Permalänk

Köpråd Router

Tjabba!

Jag ska flytta från ADSL till fiber och leverantören jag valde OWNIT skickar inte något modem så jag måste välja själv ett lämpligt modem för bredband och IPTV med bra WIFI räckvidd.

Jag är bekant till Technicolor som jag redan använder från Telias ADSL, då tänkte jag på Technicolor TG799vac Xtream eller EG400 till fiber.

Jag ville helst har ett modem med inbyggd antenn, det ska hängas på väggen i hallen.

Vad tycker ni om modellerna ovan? för/nackdelar.....

En sak som är viktig är att kunna skapa en separat begränsad WIFI för gäster.

Annat förslag?

Tack på förhand!

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Inaktiv

Lite förvirring i trådstarten.
Man har inte modem till fiber utan en fiberkonverter som leverantören av fiber alltid står för.
Det du vill ha är en router med WiFi.
jag föreslår alltid Asus routrar, för att de är enkla och bra för ett hemmanätverk. Köp inte det billigaste utan satsa på senaste WiFi standard,
En bra länk att forska vidare på är https://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view

Det finns dyrare alternativ som kan vara bättre tex Ubiquiti Unifi men ska det vara enkelt och lätt så Asus

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Lite förvirring i trådstarten.
Man har inte modem till fiber utan en fiberkonverter som leverantören av fiber alltid står för.
Det du vill ha är en router med WiFi.
jag föreslår alltid Asus routrar, för att de är enkla och bra för ett hemmanätverk. Köp inte det billigaste utan satsa på senaste WiFi standard,
En bra länk att forska vidare på är https://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view

Det finns dyrare alternativ som kan vara bättre tex Ubiquiti Unifi men ska det vara enkelt och lätt så Asus

mvh
Ubbe

Yes, en router, inte ett modem, jag är inte kunnig om det.

Jag har en fiberkonverter redan installerad i huset och jag är total blind det gäller vad jag ska ha för router, det är ett hav av modeller att välja och för mig som inte vet ngt om det är det extrem svårt att välja rätt.

Jag är student och har inte mycket resurser att lägga på det men vill har det bästa möjliga lösning för mig, behöver inte har en "ferrari" men vill inte ha en "peugeot 206" heller hahahahaha

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem

Hur bor du? Dvs storlek och gärna typ av mellanväggar (gips? betong?). Bor du t ex i en studentlägenhet med gipsmellanväggar så är är det mkt enkelt att få bra wifi. En stor lägenhet med betongväggar är besvärligare, då bör wifi-punkten placeras centralt.

Och vilken internethastighet har du valt?

Permalänk
Skrivet av teejee:

Hur bor du? Dvs storlek och gärna typ av mellanväggar (gips? betong?). Bor du t ex i en studentlägenhet med gipsmellanväggar så är är det mkt enkelt att få bra wifi. En stor lägenhet med betongväggar är besvärligare, då bör wifi-punkten placeras centralt.

Och vilken internethastighet har du valt?

Jag bor i ett hus på 150 kvadrat, mellanväggarna är gjorda av gips, router ska placeras i hallen. Jag har en gammal Linux bärbara i verkstan (titta på "how to...videos") som är ca 20m från modemet i verkstan, separat byggnad "träväggar" och Telias Technicolor ADSL router klarar av att leverera inte så stark med tillräckligt WIFI där.

För att göra valet svårare jag har inga möjligheter för hyllor där router ska vara, det måste vara en modell som kan hängas på väggen.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk

Jag läste om Asus RT-AC51U på PC för alla ta en titt!

2 frågor!

  • Tror ni att det är för svag?

  • "Anslutningar: 4x lan (100 Mbit), 1x wan (100 Mbit)" betyder det om jag beställer över 100Mbit/sec att jag kommer att uppnå endast 100 som max?

Ursäkta om det är en dum fråga men som sagt, jag kan inte om router, jag försöker lära mig.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Jag läste om Asus RT-AC51U på PC för alla ta en titt!

2 frågor!

  • Tror ni att det är för svag?

  • "Anslutningar: 4x lan (100 Mbit), 1x wan (100 Mbit)" betyder det om jag beställer över 100Mbit/sec att jag kommer att uppnå endast 100 som max?

Ursäkta om det är en dum fråga men som sagt, jag kan inte om router, jag försöker lära mig.

AC51U är en ren budgetrouter, undvik! Lägg någon tusenlapp och bli nöjd istället, föreslår RT-AC68U.
Sjukt stabil och bang för pengarna. Skulle du behöva ytterligare täckning så kan du alltid köpa en till för att utöka till ett Mesh-nätverk!

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Jag läste om Asus RT-AC51U på PC för alla ta en titt!

2 frågor!

  • Tror ni att det är för svag?

  • "Anslutningar: 4x lan (100 Mbit), 1x wan (100 Mbit)" betyder det om jag beställer över 100Mbit/sec att jag kommer att uppnå endast 100 som max?

Ursäkta om det är en dum fråga men som sagt, jag kan inte om router, jag försöker lära mig.

Du vill absolut inte köpa en router som är begränsad till 100Mbit.

Är lite dåligt uppdaterad med de senaste prylarna inom hemnätverk men det är nog inte helt fel att välja något med WIFI6 nu, så behöver du inte en ny router igen om ett år eller två när det blir mer utbrett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Skrivet av edson:

AC51U är en ren budgetrouter, undvik! Lägg någon tusenlapp och bli nöjd istället, föreslår RT-AC68U.
Sjukt stabil och bang för pengarna. Skulle du behöva ytterligare täckning så kan du alltid köpa en till för att utöka till ett Mesh-nätverk!

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Läste på ASUS produktsidan om ditt förslag om det känns att den täcker mina behov, problemet är att jag kan inte hänga på väggen men det känns att jag kommer att försöka hitta en lösning för det med en hylla, jag har begränsad utrymme.

Skrivet av mickeko:

Du vill absolut inte köpa en router som är begränsad till 100Mbit.

Är lite dåligt uppdaterad med de senaste prylarna inom hemnätverk men det är nog inte helt fel att välja något med WIFI6 nu, så behöver du inte en ny router igen om ett år eller två när det blir mer utbrett.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant.... sant....
Vad tycks om edsons förslag?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Läste på ASUS produktsidan om ditt förslag om det känns att den täcker mina behov, problemet är att jag kan inte hänga på väggen men det känns att jag kommer att försöka hitta en lösning för det med en hylla, jag har begränsad utrymme.

Sant.... sant....
Vad tycks om edsons förslag?

Jag hade en AC68U och jag har bestyckat ett antal hem med den under åren och det har funkat bra.

Har dock själv uppdaterat till trådad router och dedikerad accesspunkt för att jag fick för mig att hushållets 30 eller så nätverksanslutna enheter borde delas upp över mer hårdvara.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

En röst till för AC66U här

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Läste på ASUS produktsidan om ditt förslag om det känns att den täcker mina behov, problemet är att jag kan inte hänga på väggen men det känns att jag kommer att försöka hitta en lösning för det med en hylla, jag har begränsad utrymme.

Har köpt Asus RT-AC51U till vår sommarstuga, trots smala väggar och litet utrymme var det knappt möjligt att streama video till datorn. Avråder starkt från att köpa den.

Många av ASUS routrar stödjer heller inte väggmontering tyvärr, vilket jag inte förstår. Vill du ha väggmontering så är Netgear Nighthawk R7000 även det ett bra val, jämfört med exempelvis ASUS AC68U och AC66U.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

tjabba!

Jag har googlad länge efter en små hylla typ 30x15 cm till RT-AC68U men hittar inte.

Jag hittade ett ASUS router som kan hängas på väggen och ville veta vad ni säger, den verkar har liknande egenskaper som RT-AC68U fast för större hus (skulle inte förlora ngt).

Modellen heter Asus RT-AC66U B1, du kan läsa om den HÄR

HÄR kan du markera RT-AC68U och RT-AC66U B1 för en jämförelse då ni som kan om router kan berätta vad ni tycker, för och nackdelar mellan dem.

Tack på förhand!

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

tjabba!

Jag har googlad länge efter en små hylla typ 30x15 cm till RT-AC68U men hittar inte.

Jag hittade ett ASUS router som kan hängas på väggen och ville veta vad ni säger, den verkar har liknande egenskaper som RT-AC68U fast för större hus (skulle inte förlora ngt).

Modellen heter Asus RT-AC66U B1, du kan läsa om den HÄR

HÄR kan du markera RT-AC68U och RT-AC66U B1 för en jämförelse då ni som kan om router kan berätta vad ni tycker, för och nackdelar mellan dem.

Tack på förhand!

Tyvärr, Asus RT-AC66U B1 har inget väggfäste. Det är bara den tidigare varianten Asus RT-AC66U A1 som hade det. Måste du ha ASUS så tror jag att ASUS RT-AC88U har väggfäste. Skulle annars kunna rekommendera Netgear R7000 som definitivt har väggfäste.

EDIT. ASUS RT-AC88U tyvärr heller inget väggfäste.
Denna skulle dock kunna fungera till AC68U, https://www.simulant.uk/shop/asus-ac68u-router-brackets-wall-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

Hej.
Dubbelhäftande tape och klippbart kardborreband löser problemet med hylla lätt.
Låt kreativiteten flöda.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Tyvärr, Asus RT-AC66U B1 har inget väggfäste. Det är bara den tidigare varianten Asus RT-AC66U A1 som hade det. Måste du ha ASUS så tror jag att ASUS RT-AC88U har väggfäste. Skulle annars kunna rekommendera Netgear R7000 som definitivt har väggfäste.

EDIT. ASUS RT-AC88U tyvärr heller inget väggfäste.
Denna skulle dock kunna fungera till AC68U, https://www.simulant.uk/shop/asus-ac68u-router-brackets-wall-...

Super bra väggfäste, perfekt och biligt!

Skrivet av anon76929:

Hej.
Dubbelhäftande tape och klippbart kardborreband löser problemet med hylla lätt.
Låt kreativiteten flöda.

Exakt!

Jag sökte fel på google efter en lösning, min första sökning var "hylla" men sedan sökte jag "tavellister" och "tavelhylla" och hittade flera tavelhyllor som är perfekta, 30x10 cm!

Kolla här

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk

Hade jag haft en 3d skrivare skulle jag kunna printa ut det själv, googlade och hittade den HÄR

Någon som vill ha en slant och printa ut det åt mig, sedan kan man sälja fler.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reborn.swe:

Hade jag haft en 3d skrivare skulle jag kunna printa ut det själv, googlade och hittade den HÄR

Men då hade du ju behövt ett skåp till 3D-skrivaren... OSV. ,-)

Permalänk

Tjabba Sweclockers Vänner!

Jag vill tacka alla som gav sin tid för att bidra till tråden, ni är SUPER!

Imorgon om jag har åker jag till stan och ska passa på att en butik (vet ej om man får nämna namn här eller betraktar som reklam) har 10% rabatt på Asus RT-AC68U Trådlös router AC1900, stämmer det ni pratade om?
Hoppas att WIFI täckning ska räcka till 150 kvadrat meter och min verkstan 25 meter bort från router i tomten.

Väggfästet är fixat, en person ska printa ut den 3D fil åt mig.

Någon tycker att det inte är ett bra val får gärna kommentera det.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Tjabba Sweclockers Vänner!

Jag vill tacka alla som gav sin tid för att bidra till tråden, ni är SUPER!

Imorgon om jag har åker jag till stan och ska passa på att en butik (vet ej om man får nämna namn här eller betraktar som reklam) har 10% rabatt på Asus RT-AC68U Trådlös router AC1900, stämmer det ni pratade om?
Hoppas att WIFI täckning ska räcka till 150 kvadrat meter och min verkstan 25 meter bort från router i tomten.

Väggfästet är fixat, en person ska printa ut den 3D fil åt mig.

Någon tycker att det inte är ett bra val får gärna kommentera det.

Verkstaden är inte alls säkert att det fungerar för om du inte har fri sikt dit från routern. Varje vägg/fönster som ligger mellan kommer degradera signalen.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

fråga ang Asus RT-AC68U

Skrivet av edson:

AC51U är en ren budgetrouter, undvik! Lägg någon tusenlapp och bli nöjd istället, föreslår RT-AC68U.
Sjukt stabil och bang för pengarna. Skulle du behöva ytterligare täckning så kan du alltid köpa en till för att utöka till ett Mesh-nätverk!

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

hej jag söker en router som klarar 1 gbit antar jag de blir då jag har 500/500 samt i 1 rum 40kvm, är Asus RT-AC68U ett bra val ?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

hej jag söker en router som klarar 1 gbit antar jag de blir då jag har 500/500 samt i 1 rum 40kvm, är Asus RT-AC68U ett bra val ?

Vill du ha en bra router som bara "fungerar" så är RT-AC68U ett utmärkt val! Routernas "Volvo V70"

Har som sagt en själv och jag får ut cirka 950 Mbit/s trådat på min Gigabit-uppkoppling och cirka hälften trådlöst (802.11ac kan knappast leverera högre hastigheter i praktiken!)

Det finns alltså en anledningen till att den legat i topp på Prisjakt under många år. Även om insidan har några år på nacken (Dual Core på 1GHz) så hänger den med fint för basbehov i ett mindre hem som ditt.

Vill du framtidssäkra med Wi-Fi 6 så kan RT-AX92U vara ett bra val!

Permalänk
Medlem

@edson: okej nice, tack så mycket, blev att beställa en RT-AC68U på inet medans dem hade nedsänkt pris

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci