA900
WCDMA2100

LTE B1
LTE B3
LTE B7
LTE B8
LTE B20
LTE B28

Jag har kryssat i alla LTE band, vet inte vilket som motsvarar 1800 och 2600.

En annan sak jag försöker få till är att brygga uppkopplingen så att Teltonikan enbart agerar modem. Det funkar typ... det som inte funkar är att jag fortfarande får ett "privat" IP.

Kollar jag what's my IP så är det något i stil med "94.234.33.nnn" medan det jag får av Teltonikan är "100.120.89.nnn"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

@Prelatur: Tack för ditt utförliga svar. Uppskattar det verkligen!

Kollar jag på de 4G-relaterade inställningarna i Teltonikan (som jag kan hitta), så ser det ut någonting såhär:

Jag har valt att endast använda 4G (inte 2 eller 3) samt att force:a LTE.

Banden jag kan välja är som följer:

GSM900
GSM1800

WCDMA900
WCDMA2100

LTE B1
LTE B3
LTE B7
LTE B8
LTE B20
LTE B28

Jag har kryssat i alla LTE band, vet inte vilket som motsvarar 1800 och 2600.

En annan sak jag försöker få till är att brygga uppkopplingen så att Teltonikan enbart agerar modem. Det funkar typ... det som inte funkar är att jag fortfarande får ett "privat" IP.

Kollar jag what's my IP så är det något i stil med "94.234.33.nnn" medan det jag får av Teltonikan är "100.120.89.nnn"

Här finns en lista över vilka band som är vilka frekvenser https://www.induo.com/b/lte-band-mobilt-bredband/

Angående IP-adressen så är det för att 4g-leverantören kör NAT, vilket är normalt. Troligen kan du inte begära publik/fast IP, men du kan alltid höra med leverantören

Permalänk

@jocke92: Toppen, tack! Då är det band 3 (1800) och 7 (2600) som jag försöka hålla mig till då.

Ang. IP't: Ah, OK, hoppas jag inte behöver jävlas med problem som kan uppstå från dubbel-nat:ing då.

Permalänk
Medlem

@TheRealBeyondEvil:
Dubbel NAT är bara ett problem för vissa spel och om man vill ha en egen server som är åtkomlig utifrån.
Själv hade jag ett tag en ZTE910 som modem. Den går inte att sätt i bridge mode så det blev trippel NAT.
Gjorde ingen skillnad för mig.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

om man vill ha en egen server som är åtkomlig utifrån

Servrar (plural) i mitt fall då...