Retro chassi för 90-tal liknande sleeper

Permalänk

Retro chassi för 90-tal liknande sleeper

Hej älskade sweclockers!

Jag söker ett bra chassi med retro känsla från tidigt/sent 90-tal till ett "sleeper" bygge. Viktigt är att nyare PSU:er och moderkort är kompatibla samt att stock kylningslösningar i chassit inte är alltför dåliga eller för svårt att åtgärda. Helst vill jag ha ett passande midtower då fulltower från tidsperioden väger alldeles för mycket samt tar onödig plats i mitt tycke - fulltower kan dock ändå vara ett alternativ. Just kylning är något som oroar mig mest då jag kommer fylla datorn med dyra komponenter som jag då inte vill ska strypas allt för mycket av ett varmt chassi.

Det chassi jag just nu fastnat för är "chieftec dragon" då några av modellerna i denna serie har plats för fläktar på sidan av chassit samt att de i mitt tycke är riktigt snygga! Jag har kollat igenom alla trådar här på sweclockers kopplat till retro byggen i gamla chassin men anser att tipsen ofta är få och att utbudet år 2020 av retro komponenter blivit ännu sämre än för bara några år sedan - bara att lyckas hitta en säljare till ett gammalt chassi är ju en utmaning!

Min fråga till er här på sweclockers är: vilket chassi rekommenderar ni samt har ni något tips på någon återförsäljare av gamla chassin?

Främst är chassin med beige färg intressanta då det är just det utseendet som kittlar mitt 90-tals hjärta Tips om återförsäljare som blocket/tradera/sweclockers/ebay/amazon undanbedes då dessa är givna val vid en första sökning men utbudet där är minst sagt skralt eller löjligt dyrt (>2000 kr ...). Chassi-tips mottas gärna i mängder även om tipsen inte helt matchar det just jag söker då jag vet att det är många som är och i framtiden kommer vara intresserade av ett liknande bygge.

Mvh / Valpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinkingToby:

Det chassi jag just nu fastnat för är "chieftec dragon" då några av modellerna i denna serie har plats för fläktar på sidan av chassit samt att de i mitt tycke är riktigt snygga!

Ja, de är snygga, har en dator som har ett fulltower Chieftec Dragon chassi, dock varianten utan plats för sido fläkt.
Men vill du inte ha ett chassi som väger 30-40kg tomt i fulltower varianten (och miditower varianten är en rejäl klump den också), så bör du definitivt inte välja ett Chieftec Dragon då dessa är tillverkade av rejäl plåt.

Men en sak är säker det är definitivt inget chassi man råkar flytta på av misstag med fötterna

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Leta reda på nån gammal dator och byt innehållet.
En fräck Compac eller HP från P2-3 tiden är ju inte fel att trimma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Leta reda på nån gammal dator och byt innehållet.
En fräck Compac eller HP från P2-3 tiden är ju inte fel att trimma.

Har byggt om min gamla HP till en sleeper redan och moddat den lite på insidan med fler fläktar och helt nya komponenter. Är riktigt nöjd med den problemet som jag har är dock att den inte ser tillräckligt gammal ut och att jag saknar den där beigea charmen

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ja, de är snygga, har en dator som har ett fulltower Chieftec Dragon chassi, dock varianten utan plats för sido fläkt.
Men vill du inte ha ett chassi som väger 30-40kg tomt i fulltower varianten (och miditower varianten är en rejäl klump den också), så bör du definitivt inte välja ett Chieftec Dragon då dessa är tillverkade av rejäl plåt.

Men en sak är säker det är definitivt inget chassi man råkar flytta på av misstag med fötterna

En tung dator är okej dock har jag fått intrycket att fulltower chieftec dragon är väldigt höga? Ett annat chassi som lockat är någon variant av antec, tex performance serien. Du råkar inte ha någon erfarenhet av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valpen91:

En tung dator är okej dock har jag fått intrycket att fulltower chieftec dragon är väldigt höga?

Ja, det är ingen liten pjäs precis med sitt ~65cm i höjd utan fötter (vilka lägger till ~2cm), det har dock 6st. 5.25" platser och 2st. platser för 3.5" floppy samt 2st. diskburar med plats för 3st. 3.5" diskar i varje och under diskburarna finns plats för en 80mm fläkt.

Skrivet av Valpen91:

Ett annat chassi som lockat är någon variant av antec, tex performance serien. Du råkar inte ha någon erfarenhet av dem?

Inte personligen då jag inte har ägt ett sådant, men hade en bekant som hade ett och om jag inte missminner mig så det inte heller någon liten pjäs.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Plocka upp något du hittar på någon auktions eller annonssida? Finns massor där ute.