Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Ser man ju från bla walking videos från USA att folk drar ner sina munskydd under hakan ibland (särskilt när de ska läska sig med en go öl). Har väll också blivit lite av ett mode världen att ha tygmunskydd med olika tryck. Jag använder själv enkla operations-munskydd (från när jag arbetade på lasarett) när jag handlar åt svärmor 81 år och jädrans vad varmt det blir och obekväma eftersom man måste tillsluta dem som på din video. Så nyttan de mest gör är att jag fort tar mig ut därifrån för att kunna andas frisk luft.

Så här gör vi:

  • Hämtar posten i entren

  • svärmor placerar sig längst in i lägenheten

  • Jag tvättar händerna noga och torkar, med sprit, av handtagen jag vidrört på vägen

  • Munskydd på

Finns en äldre i huset som fått Covid-19 och IVA nästa fast hon isolerat sig men troligen då blivit smittad i hissen när hon hämtat posten. Vet inte om hon klarade sig. Ska ni åka hiss och en äldre människa är i den så gå inte in. Alla har tid att vänta på nästa.

Det är väl lite så jag också tror att det funkar. Om man tänker på hur många gånger i timmen man vidrör ansiktet med sina händer så är det säkerligen att man pillar ännu mera om man då även bär munskydd som du säger sitter obekvämt och blir varmt.
Har också jobbat med munskydd under kortare perioder inom industrin och det var inte skönt.

Vi fick munskydd skickade till oss på mitt jobb för att ha på sig om man besöker kunder men än så länge inte använt dem. Är någon tvättbar variant tydligen. Träffar inga över 70 år i mitt jobb.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vettetusan om antalet nya IVA-fall minskar längre...

Permalänk
Medlem

Vi har kanske fastnat på en platå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

Vettetusan om antalet nya IVA-fall minskar längre...

Tittar man på siffrorna som bland annat svt uppdaterar dagligen så har det minskat med ungefär 100 personer sen början på månaden, en tredjedel drygt. Det skulle jag våga säga att det är en minskning.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vettetusan om antalet nya IVA-fall minskar längre...

Ifrån dagens presskonferens:

Taha Alexandersson, ställföreträdande krisberedskapschef på Socialstyrelsen, säger att det skett en minskning på 20 procent när det gäller antalet inlagda på intensivvården jämfört med förra veckan.

Sen säger hon även att:

Vi ser också en minskning med 90 patienter när det gäller de som är inlagda på intensiven som inte har covid-19. Sammanfattningsvis går det fortsatt åt rätt håll för intensivvården.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tittar man på siffrorna som bland annat svt uppdaterar dagligen så har det minskat med ungefär 100 personer sen början på månaden, en tredjedel drygt. Det skulle jag våga säga att det är en minskning.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Människor börjar skrivas ut, efter ett tidigare stort inflöde, ja.
Jag syftade på "Nya intensivvårdade fall per dag", den siffran har varit krympande sedan i början av april.
Möjligen har den slutat krympa. Det är inte helt lätt att säga, iom eftersläpningen i rapporteringen.

Skrivet av Jumpcut:

Ifrån dagens presskonferens:

Taha Alexandersson, ställföreträdande krisberedskapschef på Socialstyrelsen, säger att det skett en minskning på 20 procent när det gäller antalet inlagda på intensivvården jämfört med förra veckan.

Sen säger hon även att:

Vi ser också en minskning med 90 patienter när det gäller de som är inlagda på intensiven som inte har covid-19. Sammanfattningsvis går det fortsatt åt rätt håll för intensivvården.

Antalet inlagda minskar, ingen tvekan om den saken. Jag skrev antalet nya fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Människor börjar skrivas ut, efter ett tidigare stort inflöde, ja.
Jag syftade på "Nya intensivvårdade fall per dag", den siffran har varit krympande sedan i början av april.
Möjligen har den slutat krympa. Det är inte helt lätt att säga, iom eftersläpningen i rapporteringen.

Ja, siffrorna för IVA tar ju ett litet tag att stabilisera sig, vid senaste publicerade veckorrapporten var det fortfarande en minskning dock:

SIRI -Svenska Intensivvårdsregistrets Influensaregistrering:

88 nya patienter, Inläggningstakt: 13per dag aktuell vecka (Minskning)

Period: 8–14juni

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-up...

Dock så tror jag också att vi lär se en platå kommande veckor, vi har fortfarande ganska mycket sammahällssmittning och vi börjar röra oss mer och mer, inte direkt så att det helt magiskt kommer försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Människor börjar skrivas ut, efter ett tidigare stort inflöde, ja.
Jag syftade på "Nya intensivvårdade fall per dag", den siffran har varit krympande sedan i början av april.
Möjligen har den slutat krympa. Det är inte helt lätt att säga, iom eftersläpningen i rapporteringen.

Antalet inlagda minskar, ingen tvekan om den saken. Jag skrev antalet nya fall.

Missade det. Vet du hur mycket eftersläpning det är i denna? https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart
För den ser ju ändå rätt ok ut.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Missade det. Vet du hur mycket eftersläpning det är i denna? https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart
För den ser ju ändå rätt ok ut.

Nej, det vet jag inte. FHM har pratat om tio dagar när det gäller dödsfall. Alltså att siffrorna för dom tio senaste dagarna inte är så pålitliga. Jag gissar att IVA-fall inte har lika mycket fördröjning.

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen som händer med EU?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qy12q/danskar-riskerar-...

Det finns ett schengenavtal att följa och en EU förordning om fri rörlighet och tjänster. Vad ska vi ha EU till om inte avtalen efterlevs under kris, vad är kärnan med EU? Jo det är att hålla ihop Europa och det även under kris. Jag förstår ju att detta händer eftersom EU har inte haft någon som helst samordning med smittskyddet mellan länderna. Frankrike beslagtog även medicinsk utrustning som var beställt av andra EU länder. Solidaritet inom EU har inte direkt varit på topp, minst sagt.

Jag börjar faktiskt tro att den här coronakrisen och även med Brexit så kommer unionen att börja krackelera på riktigt och på sikt bli en total unionsupplösning. EU fungerar inte under kris, hela den är farsen är ett tydligt bevis.

Nu blev detta ett politisk inlägg.

Permalänk
Medlem

Agnes Wold spekulerar om smittspridningen i samhället:

https://twitter.com/AgnesWold/status/1275428979433000961

Intressant sätt att försöka förklara hur smittan kan tänkas bete sig när den är sprids mer i kluster än som en våg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Agnes Wold spekulerar om smittspridningen i samhället: https://twitter.com/AgnesWold/status/1275428979433000961

Ja, det var ett intressant förslag. Jag hade förstås gärna sett idéerna utvecklade och modellerade mer noggrannt i en artikel än en twitter-tråd, men det här kanske bara var en förhandstitt.

En sak jag inte hängde med på, och som Tegnell också hävdat, är att avtagandet i metrikerna (smittfall, IVA-platser, dödsfal) tyder på immunitet i samhället. Om vi inte kontinuerligt blir bättre på att låta bli att smitta varandra, så är slutsatsen att avtagandet måste bero på att vi blir alltmer immuna, och att det är därför smittspridningen avtar. För idén om heterogen smittspridning bland grupper förstår jag att så måste vara fallet, annars skulle inte gruppernas smitta först öka och sedan sjunka, samtidigt som åtgärderna (t.ex. social distansering) förblev desamma.

Men om det istället var en smitt-topp och åtgärderna resulterat i ett konstant vidarespridningsvärde på Rt < 1, då skulle vi få en svag exponentiell nedgång i antal fall. Tillsammans med lite slumpmässiga och regionala avvikelser verkar den modellen också konsistent med data. Alltså ingen immunitet alls som hjälper till, bara åtgärder som resulterar i konstant Rt. Så vad är det som gör detta scenariot mindre troligt än det förra? Har det något att göra med att man t.ex. observerat smitt-förloppet i olika grupper?

En annan intressant artikel som dök upp i twitter-tråden var en studie av antikroppar och T-celler inom familjer som drabbats av covid-19, där man såg att många som blev sjuka och sen friska inte producerade mätbara nivåer av antikroppar men däremot T-celler (som också ger någon form av immunitet). Kombinationen av att inte alla som insjuknat och tillfrisknat i covid-19 ger mätbara mängder anitkroppar och att det inte finns något bekräftat fall av någon som insjuknat två gånger antyder att immuniteten i samhället förmodligen är betydligt högre än vad de serologiska studierna uppskattar. Det vore ju väldigt positivt i så fall, och skulle minska risken för en betydande "andra våg" på platser som redan haft stor smittspridning.

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/coronaviruset-kan-s...

Intressant om detta stämmer. Tycker dock att det är lite märkligt att smittan eventuellt snurrat i landet flera månader innan den upptäcktes, samtidigt som det gick väldigt fort från att den upptäcktes till att vården påverkades så pass kraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

1 Mars räcker inte på länga vägar. Sverige borde kanske ha redan gjort lock-down i början av februari. Italien borde redan stängt ner i början av Januari. Men inget av detta är rimligt eftersom det krävdes en total börskrasch (27 Februari) för att omvärlden skulle ta det på allvar.

Har numera ändrat uppfattning, Sverige har flera gånger fler döda än hela Norden tillsammans, om man tycker att felet ligger hos virrpannan Tegnell och regeringen så gör man det ganska enkelt för sig. Faktum är att Sverige på många sätt har haft en liknade mätbar social distansering (Diverse sammanställd positionsdata från mobila enheter) .

Italien har hittat mätbara coronavirus från vattenprover från 18 December... Kanske inget som förvånar direkt med tanke den enorma virushärd som chockade omvärlden. Det är ganska rimligt att anta att flertal länder har blivit introducerade av coronavirus sedan början av December i olika omfattningar. Det kan vara så att de länderna som har klarat sig bäst gjorde sina åtgärder i sista stund.

Lätt att tänka sig detta som ett race där alla länderna hade exakt samma förutsättningar efter börskraschen, alla var på samma startlinje, men det är nog ganska osannolikt att det skulle vara så. Det är viktigt att lära sig tidiga tecken på pandemier, att vänta på en börskrasch är en alldeles för sen markör.

Nu har man ju hittat personer i Dalarna som förmodligen varit smittade redan i december. Jag tror också precis som du skrev tidigare att det kan ha funnits i Kina redan i oktober.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/coronaviruset-...

FHM gick ju också ut för någon vecka sedan med att de inte längre trodde att det var resenärer som kom från Italien som var problemet utan resenärer från flera andra länder som man inte hade koll på.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

Permalänk
Medlem

Intressant artikel som en bit ner jämför överdödligheten i olika svenska regioner. Graferna gäller fram till månadsskiftet maj/juni:

https://medium.com/newsworthy-se/a-fraction-of-european-regio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bom:

Nu har man ju hittat personer i Dalarna som förmodligen varit smittade redan i december. Jag tror också precis som du skrev tidigare att det kan ha funnits i Kina redan i oktober.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/coronaviruset-...

FHM gick ju också ut för någon vecka sedan med att de inte längre trodde att det var resenärer som kom från Italien som var problemet utan resenärer från flera andra länder som man inte hade koll på.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

Tack för länken. Där ser man, det har ju såklart betydelse för utgångsläget om det nu visar sig stämma. Med de asymtomatiska smittspridarna så kan det gå länge innan det blir ett problem, när det väl smittan har fått fäste så får det förödande konsekvenser som inte går att stoppa, åtgärderna kapar ju toppen på kurvan men finns det en utbredd smitta i samhället så blir det fortfarande en ganska bred bas kvar på kurvan. Tidiga och skarpa åtgärder fungerar bevisligen. Sverige borde infört lock-down redan i Januari-Februari som senast inklusive fler länder som har drabbats hårt.

Viktigaste här är att omvärlden (Västvärlden) tar tidiga signaler på allvar och inte väntar in en börskrasch för att initiera åtgärder. Tycker det är mycket rimligt att anta att alla länder har fått in smittan vid olika tidpunkter och ett olika antal smittbärare och det har ju såklart betydelse när alla åtgärderna kom på plats i början av Mars. Det kan varit försent för vissa länder som Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Tack för länken. Där ser man, det har ju såklart betydelse för utgångsläget om det nu visar sig stämma. Med de asymtomatiska smittspridarna så kan det gå länge innan det blir ett problem, när det väl smittan har fått fäste så får det förödande konsekvenser som inte går att stoppa, åtgärderna kapar ju toppen på kurvan men finns det en utbredd smitta i samhället så blir det fortfarande en ganska bred bas kvar på kurvan. Tidiga och skarpa åtgärder fungerar bevisligen. Sverige borde infört lock-down redan i Januari-Februari som senast inklusive fler länder som har drabbats hårt.

Viktigaste här är att omvärlden (Västvärlden) tar tidiga signaler på allvar och inte väntar in en börskrasch för att initiera åtgärder. Tycker det är mycket rimligt att anta att alla länder har fått in smittan vid olika tidpunkter och ett olika antal smittbärare och det har ju såklart betydelse när alla åtgärderna kom på plats i början av Mars, det kan varit försent för vissa länder som Sverige.

Fast skulle vi stänga ner direkt varje gång ett virus börjar spridas i kina skulle vi vara ned stängda jämt. Det är inte precis ovanligt med att det varnas för virus från kina.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Fast skulle vi stänga ner direkt varje gång ett virus börjar spridas i kina skulle vi vara ned stängda jämt. Det är inte precis ovanligt med att det varnas för virus från kina.

Det är ju knappast realistiskt att stänga ner direkt varje gång det dyker upp ett nytt virus i Kina eller någon annan stans för den delen. Nu har man ju fått en ny erfarenhet och förhoppningsvis så klarar man en liknande situation bättre i framtiden och kan vidta åtgärder tidigare så att man inte behöver stänga helt.

Vi vet ju fortfarande inte allt om det här viruset men att det har funnits en spridning tidigare än vad man trodde i slutet på februari och i början på mars skulle kunna förklara en del av hur det utvecklats i olika länder t.ex.

Edit. En länk till. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/antikroppstest-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Intressant artikel som en bit ner jämför överdödligheten i olika svenska regioner. Graferna gäller fram till månadsskiftet maj/juni:

https://medium.com/newsworthy-se/a-fraction-of-european-regio...

Lite märkligt att Gotland hamnar i gruppen significant excess deaths. Det är väl den region som klarat sig lindrigast undan. Men jag antar att det är en liten region och att ett även ett mindre antal dödsfall ger utslag i statistiken.

Permalänk
Medlem

Verkar som att google covid19 tracking service installerats på min androidtelefon. Antar att de inte kan övervaka mig om böuetooth och platsservice är avstängda? På något sätt har de smugit in det utan min tillåtelse. Har alltid platstjänster och blåtand avstängt så det verkar inte ha aktiverats.

https://www.howtogeek.com/677100/how-to-turn-off-covid-19-exp...

Permalänk
Avstängd

ScienceBasedMedicine om luftrenare för att stoppa spridning av Covid-19:
https://sciencebasedmedicine.org/can-air-purifiers-stop-sprea...

(Ska läsa den nu, har ej gjort det. Denna bllogg är mycket bra för den är politiskt opartisk och fokuserar på att rannsaka forskningsvärlden inom medicin - trevlig läsning själv!)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkar som att google covid19 tracking service installerats på min androidtelefon. Antar att de inte kan övervaka mig om böuetooth och platsservice är avstängda? På något sätt har de smugit in det utan min tillåtelse. Har alltid platstjänster och blåtand avstängt så det verkar inte ha aktiverats.

https://www.howtogeek.com/677100/how-to-turn-off-covid-19-exp...

"To be extremely clear, you do not need to worry about the Exposure Notifications API sending personal health data to health officials or the government. Using the feature is entirely voluntary, and only works if you grant permission to apps provided by your local health organization (which, at the time of writing, no U.S. state has released)."

Det är ju off by default.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

"To be extremely clear, you do not need to worry about the Exposure Notifications API sending personal health data to health officials or the government. Using the feature is entirely voluntary, and only works if you grant permission to apps provided by your local health organization (which, at the time of writing, no U.S. state has released)."

Det är ju off by default.

Men om man sätter på blåtand och platstjänster kan google börja samla in data? Litar inte helt på detta så tar gärna det säkra före det osäkra.

Permalänk
Medlem

@AplAy: Släng dig i väggen, luftrenare! Här har vi en luftfuktare och designerad corona-sanerare! (enligt etikett)

Sett på restaurant för någon vecka sen.. Mer specifikt kom de in och stoltserade med den som en fin flaska vin innan de satte den i hörnet.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@AplAy: Släng dig i väggen, luftrenare! Här har vi en luftfuktare och designerad corona-sanerare! (enligt etikett)
https://swec.mths.se/IMG_4438.jpg
Sett på restaurant för någon vecka sen.. Mer specifikt kom de in och stoltserade med den som en fin flaska vin innan de satte den i hörnet.

Iofs ska väl fuktigare luft göra att dropparna med virus inte svävar omkring lika länge som i torrare luft. Men frågan är om det har någon påtaglig på specifika utrymmen. Det lär ju inte vara så att den höjer luftfuktigheten speciellt mycket såhär på sommaren..

Permalänk
Medlem

@Frispel: Tror nog det hade mer att göra med att lugna nerver och se ut som att man gör något. Mycket skådespeleri i Japan.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@AplAy: Släng dig i väggen, luftrenare! Här har vi en luftfuktare och designerad corona-sanerare! (enligt etikett) Sett på restaurant för någon vecka sen.. Mer specifikt kom de in och stoltserade med den som en fin flaska vin innan de satte den i hörnet.

Det stämmer att torr luft underlättar för virus att sprida sig, men är det verkligen så torr luft i hamnstaden Sydney att luftfuktare behövs? Effekten är kanske mer psykologisk för att lugna besökare. Särskilt om etiketten säger corona-sanerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@Frispel: Tror nog det hade mer att göra med att lugna nerver och se ut som att man gör något. Mycket skådespeleri i Japan.

Aha, det är Japan du är i. Ja, det ät väl inte direkt torrt där heller så här års... (kanske beror på var man är i Japan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Aha, det är Japan du är i. Ja, det ät väl inte direkt torrt där heller så här års... (kanske beror på var man är i Japan)

Ursäkta förvirringen, flyttade för några veckor sen. Bilden togs när jag fortfarande bodde i Tokyo! Och där är det ordentligt fuktigt särskilt om sommaren.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell