Bra högtalare för trådlöst bredband/Spotify/tv

Permalänk
Medlem

Bra högtalare för trådlöst bredband/Spotify/tv

Hej!

Jag behöver hjälp, då jag inte har bytt ljudsystem på flera decennier. I dagsläget lyssnar jag främst på musik från Spotify, som jag via sladdar kör ut från min stationära dator till en urgammal (man bra!) Pioneer-stereo. Nu funderar jag på att flytta, och tänker att det nog ändå vore trevligt att slippa Pioneer-klumpen och köpa högtalare som kan styras via bredband/dator. Men - kräver dessa nya sorters högtalare att jag i min stationära dator har bluetooth - eller att min dator är uppkopplad till bredbandet trådlöst via WiFi (i dagsläget har jag en sladd från datorn till routern, och tror inte att datorn är utrustad för WiFi)? Eller har moderna högtalare främst direktkontakt med routern/bredbandet? Vore mycket tacksam för enkla förklaringar, samt tips på bra högtalare som både kan fungera för Spotify och kanske en (kommande) smart-tv. Tack!

/Ruprekt

Permalänk

Om det är Spotify du använder kan du kolla efter högtalare som har ”Spotify connect”.
Du kan då styra musiken antingen från datorn eller mobilen, men välja att den ska spelas upp på den enhet du väljer.

Du behöver alltså inte ha direkt kontakt mellan enheterna via bluetooth. Dock så måste ju högtalaren istället ha tillgång till Wi-Fi och internet.

Fundera dock lite på om du ibland kommer lyssna på annat än just Spotify, i så fall kan det vara smartare att skaffa en högtalare som du kan ”casta” till. Kan kallas för ”chromecast built in”, eller Google cast.

Tänk dock på att man oftast ”castar” från en mobil eller platta. Det går att casta från webbläsare också, men det är däremot inte säkert att alla appar/program man har på datorn har stöd för detta. Faktum är att det är ganska sällsynt på datorn. Spotify går att använda även mot Google cast enheter som t.ex. Google Home på samma sätt som man ansluter till spoify connect enheter.

Som backup erbjuder många högtalare både casting och bluetooth, så du bör vara ganska säker där. Skadar inte med en 3.5mm ingång heller med tanke på tråden jag nyss gjorde om Sonos.

Det finns ett stort urval av högtalare. Många modeller har fokus på bastungt ljud, men jag ändå att man ofta blir imponerad av den kvalitet man får ut en liten högtalare. Kom bara ihåg att det fortfarande är skillnad mot en normalstor stereo av bra kvalitet så ska du se att du blir nöjd!

Ps, det finns adaptrar både för Wi-Fi och bluetooth till datorer, även om jag tror du kommer undan det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Stort tack för utförlig info - som gör att jag framöver bättre kan förstå vad som vore ett lämpligt val för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruprekt:

I dagsläget lyssnar jag främst på musik från Spotify, som jag via sladdar kör ut från min stationära dator till en urgammal (man bra!) Pioneer-stereo. Nu funderar jag på att flytta, och tänker att det nog ändå vore trevligt att slippa Pioneer-klumpen

/Ruprekt

Varför inte leta upp en Chromecast Audio?
Som du sen kopplar in till "klumpen"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag kör Audiopro C10 och är helnöjd, den fyller halva huset med riktigt gött ljud. De kör en outlet på deras egen hemsida med riktigt schyssta priser. https://outlet.audiopro.com/

Permalänk
Medlem

Jag la precis upp en egen tråd i smarta hem, men jag funderar på att köpa dessa:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_harman-kardon-citation-...
Dels för att många säger att ljudet är bra och att designen är snygg, multirumsstöd och att den har stöd för wifi, blåtand, google home/assistant men även inbyggd chromecast.